| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| araç, dizel, elektrik, elektrikli, ilk, kumandası, sistemi, yapımı | 
|  | Dizel Elektrik Sistemi, Ilk Dizel Elektrikli Araç, Yapımı, Kumandası |  | 
|  10-07-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Dizel Elektrik Sistemi, Ilk Dizel Elektrikli Araç, Yapımı, KumandasıDizel elektrik sistemi, ilk dizel elektrikli araç, yapımı, kumandası Lokomotiflerin ve motorlu trenlerin güç kaynağı, dizel elektrik sistemidir  Dizel elektrik sistemi, DİZEL MOTORU'nun mekanik gücünü, tekerlekleri döndüren elektrik gücüne dönüştürür  Tekerleklere mekanik olarak doğrudan bağlı, içten yanmalı motorla çalışan lokomotifler de yapıldı  Ama bunlar, kalkışlardaki büyük yükleri çekemedikleri ve değişen yük gereksinimlerine kolayca uyarlanamadıkları için, başarılı olmadı  Sorun, dizel motorunun kullanılmasıyla çözüldü  Dizel motoruyla tekerleklere, değişik miktarlarda elektrik ile-tilebiliyordu  İlk başarılı dizel elektrikli araç 1913'te İsveç'te kullanılan, 75 beygirgücünde (56 kW) bir motorlu trendi  Bu alandaki gelişmeler  Birinci Dünya savaşı sırasında birçok ülkede durakladı, ama 1925'e gelindiğinde, S  S  C  B'nde 1 250 beygirgücünde (933 kW) Lomonosov lokomotifi gerçekleştirilmişti  Üretilen motorların gücü, İkinci Dünya savaşı çıkana kadar, özellikle Kuzey Amerika'da durmadan arttı  Ne var ki, Romanya Devlet Demiryollan'nın 4 000 beygirgücündeki (2 980 kW) lokomotifinde olduğu gibi, bu yüksek güçlere ancak çift birimlerle ulaşılabilmekteydi  Savaştan sonra dizel motorlu trenlerin yapımı yaygınlaştı  1950'lerde 350 beygirgücünde (260 kW) ve 400 beygirgücünde (295 kW) çok sayıda manevra lokomotifi yapıldı  Bunları, güçleri 3 300 bey-girgücünü (2 460 kW) bulan ünlü Deltic lokomotifleri izledi; ama onlar bile iki motorluydu  Günümüzde kullanılmakta olan güçler, 150 bey-girgücü (112 kW) ile 7 000 beygirgücü (5 220 kW) arasında değişmektedir  Düşük güçlerden manevra lokomotiflerinde yararlanılmakta, en yüksek güç ise  iki motorla sağlanmaktadır  Yüksek güçlü lokomotifler, yalnızca yüksek hız sağlama amacıyla kullanılmaz  İnişli çıkışlı bölgelerdeki düşük hızlı ağır yük trenlerini çekmede de, bunlardan yararlanılır  Yapım: Dizel motoru, seri sarımlı bir DC tahrik motorunu besleyen, bir DC jeneratörüne (Bk  DİNAMO) mekanik olarak bağlanır (bazı küçük araçlarda AC tahrik motorunu besleyen bir ALTERNATÖR bulunabilir)  Motor, genellikle susta ya da lastik takozlardan oluşan bir süspansiyonla, boji takımına (alt dingil ve tekerlek takımı) esnek biçimde yerleştirilir  Bununla birlikte, motor bojiye bazen hareketsiz olarak da monte edilir  Bu durumda, esnek bir tahrik bağlantısı kullanılır  Motorun üstündeki bir pinyon dişli, gücü, tahrik tekerleğine bitişik dingile takılı bir dişli tekerleğe iletir  Dişli tekerleğin çapı, pinyonun yaklaşık dört katı kadardır   Burada çoğunlukla 19:92 dişli oranı kullanılır  Tahrik tekerleğinin dişli tekerlekten büyüklüğü ise, % 25 — % 50 arasında değişir  Gerekli güce göre, tahrik motorlarının sayısı altıya kadar çıkarılabilir  Lokomotifin hızı, dört etmene bağlıdır: Dizel motorunun (dolayısıyle jeneratörün) hızına; jeneratörün uyarılmasına (jeneratör, tahrik motorlarının gerilimini denetler); tahrik motorunun tam (ya da zayıf) alanda çalışmasına; pinyonun ve dişli tekerleğin dişli oranına  Genellikle motor, jeneratörün akü yardımıyla, seri sarımlı bir motor gibi kullanılması sayesinde harekete geçirilir  Jeneratörde bu iş için ek bir alan sargısı vardır  Motor döndürülünce ateşleme yapar ve rölanti hızına erişir  Bundan sonra, marş devreleri normale döndürülür  Ayrıca, bir yardımcı jeneratör vardır  Yardımcı jeneratör, ya kayış ve dişliler yardımıyla ana jeneratör tarafından çalıştırılır ya da ana jeneratör miline bağlanır  Genellikle DC olan bu jeneratör, yardımcı ve kumanda devrelerle birlikte aküyü beslemede kullanılır  Yardımcı jeneratörün çıkış geriliminin, yani akü-şarj geriliminin değişmez olması için, bir GERİLİM DÜZENLEYİCİ'den yararlanılır  Aküler, 12 V ve 24 V'luk araçlarda kullanılan ve iki 12 V'luk aküden oluşan en küçük tipler ile dünyanın birçok yerinde standart olan 110 V arasında değişir  Yalnızca Avustralya ve Amerika'da bazı araçlarda 74 V'luk akü kullanılır  Kumanda: Aracın kumandası, gruplar halinde düzenlenmiş ve yanlış işlemleri önlemek için birbirine bağlanmış, kamla işleyen bir dizi anahtardan oluşan bir ana kumanda devresiyle gerçekleştirilir  Kumanda grubu aracın hızını, ters grup ise yönünü belirler  Ters grup, her tahrik motorunun alan devresindeki bir şalteri çalıştırır ve alan akımının yönünü değiştirir  Endüvi akımının yönü ise aynı kalır  Böylece motor ters yöne dönerek, aracın da ters yönde gitmesini sağlar  Kumanda grubunun ve devrelerinin işlevi, ana jeneratörün uyarılmasını, böylece de tahrik motorlarına verilen jeneratör çıkış gerilimini ayarlamaktadır  Bu genellikle, jenaratörün şönt alanına seri bağlı direnç miktarı değiştirilerek yapılır  Değişken DİRENÇ ÖĞESİ  dizel motor REGÜLATÖR'ünün kumandası altındaki yük regülatörünün bir parçasıdır  Motor en yüksek hızda, jeneratör de en yüksek hız ve uyarımdayken, araç, tam alan koşullarında en yüksek hızına erişir  Bu durumda, bütün tahrik motor alanlarına paralel bir direnç bağlanırsa, en-düvi akımının bir bölümü saptırılır  Bu da, tahrik motorunun hızının artmasına neden olur  Olaya zayıf alan ya da tahrik motoru alan saptırması adı verilir ve motor gücünün tümünün kullanımını sağlar  Çeşitli devreler, aşırı yük röleleriyle, devre kesicilerle ya da sigortalarla korunur  Bir bozukluk olduğunda, güç, devreden çıkarılır ya da kesilir  Bazı hatalar, sürücünün önündeki ışıklı tablodan anlaşılır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |