|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
benzeri, dağınıklığını, dikkat, oks, sınavlarda, yolları, önlemenin, öss |
![]() |
Öss Oks Ve Benzeri Sınavlarda Dikkat Dağınıklığını Önlemenin Yolları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öss Oks Ve Benzeri Sınavlarda Dikkat Dağınıklığını Önlemenin YollarıÖSS OKS ve Benzeri Sınavlarda Dikkat Dağınıklığını Önlemenin Yolları Üniversiteye öğrenci seçme sınavı 180 sorudan oluşan 3 saatlik bir sınavdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada bir maraton mecazını kullandım ![]() ![]() ‘İsrail’deki Hebrew Üniversitesinden Psikolog Bretnitz, bir kaç grup İsrailli askerin kırk kilometre yürüttü, Ancak her gruba bu konuda faklı bilgi verilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna daha yakın hayatımızdan bir örnek vermek gerekir ise; birlikte sohbet etmekten hoşlandığınız bir kişi ile ilginizi çeken bir yerde çarşı, doğa gezisi, deniz kıyısında bir yürüyüş yolunda saatlerce yürüyerek ne kadar yol gittiğinizin farkına bile varmadan yürüyebilirken, zorunlu olarak yürümek zorunda kaldığınız kısa bir mesafenin de size saatler geçmiş gibi geldiğini sıklıkla görebilirsiniz ![]() Burada psikolojik olarak buna hazır olmak; konsantre olabilme, stersinizi makul bir düzeyde ve sınavdaki performansı istenilen sevide tutabilmektir ![]() Dikkatin dağıldığını nasıl anlarsınız? Sınav esnasında soruları sırasıyla çözmeye başladınız, 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda soruları çözmeye çalışmanın devamında, dikkat toplanamadığı için üst üste gelen birkaç olumsuz soruda moral bozukluğu yaşanması ve panik durumunun ortaya çıkması olası hale gelir ![]() ![]() Olası durum konsantrasyon bozulması ve strese bağlı olarak; -Bildiklerinizin tümünü unutabilir, beyniniz boşalmış gibi olabilir, -Tuvalete gitme ihtiyacı hissedebilirsiniz, -Vücutta terleme, kasılma ve bayılacakmış hissi oluşabilir, -Baş dönmesi, karın ağrısı, mide bulantısı gibi fiziksel durumlar oluşabilir, -Bedende gerginlik, -Hızlı nefes alıp verme, -Kalp çarpıntısı, -En ufak seslerin hareketlerin ve dış etkenlerin dikkati hemen dağıtması, -Telaş ve panik durumu, Öğrencinin verdiği tüm bu tepkilerin aslında bir anlamı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mevcut tehdit karşısın da ; Öğrencinin soluk alıp verişi hızlanır, daha fazla oksijen bendene yollanması gerekir, Beyne ve bedene giden kan basıncı artar, Sindirim sitemi dolayısı ile yavaşlar ya da durur, bağırsak ve mesane adaleleri gevşer, dolayısı ile mide bulanması ve mide krampları hissedebilir ![]() Kana birlikte hızla karaciğer stoklarından alına seker hızla beyine taşınır ve beyin tarafından hızla alınan şeker ve oksijen adrenalin üretilmesi için kullanılır, hızlı nefes, kalp çarpıntısı yüksek adrenalin seviyesi ile birlikte panik ve heyecan durumu başlamıştır ![]() ![]() ![]() Stresin ve kaygının tamamen gereksiz olduğu anlaşılmamalıdır ![]() ![]() ![]() Konsantre olabilme, dikkatini ve zihnini bir noktaya odaklayabilme, sakin kalabilme, kendine güven duyarak soruları yanıtlayabilme, zamanı doğru kullanılması, hızlı ve anlaşılır şekilde okuyabilme ve yorumlayabilme o ana kadar edinilen bilgi ve becerilerin, yapılan çalışma ve emeklerin sonuca dönmesinde önemli bir hale gelmiştir sınav esnasında ![]() Ne yapmalıyız? • A-Konsantrasyon geliştirme ve egzersizleri İlk şart konsantre olmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zorunluluk olarak yapılan işler, Rutin olarak yapılan işler, Belli bir hedef ya da amaç olmaksızın yapılan işler, Sonucunu görmeden ve gözümüzde canlandırmadan yapılan işler, Kendimize güven duymayarak yaptığımız işler, İnanmayarak ya da kızarak yaptığımız işler, Kendi karar mekanizmamız dışında karara bağlanan işler, Ne için, hangi sebeple yaptığımızı kendimize ikna etmediğimiz de, Konsantre olma, odaklanma ve öğrenme güçlüğü yaşarız ![]() ![]() Bunsan sonraki yapılacak çalışmalarda konsantrasyonun geliştirilmesinde basit birkaç öneri olarak Siyah konsantrasyonu en çok arttıran renktir ![]() Lavanta kokusu dikkati en çok arttıran kokudur Limon algılama yeteneğini arttırır, Avakado, havuç, zencefil, kimyon ‘nun hafızayı güçlendirici hatırlamayı kolaylaştırıcı etkisi vardır ![]() Çalıştığınız ortamın dikkat dağıtan nesne ve objelerde uzak olması, Her gün aynı saatte , aynı yerde çalışma alışkanlığı edinmeniz, Belli bir çalışma sistematiği, index oluşturmanız ![]() Unutma konusunda tekrar edilmeyen bilginin %80 ni geçici hafızadan belli bir süre sonra silineceğini unutmamak gerekir, Önem derecelerine göre farklı renklerde kalemler kullanmanız, Müzik ve televizyon gibi dış uyaranlardan uzak çalışmanız(illa müzik dinlemek istiyorsanız sırf bu amaç ile hazırlanmış konsantrasyonu arttıran özel müziklerden faydalanmanız) Yaptığınız çalışmaları, yapmak istediğiniz şeyleri, amaçlarını çerçeveleri net bir şekilde çizilmiş kesin şekliyle hayalinizde canlandırmanız ![]() Ailenizin ve çevrenizin sizin üzerinizde stres ve baskı oluşturan uygulama ve yaklaşımlarına karşı uyanık ve dikkatli olmanız, Uygulanabilecek çok basit birkaç yöntemdir ![]() Bunu dışındaki yöntemler bir uzmana eşliğinde yapılacak bilinç ve bilinçaltı çalışmaları sırasında uygulanacak süpervizör tekniklerdir ![]() • B-Gevşemenin öğrenilmesi Çok uzun yıllardır kullanılan pek çok gevşeme tekniği ve egzersizi bulunmaktadır ![]() ![]() Yine bu kısımda bilinçaltına hipnoz seansları içerisinde, gevşeme egzersiz, yöntem ve komutları verilemesi bir takım gevşemeyi tetikleyici ve hızlandırıcı mekanizmaların bilinçaltına yerleştirilmesi suretiyle mükemmel sonuçlara ulaşabilmekteyiz ![]() • C-Stres hakkında bilgilenilmesi Stresin ne dereceye kadar normal olduğunun, ne şekilde olumlu ve bize hizmet eder, ne şekilde de bize zarar verebilir bir mekanizma olduğunun anlatılması, fizyolojisi, işleyişi, ne kadar süre hangi yoğunlukta olabileceği ve ne kadar zaman içerinde hangi seviyeye gelmenin normal çizgi olacağı gibi çeşitli bilgiler verilir ![]() ![]() ![]() • D-Psikolojik olarak hazırlık sürecinin tamamlanması Psikolojik olarak hazırlama sürecini burada tekrar anlatmayacağım, bu konuya daha ayrıntılı bir şekilde “öğrenmede psikolojik destek” başlıklı yazımda ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır ![]() • E-Sınav hakkında bilgi verilemesi ve planlamanın oluşturulmasının sağlanması Sınav ile ilgili teknik bilginin verilmesi, mantık, zeka, bilgi, dikkat sorularının ağırlıkları, soruların ne şekillerde öğrencinin karşısına çıkabileceğini, nerelerde yanılabileceğini, nelere dikkat etmesi gerektiği, süresini nasıl değerlendirmesin uygun olacağı, mesleki rehberlik, yanlış kanı ve korkuların giderilmesi, hayati öneme sahip yerlerde nasıl dikkatini toplayacağı ve yapılabilecek hataları en aza nasıl indirgeye bileceğini ![]() ![]() • F-Hipnoz , hipnoterapi ve diğer bilinçaltı yöntemleri ve imgeleme teknikleri ile sınava hazır hale getirilmesi Hafızanın güçlendirilmesi, Öğrenmenin çabuklaşması, Algı filtrelerinin genişletilmesi, Öğrenmede engel teşkil eden ön yargıların kaldırılması, Özgüvenin geliştirilmesi, Odaklanmanın sağlanması, Zihinde hatırlatıcı bağlantıları oluşturulması, Geçmişte öğrenilen ve yeni öğrenilen bilgilerin kullanılabilir hafızaya çağrılması hızlı ve doğru şekilde kullanımın gerçekleşmesi, Panik ve heyecanın ortadan kalkmasını sağlayacak tetikleyici sistemlerin yerleştirilmesi, Gevşemeyi çabuklaştıracak telkinlerin verilmesi, Sınav süresince zihnin ve bedenin bu tempoyu gerçekleyecek enerji düzeyine getirilmesi ve bu süre zarfında en üst kapasitede tutulmasının sağlanması, Kişinin gerçek potansiyelinin farkına varmasının sağlanması, İnancın güçlendirilmesi ,motivasyonun en üst seviyeye çokarılması, Ve daha kişinin ihtiyaç duyacağı konu ve konulara ilişkin sayılamayacak kadar çok uygulama hipnoz ve hipnoterapi seansları içerinde kişinin ihtiyacına göre uygulanır pekiştirilir ve kullanılabilir bir hale getirilir ![]() |
![]() |
![]() |
|