|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aklımızda, edilir, elde, ilim, okuduklarımızı, tutabiliriz |
![]() |
İlim Nasıl Elde Edilir? Okuduklarımızı Nasıl Aklımızda Tutabiliriz? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlim Nasıl Elde Edilir? Okuduklarımızı Nasıl Aklımızda Tutabiliriz?ilim nasıl elde edilir? okuduklarımızı nasıl aklımızda tutabiliriz? Hakkında ilim nasıl elde edilir? okuduklarımızı nasıl aklımızda tutabiliriz? ilim nasıl elde edilir? okuduklarımızı nasıl aklımızda tutabiliriz? Cevap 1: Hangi ilimler öğrenilmeli ve İlim öğrenirken nelere dikkat etmek gerekir? İman esaslarını, islamiyetin temel kaidelerini ve müslümanın dininini ve dünayasını ilgilendiren konuları öğrenmesi gerekir ![]() İlim denilince akla gelen ilk şey Allaha ve iman esaslarına dair olan ilimlerdir ![]() ![]() Bir müslümanın iyi bir niyetle yaptığı çalışmalar da ibadet hükmüne geçer ![]() ![]() ![]() ![]() “Her çekirdek bir ağaçtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir avizeye değer veren onun elektiriğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlim öğrenmek farzdır ![]() ![]() Hiç şüphesiz ilmin başı Allah’ı bilmektir ![]() ![]() ![]() “Allah’ı bilerek yapılan az amel fayda verir ![]() ![]() ![]() “Allah’a îmânı” ön plâna alan ilim meclislerinde bulunmanın hiç şüphesiz âdâp ve erkânı, usûl ve esâsları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meselâ, meclis içinde ulu orta yapılan bir tenkit, hem sahibinin, hem muhatabının, hem de bütün fertlerin moral değerlerine zarar verir, ıztırap verir, rahatsız eder, ta’cîz eder, feyzi kaçırır, zevki kaçırır, huzuru bozar; sevgiyi, saygıyı, şefkati ve nezâketi alt üst eder ![]() Bedîüzzaman Hazretlerinin beyan ettiği dört ihlâs düsturu ehem ve elzemdir ![]() ![]() 1-Amelimizde tek hedefimiz Allah’ın rızâsını kazanmak olmalıdır ![]() ![]() ![]() 2-Kur’ân hizmeti esnasında, bu hizmeti yürüten kardeşlerimizi tenkit etmemek, onların üstünde fazîletimizi “satarcasına” gıpta damarını tahrik etmemek ihlâs için önemli bir düsturdur ![]() ![]() ![]() 3-Bütün kuvvetimizi ihlâsta ve hakta bilmeliyiz ![]() 4-Kardeşlerimizin meziyetlerini ve fazîletlerini kendimizde bilmeli ve onların şerefleriyle şükrederek iftihâr etmeliyiz ![]() Bu düsturların dışında şekil ve biçim ile ilgili de bir takım düsturlar sıralanabilir hiç şüphesiz ![]() ![]() ![]() ![]() Dipnot: (1)Zümer Sûresi, 39/9; (2)Fâtır Sûresi, 35/28; (3)Bakara Sûresi, 2/283 4)Gazâlî, İhyâ, 1/23; ![]() (5)Fetih Sûresi, 48/29; (6)Mâide Sûresi, 5/54; (7)Lem’alar, s ![]() Cevap 2: İlim ve Bilim arasındaki fark nedir? Her şeyden önce belirtmeliyiz ki, din-ilim tenakuzunu iddia eden kişilerin bahsini ettiği şey, ‘ilim’ değil, ‘bilim’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilimin el yordamıyla üzerinde çalıştığı kâinat, esasen Cenâb-ı Hakk’ın kudret ve irade’siyle yazdığı ve bir plân, program, ölçü ve dengeye göre tanzim ettiği eşya ve hâdiseler kitabı; gerçek ilimler ise, Allah’ın kâinattaki icraatından, kâinattaki İlâhî kanunlarla eşya ve hâdiselerin münasebetinden süzülmüş raporlardan ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan gerçek ilmi, kâinatı ve Kur’ân’ı okuyarak elde eder; elde ettiği bu ilim neticesinde kendini tanır veya değişik bir yolla önce kendini tanır, sonra da kâinatı ve Kur’ân’ı okur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm’ın hayata hayat veren sentezi budur ![]() ![]() ![]() ![]() Batıda din, hiç bir zaman bütünüyle hayatı kuşatamamış ve hayata hayat olamamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mes’elenin bir yönü daha var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlim Nasıl Elde Edilir? Okuduklarımızı Nasıl Aklımızda Tutabiliriz? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlim Nasıl Elde Edilir? Okuduklarımızı Nasıl Aklımızda Tutabiliriz?Fakat, aynı sehpada İslâm’ı idam etme düşüncesi de neden? Hiç İslâm tarihinde, dünya dönüyor dediği için bir insan afaroz edilmiş midir? İslâm’dan başka hayata nasıl hayat olduğunu 11-12 asır insanlığa gösteren bir ikinci sistem gelmiş midir? İlimler adına bütün dünyaya asırlarca muallimlik yapan İslâm’ı, ilme karşı ve gelişmeye mâni diye idam sehpasına çıkarmak, düşmanca bir garaz ve insafsızlık değildir de nedir? Yoksa bunun sebebi, İslâm’ı hayatımızdan tecridle, heva ve hevesimiz istikâmetinde bir hayat sürmek midir; veya, batının kendi menfaatleri uğruna kasden attığı bir çelmeye alet mi oluyoruz? Evet, biz ilim adına hiç bir zaman imanımızdan, ibadetimizden, Allah’a (cc) ve Resûlü’ne (sav) olan bağlılığımızdan kıl kadar sapmadık; tam aksine ilim, îmanımıza, ibadetimize, Allah (cc) ve Resûlü’ne (sav) olan bağlılığımıza güç kattı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’ân ve ilimler münasebeti mevzuunda düşülen vahim hatalardan birisi de, Kur’ân’ı mevcut ilimlerin peşinden koşturmak ve onlara tâbi kılmaktır ![]() ![]() Çok büyük ve enerji yüklü Güneş’i küçücük ve soluk bir meteora nasıl uydu yapabilirsiniz? Kâinat ve insanı, tâ başlangıçtan Kıyamet’e bütün yönleriyle ele alıp inceleyen ve haritasını çizen Kur’ân’ı nasıl küçük bir dünya haritasından, hatta bir dağ silsilesi resminden ibaret görebilirsiniz? Kıvrım kıvrım akıp geçtiği, akıp geçerken de suladığı vadileri, ovaları, hayat verdiği bağ ve bahçeleri, şelâleler hâlinde döküldüğü dağları, tepeleri ve deltalar meydana getirerek ulaştığı ummanları hiç hesaba katmadan, sadece çıktığı yere bakarak “işte nehir” demek ve o nehrin hikmetini, faydasını ve şümul sahasını, sulayıp geçtiği bir bahçeden veya yatağının bir yerindeki altın mâdeninden ibâret görmek ne derece yanlışsa, aynı şekilde Kur’ân’ı, değişip duran ilimlerin bugünkü seviyesiyle bir görmek, hatta henüz ispatlanamamış ilimleri, Kur’ân’a şahit yapmak ve Kur’ân âyetlerini bu ilmî buluş ve nazariyelere tatbik etmek aynı derecede, hatta daha büyük bir yanlıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nâzil olduğu günden bu yana tam 14 asır geçmiş olmasına rağmen, Kur’ân’da öyle bâkir ve emsâlsiz mes’eleler vardır ki, bunların hakikatına henüz ilimlerin elleri ulaşamadığı gibi, ilmî seviye de fersah fersah onların gerisinde bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurân’ın ilmî gelişmelere değil, ilmî gelişmelerin Kur’ân’a tevfikini takip etmeliyiz ![]() İlmî gelişme ve buluşları Kurân’ın arkasından koşturmalıyız ![]() İlmî gelişme ve buluşların karşısına Kur’ân’ı bir endam aynası olarak koymalıyız, yani: “Ey ilimler, işte bakın, siz esas ve özünüzü bu Kur’ân’da bulacaksınız ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Cevap 3: Unutkanlığın pek çok nedeni olabilir ![]() 1- Harama bakmak ![]() 2- Haramla beslenmek ![]() 3- Zihni çok yoracak olan gereksiz şeylerle doldurmak ![]() ![]() 4- Fazla cinsel ilşkiye girmek ![]() ![]() 5- Zihnin sürekli çalışmasını engelleyecek kadar boş durmaktan sakınması gerekir ![]() Ayrıca: 1- Sürekli tekrar etmesi, 2- Elde ettiği ilmi hayata geçirmesi ve onu yaşaması, 3- Uygun ortamlarda anlatması, 4- Faydasız ilimden de sakınmak gerekir ![]() Selam ve dua ile ![]() ![]() ![]() Sorularla İslamiyet Editör |
![]() |
![]() |
|