![]() |
Şanliurfa Mimarlik Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Şanliurfa Mimarlik TarihiŞanliurfa mimarlik tarihi Şanliurfa mİmarlik tarİhİ 1894 yılında Gautier 1946 ve 1952 yıllarında Kılıç Kökten 1947 yılında W ![]() ![]() ![]() ![]() 1963 yılında İstanbul Üniversitesi'nden Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paleolitik çağın avcı ve toplayıcı göçebe insan*ları Neolitik Çağ'da (M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İl merkezi Balıklıgöl mevkii Vali Fuat Bey Caddesi'nin güneybatı kesimindeki toprak kesitte Harran Üniversitesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Araştırma Görevlisi Bahattin Çelik tarafın*dan toplanan Neolitik Çağı'ın Akeramik evresine ait çakmaktaşı aletler Urfa merkezinin günümüz*den 11000 yıl önce iskan edildiğini kanıtlamıştır ![]() Şanlıurfa'nın Hilvan ilçesine bağlı Ovacık Nahiyesi Güluşağı (Kolik) Köyü Muhtarlığı'nın Argaç (Kantara) Köyü yakınındaki Nevalı Çori adıyla anılan tarlada dönemin Müze Müdürü Adnan Mısır başkanlığında 1983 ve 1985 yıllarında yapılan arkeolojik kazılarda rastlanılan mimari ka*lıntılar Neolitik Çağ'ın Akeramik (çanak-çömlek*siz) evresine bağlanmıştır ![]() Ayrıca Bozova ilçesine bağlı Şaşkan Köyü yakı*nındaki Küçük ve Büyük Şaşkan Höyükleri ara*sında yer alan ve "Kumartepe" adı verilen tarlada 1983 yılında Urfa Müze Müdürlüğü adına A ![]() ![]() ![]() Şanlıurfa merkez ilçe Örencik Köyü sınırları içi*resinde yer alan "Göbekli Tepe"de 1995 yılından bu yana sürdürülen arkeooljik kazılarda Neolitik Çağı'ın Akeramik evresine tarihlenen (M ![]() ![]() ![]() Şanlıurfa'daki Neolitik yerleşmeye ilk defa Nevalı Çori ![]() ![]() ![]() I ![]() Çevrede ağaç malzemenin bulunmayışı taşın Şanlıurfa mimarisinde hakim malzeme olarak kul*lanılmasına yol açmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Halk arasında "Hevara Daşı" olarak adlandırılan bu taşın kentin güneybatısındaki dağlık bölgeden getirildiği bu bölgeye yayılmış çok sayıdaki antik taş ocağından anlaşılmaktadır ![]() ![]() Halk arasında yaygın bir efsanesi olan Kanlı Mağara ile yüzyıllardan beri mesire yeri olarak kul*lanılan Şakşak İpek Direkli Nalbant Harabası Şahan Yuvası Hamam Mağarası Köko'nun Mağarası Yıkık Mağara Dabbak Mağarası Göncü Mağarası Ceylan Mağarası Şekerli Mağara Savuh Mağara Ağaçlı Mağara Dede'nin Sarnıcı Mağarası Hacı Abbas'ın Mağarası Develik Mağarası Hacı Kâmillerin Mağarası Dip Karlık Mağarası ve daha isimsiz yüzlerce mağara bölgedeki önemli taş ocakları arasında yer almaktadır ![]() ![]() Taşın bu kadar yaygın olarak kullanılmasına karşılıkduvarları ve tavanları 'Bağdadi Tekniği'nde yapılmış bir iki ev dışında Urfa yapılarında ahşap malzemeye pek rastlanılmaz ![]() ![]() II ![]() Şanlıurfa'daki mimari eserlerde zengin bir plan çeşitliliği göze çarpar ![]() ![]() ![]() ![]() Mimarinin her şubesinde olduğu gibi "Urfa Evleri"nde de değişik plan arayışları dikkati çek*mektedir ![]() ![]() III ![]() Şanlıurfa'daki mimari eserlerin inşasında çalı*şan ustalar yaptıkları işlere göre; taşçılar yonucu*lar ve yapıcılar olmak üzere üç gruba ayrılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Urfa'daki mimari eserlerde evler dışında mi*mari süslemeye pek önem verilmemiştir denilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ağaç süslemede anıtsal eserler arasında yok dene*cek kadar azdır ![]() ![]() Anıtsal eserlerdeki bu duruma karşılık olarak; ağaç süsleme "Urfa Evleri"nde şaşırtıcı derecede bir zenginlikle karşımıza çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() Urfa mimari eserlerinde taş ve ağaç işçiliğinin anıtsal eserlerden ziyade evlerin iç mekânlarında zengin olarak kullanılmış olması Fransız Sanat Tarihçisi Albert Gabriel'in "Türkler süsü kendi zevkleri için yaparlar gösteriş için değil " sözünü doğrular niteliktedir ![]() V ![]() Şanlıurfa mimari eserleri; dini mezar sosyal te*sis su askeri ticaret yapıları konut (sivil) ve anıt mimarisi olmak üzere başlıca 8 gruba ayrılmakta*dır ![]() Dini mimari içerisinde Urfa'da bugün tarihi de*ğere haiz 39 adet cami 1 namazgah 7 tekke 5 kilise (Bunlardan üç adedi camiye çevrilmiş olup camiler listesine eklenmiştir) mezar mimarisi içersinde 13 adet türbe Roma devrine ait bir anıt mezar ve yüz*lerce kaya mezarı bulunmaktadır ![]() Sosyal tesis mimarisinden Urfa'da halen 7 adet medrese 4 mektep 1 kütüphâne 2 hastane 1 ye*timhâne bulunmaktadır ![]() ![]() Askeri mimariye örnek olarak; iç kale ve şehir surlarının kalıntıları örnek olarak verilebilir ![]() Ticaret yapılarına örnek olarak; 11 adet han 8 adet kapalı çarşı 1 basmahâne bulunmaktadır ![]() Köşkler konaklar ve evlerin oluşturduğu sivil mimari (konut mimarisi) grubunda ise yüzlerce güzel örnek bulunmaktadır ![]() Anıt mimarisine örnek olarak; Urfa Kalesi sütun*ları Harb-ı Umumi Şehitleri Abidesi Mustafa Kemal Paşa Anıt Çeşmesi (Yol Gösteren Çeşmesi) Milli Mücâdele Şehitleri Abidesi ve Garnizon Şehitleri Abidesi gösterilebilir ![]() Kısaca değindiğimiz bu örneklerden de anlaşıla*cağı gibi büyük bir kısmı İslâmi dönemlere ait ol*mak üzere Şanlıurfa'da mimarinin her şubesinden eser örneği bulunmaktadır ![]() Bu eserlere yakın zamanlarda yıktıklarımız ve yazılı kaynaklardan öğrendiklerimiz de eklenince Urfa'nın ne denli bir mimari zenginliğe sahip ol*duğu ortaya çıkmaktadır |
![]() |
![]() |
|