|  | Kaside-övgü-Divan Edebiyatı Nazım Biçimi |  | 
|  08-09-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Kaside-övgü-Divan Edebiyatı Nazım BiçimiKaside-övgü-Divan Edebiyatı Nazım Biçimi Divan edebiyatının en yaygın nazım biçimlerinden biri olan kasidenin temel konusu övgüdür  İlk örnekleri İslam öncesi Arap edebiyatında görülen kaside, sonraları din ve devlet büyüklerini övmek için yazılmıştır  Arap edebiyatından İran edebiyatına, oradan da Divan edebiyatına geçen kasidenin temel nazım birimi beyittir  Aruz vezninin uzun kalıplarıyla yazılan kasidede ilk beyit kendi arasında, ondan sonra gelen beyitlerin ikinci dizeleri ise ilk beyit ile uyaklıdır; aabacada biçimindedir  Kasideler uzun şiirlerdir  Beyit sayıları 3199 arasında değişir  Kendi içinde çeşitli bölümlere ayrılır  1520 beyitlik ilk bölüm nesib ya da teşbib olarak anılır  Asıl konuyla ilgisi olmayan türlü betimlemelerin yapıldığı, duyguların açıklandığı bu bölümü genellikle tek beyitten oluşan girizgâh bölümü izler  Bu beyitte şair asıl konuya geçeceğini açıklar  Kasidelerin temel konusunu oluşturan övgü medhiye bölümünde yer alır  Şair bu bölümde bütün yeteneğini ortaya koyarak, sanatının inceliklerini göstererek övgülerini sıralar  Bu, kasidenin en uzun bölümüdür  Medhiyeyi tagazzül bölümü izler  Kaside içinde gazel söylemek anlamına gelen tagazzül zorunlu bir bölüm olmadığı gibi bazen medhiyeden önce de yer alabilir  Daha çok uzun kasidelerde şiiri tekdüzelikten kurtarmak için konur  Tagazzülün ardından şairin kendisini övdüğü fahriye bölümü gelir  Bazı kasidelerde en başta yer aldığı da görülen fahriyeyi son bölüm olan dua izler  Şair burada övdüğü kişiye birkaç beyitle duada bulunur  Kasideler çeşitli özelliklerine göre adlandırılır  Nesib ya da teşbib bölümünde ele alman konuya göre, örneğin mevsimler anlatılmışsa bahariye, sayfiye (yaz), hazaniye (sonbahar), şitaiye (kış); aylar anlatılmışsa temmuziye, ramazaniye, muharremiye; bayramlardan söz edilmişse iydiye gibi adlar alır  Uyak ya da redife göre adlandırılmış kasideler de vardır  Örneğin uyağı r harfiyle biten kasideye kasidei raiye, t harfiyle biten kasideye kasidei taiye denir  Redifi kerem olana kerem kasidesi, su olana su kasidesi adı verilir  Başka bir adlandırma biçimi konusuna göredir  Tanrının birliğini anlatanlara tevhid, tanrıya yakarışı konu alanlara münacât, peygamberi ve başka din büyüklerini övme amacıyla yazılanlara naat, devlet büyüklerine yazılanlara medhiye adı verilir  Medhiyeler de sunuluş amaçlarına göre farklı adlar alır  Örneğin padişahın tahta çıkışı dolayısıyla yazılırsa, cülusiye, bir yere gelişi dolayısıyla yazılırsa teşrif iye, yeni yıl tebriki için yazılırsa şaliye, bir devlet büyüğünün yeni bir göreve atanması dolayısıyla yazılırsa tebrikiye gibi adlarla anılır  Şairler kasidelerini sundukları kişilerden caize adı verilen para ya da değerli armağanlar aldıklarından, hemen her divan şairi kaside yazmıştır  Divan edebiyatında ilk örneklerine 15  yüzyılda rastlanan kaside 16  yüzyılda Fuzuli, Hayali, Bakî, Nev'i gibi şairlerin elinde gelişmiştir  17  yüzyılda Nefi, 18  yüzyılda da Nedim özellikle medhiye türünde başarılı örnekler vermişlerdir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |