|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bebeğin, duygusal, dönemi, gelişim, sosyal, yaş, özellikleri |
![]() |
3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri Bu dönemde çocuklar doğru ve yanlışı bilirler, fakat her zaman buna göre davranmazlar ![]() ![]() Daha önceki sayıda da belirttiğimiz gibi bu yaşta çocuklar daha sosyal olmaya başlarlar ![]() ![]() ![]() 5 yaşından itibaren çocukların taklit yetenekleri iyice gelişir, oyunlarda yetişkin rollerini benimserler; evcilik, doktorculuk, bakkalcılık gibi oyunlar yoluyla yetişkinleritaklit ederler ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri |
![]() |
![]() |
![]() |
3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri3 - 6 YAŞ ARASI ÇOCUK GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 36-48 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Çember etrafında döner ![]() • Yuvarlanmakta olan topa tekme atar ![]() • Atılan topu yakalar ![]() • Yerden zıplayan topu yakalar ![]() • Hareket halindeki büyük bir topu ayağı ile durdurur ![]() • Parmak ucunda yürür ![]() • Ritme uygun dans eder ![]() • Plastik çivi tahtas›na çivi takar - söker ![]() • Yuvarlak çizer ![]() • Verilen basit ![]() ![]() • Oyun hamuru gibi yumu ![]() ![]() • Çeşitli malzemelerle baskı yapar ![]() • Sıvıları bir kaptan başka bir kaba boşaltır ![]() SOSYAL - DUYGUSAL GELİŞİM • Kendisi ile ilgili sorulan sorulara uygun cevaplar verir ![]() • Grup oyunlar›na kat›l›r ![]() • S›rasını bekler ![]() • “Lütfen!”, “Teşekkür ederim ![]() ![]() • Duygularını ifade eder ![]() DİL GELİŞİMİ • Kendi kendine şarkı, şiir, tekerleme söyler ![]() • Yaptığı günlük işlerle ilgili olarak sorulan sorulara cevap verir ![]() • Konuşmalarında sıfatları kullan›r ![]() • Konuşmalarında kişi zamirlerini kullan›r ![]() • Konuşmalarında yer bildiren ifadeleri kullan›r ![]() • Konuşmalarında çoğul eklerini kullan›r ![]() • Neden , nasıl, kim gibi sorular sorar ![]() • İki olayı oluş s›ras›na göre anlat›r ![]() • Duygularını sözel olarak ifade eder ![]() BİLİŞSEL GELİŞİM • “Büyük - küçük, az - çok, açık - kapalı, uzun - kısa” kavramlarını ay›rt eder ![]() • 1' den 10'a kadar sayar ![]() • Bire bir eşleştirme yapar ![]() • Üç küple köprü yapar ![]() • 1'den 10'a kadar olan nesneler içinde istenen sayıdaki nesne ya da nesneleri gösterir ![]() • Eksik insan resmine kol ve bacak çizerek tamamlar ![]() • Üç parçalı bul yapı tamamlar ![]() • Renkleri tanır ve eşleştirir ![]() • Resmini gördüğü nesneyi tanımlar ![]() • Diz, dil, boyun, kol, parmak gibi beden parçalarını gösterir ![]() • Cinsiyetini ayırt eder ![]() ÖZBAKIM BECERİLERİ • Kendi kendine yemek yer ![]() • Düğmesiz ve bağs›z giysileri yardımsız giyer ![]() • Giysilerin önünü ve arkasını ay›rt eder ![]() • Gereksinim duyduğunda bağ›msız olarak tuvalete gider ![]() • Burnunu mendille siler ![]() • Kendine ait eşyaları toplar ![]() 48 - 60 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Çizgi üzerinde yürür ![]() • Çift ayakla belli bir uzaklığa atlar ![]() • Çift ayakla sıçrar ![]() • Geri geri çift ayak sıçrar ![]() • Tek ayak üzerinde sıçrar ![]() • Tek ayak üzerinde birkaç saniye durur ![]() • Ayak değiştirerek iner ç›kar ![]() • Topu kendisi sıçratıp yakalar ![]() • Bisiklete biner ve bisikletle köşeleri döner ![]() • 20 cm yükseklikten atlar ![]() • Topuk ve ayak ucuyla yürür ![]() • Dokuz blokla kule yapar ![]() • Modele bakarak yuvarlak ve kare şeklini çizer ![]() • Çeşitli şekiller çizer ve boyar ![]() • Boncuk, makarna vb ![]() ![]() SOSYAL - DUYGUSAL GELİŞİM • Adını- soyadını ve yaşını bilir ![]() • Toplum içinde kendinden beklenen sosyal davranışları sergiler ![]() • Yetişkinlerin konuşmalarına katılır ![]() • Oyuncaklarını paylaşır ![]() • Grup oyunlarında yetişkinlerin liderliğini kabul eder ![]() • İzin ister ![]() • Bir sorunu olduğu zaman yard›m ister ![]() • Övülmekten hoşlanır ![]() • Kendinden küçüklere yard›m etmeye karşı isteklidir ![]() DİL GELİŞİMİ • Kendisine verilen üç yönergeyi dinler ve yerine getirir ![]() • BirleŞik cümleler kullan›r ![]() • Resimdeki saçmalıkları açıklar ![]() • Zıt sözcükleri söyler ![]() • Konuşmalarında bağlaç kullanır ![]() • Konuşmalarında sözcüklerin olumsuz biçimlerini de kullan›r ![]() BİLİŞSEL GELİŞİM • İnsan resmini 6 ögeyi içerecek şekilde çizer ![]() • 4 - 8 parçalı bul yapı tamamlar ![]() • 1'den 10'a kadar olan nesneler ile rakamlar aras›nda ilişki kurar ![]() • Nesneleri ortak özelliklerine göre ( taşıtlar, hayvanlar, büyük / küçük nesneler, ağ›r / hafif nesneler vb ![]() ![]() • 1'den 20'ye kadar ezbere sayar ![]() • 3'lü, 4'lü eşit setleri eşleştirir ![]() • İki yarım daireyi birleştirip tam bir daire yapar ![]() • Baştaki, sondaki ortadaki gibi mekansal konumlar› ay›rt eder ![]() • Bir olayı oluş sırasına göre sıralar ![]() • Model olunduğunda 10 küpten kule yapar ![]() • Nesnelerin neden yapıldığını söyler ![]() • “Neden?” sorusuna cevap verir ![]() • Dokuları ayırt eder ![]() • 8 rengi isimlendirir ![]() • Renkleri gruplandırır ![]() ![]() • Renkleri tonlarına göre sıralar ![]() • Bazı paraları tanır ve isimlendirir ![]() • Kısa bir süre önce gördüğü resmi hatırlar ![]() • Eksik resimleri modele bakarak tamamlar ![]() • Gösterilen resimle ilgili bir öykü anlatır ![]() • Öyküdeki 5 ana noktayı hatırlar ve tekrarlar ![]() • Neden-sonuç ilişkilerini kurar ![]() • Etkinliklere bağlı olarak günün hangi zaman›nda olduğunu söyler ![]() • Bir nesnenin diğerine göre ağır ya da hafif olduğunu söyler ![]() ÖZBAKIM BECERİLERİ • Yard›mla saçını tarar ![]() • Giysisindeki büyük düğmeleri ilikler, çözer ![]() • Boyuna uygun bir askıya ceketini ya da hırkasını asar ![]() • Ayakkabılarını bağlar ve fiyonk yapar ![]() • Ellerini ve yüzünü yardımsız yıkar ![]() • Dişlerini fırçalar ![]() • Sofra kurallarına uyar ![]() • Yemekle ilgili araç gereçleri uygun kullan›r ![]() • Sofra kurmak gibi ev işlerinde yardımcı olur |
![]() |
![]() |
![]() |
3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 3-6 Yaş Dönemi Bebeğin Sosyal - Duygusal Gelişim Özellikleri60 -72 AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN PSİKOMOTOR GELİŞİM • Denge tahtasında ileri - geri ve yan yan yürür ![]() • Başlama ve durma komutlar›na uyarak tempolu yürür ![]() • Yardımla sekerek yürür ![]() • Topuk ve ayak ucunda geri geri yürür ![]() • Parmak ucunda koşar ![]() • Yaklaşık 30 cm yükseklikten atlar ![]() • Ritmik olarak seker ![]() • Tek ayak üzerinde 8 -10 sn durur ![]() • Düşmeden 10 kez öne doğru çift ayak s›çrar ![]() • Koşarken yerden bir şey alır ![]() • Kendi başına ip atlar ![]() • Yardımsız bisiklete biner ![]() • Kendi bedeni etrafında döner ![]() • Ayak değiştirerek merdiven iner ve ç›kar ![]() • Ritmik hareketleri yapar ![]() • Topu yakalayabilmek için ellerinden çok kollar›n› kullan›r ![]() • Orta büyüklükteki topu yerde birden fazla s›çrat›r ![]() • 1 m yukarı atılan topu yakalar ![]() • Kendine doğru zıplatılan topu yakalar ![]() • Topu 3 m uzaktaki hedefe doğru atar ![]() • Kağıt üzerine çizilmi ![]() ![]() • Atma ve tutma davranışlarını gerektiren etkinliklere katılır ![]() • Hamur gibi yumuşak malzemeleri kullanarak 2-3 parçadan oluşan şekiller yapar ve bunlardan bir kompozisyon oluşturur ![]() • Baskı ve yapıştırma işlerini yapar ![]() • Yetişkin gibi kalem tutar ![]() • Model gösterildiğinde kağıdı çapraz şekilde katlar ![]() • Modele bakarak daire,üçgen, kare ve dikdörtgen çizer ![]() • Yatay, dikey, eğri, ve eğik çizgiler çizer ve bunların kombinasyonlarını oluşturur ![]() • İşaret parmağı ile diğer elinin parmaklarını sayar ![]() • İsmini kopya eder ![]() • 1-5 arası rakamları kopya eder ![]() • Eksik insan resmini tamamlar ![]() SOSYAL- DUYGUSAL GELİŞİM • Duygularını belli eder ![]() • Başkalarının duygularını anlar ![]() • Araç kullanarak yapı inşa oyunu oynar ![]() • Kurallı oyunların kuralına uyar ![]() • Bir oyunun kuralını başkasına açıklar ![]() • Aldığı sorumluluğu yerine getirir ![]() • Kendine güven duyar ![]() • Yeni ve alışılmamaış durumlara uyum sağlar ![]() • Kendine bir amaç belirleyip davranışlarını ona göre yönlendirir ![]() • Arkada ![]() ![]() • Belli bir olayı, durumu canlandırır ![]() • Kendini ifade etmede özgün yollar kullan›r ![]() • Kendi cinsiyetine uygun davran›r ![]() • Haklarını korur ![]() DİL GELİŞİMİ • Günlük deneyimlerini anlatIr ![]() • Birbirini izleyen üç emir tümcesinde, istenileni sırası ile yerine getirir ![]() • Tekil ve çoğul ifadeleri birbirine dönüştürerek kullan›r ![]() • Cümlelerinde özneye uygun fiil kullanır ![]() • Yeni ve bilmediği kelimelerin anlamını sorar ![]() • Bazı sözcüklerin eş ve karşıt anlamlarını bilir ![]() • “Ne zaman, neden, nas›l?” gibi soru sözcüklerini içeren soruları yanıtlar ![]() • “Bana tersini söyle” yönergesine doğru yanıt verir ![]() • Yer bildiren sözcükleri doğru ve yerinde kullanır ![]() • Cümlelerinde “çünkü, daha sonra” gibi bağlaçlar kullanır ![]() • Birleşik cümleler kullanır ![]() • Basit şakalar yapar ![]() • Bazı soyut ifadeleri anlar ![]() • Evinin ve / veya anne-babasının telefon numarasını söyler ![]() BİLİŞSEL GELİŞİM • Bedeninin tüm parçalarının isimlerini söyler ![]() • 10 - 25 parçalı yap- bozu tamamlar ![]() • İki üçgeni birleştirerek kare yapar ![]() • Aynı dokudaki 6 - 10 nesneyi eşleştirir ![]() • Aynı dokudaki 6 - 10 nesneyi gruplandırır ![]() • Nesneleri bir özelliğine göre gruplandırır ![]() • 1' den 10'a kadar olan nesne grupları ile rakamlar arasında ilişki kurar ![]() • 1' den 10'a kadar olan nesneleri kullanarak toplama ve çıkartma yapar ![]() • Yarım ve bütün olan nesneleri gösterir ![]() • 1' den 10'a kadar olan rakamları sıralar ![]() • Eşleştirme, ilişki kurma, gruplandırma ve sıralamayı nasıl yaptığını açıklar ![]() • Basit neden sonuç ilişkilerini açıklar ![]() • Kısa bir süre gösterilen bir resimdeki ayrıntıları hatırlar ![]() • Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder ![]() • Nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder ve söyler ![]() • Nesnelerin kendi içindeki konumunu birinci, ikinci şeklinde isimlendirir ![]() • “En az, en çok, birkaç” gibi miktar bildiren ifadeleri kullan›r ![]() • Haftanın günlerini sırasıyla söyler ![]() • 20'ye kadar ritmik sayar ![]() • “Dün, bugün, yar›n” ile ilgili konuşur ![]() • Beş harfi isimlendirir ![]() • Daha önce dinlediği öyküleri anlatır ![]() • Sorulan sorulara kendine özgü cevaplar verir ![]() • Yaşadığı yerin adresini söyler ![]() ÖZBAKIM BECERİLERİ • Günlük işlerde sorumluluk alır ve yerine getirir ![]() • Yolda yardımsız yürür ![]() • Kendi kendine giyinir, soyunur ![]() • Giysilerinin düğmelerini çözer ilikler ![]() • Ayakkab›larını bağlar ![]() • Saçlarını tarar ![]() • Yemeğini kendi kendine yer ![]() • Yemek araç gereçlerini yetişkin gibi kullanır ![]() • Bıçak kullanır ![]() • Yemek tabaklarını ya da servis tepsisini taşır ![]() • Dişlerini fırçalar ![]() • Elini yüzünü yıkar kurular ![]() • Tuvalet gereksinimini kendi başına karşılar ![]() • Hava şartlarına uygun giysiler seçer ![]() |
![]() |
![]() |
|