![]() |
İslâm’Da Evliliğin En Başta Gelen Gâyesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslâm’Da Evliliğin En Başta Gelen Gâyesiİslâm’da evliliğin en başta gelen gâyesi Hakkında İslâm’da evliliğin en başta gelen gâyesi İslâm’da evliliğin en başta gelen gâyesi İslâm’da evliliğin en başta gelen gâyesi, îmânlı bir neslin yetiştirilmesi ve İslâm ümmetinin sayısının çoğaltılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() "Ey gençler topluluğu! İçinizden kimin evlenmeye gücü yeterse evlensin! Çünkü bu, gözü (haramdan) koruyan, namuslu kalmaya yardımcı olan çaredir ![]() ![]() ![]() Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() "Kadınları yalnız güzellikleri için nikah etmeyin! ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm Dîni, evliliğin uzun ömürlü olması için iyi bir eş seçimi yapılmasını esas alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zenginlik, güzellik, soy-sop gibi insanların çoğunun peşinde koştuğu şeyler geçici olup, evlilik bağının devamını sağlamaz ![]() ![]() İşte bu yüzden Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Kadın dört şey için nikâh edilir; malı, güzelliği, soyu ve dindarlığı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlilikte Denklik (Küfüv): Kelime olarak küfüv, denklik ve eşi olmak demektir ![]() Fıkıhda ise, evlenecek olan çiftlerin, birbirlerine bazı konularda denk olmaları demektir ![]() Evlenmede denklik, kadınlar için erkekte aranır ![]() ![]() Mezhepler, evlenecek kişiler arasında dindârlık bakımından eşitlik bulunmasının kesinlikle gerekli olduğu görüşünde birleşmişlerdir ![]() ![]() İslâm hukûkunda denklikten maksad, evlenecek eşler arasında dînî, ekonomik ve sosyal seviye bakımından yakınlık ve denklik bulunmasıdır ![]() ![]() Evlilikte denklik, bir sıhhat şartı değil, bağlayıcılık şartıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Üç şeyi geciktirme: Vakti gelince namazı; hazır olduğunda cenâzeyi; dengini bulunca evlenecek kızı ![]() ![]() ![]() Ayrıca başka bir hadîs-i şerîfde: "Kadınları denkleriyle evlendirin, onları velîleri evlendirsin ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefîler’e göre denklik (kefâet), altı yerde aranır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Ayrıca çiftler arasında boy ve güzellik gibi fizîkî ölçülere de dikkat edilmesi, eşlerin anlaşabilmeleri ve birbirleriyle uyum sağlayabilmeleri açısından önemli bir husustur ![]() Netice olarak İslâm hukukçularının büyük çoğunluğu, nikâhın mûteber olmasında kocanın kadına denk olmasının şart olduğunda müttefiktirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Birgün Rasûlullâh (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Şu geçen hakkında ne dersin?" buyurdu ![]() O da: "Eşrâfdan biridir ![]() ![]() ![]() Rasûlullâh (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ya bunun hakkında ne dersin?" buyurdu ![]() Adam cevap verdi: "Yâ Rasûlallâh, bu müslümanların fakirlerinden biridir ![]() ![]() Bunun üzerine Rasûlullâh (s ![]() ![]() ![]() "(Hayır) bu (adam), yeryüzü dolusunca öbüründen hayırlıdır ![]() Evlenecek eşler, güzellik ve zenginlik câzibesine kapılarak ahlâkı ve dîni zayıf kadınlarla evlenmemelidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hakîkatte denklik; erkeğin değil, kadının menfaatine yönelik bir haktır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslâm’Da Evliliğin En Başta Gelen Gâyesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslâm’Da Evliliğin En Başta Gelen GâyesiKadının Eşini Seçme Hakkı İslâm Dîni, kadına evlenceği kimseyi seçme hakkını vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca İslâm Dîni, evlenecek kimselerin birbirlerini görmelerini de şart koşmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Görmedim!" deyince de; "Ona bak! Çünkü bu, ileride birbirinizi sevmenize ve evliliğin devamlı olmasına vesile olur ![]() ![]() Evlilik, karşılıklı sevgi, saygı, hoşgörü, anlaşma ve güven üzerine kurulmuş bir müessesedir ![]() ![]() ![]() "Bir erkek yalnız olarak bir kadınla kaldı mı, mutlaka onların üçüncüleri şeytandır ![]() İslâm’da evlilik, erkekle kız birbirlerini hiç görüp tanımadan, sadece ana-babanın kararlarıyla gerçekleşen bir anlaşma (ahid) değildir ![]() ![]() ![]() Eş seçimi konusunda, kadın da erkek gibi aynı haklara sahiptir ![]() ![]() Kadın sahâbiyelerden dul bir hanım olan Hizâm kızı Hansa’yı babası bir adama nikâh etmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn-i Abbas (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine dul bir kadın olan Sübey’a el-Eslemiyye’ye iki kişi evlenme teklîfinde bulunmuş ve bu hususta kendisine istemediği kimseyle evlenmesi için baskı yapılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|