Trafolar |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Trafolargerilim trafolarının kullanım yerleri gerilim trafoları, dağıtım sistemlerinde ölçü ve koruma cihazlarının nominal çalışma gerilimi ihtiyaçlarını karşılar ![]() KÖK (kesici ölçü kabinleri) gibi içerisinde alçak gerilim besleme gerilimleri bulunmayan binaların; 1-aydınlatma 2- redresör 3- kesici açma ve kapama böbinleri vb beslememeleride faz-faz arası gerilim trafosu üzerinden sağlanır![]() akım trafosunda oluşabilecek arızalar 1- primer sargı arızaları (kısa devre kopuk ve izolasyon bozulması) 2- sekonder sargı arızları (kısa devre,kopuk ve izolasyon bozulması) 3-primer ve sekonder sargı aralarında kaçak ve hata akımları ![]() 4-primer ve sekonder sargı ile nüve aralarında kaçak ve hata akımları ![]() 5-primer ve sekonder terminal bağlantı hataları ve kötü temas dirençleri 6-gövde ve kaide bozulma, deformasyon, çatlak ve kırıklar ![]() Forumacil com TrafolarHakkında Trafolar |
|
Trafolar |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
TrafolarGÜÇ TRAFOLARI BAKIM VE ONARIMI Güç trafolarınınbakımına başlamadan önce trafo tamamen gerilimsiz hale getirilecek ve gereklibütün emniyet tedbirleri alınmış olacaktır ![]() GÜÇ TRAFOSUKISIMLARI 1- Trafo platformuve trafo tesbit sistemi 2- Tank,radyatörler ve valfler 3- Teneffüs vedeşarj tertibatı 4- Buşingler 5- Ana terminallerve topraklama bağlantıları 6- Gerilim ayartertibi (kademe değiştirici komutatör) 7- Yağ seviyesi veyağ sıcaklık göstergeleri 8- Çekirdek vesargılar 9- Yağ 10- Trafonun genel çalışma durumu 1-Trafo Platformu ve Trafo Tesbit Sistemi; Trafo platformunun sağlam ve iyi durumda olduğunu tahkikediniz Noksan cıvata ve parçaları tamamlayın Gevşek civatalarısıkıştırın Trafonun platforma sağlam bir şekilde tesbit edilmesini teminedin Aksi halde trafonun yerinde oynaması buşinglerin kırılmasına sebebiyetverebilir Trafo tesbit sisteminde gereken tamir ve onarımı yaparak trafo tesbitsisteminin iyi ve normal durumda bulunmasını sağlayın Boyanması gereken yerleriboyayınız![]() 2-Tank, Radyatörler ve Valfler; Trafo tankını ve radyatörleri temizleyip kontrolediniz Boyanması gereken kısımları boyayınız Valfleri ve tapaları temizleyipkontrol ediniz Valflerde ve tapalarda yağ kaçakları ve sızıntılarıbulunmadığndan emin olunuz Yağ kaçakları veya sızıntıları görülürsegiderilmelidir Yağ genleşme tankını ve ana tanka irtibat borusunu temizleyipkontrol ediniz Boyanması gereken kısımları boyayınız Yağ kaçaklarınıgideriniz Trafo üst kapağını temizleyiniz Kapak civatalarını kontrol ederekgevşek olanları normal şekilde sıkıştırınız Çok fazla sıkıştırılmak istenencivatalar kopabilir Bu hususa dikkat ederek civata kopmasına meydanvermeyiniz Noksan kapak civatalarını tamamlayınız![]() Kapak contasından yağ kaçağı varsa kapak civatalarını normalşekilde sıkıştırmak suretiyle yağ kaçaklarını gideriniz Conta bozuk ise contayıdeğiştiriniz Contanın değiştirilmesi için havanın kuru ve rutubetsiz olması veyağın rutubet almasına meydan verilmeyecek şekilde trafo kapağından daha aşağıseviyeye kadar boşaltılması ve bundan sonra kapak civatalarının sökülerektrafonun çekirdek ve sargılarının kapakla birlrkte kaldırılarak tanktançıkarılması gerekir Bundan sonra bozuk conta yenisi ile değiştirilir, trafotekrar kapatılır ve boşaltılan yağ normal seviyesine kadar doldurulur Ancakbütün bu işlemler sırasında trafo tankı içine yabancı maddeler (civata, anahtarv s ) düşürülmemesi, yağın ve trafonun rutubet almaması için gereken herşeyyapılmalıdır![]() 3-Teneffüs ve Deşarj Tertibatı; Teneffüs tertibatını ve teneffüs tertibatında bulunanrutubet alıcı ?silica-gel? maddesini kontrol ediniz Teneffüs tertibatıborularında delinme, tıkanma, eğilme v s varsa gereğini yapınız Silica-gelmaddesinin rengi açık mavi olmalıdır Eper renk kırmızımtrak pembe ise silica-gelrutubetli demektir Renk cam veya tuz gibi şeffaflaşmış saydam ise silica-gelçok fazla rutubetlenmiş demektir Pembe veya cam gibi renksiz duruma gelmişsilical-gel?i değiştiriniz Trafodan çıkarılan pembe veya cam gibi renksizduruma gelmiş olan silical-gel temiz ve rutubetsiz bir yerde açık bir kabakonarak 150-200 C0 arasında 2 saat kadar ısıtılmak suretiylekurutulabilir Sıcaklığın 300 C0 ?a ulaşmasına ve geçmesine müsaade etmeyiniz Bukurutma işlemi sonunda silical-gel?in rengi açık maviye dönmüş ise kurumuş venormal hale gelmiş demektir Kapalı ve rutubet olmayan bir kapta ileride tekrarkullanılmak üzere muhafaza ediniz Eğer kurutma işlemi sonunda renk değiştirmezise silical-gel bozulmuş demektir![]() 4-Buşingler; Buşingleri su veya karbon tetraklorid iletemizleyiniz Buşinglerde sırı yanmış ve bozulmuş kısımlar varsa kırmızı gliptalile boyayınız Buşinglerin conta ve flanşlarında yağ kaçakları veya sızıntısıvarsa gideriniz Buşinglerin flanş civatalarını sıkıştırırken buşinglerinkırılmamasına dikkat ediniz![]() 5-Ana Terminaller ve Topraklama Bağlantıları; Bütün buşing terminal bağlantılarını ve topraklamabağlantılarını kontrol ederek iyi temas sağlamayan paslı, oksitli irtibatlarıtemizleyiniz Gevşek bağlantıları sıkıştırınız Buşing terminal bağlantılarınısıkıştırırken buşinglerin kırılmamasına ve buşing tijlerinin sökülmemesinedikkat ediniz Buşing terminal bağlantıları buşingleri çekerek kıracak şekildegergin durumda olmamalıdır Gergin bağlantılar buşingleri kırabileceğindengergin bağlantılarda gerginliği giderecek tedbirler alınız Gerekiyorsagerginliği gidermek için gergin iletkeni değiştiriniz Topraklama telinin kopuk,gevşek v s olmamasını temin ediniz Topraklama direncini ölçerek direncinnormal değerinden fazla olmadığını ( koruma ve işletme topraklamalarının 10ohm?dan, direklerin topraklaması 20 ohm?dan fazla olmaması gerekir ) kontrolediniz![]() 6-Gerilim Ayar Tertibi (Kademe Değiştirici); Gerilim ayar tertibini gözden geçiriniz Kademe değiştirmekolunda kırılma, eğilme v s bulunmadığını görünüz Kolu tesbit eden pim veyasomunun yerinde ve iyi durmda olmasını temin ediniz Pozisyon göstergesininsağlam ve iyi durumda olduğunu ve numaralarda silinme, bozulma bulunmadığınıtahkik ediniz Kademe değiştiricinin her kademede emniyetli bir şekildedurmasını ve kilitlenmesini tahkik ediniz Gerilim ayar tertibatının kademesinideğiştirip (boşta gerilim ayar tertiblerinde kademe değiştiriken trafonungerilimsiz olması gerekir Bu hususa dikkat edilmelidir) gerilim tatbik etmeksuretiyle trafo çıkış gerilimini okuyup kaydederek gerilim ayar tertibatınınnormal çalıştığını tahkik ediniz![]() 7-Yağ Seviye ve Sıcaklık Göstergeleri; Yağ seviye göstergesini ve yağ sıcaklık göstergesini haricentemizleyiniz ve kontrol ediniz Yağ seviye göstergesinde yağ kaçağı veyasızıntısı varsa gideriniz Yağ seviye göstergesinde tıkanma v s gibi anormaldurum bulunmadığını tahkik ederek emin olunuz Yağ seviyesinin normal seviyedebulunduğunu görünüz Sıcaklık göstergesinin sağlam olduğunu ve normal şekildeçalıştığını tahkik ediniz![]() 8-Çekirdek ve Sargılar; Trafonun çekirdek ve sargılarının durumu hakkında bir fikiredinebilmek için evvela trafoyu açmadan bazı ölçmeler ve denemeler yapmakgerekir Bu ölçme ve denemeler neticesinde trafonun açılıp açılmayacağına kararverilebilir![]() 1-Trafonun buşing terminal bağlantıları uçlar işaretlenerek(tekrar bağlarken herhangi bir yanlışlığa meydan vermemek için uçlarişaretlenir) söküldükten sonra sargılar arası ve sargılarla tank arasıizolasyon direnci (izolasyon megeri ile) ölçülür Bu ölçmeler esnasında trafoyağ sıcaklığına da dikkat edilir Ölçülen değerler trafonun yapısına vekarakteri***lerine göre az çok değişebilir![]() 2-İzolasyon direncinden sonra şering (schering) köprüsü iledielektrik kayıp faktörü (tgØ) ölçülür ![]() |
|
Trafolar |
|
|
#3 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Trafolartrafo arızaları Bilindiği gibi bir transformatör esas İtibariy le aşağıdaki kısımlardan teşekkül eder : — Manyetik devre, — Elektrikl devre (Primer ve Sekonder sar gılarla transformatörün çıkış uçları), — Yalıtım ve soğutma maddeleri, — Yardımcı dış soğutma devresi ve gerilim ayar tertibatı (Bazı hallerde mevcuttur ), Bir transformatörü teşkil eden bu kısımları dan herbirl ayrı ayrı arıza kaynağı ve sebebi olarak bilmektedir İstatistikler, modern transformatör arızalarının % 70 / 80 İnin elektrikl devre (sar gılar) arızaları olduğunu göstermektedir Transformatör arızalan genellikle bakım noksanlığı ve İşletme kontrollarının kifayetsizliğinden İleri gelmektedir Fakatbununla beraber transformatörler en az anza yapan elektrikmakineleridir Transformatör arızalarının kurulu transformatör adedine oranı pek düşüktür ![]() |
|
Trafolar |
|
|
#4 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Trafolartrafo bakımlarının yapılması 1-Transformatr yağ miktar sık sık gözlenmelidir Ya miktar belirtilen seviye altınainmişse temiz, rutubetsiz ve kuru havada genleşme tankından yağ ilave edilir ![]() 2-Varsa, hava kurutucusu sık sık , özellikle mevsim değişikliklerindekontrol edilmelidir Hava kurutucu malzemesi olan silikajel'in yarıdan fazlasıpembeleşmişse değiştirilmeli veya kurutulmalıdır 3-Varsa,Buchholtz rölesinde toplanan gaz kontrol edilmelidir şayet varsa ve hızla artıyorsanedeni araştırılmalıdır 4-Buşinglerüzerinde tabaka oluşturacak kir ve tozlar temizlenmelidir, (gerilimsiz) 5-Transformatörlerinher yıl genel bakımlar yapılmalıdır Eskiyen contalar varsa değiştirilmelidir![]() 6- Bağlantıları kontrol edilmelidir ![]() |
|
Trafolar |
|
|
#5 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
TrafolarMONTAJ - Transformatrn dahili veya harici olarak kullanlmas durumu nemlidir ayet dahili yani bina iinde kullanlacaksa, ortamn yeterincehavalandrlabiliyor olmas gerekir Yeterli sirklasyon her kW kayp iin 3m 3/ dk hava debisi olmaldr Hcrenin havalandrma penceresi lleriyaklak aadaki formlle hesaplanr![]() S = Hava giri ve k pencere alan (m 2 ) P = Transformatrn toplam kayb h = Trafo orta eksen ykseklii ile pencerenin yarsna kadar olan mesafesi (m)At = Giren ve kan hava scakl fark ( C ) r = Diren katsays Izgara telli hava k ve giri pencereleri iin 6, tekgiri veya tek k pencerenin tel zgara olmas durumunda 5'tir![]() Trafo direk zerinde altrlacaksa, varsa tekerleklerin mutlaka kartlmolmas gerekir Yerde altnlacaksa ve tekerleklerin zerinde duruyorsa,tekerleklerin sabitlenmi olmas gerekir Trans formatrn ileri - gerigitmesi engellenmelidir![]() -Transformatr devreye alnrken hangi kademede altrlacaksa ncelikliolarak komtatr o kademeye getirilir Kademe pozisyonu karl trafo plakaszerinde mevcuttur Ayarladktan sonra komtatrn yerine oturduundan eminolunmaldr![]() - Nakilsrasnda ark boynuzlarnda eilme, burulmalar oluabilir Sz konusu durumgzleniyorsa elle dzeltilmelidir Ark boynuzlar arasnda 6,3 kV iin 5,5cm, 10 kV iin 8 5 cm, 15 kV iin 11 cm ve 30 kV snf gerilimlerde 22 cmmesafe olmaldr -Transformatr 500 kVA'dan byk veya mteri tarafndan zel olarak sipariedilmise, Buchholtz rlesi ile ilgili bilgiler dikkatle okunmal, kontrolyaplmal ve cam haznenin yala dolu olduu gzlenmelidir Terminal ulardoru balanm olmal, rle stndeki musluk alarak biraz ya aktmal vekapatlmaldr -Transformatr hcresine veya direkteki konsola dikkatlice yerletirip anave koruyucu balantlar yaplr Balant srasnda kapaktaki A, B, C ve a, b,c, n ularnn balants doru yaplmal, faz ve ntr ular dikkate alnmaldr Topraklama direnci en fazla 5 ohm olmaldr, izolatr havalandrma yerlerialp, boluklarn yala dolmas salanr Transformatr paralel altrlacaksa,paralel alma durumu salanmaldr Transformatr iletmeye alnmadan nce eerhava kurutucusu yoksa nefes alabilmesi iin ya genleme kab zerindeki yadoldurma kapa alarak iindeki contas kartlmaldr![]() -Transformatrn daha emniyetli alabilmesi iin ar yk ve gerilimlere karark boynuzlar, hatta trafoya yakn parafudurlar konulabilir Trafotopraklamas ile parafudur topraklamas birletirilmelidir Ar ykdarbelerine kar kk trafolarda YG sigortalar, byk glerde ise AG, YGkoruma rleleriyle irtibatlandrlm kesicilerden yararlanlabilir YGsigorta akm, YG taraf nominal akiminin 2,5 kat seilmelidir AGtarafndan kk gl trafolar NH sigortalarla, byk gl trafolardatermik-magnetik alterler kullanlmaldr AG sigortasnn akm, trafo AGakmnn bir alt deerindeki Standard sigorta amperajna eit seilmelidir![]() -Transformatr, kazanda ve kapakta bulunan topraklama terminallerinden topraklanr Topraklama direnci 2 ohm civarnda olmaldr -Termometre cepleri kontrol edilmeli, ya yoksa genleme kabnn altndakitapadan ya alnarak 10-15 mm kadar boluk braklarak doldurulur ![]() -Transformatr, btn kontroller yapldktan sonra iletmeye alnrken 3 saatkadar bota altrlr, kademeli ve aralkl olarak yklenir Tam ykleme 8-10saatde uygulanabilir![]() |
|
Trafolar |
|
|
#6 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Trafolartrafo koruma önlemleri 1- Parafudr topraklamaları ayrı yapılmalı ve 1 ohm dan küçük olmalıdır ![]() 2- İşletme topraklaması (nötr topraklama) ayrı yapılmalı koruma topraklamasından uzak ve 1 ohm dan küçük olmalıdır ![]() 3- Eklatörler ve trafo gövde topraklaması, birlikte ancak 5 ohm dan küçük olmalıdır ![]() 4- Topraklamada; asgari daldırma galvaniz levha kullanmalı, cıvata ve bağlantı yerleri iyi temas sağlayacak, temiz ve oksidasyonsuz yapılmalıdır Galvaniz malzeme kullanılmalı, bakır topraklama tercih edilmelidir![]() 5- Trafo bağlantılarında; bilhassa alçak gerilim iletimi sağlayacak tij bağlantılarında kullanılacak prinç pul ve somunların yüzeylerinin temiz, düzgün olmasına ve kontra somun ile sıkılarak gevşemesine olanak verilmemesine dikkat edilmelidir Demir pul ve rondela kullanılmamalıdır 6- Trafo; dengeli yüklenmelidir Yük fazlara eşit dağıtılmalıdır Ölçü aletiyle günün muhtelif saatlerinde kontrol edilmelidir![]() 7- Trafo alçak gerilim bağlantılarının ısınması renk değişiminden veya uzaktan ısı ölçen lazer termometre ile sıcaklığı kontrol edilmeli, ısınıyorsa sebebi araştırılmalı ve sorun giderilmelidir ![]() 8- Trafonun alçak gerilim çıkışından şaltere giden kablo ısı ve bağlantı bakımından kontrol edilmelidir Bağlantıların ısınması trafonun yanmasını hızlandırır Özellikle direk inişinde kablonun köşe yapmamasına ve zedelenmemesine dikkat edilmelidir![]() 9- Termik manyetik koruyucu şalterin; ayarları, ısınması kontrol edilmeli ve normal değerlerde olması sağlanmalıdır 10- Panoda; voltaj yükselmesinde atlamalara meydan verecek faz, toprak yakınlaşmaları kontrol edilmeli; böyle noktalar varsa giderilmelidir Aksi halde yıldırımlarda panoda kısa devre meydana gelebilir ve trafonun da hasar görmesi mümkün olabilir 11- Seksiyoner manevrasında; bıçakların kapanmasına dikkat edilmeli, bir fazın açık kalması, durumunda trafoya daha büyük akımlar getireceğinden trafo ve motorlar yanabilir ve gerilim dengesizliği görülebilecektir 12- Sigortalı seksiyonerlerde kullanılacak sigorta; çekilecek güçle orantılı ve uygun seçilmelidir Sigorta yerine tel hiçbir şekilde kullanılmamalıdır Sigortalar çeneye sıkı sıkıya girecek şekilde ayarlanmalıdır Seksiyonerde meydana gelen arklanma trafoya zarar verecektir 13- 630kVA ve daha büyük trafolarda sekonder korumalar iyi ayarlanmalı, çalışır aktif olması sağlanmalı, belirli periyotlarda kontrol edilmelidir Sekonder korumanın aküsünün deşarj olması veya ömrünü yitirmesi korumayı tamamen ortadan kaldıracağından aküler en geç ayda bir kez kontrol edilmelidir 14- Trafoda; eklatör çubukları ayarı ile oynanmamalı, nakliye esnasında bozulmuşsa trafo bakım ve işletme talimatına uygun ayarlanmalıdır ![]() 15- İşletme bakım talimatı konusunda yetkili Elektrik Mühendisi veya firması tarafından son kullanıcı (abone) bilgilendirilmelidir Sistemin periyodik bakımı planlı olarak yapılmalıdır![]() |
|
|
|