![]() |
Piaget Ve Bilişsel Gelişim Hakkında Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Piaget Ve Bilişsel Gelişim Hakkında BilgilerPiaget ve Bilişsel Gelişim Hakkında Bilgiler - Piaget “Düşünme nasıl gerçekleşiyor ?” sorusuna yanıt ararken bütün çocukların aynı basamaklardan geçerek dünyayı keşfettiklerini, benzer hataları yaptıklarını ve sorunlara benzer çözümler bulduklarını belirmektedir ![]() - ÖRNEK: 3-4 yaşlarındaki çocuklar eşit miktarda su bulunan iki bardaktaki sudan birinin daha ince uzun bir bardağa aktarıldığında, ince uzun su bardağında daha çok su bulunduğunu belirtirler ![]() ![]() Piaget - Piaget özellikle çocukların yaptıkları yanlışlarla ilgilenmiş ve bu yanlışların tesadüfi olmadığını dşünmüştür ![]() - Sistematik bir yapı içersinde çocukların yanlışlarının kaynaklarını araştırmıştır ![]() - Düşüncenin gelişimi ile birlikte dil gelişimi alanında da çalışmıştır ![]() Piaget’in Bilişsel Gelişim İle İlgili Temel Kavramları - Şema Özümleme - Uyum sağlama - Dengeleme Düzenleme Piaget ve Bilişsel Gelişim - ŞEMA: Bireyin etrafında algıladığı bir obje, durum veya problemi temsil eden zihinsel yapı ve düşünme örüntüsüdür ve bilişsel bir süreçtir ![]() - Örnek: Bir topu alırken , alma şemanızı kullanırsınız ![]() ![]() Şema kavramı: - Piaget’e göre bütün bebekler yaşama, görme, tat alma, dokunma, işitme, yakalama gibi duyusal motor şemalarla başlar ![]() - Zihinsel şemaların büyük çoğunluğu çocukluk ve ergenlik yıllarında oluşturulmaktadır ![]() - Oluşturduğumu şemalar mantıklı düşünmemie ve sembolleri kullanmamıza olanak sağlar ![]() Uyum Sağlama - Özümleme: bireyin, yeni bir bilgiyi varolan şemalarını kullanarak algılaması - ÖRNEK: çocuk oyuncağını eline alırken yakalama şemasını kullanması durumu özümlediğini göstermektedir ![]() - Düzenleme: Bireyin yeni bir bilgiyi var olan şemaları ile açıklayamadığı durumlarda yeni bilgilere dayanarak yeni bir şema oluşturması ![]() - ÖRNEK: Çocuk ilk defa kare şeklindeki bir objeyi eline almak için elininin pozisyonunu yuvarlak bir nesneyi yakaladığından daha farklı tutması gerekecektir ![]() ![]() Dengeleme - Özümleme ve düzenleme arasında bir denge kurulması ve dış dünyaya uyum sağlama sürecidir ![]() - ÖRNEK: bebeğin eline aldığı her nesneyi ağzına götürdüğünü düşünecek olursak Piaget’e göre bebeğin objeleri ağzına götürerek özümlediğini söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() Piaget ve Bilişsel Gelişim Evreleri - Piaget mantıklı düşünmenin dört basamağı içerdiğini belirtmektedir ![]() - Duyusal-motor evre (0-2 Yaş) - İşlem öncesi dönem (2-7 yaş) - Somut işlemler dönemi (7-11/12 yaş) - Soyut işlemler dönemi (11/12 yaş ve üzeri) Duyusal-motor evre (0-2 Yaş) - Bu evre 6 basamaktan meydana gelmektedir ![]() Refleksif Dönem - 0-2 ay Yakalama ve emme gibi basit (ilkel) refleksleri içeren dönem Birincil Döngüsel Tepkiler (2-4 ay) - Eğer çocuk yaptığı davranışın sonucundan haz alıyorsa parmaklarını açma ya da kapama gibi bazı refleks hareketlerini düzenli olarak yapmaya başlar İkincil döngüsel tepkiler (4-8 ay) Çocuk başlangıçta rastlantısal olarak yaptığı bir eylemin sonucundan zevk alırsa bu davranışını tekrarlamaya başlar ![]() İkincil tepkilerin kooridnasyonu (8-12 ay) Çocuklar amaçlı davranışlarda bulunmaya başlarlar ![]() ![]() Üçüncül döngüsel tepkiler (12-18 ay) - Herhangi bir durumla ilgili olarak bildikleri bir davranış örüntüsü yerine yeni davranışlar denerler ![]() Mantıksal çözümler bulma (18-24 ay) - Çocuklar herhangi bir eylemde bulunmadan önce düşünmeye başlarlar ![]() ![]() Duyusal-motor evre (0-2 Yaş) - Bebek duyuları ve motor becerileri ile içinde bulunduğu dünyayı anlamaya çalışır ![]() - Basit sembolleri kullanmaya başlarlar ![]() - Çocuğun içinde bulunduğu dünya ile ilgili bilgileri oldukça sınırlıdır ancak motor hareketleri ile etrafı hakkında bilgi edinir ![]() - Yaklaşık 7 aylık olduklarında nesnenin kalıcılığını kazırlar ![]() ![]() İşlem öncesi dönem (2-6 yaş) - Çocuklar 2 yaşlarına geldiklerinde düşünmek ve iletişim kurmak için sembolleri kullanmaya başlarlar ![]() - Dil becerileri gelişir ![]() - Olayları benmerkezci bir bakış açısıyla değerlendirirler ![]() - Objeleri sınıflandırabilir ![]() - Sembolik oyunlar çocuğun günlük yaşamında önemli bir yer kaplar İşlem öncesi dönem (2-6 yaş) - Çocuk bu dönemde büyüsel ve doğaüstü düşüncelere sahiptir (Noel baba’nın gerçek olduğuna inanma) ![]() ![]() - Çocuk birbirleriyle her zaman ilişkili olmayan durumlar arasında bağ kurmaya çalışır ![]() ![]() İşlem öncesi dönem (2-6 yaş) - Animizm: Çocuk cansız nesnelere de canlılara özgü nitelikler yükler ![]() - Örnek: deniz kıyısından çakıltaşı toplayan bir çocuk sadece bir taş almak yerine birden fazla taş toplayabilir ![]() ![]() Somut işlemler dönemi - Benmerkezcilikten uzaklaşır ![]() - Nesneleri birden çok boyuta göre (renk, şekil gibi) gruplandırabilir ![]() - Nesnenin korunumunu kazanırlar ![]() ![]() Soyut işlemler dönemi - Hipotezler kurabilir - Düşüncelerini organize edebilir ![]() Piaget’in kuramının eğitime yansımalar - Çocuk aktif olmalıdır - İçsel motivasyon çok önemlidir - Eğitimin en önemli amacı yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerisinin kazandırılmasıdır ![]() Piaget’e eleştiriler - Dönem arasındaki yaş geçişleri değişkenlik göstermektedir ![]() - Gelişim için dengeleme gerekli değildir - Biyolojiye çok fazla vurgu yapmışır - Uyguladığı klinik yöntemler tartışmalıdır |
![]() |
![]() |
|