![]() |
Osmanlı Musikisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Musikisi![]() Osmanlı mûsikîsi, Osmanlı saray veya halk müzisyenlerinin askerî, dini, klâsik ve folklorik türlerde ürettiği ve toplumun her kesiminde kullanılmış bir sanattır ![]() ![]() Sarayın, devleti yalnız askerî ve mülkî olarak değil, aynı zamanda fikir ve sanat hayatı açısından da yöneten bir merkez oluşu, Türklerde çok eski bir gelenektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Musikisinin Eğitim Kurumları Osmanlı mûsikîsinin, nesilden nesle aktarımın meşk yoluyla sağlandığım söylemiştik ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Levni_Topkapı Sarayi 1 ![]() Hun'lar zamanındaki adı Tuğ olan ve vurmalı sazlarla nefesli sazlardan oluşan askerî mızıka okulunun Fatih'ten sonra aldığı isim, Hun'lardan beri Türk savaş tekniğinin vazgeçilmez unsuru olan askerî müziğin amacı, çok uzaklardan duyulan ve gitgide yaklaşan gök gürültüsüne benzer yabancı bir müzmin sesiyle düşmanın moralini bozup savaşacak güç bırakmamak, düşmanı teslim almak suretiyle harbi en kısa zamanda bitirmek ve böylece - bir bakıma - insan kıyımını önlemektir ![]() Selçukluların T'abılhâne veya Nevbethâne dediği bu kurumda Hunlardan beri ikisi nefesli, dördü vurmalı altı temel çalgı yer almıştır: İslamiyet ten sonra adları zurna, boru (nefir veya şahnay), çevgan, zil, davul ve kös'e çevrilen yurağ, boygur, çöken, çanğ, tümrük ve küvrük ![]() ![]() ![]() Savaşlarda çalınan mehter havalarının gündelik şehir hayatındaki karşılığı, namaz vakitleri ile önemli resmî münasebetlerde vurulan nevbet 'ti ![]() ![]() ![]() Mehter'in büyüklüğü kat terimi ile belirtilen her bir sazın sayışına göre değişirdi: padişahların on iki katlı (her bir sazdan 12'şer adet), sadrâzamın 9, vezir ve paşaların 7 katlı mehterleri vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16, 17 ve 18 ![]() ![]() ![]() ![]() Mehterhâne 1828'de II ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Sultan Veled tarafından kurulan ve Mevlânâ'nın tasavvufî fikirleriyle şekli yapısını (semâ') sistemleştiren Mevlevîlik, Türkçe, Arapça, Farsça, hat, tezhib, semâ' meşki gibi derslerin yanı sıra ciddî mûsikî eğitimi de veren dergâhları ve bir tür konser salonu niteliğindeki semâhâneleriyle, Osmanlı mûsikîsinin gelişmesinde yüzyıllar boyu büyük bir ocak görevi yapmış, Anadolu'nun en ücra ve küçük şehirlerinden başka İmparatorluğun Balkan ve Ortadoğu eyaletlerinde de açılmış olan Mevlevîhâneler Osmanlı mûsikîsinin yayılmasında başlıca rolü oynamışlardır ![]() ![]() Sultan III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enderun mûsikî mektebi, kalburüstü Osmanlı mûsikîcilerinin sadece yetiştiği değil, ders de verdikleri bir okuldu ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Tek veya toplu olarak hususî mahiyette mûsikî meşki yapılan evler, cemiyetler veya öğrenci koroları, Osmanlı İmparatorluğunda mûsikî hocalarının evde ders verme geleneği, saray cariyelerinin evlerine derse gönderildiği hocalarla başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynakça:Cinuçen Tanrıkorur, "Osmanlı Musikisi" |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Musikisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Musikisi![]() Mûsikî aletleri bilimi demek olan Organoloji'de çalgılar,hangi Müzik söz konusu olursa olsun, bu sanatın insanla birlikte doğuşundan bu yana geçirdiği merhaleler göz önüne alınarak, vurmalı çalgılar, nefesli çalgılar ve telli çalgılar sırası içinde incelenmektedir ![]() ![]() ![]() Vurmalı Sazlar 1) Tahtalar Çevgân -(Askeri Müzik) Kaşık-(Halk Oyunları) Çalpara veya Çengi Çubuğu-(Köçekçe ve Tavşanca'larda) 2) Zilliler Zil- (Halile)(Tekke Müziği) Mehter Zili-(Askeri Müzik) Hitit Sistrumu-(Askeri Müzik ![]() Zilli Maşa-(Halk oyunları) Parmak Zili-(Eski ve yeni Raks Müziği) 3) Derililer Kös-Askeri Müzik Davul-Askeri ve Halk Müziği Nakkare-Askeri Müzik Kudüm-Tasavvuf ve Klâsik Müzik Dâire-Klâsik Müzik Def-Fasıl Müziği Bendir-Tasavvuf Müziği Nevbe-Tasavvuf Müziği Darbuka-Oyun havaları 4) Fırınlanmışlar Cam Bardaklar-Oyun Müziği Kâseler-Oyun Müziği Fincanlar-Oyun Müziği Nefesli Sazlar 1) Dilliler Zurna-Askeri ve Halk Müziği Mey-Halk Müziği Kava-lHalk Müziği Tulum-Halk Müziği Sipsi-Halk Müziği Çifte-Halk Müziği Arğul-Halk Müziği DüdükHalk Müziği 2) Dilsizler Nefir-Askeri Müzik Kaval-Halk Müziği Ney-Klâsik ve Tasavvuf Müziği Girift-Klâsik Müzik Miskal-Klâsik Müzik Pîşe-Klâsik Müzik Mû-Klâsik Müzik Kara kamış-Klâsik Müzik Komuz-Oyun Müziği Garmon-Mızıka ve Oyun Müziği Hokkabaz Borusu-Eğlence Müziği Mizmar-Klâsik Müzik Telli Sazlar 1) Yaylılar Iklığ-Halk Müziği Sînekeman- Klâsik Müzik Keman-Klâsik Müzik Rebab-Tasavvuf Müziği Klâsik Kemençe-Klâsik Müzik Karadeniz Kemençesi-Halk Müziği Ağaç Kemane-Halk Müziği Yaylı Tanbur-Klâsik Müzik Kabak Kemane-Halk Müziği 2)Mızraplılar Kopuz-Askeri ve Halk Müziği Kolca Kopuz-Halk Müziği Lâvta-Oyun Müziği Çeng ( Mugni)-Klâsik Müzik Tanbur-Klâsik Müzik Ud-Klâsik ve halk Müziği Kanun-Klâsik ve halk Müziği Santur-Klâsik Müzik Saz Ailesi Cura-Halk Müziği Cura-Bağlama-Halk Müziği Bağlama-Halk Müziği Tanbura-Halk Müziği Dîvan (Meydan) sazı-Halk Müziği Tar Ailesi Dombra-Halk Müziği Dotar-Halk Müziği Setar-Halk Müziği Asya Türkleri Müziği Çalgıları Balaban (MEY)-Halk Müziği Gubuz-Halk Müziği Koray-Halk Müziği Sıbızgı-Halk Müziği Mazhar-Halk Müziği GıçekHalk Müziği Kılkopuz-Halk Müziği Rubab-Halk Müziği Nay-Halk Müziği Kemença-Halk Müziği ![]() |
![]() |
![]() |
|