6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri 6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri Nelerdir 0-6 yaş çocuğu gelişim özellikleri 6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri ![]() Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının birçok özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve duygusal gelişmeleri bakımından okula devam edebilecek kadar olgun olunan bir yaştır ![]() Zihni Gelişimi • Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli gelişir Çocukta somut düşünce tarzı hakimdir![]() • Duyguları ile düşünür Gözlemler ve deneyler sonucu bir takım hükümler verebilir![]() • Çocuk çevresini toptan algılar Soyut ve mantıklı düşünemezler Toplu öğretim en uygun öğretme sistemidir![]() • His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır Olayları objektif olarak eleştiremez![]() • Sık sık kendini över Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir![]() • Zaman ayarlayamaz îlersi için plan yapamaz![]() • Sayılan kavramaya başlar Basit toplama, çıkarma hesaplan yapar Dil Gelişimi • Dil çok zenginleşir Çocuk çok fazla kelime öğrenir![]() • "Toptan görüş" hakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden başlamak yerine, çocuk için anlamlı olan cümlelerden başlamak daha uygundur ![]() • Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır ![]() • Bu çağın sonuna doğru yabancı dil öğrenmeye hazır hale gelir ![]() İlgiler • Temsil oyunlarına ilgi, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere ilgi devam eder ![]() • Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler ![]() • Böceklere ve diğer hayvanlara ilgi görülür ![]() Moral Gelişimi • îyilik ve kötülük kavramları, ana-babanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir ![]() • Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine önem verirler, Kusurlu görünmek onları endişelendirir ![]() • "Başkalarına zarar vermek kötüdür" gibi genel değer yargılarına varabilirler Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi veya kötü olduğunu tanıtmak faydalıdır![]() Duygusal Gelişim • En önemli duygusal ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, değer verilmektir Anne, baba, öğretmen tarafından ne kadar ilgi ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları o kadar yerinde olur![]() • îlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir ![]() • Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir Gerçek başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür![]() • Bu dönemde korku, öfke, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir Duygusal halleri çabuk değ4ir![]() Arkadaşlarla ilişkiler • Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler ![]() • Arkadaşlık kısa sürelidir ![]() • Genellikle yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler ![]() • Fakir-zengin ayrılığı gözetmezler Fakat başka sınıf, okul ve çocuklara karşı cephe alırlar![]() • Giyim, Konuşma, zevk bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder Rekabete girer Sosyal yönden prestij kazanmak amacıyla güç gösterilerine girerler Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür![]() Aile ilişkileri • Aile büyüklerine karşı tavır takınır, yaramazlık eder • Çoğu zaman kişiliğini gösterme, bağımsız olabilme çabasıyla inatçılık, dik başlılık, itaatsızlık olabilir ![]() • Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler Ebeveynlerini kendine örnek seçer![]() • Okulda günün önemli bir kısmını geçirmesine rağmen ana-baba sevgi ve ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir ![]() Öğretmen ile ilgili bölüm, • Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar![]() • Çok görülen şikayet olayı, çok kere öğretmenin ilgisini çekmek için yapılır ![]() • Tenkitler çocuklarda çok büyük etki yapar Alay ve şakalarda alınır![]() Kazandırılması geren davranışlar: 1- Eşyalarını temiz ve düzenli kullanma, 2- Yatağını düzeltme, 3- Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması, 4- Sabah temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması, 5- Oyuncaklarını toplaması, 6- Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması, 7- Büyüklerine karşı saygılı olması, 8- Annesine yapabileceği ev işlerinde yardımcı olması, 9- Verilen ödevi zamanında yapması, 10 -Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması, 11- Oyuncaklarını paylaşması, 12- Vaktinde yatma ve uyuma, 13 - Tuvalet temizliğine dikkat etme, 14 - Problemlerini rahatlıkla söylemesi, 15 - Okula uyum sağlama, 16 - Evini, okulunu, yakın çevresini tanıma, 17 - Temel insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme, 18 - Toplumsal değerlere karşı olumlu bir tutum geliştirme, 19 - Sağlık kuruluşlarını bilme, 20 - Trafîk kurallarını bilme, 21 - Toplu yaşama kurallarını bilme, 22 - Doğayı sevme, 23 - Boş zamanlarını iyi değerlendirme, 24 - Zaman kavramını bilme, 25 - Okuma ve dinlenme becerisi kazanma, 26 - Türkçe'yi doğru kullanma, 27 - Okuma alışkanlığı kazanma, 28 - Günlük hayatta kullanılan toplama ve çıkarma yapma, 29 - Zihinden hesaplar yapma, 30- Seviyeye uygun problem çözme, 31- Varlıklar arasındaki ilişkiyi kavrama, 32- Sesini doğru kullanma, 33- Duygu ve düşüncelerini resimle ifade etme, 34- Artık malzemeleri kullanarak resim yapma, 35- Günlük işlerim yürütecek kuvvet, Çeviklik ve dayanıklılık kazanma, 36- Sağlıklı büyüme ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme, 37- Oyunları kuralarına göre oynama, Okuma Alışkanlığı kazandırma: 1 Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir![]() 2- Ana-babalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı örnek olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir ![]() 3- Çocuğa yönelik resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına izin verilmelidir Resimler üzerinde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır![]() 4- Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır![]() 5- Okunan hikaye ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır ![]() 6- Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu anlatmak çocukta öğrenme isteğini arttırır ![]() Ailenin dağılması ve çocuk: Çocuğun sağlıklı aile ilişkilerinden uzak kalması duygusal gelişimini etkilediği gibi, bedensel ve zihinsel gelişimini de olumsuz etki de bulunur ![]() 1- Dikkatini bir konuya toplaması güç olur ![]() 2- Diğer insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz ![]() 3- îçe dönük ve bencil bir kişi olur ![]() 4- Kekemelik, alt ıslatma, sınıf içinde uyumsuzluk görülür ![]() 5- Yaramazlık, aşın hareketlilik ya da gerçek olmayan bedensel şikayetler görülür ![]() 6- Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür ![]() Anne veya Babası ölen çocuk: Çocuğun mutsuzluğu açıkça görülür ![]() Çocukta ölüm korkusu meydana gelebilir ![]() Terk edilmiş olma duygusu hisseder Buna bağlı olarak yalnızlık, boşluk duygulan oluşur![]() Gizli suçluluk duyguları vardır Gece korkusuna kabuslara neden olur![]() Aşırı ağlama, mutsuz görünme, taşkınlık görülür ![]() Tek çocuk: Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır ![]() Oyun arkadaşlarının azlığı önemli bir engeldir Oyundan zevk alamaz Yetişkinlerle konuşmayı yeğler Oyun ona zamanla gereksiz gelir![]() Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar Yetişkinlerle iletişim kurması çocuğun kendini yaşıtlarından farklı görmesine sebep olur![]() Ana-Babasının yardımına hemen hazır olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır Güvensizlik duygusu artar![]() Tek çocukla çok fazla ilgilenilir, şımartılır Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder ![]() Büyük çocuk 1- Anne ilk çocuğuna daha fazla özen göstermiştir, Deneyim eksikliği vardır Aşırı hoşgörü ve kızgınlık arasında gidip gelen davranış değişikliklerine sebep olur![]() 2- Tek çocuk birden büyük çocuk olur Sorumluluklar üstlenir![]() 3- Önceden sahip olduğu ayrıcalığı sürdürmek ister Bu durum kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur![]() |
|
|
|