![]() |
Turizmin Tanımı Ve Önemi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turizmin Tanımı Ve ÖnemiTEMEL KAVRAMLAR VE ÖZELLİKLERİ TURİZMİN TANIMI Turizmin tarihsel süreç içerisinde pek çok tanımı ve ifadesi vardır ![]() “Turizm; kazanç sağlamak amacına yönelik olmamak ve sürekli yerleşmemek koşulu ile yabancıların bir yere seyahatleri ve orada konaklamaları sonucunda ortaya çıkan ilişkilerin tümü ya da sürekli yaşanan yer dışında tüketici olarak yapılan geçici konaklama olayıdır ![]() Diğer bir tanım da şöyledir; “Turizm, insanların sürekli ikamet ettikleri, çalıştıkları ve her zamanki olağan ihtiyaçlarını karşıladıkları yerlerin dışına seyahatleri ve buralardaki genellikle turizm işletmelerinin ürettiği mal ve hizmetleri talep ederek geçici konaklamalarından doğan olaylar ve ilişkilerin bütünüdür ![]() Diğer bir tanım ise; “Turizm, herhangi bir amaç izlemek üzere insanların kendi konaklama yerleri dışında seyahat ve konaklamalarından meydana gelen olaylar, ilişkiler bütünüdür ![]() Yukarıdaki tanımlardan da anlaşılacağı gibi turizmin öznesi insandır ve turizme ilişkin belirleyici üç ana özellik vardır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Öncelikle gezip görme, dinlenme, eğlenme gibi psikolojik, sosyal ve kültürel gereksinmelerin karşılandığı, ekonomik ve sosyal alanda geniş etkiler doğurduğu günümüz turizm anlayışı ile ilgili olarak bu tanımlar bir fikir verebilir ![]() TURİZMİN ÖNEMİ Turizmin önemini genel olarak aşağıdaki ana maddeler altında toplayabiliriz: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Turizm faaliyetlerinin sosyal bakımdan önemi ise; 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLERİN TANIMI Halkla İlişkiler ile ilgili bazı ansiklopedik tanımlar şöyledir: “Kişilerin veya kuruluşların karşılıklı iş yaptıkları gruplarla ilişkiler kurması veya varolan ilişkilerini geliştirmek için gösterilen çabalardır ![]() “Kişi, şirket ya da bir kurumla ilgili halk arasındaki karşılıklı iyi niyeti ve anlayışı geliştirme bilimi veya sanatıdır ![]() “Bir sanayi kolu, sendika, şirket, meslek grubu, işçi, ortak gibi özel kamuoyları ya da geniş anlamda halkla sağlam, verimli bağlar kurup, bunları geliştirerek kendisini çevresine kabul ettirme, topluma tanıtma için giriştiği çabadır ![]() Uluslararası Halkla İlişkiler Birliği’nin (IPRA) 1954’te yaptığı kongrede kabul edilen tanım ise şöyledir: “Bir işletmenin, özel ya da kamusal kuruluşun bağlantı kurduğu veya kurabileceği kimselerin anlayış, sempati ve desteğini elde etmek ve bunu devam ettirmek için yaptığı sürekli ve örgütlenmiş bir yönetim görevidir ![]() Bu tanımı incelediğimizde şu özelliklerle karşılaşırız: Halkla İlişkiler bir işletmenin özel ya da kamu kurumunun yönetim fonksiyonudur ![]() Sürekli örgütlenmiş ve planlı bir yönetimdir ![]() İlişki kurulmuş ya da kurulabilecek kişilerle geliştirilen karşılıklı ve çok yönlü bir çabadır ![]() Kandırıcı değil inandırıcı, yanıltıcı değil kanıtlayıcı ve karşılıklı iyi niyetlere dayanan dürüst bir uygulamadır ![]() O halde diyebiliriz ki; 21 ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLERİN GELİŞMESİ Halkla İlişkiler olarak nitelenebilecek çabaların tarihin ilk yıllarında dahi göründüğünü söylemek olasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Tanım olarak halkla ilişkilerin adı ilk kez 1897’de ABD’de Yale Üniversitesi’nde “Halkla İlişkiler ve Hukukçuların Yükümlülükleri” adlı konferansta geçti ![]() ![]() ![]() Bugünkü anlamda halkla ilişkilerin doğuşu ve gelişmesi önce ABD’de olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çağdaş anlamıyla öncelikle ABD’de uygulanmaya başlanan halkla ilişkiler ikinci Dünya Savaşı’ndan sonra da Kara Avrupa’sında önem kazanmaya başlamıştır ![]() Bugün dünyada 50-60 yıllık bir geçmişi olan halkla ilişkiler ülkemizde 1950 olayı ve 1961 Anayasasından sonra başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bu gelişmelerin ışığında, halkla ilişkiler fonksiyonunun gelişmesi, önem kazanması aşağıdaki faktörlerin bir sonucudur ![]() Kuruluş ile çevresi arasındaki ilişkiler son derece kompleks bir özellik kazanmış bulunmaktadır ![]() ![]() Teşebbüsün ticari ve yönetsel boyutları büyük gelişme göstermiş, teşebbüsü idare edenlerle dış çevresindeki daha çok insanlarla daha çok ilişki kurma zorunluluğu doğmuştur ![]() Teşebbüsün dış çevreye olan bağımlılıkları artmış, birçok kurumlarla beklenmeyen ilişkiler kurmak zorunluluğu doğmuştur ![]() Eleştiriye hazır, son derece meraklı bir kamuoyunun varlığı çevreden gelen eleştirileri arttırmıştır ![]() ![]() TÜRKİYE’ DE HALKLA İLİŞKİLERİN GELİŞİMİ Türkiye’de 1920 yılında Anadolu Ajansı kurulmuş, reformların halkla tanıtımı doğrudan Atatürk tarafından yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk kez 1971 yılında İstanbul’da Halkla İlişkiler Derneği kurulmuş, ikinci dernek ise 1985 yılında İzmir’de açılmıştır ![]() Ülkemizde halkla ilişkilerin yeni bir uzmanlık dalı olarak hızla geliştiği dikkatleri çekmektedir ![]() ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLERİN TEMEL İLKELERİ Her alanda olduğu gibi halkla ilişkiler çalışmasında da uyulması zorunlu bazı temel ilkeler vardır ![]() 1 ![]() Her şeyden önce bu ilke bu konudaki çalışma ve çabalara halkla ilişkiler adının verilebilmesini etkileyebilecek kadar önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Halkla İlişkilerde diğer bir ilke ise mesajların sunulmasında inandırıcı olabilmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Diğer bir ilke ise önemli mesajların bir çok kez tekrarlanmasıdır ![]() ![]() 4 ![]() Halkla İlişkiler çalışmaları yürütülürken bazen uzun bir süreç gerektirebilmektedir ![]() ![]() 5 ![]() Belli bir süreç ve teknik içerisinde yürütülecek olan çalışmaların tüm aşamalarında açıklık ilkesine uyulmalıdır ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLERİN ORGANİZE EDİLMESİ Halkla İlişkiler organizasyonuna temel anlamda iki ayrı yönden yaklaşmak olasıdır: A ![]() B ![]() A ![]() a) Yatay : Konaklama işletmelerinin kendi aralarında otel zinciri oluşturmaları ile ulaştırma şirketlerinin beraber çalışma alanları ile tur tertipleyici ve perakendicilerin örgütlenmeleriyle oluşur ![]() b) Dikey : Turizm Endüstrisinde ürünü oluşturan tüm kuruluşların (resmi turizm büroları, konaklama, ulaştırma, tur tertipleyiciler vb ![]() ![]() ![]() Turizm de halkla ilişkileri yürütenlerin her şeyden önce kamuoyunun belirli bir yöre hakkında ne düşündüğü, o yörede neler beklendiği, hangi tabaka, sınıf toplumunun o yöreye ilgi göstereceğini bilmesi gerekir ![]() B ![]() Halkla İlişkiler faaliyetlerinin organize edilmesi beş aşamadan oluşur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLERİN SINIRLANDIRILMASI VE İLETİŞİM 1 ![]() Örgütün çevreye verdiği hizmet ve çalışmalarda halkın etkili olmasını amaçlarından biri olarak benimseyen halkla ilişkiler örgüt içi ilişkilere de ilgi duyar ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Halkla ilişkilerin karıştırıldığı tekniklerden biri de reklamcılıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Propaganda da bireye verilmek istenen düşünce biçimi ile ilgili mesajların tek yönlü olması ve tek merkezden yönetilmesi zorunludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla İlişkiler İki yönlüdür ![]() Temel olan doğru bilgi ve dürüst harekettir ![]() Tartışmaya açık ve demokratiktir ![]() Gerçekleri açıklamak yoluyla inandırmaya çalışır ![]() Yanıltıcı değildir ![]() Yıkıcı olamaz Propaganda Tek yönlüdür ![]() Abartma üzerine kuruludur ![]() İyi niyet , doğru bilgi ve dürüstlüğü her zaman yer vermez ![]() Dogmatik ve diktacıdır, kalıplaşmıştır, çok tekrar yoluyla inandırır ![]() Yanıltıcı olabilir ![]() Yerine göre yıkıcı olabilir ![]() HALKLA İLİŞKİLER VE İLETİŞİM Halkla ilişkilerin uygulanmasının temelinde iletişim yatar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLERDE İZLENEN AMAÇLAR Çağdaş işletmeler kamuoyunun önemini göz önünde bulundurarak halkla ilişkiler politikalarını belirlerler ![]() ![]() İşletmelerin kendi bünyelerinde oluşturdukları halkla ilişkiler politika ve uygulamalarından bir çok beklentileri vardır: • Özel girişimciliği aşılama • İşletmeyi koruma • Finansal güçlenme • Saygınlık sağlama • Satış arttırma • İş gören bulma • Endüstri ilişkilerini geliştirme Özel işletmelerin yöneticileri çalışmalarının yerindeliği ve düşüncelerindeki farklılığı gerçekçi biçimde topluma açıklarlar ve onun desteğini kazanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyada ve Türkiye’de yeni yapılanlara göre bir işletmenin halkla ilişkiler birimine sahip olması demek, o firmanın tüm halkla ilişkiler faaliyetlerinin sorumluluğunu üstlendiği departman ile yapması demek değildir ![]() ![]() Toplumsal açıdan izlenen amaçlar şu şekilde özetlenebilinir: Halkla ilişkiler halkı aydınlatmak, halkla işbirliği sağlayarak hizmetlerin daha çabuk ve kolay görülmesini sağlamak ve halkın yönetimle olan ilişkilerinde işlerini kolaylaştırmaktır ![]() ![]() Halkla ilişkilerde temel ilkeler otel işletmelerinde halkla ilişkiler departmanında önemle üzerinde durması gereken ilkelerdir ![]() • İki yönlü ilişki kurma • Doğru bilgi verme • İnandırıcılık • Sabırlı çalışma • Yaygın sorumluluk • Açıklık • Yineleme ve süreklilik • Otel imajı olarak sıralanabilir ![]() Halkla ilişkilerin her aşamasında dürüst davranmak, araştırma ve değerlendirmelere, mesajların ve programların hazırlanmasında, planların uygulamasında dürüstlükten ayrılmamak, çalışmaların başarı ortamını arttırır ![]() Halkla ilişkilerin otel işletmeleri açısından en önemli ilkelerinden ve belki de amaçlarından birisi kamuoyunda olumlu bir firma imajı yaratma çabasıdır ![]() TURİZM SEKTÖRÜNDE HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ Herhangi bir turizm ürününün, bir konaklama işletmesinin rekabet ortamında başarı sağlayabilmesi açısından geniş tüketici kitleler arasında yaygın olarak benimsenmesi ve tutunması son derece büyük bir öneme sahiptir ![]() ![]() Turizm alanındaki tanıtıcı çabalarda öncelikle tarafsızlık ve dürüstlük imajı yerleştirerek ve kamuoyu aydınlatıcı ve bilgi kılıcı bir ifade tarzı kullanılarak bir turizm ürününün benimsetilmesine çaba gösterilir ![]() Halkla ilişkiler; bir kuruluşun veya işletmenin çevresi ile olan ilişkilerini düzenlemek ve geliştirmek amacıyla yaptığı tanıtım çalışmalarında ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() Turizm verilerinin dış ülkelerde tanıtılması alanında bugüne kadar denenmiş en etkili tekniklerden birinin halkla ilişkiler olduğu bilinmektedir ![]() ![]() Turistik tanıtımda halkla ilişkilerin etkinliğini arttırıcı etkenler aşağıdaki gibidir: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Tanıtmanın amacı, tüketim toplumlarının değişik kesimlerinde tanımı yapılan bölgeye, ülkeye ve ürüne karşı bir sempati, yakınlık be benimseme duygusu oluşturmaktır ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi halkla ilişkiler, öncelikle etkilemek istediği kitlenin nasıl bir iklimden hoşlandığını, tatilini, araştırmayla mı, güneşlenerek mi, kültürü tanımakla mı veya nasıl geçirmek istediğini en çok neden etkilendiğini kısaca hedef kitle hakkındaki bütün özellikleri öğrenmek durumundadır ![]() ![]() Bu tür bilgilerin edinilmesinde bilinen tüm bilimsel methodların yanı sıra halkla ilişkiler koordinatörü hedef kitlenin ait olduğu toplumları sürekli takip etmek ve bu toplumlara sürekli bir iletişimi sağlamak durumundadır ![]() Toplumların birbirinden çok farklı özellikler taşıdıkları bilinmektedir ![]() ![]() Halkla ilişkilerin en önemli ilkelerinden birisini teşkil eden “duymak ve duyurmak ” ilkesi, özellikle turizm alanında önem taşımaktadır ![]() ![]() Turizm sektöründe halkla ilişkilerin görevlerini kısaca özetlemek gerekirse; • Tanıtmayı ilgilendiren halk kesimlerinin tutumları konusunda bilgi toplamak, • Ekonomik sosyal ve siyasi düşüncelerindeki değişimleri incelemek, değerlendirmek, • Bir kamuoyu paketi biçiminde tanıtma yöntemine sunmak, • Değişimlere göre yeni halkla ilişkiler politikaları ve stratejileri geliştirmek, • Tanıtma yönetiminin halk kesimiyle daha iyi ilişki kurmasını sağlayacak önerilerde bulunmak, • Kamuoyu araştırmaları yürütmek, • Halkla ilişkiler plan ve programlarını hazırlamak, • Yararlanılacak iletişim araçlarını seçmek, • Tanıtmada her türlü halkla ilişkiler çabalarını düzenlemek ve denetlemek olarak sıralayabiliriz ![]() Bir işletme insan doğasına uygun olarak çalışmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıtma faaliyetlerinde hedef kitle olayına ayrıntılı olarak değinilmesi söz konusu olduğunda, hedef kitle özellikleriyle, alışkanlıklarıyla, istekleriyle, beklentileriyle, eğilimleriyle, stratejileri belirleyici bir rol oynamaktadır ![]() Halkla ilişkiler faaliyetlerinde tamamen hedef kitlenin ilgi ve desteğini çekecek nitelikte planlanması ve uygulanması gerekmektedir ![]() ![]() Turistik tanıtma söz konusu olduğunda halkla ilişkilerin hitap edeceği gruplar şunlardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Sonuç olarak denilmelidir ki; Turizm sektörü büyük ölçüde kar amacıyla turistik mal ve hizmet üreten, pazarlayan, sonuçta katma değer yaratan turistik teşebbüslerden oluşmaktadır ![]() • Konaklama, yiyecek, içecek • Seyahat • Pazarlama • Yan teşebbüsler gibi dörtlü bir sınıflamada ele alınmalıdır ![]() KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE HALKLA İLİŞKİLER DEPARTMANI • OTEL İŞLETMELERİNDE HALKLA İLİŞKİLERİN YERİ İŞLETMEDE HALKLA İLİŞKİLER BÖLÜMÜNÜN ANLAMI Günümüzde özellikle demokratik ülkelerde kamuoyunun önemi artık gayet iyi bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Yüzyılın başında özellikle özel işletmelerin tek hedefi daha çok kar elde etmekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde işletmeler sadece teknik ve ekonomik olarak tanımlanmayıp, sosyal bir kuruluş olarak da tanımlanır ![]() ![]() ![]() İşletme, çevresiyle sürekli bir etkileşim içerisindedir ve varlığını sürdürebilmek için toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel yapısına uyum sağlamak zorundadır ![]() Bunu en bilinçli ve sürekli şekilde yürütebilmek için de bünyesinde bir halkla ilişkiler bölümü bulundurmalıdırlar ![]() Konaklama İşletmesinin ulaşmaya çalıştığı toplulukla iyi ilişkiler kurmasını, güçlü ve güvenilir bir izlenim yaratmasını sağlayan Halkla İlişkilerdir ![]() ![]() Özellikle yüz yüze iletişimin egemen olduğu otel işletmelerinde halkla ilişkiler bölümü; otelin bu sektörde iyi bir isim yapmasında ve/veya mevcut adının daha iyi olarak tanıtılmasında böylece otelin karlılığının artmasında ve işletmenin sürekliliğinin sağlanmasında en önemli sektördür ![]() Otel işletmelerinin halkla ilişkiler uzmanları tarafından yapılan kısa ve uzun vadeli planlar, otelin yaratılmak istenen olumlu izleniminin oluşmasını ve sürdürmesini sağlar ![]() Halkla İlişkiler Bölümü; iki yönlü haberleşmeye, karşılıklı açıklığa, iyi niyete ve dürüstlüğe dayanan, gerçekleri tam ve doğru bir biçimde, tartışmaya açık olarak ortaya koyan, bu nedenle de yanıltıcı ve yıkıcı etkiler doğurmayan faaliyetler yürütür ![]() İSTANBUL’ DAKİ OTELLERDE HALKLA İLİŞKİLER DEPARTMANI’NIN YERİ 20 ![]() ![]() ![]() Otellere oranla daha düşük bir ücret karşılığında hizmet veren motel işletmelerinin ortaya çıkmasıyla 1950’li yıllarda otellerin doluluk oranında belirgin bir düşüş yaşanmıştır ![]() ![]() ![]() Oteller büyüklük, istihdam ettiği personel, izlediği politikalar, kuruluş yerelleri, müşterilerine sağladıkları olanaklar açısından birbirlerinden farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Otel işletmelerinde görev yapan halkla ilişkiler yöneticisi doğrudan genel müdüre bağlıdır ![]() ![]() Ancak ülkemizde hizmet veren beş yıldızlı otellerin birçoğunda bu durum olması gerektiğinden farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Pazarlama ve Satış Bölümü’nün çalışmaları otelin Pazar payını doğrudan etkiler, olumlu ya da olumsuz sonuçları kısa zamanda ortaya çıkarır ve aylık mali raporlar yardımıyla izlenebilir ![]() ![]() Halkla İlişkiler ve Pazarlama Bölümleri kullandıkları teknikler bakımından birbirine çok yakındır ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla ülkemizde halkla ilişkilerin otelin karlılığıyla doğru orantılı bir etken olduğu kabul edilmekle beraber yönetimde gerektiği kadar söz sahibi değildir ![]() OTEL İŞLETMELERİNDE HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARI VE ORGANİZASYON YAPISI Başarılı bir halkla ilişkiler faaliyeti birçok alanda araştırma yapılmasını gerektirir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Halkla İlişkilerin Temel Özellikleri : • İletişim – Araçlar, • Kalite, • Süreklilik, • Araştırma – Geliştirme, • İmaj ve Prestij Yaratma, Prestijin Oluşabilmesi İçin Gerekli Olan Kriterler İse; • Yüksek kalite, • Güvenirlik, • Satış sonrası hizmet, • Tekniktir ![]() Otel işletmelerinde imajı yükseltmek ve prestiji sürekli kılmak gereklidir ![]() ![]() Halkla ilişkiler de çalışma ortamını en iyi şekilde oluşturmanın bir takım kriterleri vardır ![]() • Görev, • Göreve verilen önem, • Öneme verilen değer, özendiricilik, • Huzur ![]() Ticaret ve seyahat etmenin artmasıyla, otelciliğin kaynağını oluşturan hanlara da ihtiyaç artmıştır ![]() ![]() ![]() Zamanla otelcilik sektöründe, otel standartlarında meydana gelen bu değişimin yanı sıra, otel sayılarında artış ve müşterilere sunulan hizmette de önemli gelişme olmuştur ![]() ![]() ![]() Bu ortamda otel, işletmenin sunduğu ana hizmetleri ve yan hizmetleri müşterilerine tanıtmak ve onlarla iyi ilişkiler kurmak için en etkili yöntem halkla ilişkiler olmuştur ![]() Günümüzde toplumun beklentileri ve değer yargıları, hızla değişmektedir ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler çalışmalarıyla otel için, müşterilerde yaratılmak istenen imaj, müşterinin değişik alanlardaki çeşitli öğeleri karşılaştırması sonucu edindiği duygusal ve rasyonel görünümlerin bütününü oluşturmaktır ![]() ![]() ![]() Otel işletmelerinde tanıtıcı nitelikte halkla ilişkiler faaliyetleri; • İsim ve sembol • İmaj yaratma olmak üzere iki ana başlıkta toplanabilir ![]() İSİM VE SEMBOL : Bir otel hakkında elde edilen bilgiler ve bizzat yaşanan tecrübelerin yanı sıra otelin adı duyulduğunda zihinde oluşan imaj sembolle ifade edilir ![]() ![]() ![]() İMAJ YARATMAK : Otel hizmetlerinin satın alınmasında karar verme süresi büyük ölçüde otel hakkında edinilen imaja bağlı bulunmaktadır ![]() Otel işletmelerinin kamuoyunda imaj yaratmaya çalışması ancak kaliteli hizmet ve etkin bir iletişim ile sonuca gidebilir ![]() a) Haber Görünümünde Tanıtma Haber görünümünde imaj yaratmanın en yaygın şekli yöresel, bölgesel ve ulusal düzeyde halkın ilgi duyduğu konulara ilişkin bilgi ve haberlerin halkla ilişkiler biriminde hazırlanıp basına gönderilmesidir ![]() • Planlı Haberler • Önceden Planlanmış Haberler Planlı haberlere örnek olarak, periyodik olarak gerçekleşen veya önceden bilinebilen açılış törenleri; festival, sergi ve yarışmaların düzenlenmesi, ödül verilmesi, restorasyon çalışması, yıl dönümleri, yeni bir mal sahipliği veya yeni bir yönetim, personel arasında geçen esprili bir olay, fuarlar düzenlenmesi gibi yöresel, bölgesel ve ulusal değeri olan olaylar sayılabilir ![]() Açılış Törenleri Otel işletmeleri tarafından yaptırılacak yeni otel projelerinin kamuoyuna ilanından, temel atma törenine kadar otele ilişkin bilgilerin sürekli basına iletilmesine temel atma törenine ilişkin bilgilerin basına verilmesi ve medya mensuplarının davet edildiğinden, otelin takriben açılış tarihini gösteren basın bültenlerinin dağıtılmasına, resmi açılışın organize edilip lanse edilmesine, açılış galasının planlanmasına ve açılışa katılanlara basın aracılıyla teşekkür edilmesi gibi bir yelpaze oluşturmaktadır ![]() Festival, Sergi ve Yarışmaların Düzenlenmesi Basın sergisine konu olabilecek,planlı haber niteliği taşıyan olaylar, festival, sergi ve yarışma düzenlemektedir ![]() ![]() Ödül Verilmesi Otele müşteri getiren turizm şirketlerine veya ülke turizmine katkılarından dolayı başarılı turizmcilere ödül vererek bazı otel işletmeleri otel isminin kamuoyuna duyurulmasını ve turizm işletmeleriyle turizmcileri motive etmeyi amaçlar ![]() Restorasyon Çalışması Halkla ilişkiler açısından restorasyon çalışmalarıyla eskiden faaliyette olan bir otelin yeniden düzenlenerek açılması ve bu olayın basında yer alması büyük önem taşımaktadır ![]() Yıldönümleri Yıldönümlerinde yani otelin ilk kez faaliyete açıldığı günün kutlamalarında halkla ilişkiler ile kuruluşun başlangıçtan beri ne gibi gelişmeler kaydettiğini ve başarılarını belirtmek ve bu sayede kuruluş hakkında varsa yanlış izlenimleri silerek kuruluşun saygı kazanması ve tanınması fırsatı doğar ![]() Yeni Bir Mal Sahipliği Veya Yeni Bir Yönetim Bu tür olayların kamuoyunda yanlış anlaşılmayacak şekilde basına duyurulması da önemli ve dikkatli bir halkla ilişkiler çalışması gerektirir ![]() Yurtdışında Fuarlara Katılma Veya Haftalar Düzenleme Bu faaliyetlerdeki amaç, otelin hem yurtdışındaki hem de yurt içindeki tanıtımını gerçekleştirmektir ![]() ![]() Röportaj ve Makale Türü Yazılar Röportajlar, belirli bir okuyucu kitlesine seslenmek üzere kaleme alınmış, çoğunlukla resimlendirilmiş, bazen de belli ölçüde yorumu olan makaleleştirilmiş yazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() Resim ve Fotoğraflarla Tanıtma Bir çok otel örgütlerinde çeşitli olay ve gelişmeleri orijinal ve haber değeri bulunan fotoğraflarla satmak amacıyla fotoğrafçı kadroları oluşturmuşlardır ya da serbest çalışan fotoğrafçılardan yararlanmaktadırlar ![]() Fotoğrafların otellere maliyeti, fotoğrafların birçok amaçlarla kullanılmaları sağlanarak düşürülebilir ![]() Olağanüstü Durumlarda Tanıtma Otel işletmelerinde meydana gelen fazla rezervasyon, kaza ve felaket olayları v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olağanüstü olaylar basından gizlenmemelidir ![]() ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLER DEPARTMANI’NIN KULLANDIĞI TEKNİK VE ARAÇLAR 1 ![]() • HABERLEŞME Haberleşme halkla ilişkiler çalışmalarını temelini oluşturur ve kısaca insanlar arasında ortak kılmak işlemi olarak tanımlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göndereceği bir mesaj olan kaynak, Mesajın gönderilmesinde kullanılan sembol, Mesajın ulaşacağı alıcıdır ![]() Haberleşmenin başarılı olabilmesi için kullanılan sembolün anlatılacak konuya en uygun sembol olması ve bu sembolün alıcının kolaylıkla anlayabileceği biçimde olmasıdır ![]() ![]() İnsanlar birbirleriyle olan ilişkilerine haberleşme ile başlar ve yine haberleşme tarafından ilişkiler azaltılır, bitirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biçimsel haberleşme işletmenin gereksinmelerini karşılamakta, biçimsel olamayan haberleşme ise bireylerin sosyal eylemlerini karşılamakta kullanılmaktadır ![]() • ENFORMASYON (DANIŞMA) Danışma, bilgi almak ve bilgi vermek gibi iki anlamda kullanılan çift yönlü bir kavramdır ![]() Bilgi Alma Yönüyle Enformasyon : Genel tanıtımda da turist tanıtımında da başarı ve etkinlik işlerini yürütmede yararlanılan bilgilerin sağlam ve güvenilir olmasına bağlıdır ![]() ![]() ![]() Bilgi Verme Yoluyla Enformasyon : Bilgi verme yoluyla enformasyonun amacı; herhangi bir ülke ya da yörenin ilgi çekici bir imajın yaratılmasında katkıda bulunmaktır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Turizmin Tanımı Ve Önemi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Turizmin Tanımı Ve Önemi• DEVLET REKLAMCILIĞI Toplumun yararına politik, ekonomik veya sosyal gücü geliştirmek için yapılan faaliyetler bu tür reklamlardandır ![]() • KOLLEKTİF REKLAM Kişisel reklamcılık vasıtalarının sınırlı kaldığı ortamlarda kollektif reklamcılık devreye girer ![]() ![]() Aynı Otelcilik Zincirine Bağlı İşletmelerin Kollektif Reklamları : Genel olarak yüksek sınıfta yer alan büyük bir otel işletmesi bazen ülkenin muhtelif yerlerinde bazen de aynı işletme bünyesinde mütaala edilen otel işletmelerinde kullanılır ![]() Bölgesel Kollektif Reklamcılık : Bir bölgede ya da istasyonda kurulmuş bulunan otelcilik işletmeleri tarafından ortaklaşa yapılan reklamcılık faaliyetleridir ![]() ![]() ![]() Turizm Dernekleri Tarafından Kollektif Reklamcılık : Turizm bakımından değer kazanmaya başlamış veya değerlendirilmesi ön görülmüş yerlerde kurulmuş bulunan turizm dernekleri bulundukları yerin kollektif reklamını yaparlar ![]() ![]() ![]() Turizm Büroları : Bir istasyonun turistik reklamı için, özellikle ticari açıdan zorunlu faaliyetlerle meşgul olmak üzere turizm büroları açılır ![]() ![]() • SATIŞ GELİŞTİRME Satış kavramı turistik mal ve hizmetlerin bazı giderlere katlanarak piyasaya arzını ve sürümünü ifade eder ![]() ![]() ![]() • TİCARİ REKLAMCILIK Bir turizm işletmesinin veya işletmeler grubunun ürettiği mal ve hizmetlerin eski müşterilerini tutmak, mal ve hizmetlere yeni müşteriler çekebilmek için kollektif biçimde yararlanılan tekniklerin tümüdür ![]() Bir turizm işletmesinin veya işletmeler grubunun ürettiği mal ve hizmetleri duyurmak, tanıtmak, mal ve hizmetlerin nitelikleri hakkında bilgi vermek, toplumun ilgisini bu mal ve hizmetler üzerine çekmek, ilgiyi devam ettirerek potansiyel tüketiciyi ikna etmek ve o tüketiciyi efektif tüketici haline getirmek ![]() Firmanın ürettiği mal ve hizmetlerin eski efektif müşterilerini korumak ![]() Tüketiciye ve satışlara aracı olan kuruluşlara güven vermek ![]() Ekonomik ve teknik koşullardaki değişme ve gelişmelere gittikçe artan rekabete ayak uydurulduğunu duyurmak ![]() Turistik mal ve hizmetlerin, müşterilerin firmaya gelmesine ihtiyaç kalmadan satışını sağlamak ![]() 2 ![]() Halkla İlişkiler uygulamasının kullandığı araçlar belli bir sıralamaya tabii tutulamayacak kadar çeşitli ve çok yönlüdür ![]() ![]() ![]() • Basılı Araçlar ( Basın Yoluyla Tanıtım ) a) Gazeteler : Halkla İlişkilerde en çok kullanılan araçların başında gazeteler gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Dergiler : Gazetelerin halkla ilişkiler aracı olarak sahip oldukları özellikler aynen dergiler içinde geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Broşürler : Kurum tarafından hazırlandığı için gerek dağıtım gerekse içerik açısından geniş olanak ve içtenlik sağlarlar ![]() d) El Kitapları : Resimden çok yazıya ağırlık verilir ![]() ![]() e) Fotoğraflar : İlgi çekici fotoğrafların basında yer alma şansı her zaman fazladır ![]() ![]() f) Yıllık Raporlar : Kurumların çalışmalarını özetleyen kuruluş hakkında açıklayıcı bilgiler veren kitaplardır ![]() g) Afişler : Dikkat çekici, az sözcükle mesaj ulaştırabilecek nitelikte olabilmelidir ![]() h) Pankart ve Delianlar : Küçük boyda afişlerdir ![]() ![]() i) İşletme Gazetesi : Özellikle büyük işletmelerde etkili bir halkla ilişkiler aracı olarak kullanılabilir ![]() ![]() ![]() • BASILI OLMAYAN ARAÇLAR Kulağa ve göze hitap eden kitle iletişim araçlarıdır ![]() a) Radyo : Daha çok okuma yazma oranı düşük ülkelerde etkinlik açısından büyük önem kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Televizyon : Çağımızın neredeyse simgesi haline gelen göze ve kulağa hitap ettiği için de etkisi öteki haberleşme araçlarına göre daha fazla olan bir araçtır ![]() ![]() ![]() c) Film : Film halkla ilişkiler için oldukça güçlü bir araçtır ![]() ![]() ![]() ![]() d) Yarışmalar : Kuruluşların duyurmak istediği konularda olabileceği gibi sadece kurumun adını duyurmak ve prestij sağlamak amacıyla da düzenlenebilir ![]() ![]() Tüm bu araçlara daha pek çokları eklenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALKLA İLİŞKİLER DEPARTMANI TARAFINDAN KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI İşletmeyi iç ve dış çevreye tanıtmak amacıyla çeşitli medya araçlarından faydalanılır ![]() ![]() 1 ![]() Medyadan, personelin felsefesini oluşturmak için de yararlanılabilir ![]() ![]() a) İşletme Gazetesi İşletme gazetesi, özellikle işletmenin personeline yönelik olarak hazırlanır ve işletmeyi tanıtmayı, bilgi aktarmayı ve personel ile yönetim arasındaki ilişkileri güçlendirmeyi hedefler ![]() Haftalık, 15 günlük veya aylık çıkan işletme gazetesi, halkla ilişkiler bölümü, personel müdürlüğü ve birkaç çalışanın işbirliği ile hazırlanır ![]() Özellikle personele yönelik olarak hazırlanan bu yayın, çalışanların dışında işletmenin ilişki içerisinde bulunduğu diğer kurum ve kuruluşlara da ücretsiz olarak dağıtılır ![]() ![]() Otel işletmelerinde çalışan personelin sayısı birçok işletmeden daha fazladır ![]() ![]() ![]() İşletme gazeteleri yönetimin sözcüsü konumuna kesinlikle düşmemelidir ![]() ![]() ![]() İşletme gazetesinde kullanılan dil de etkinliği açısından büyük rol oynar ![]() ![]() ![]() İşletme gazetesi çıkarmak çok emek gerektiren bir grup çalışmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazetede görev alan personel dışında, başka çalışanlardan da zaman zaman gazeteye yazı vermek, belli konularda görüşlerini belirtmek isteyenler olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Dergi Kurum dışındaki bazı kitleler hedef alınarak düzenlenen ve bu kitlelere işletmeyi tanıtmak, işletme hakkında iyi bir izlenim bırakmak ve bu izlenimi kuvvetlendirmek amacıyla Hakla İlişkiler Departmanı tarafından hazırlanan süreli yayınlardır ![]() Genellikle aylık veya üç aylık çıkan dergiler, gerek içerik bakımından genel şekil bakımından işletme gazetesinden çok farklı özellikler taşımaktadırlar ![]() ![]() ![]() Belirlenen kitleye seslenen özel haberler, işletmeyle ilgili yenilikler, toplantı konferans, seminer gibi konular dergilerin içeriklerini oluşturur ![]() ![]() ![]() c) Broşür İlişki kurulan kitlelerin çeşitli konular hakkında aydınlatılması için 8-16 sayfa arasında basılan, bol fotoğraflı bir tanıtma aracıdır ![]() İşletme hakkında bilgi veren, amaçları, araçları, çalışmaları ve politikalarını aktaran genel broşürlerin yanı sıra belli bir hedef kitleye yönelik özel olarak hazırlanan broşürlerde bulunmaktadır ![]() Halkla İlişkiler Departmanı tarafından hazırlanan bu tanıtım aracının; renkli bastırılması, sayfaların konu bakımından belli bir sıra izlemesi, yazıdan çok fotoğraf ve tabloya yer verilmesi en önemli özellikleridir ![]() ![]() Broşürler; otel işletmesine gelen müşterilere, banka ve yatırımcılara, turizm kuruluşlarına, çalışan personele veya işletmenin yakın çevresinde bulunan konut ve kuruluşlara, derneklere veya basına yönelik farklı konuları içeren şekillerde oluşturulabilir ![]() ![]() ![]() d) Afiş Afişler, mesajın geniş bir kitleye iletilmesi amacıyla hazırlanır ![]() ![]() Kısa fakat etkileyici sözcüklerden oluşan mesaj, anlatımı kolaylaştırıcı çizgi ve resimlerle desteklenir ![]() Hedef kitleye ulaşabilecek mekanlara asılan bu afişler yardımıyla adresleri bilinmeyen kişilerle de ilişki kurulabilir ![]() Halkla ilişkiler amaçları için açık hava reklamının güçlü bir hatırlanabilirlik değeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() • Diğer Yazılı Araçlar Yıllık raporlar, pankartlar, bültenler, el kitapçıkları, mektuplar hedef kitleye ulaşmada kullanılan diğer yazılı araçlar içerisinde yer alırlar ![]() a) Yıllık Raporlar İşletmenin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaları özetleyerek kurum içi ve kurum dışı hedef kitlelere dağıtılır ![]() b) Pankart Üzerinde kalıcı, etkileyici ve ilgi çekici sloganların yer aldığı ( kolay yazılmış bir karakterle yazılmış ) duyuru kartlarıdır ![]() ![]() c) Bülten İşletmeye ilişkin güncel haberleri, verileri çalışanlara ve kurum dışında ilgili kişi ve kurumlara duyurmak amacıyla hazırlanır ![]() Bülten oluşturulması en basit, en hızlı ve en ucuz malzemedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) El Kitapçıkları İşletmeyle ilgili birtakım konuları anlatan, açıklayıcı bilgiler içeren, fotoğraf yerine yazıya ağırlık verilen ve kolay okunabilir bir sayfa düzenine sahip yardımcı kaynaklardır ![]() Özellikle işletmeye yeni giren personele yönelik olarak hazırlanan el kitapçıkları, işletmeyi çok yönlü tanıtır, çalışanların hak ve sorumlulukları hakkında bilgi verir ![]() Personelle, özellikle yeni personelle iletişimde ilk adım onların nerede duracaklarını ve işletmenin onlardan beklentilerini anlatmaktadır ![]() ![]() ![]() e) Mektup Mektup, diğer iletişim araçları gibi toplumsal değil kişisel bir nitelik taşımasından ötürü daha etkili bir araç olarak kabul edilmektedir ![]() Samimi ve açık bir dille yazılan mektuplar, bir olayın veya yeniliğin duyurulması, belirli bir konuda görüş ve düşüncelerin sorulması veya davet niteliği taşıyabilirler ![]() Mektup aracılıyla arzu edilen sonuca ulaşılabilmesi için inandırıcı ve ikna edici olmak gereklidir ![]() Kurum dışı hedef kitleye ulaşmada en önemli etkenlerden biri olan “Adres Bankası ” Halkla İlişkiler Departmanının can damarıdır ![]() ![]() 2 ![]() Belirlenen hedef kitleye ulaşmada kullanılan sözlü araçlar; yüz yüze görüşmeler, toplantı, konferans ve seminerlerdir ![]() a) Yüz Yüze Görüşmeler Otel işletmelerinde insanın insanla ilişkisi son derece yoğundur, dolayısıyla beşeri ilişkilere çok büyük önem göstermek zorunludur ![]() Halkla İlişkilerde kurum içi ve kurum dışı hedef kitleye ulaşmak için kullanılan sözlü iletişim araçları içerisinde en etkili yüz yüze görüşmelerdir ![]() ![]() ![]() Yüz yüze görüşme yöntemiyle hedef kitle ile ilişki kurarken bazı noktalara çök dikkat edilmelidir ![]() ![]() Yüz yüze iletişime basit örnekler vermek istersek, bir satış elemanı müşterisi ile yemekte konuşabilir ya da bir hastanenin halkla ilişkiler uzmanı müşterisi için yapılan yardım kampanyasını bir editöre anlatabilir ![]() ![]() ![]() Örneğin kurum dışı hedef kitle olarak kabul edilen bir müşteri ile otel işletmesi arasındaki yüz yüze görüşme süreci misafirin rezervasyon için otele telefon açmasından itibaren başlar, otele giriş yaptığı nadan çıkış yapana dek sürer ![]() Yüz yüze iletişim sonucunda olumlu bir izlenim edinen hedef kitle, bunu çevresindeki kişilere aktararak, işletme için bir halkla ilişkiler hizmetini de yerine getirir ![]() b) Toplantı, Konferans ve seminerler İşletmenin kurum içi veya kurum dışı hedef kitleye tanıtılmasında “ toplantılar ” halkla ilişkiler alanında oldukça sık kullanılan bir yoldur ![]() Bilgi alma, değerlendirme veya bilgi verme amacıyla gerçekleştirilen toplantılarda konular, işletme temsilcileri ile toplantıya katılan kişilerce her yönü ile ele alınmalıdır ![]() ![]() ![]() Toplantının konusu, yeri ve zamanı önceden belirlenerek, katılımcılara bildirilmelidir ![]() ![]() İşletmeler belirli kitleleri bir konuda bilgilendirmek istediklerinde konferans yöntemine başvururlar ![]() ![]() ![]() ![]() Toplantılar konunun niteliğine göre, çift yönlü bir akımın söz konusu olduğu seminer biçiminde de olabilir ![]() 3 ![]() Hedef kitle ile kurulacak iletişimi kolaylaştırıcı nitelik taşıyan görsel-işitsel araçlar, radyo – televizyon, filmler ve video kasetler, sergiler, festivaller, yarışmalar ve sponsor etkinlikleri başlıkları altında incelenebilir ![]() a) Radyo Ve Televizyon Görsel – işitsel kitle iletişim araçlarının en etkini kabul edilen radyo ve televizyon kamuoyu oluşturmadaki büyük rolü yüzünden halkla ilişkiler çalışmalarında büyük önem taşır ![]() Yaygın yayın araçları olan radyo ve televizyonun, haber verme, bilgilendirme, eğitme, tanıtma ve eğlendirme gibi birçok işlevi vardır ![]() ![]() İletinin yorumlanmasında diğer kitle araçlarına oranla daha hızlı ve kolay şartlara sahip radyo, çok geniş bir dinleyici kitlesini etkisi altına alır ![]() ![]() Hız ve taşınabilirlik, radyoya diğer kitle iletişim araçları arasında özel bir konum sağlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Birçok halkla ilişkiler mesajının iletilmesinde böyle acil bir durum söz konusu olmamasına karşın, belirli kriz dönemlerinde radyonun çabukluğu, şirketlere ve organizasyonlara, halka acil bilgi aktarımında yardımcı olabilir ![]() İnsanlar arasında güvenilir bir kitle iletişim aracı olarak kabul edilen radyodan halkla ilişkiler konusunda en etkin haber bültenlerinde, açık oturumlarda, röportajlar ve tanıtıcı programlarda yer alarak faydalanılır ![]() İşletmenin hedef kitlesine iletmek istediği mesajın radyo programlarında yer alabilmesi için radyoda çalışan görevliler ile Halkla İlişkiler Departmanı yetkililerinin iyi ilişkiler içerisinde olmaları da önemli bir noktadır ![]() Radyolardaki haber müdürleri, çeşitli güncel olayları yerinde kaydedip yayınlayarak, haber bültenlerini zenginleştirmek isterler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teknolojideki gelişmelere paralel olarak, insanlar üzerindeki etkisi her geçen gün biraz daha artan televizyon, çarpıcı bir kitle iletişim aracıdır ![]() Mesajı görüntü ile güçlendirerek sunan televizyondan yararlanılırken çok dikkatli davranılmalıdır ![]() ![]() Radyoya oranla yayın alanı daha sınırlı 9olan televizyonda, mesajın hazırlanmasında ve aktarılmasında teknik olanaklardan maksimum derecede yararlanılmaya çalışılır, bu da maliyeti yükseltir ve televizyonun pahalı bir yayın organı olmasına yol açar ![]() Televizyon programlarında yer almak, işletmenin toplumdaki yeri üzerinde etkili bir rol oynar ![]() ![]() Halkla İlişkiler alanında radyo ve televizyon kullanımının başarıya ulaşması büyük ölçüde zamanlamaya bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer radyo ve televizyonda halkla ilişkiler programına yer verilmesi sağlanmışsa, bundan da ikinci bir haber olarak yararlanabilir ![]() ![]() ![]() b) Filmler Ve Video Bantlar Değişik hedef kitlelere yönelik olarak hazırlanan film ve video kasetler, belgesel, eğitim, kültür veya tanıtım türünde hazırlanır ![]() Belirli mesajların sık ve etkili biçimde işlenerek iletilmesi, konunun özümsenmesine yardımcı olur ![]() Bir endüstri filminin yapımı ya da video kaydı bazen en pahalı tanıtım aracı olup, en dar kullanım alanına sahiptir ![]() ![]() Amacı belirledikten sonra atılacak adım, bunu nicel terimlerle ifade etmek, yani filmin bütçesini saptamaktır ![]() ![]() Film ve video kasetler hazırlanmadan önce hedef kitle saptanmalı eğilimleri araştırılmalıdır ![]() ![]() ![]() Son yıllarda özellikle uluslar arası işletmelerin tanıtılması amacıyla işletmenin fiziksel özelliklerini, sosyal tesislerini ve çalışmalarını içeren film ve video kasetlere ağırlık verilmektedir ![]() c) Sergiler Sergiler, işletmenin kamuoyu tarafından tanınmasına, hedef kitlenin güvenini kazanmasına yardımcı olan etkili bilgilendirme araçlarıdır ![]() Resim, karikatür, el sanatları gibi belirli bir alanda yapılmış eserlerin yer aldığı sergilerin dışında, işletmeyi ya da yaptığı etkinlikleri tanıtıcı nitelikte sergiler de vardır ![]() Kamuoyu tarafından ilgiyle izlenen sergileri düzenleyen işletme, saygı ve sempatiyle karşılanır, prestiji artar ![]() Bilgilendirme ve öğretim gösterisi niteliğini taşıyan sergilerde, belli bir zaman dilimi içerisinde gerçekleştiren çalışmaların, belli bir sürede elde edilen gelişmelerin gösterilmesi amacı güdülür ![]() Sergilerin etkisini arttırmak için yöneticinin sorumlu olduğu konular şunlardır: • Gerekli bütçenin hesaplanması, • Projeye bir koordinatör atanması, • Sergi ve standın genişliğinde karara varılması, • Standta duranlardan sorumlu olacak bir sergi müdürünün atanması, • Stand yapımcısı ve düzenleyiciler arasında anlaşma sağlanması, • Standta sergilenecek tüm yazılı ve görsel malzemenin hazırlanması, • Sergi öncesi her şeyin kontrolden geçirilmesi, başvuru formlarının hazırlanması, ziyaretçilerin nerede kalacağına karar verilmesi, • Sergi kataloğunun ve reklamlarının hazırlanması, • Basın ile ilişkilerin düzenlenmesi, • Çalışanlar, önemli misafirler ve basın için özel hazırlıkların yapılması, • Sergiden sonra neler yapılacağına karar verilmesi ![]() Sergiler, devamlı, geçici, gezici ve uluslar arası sergiler olarak da sınıflandırılabilir ![]() İşletme içerisinde belirli bir alanda misafirlerin sürekli olarak gezebilecekleri sergiler düzenlenebilir ![]() ![]() Yalnızca belirli bir süre içerisinde yapılan sergilerin yanı sıra, farklı mekanların taşınarak gerçekleştirilen ya da daha çok belirli bir konuda uzmanlaşmış sergiler de vardır ![]() Sergiyi gezenlere ulaşabilmek, aktarılmak istenen görüşün doğru olarak kavranabilmesini sağlamak için de diğer kitle iletişim araçlarından da faydalanılır ![]() ![]() Sergi ekibinin üyeleri, standta kullanılması gereken özel teknikleri bilmek zorundadır ![]() ![]() Ayrıca, sergi salonunda misafirlerle ilgilenecek, onların sorularını yanıtlayabilecek nitelikte görevli kişilerin bulunması serginin başarısında doğrudan etkili olur ![]() Sergilerin açılışlarında özel etkinlikler düzenlenebilir ![]() ![]() ![]() Diğer önemli nokta ise, işletmenin en önemli hedef kitlesinden biri olan basın görevlilerinin bağlı bulundukları kitle iletişim araçlarında sergi ile ilgili izlenimlerini haber olarak yayınlamaları aracılıyla işletmenin kamuoyunda kendini tanıtma olanağını elde etmesidir ![]() d) Festivaller Festivaller işletmenin kendini, özellikle bulunduğu bölge halkına tanıtmak ve benimsetmek için kullandığı halkla ilişkiler tekniklerindendir ![]() ![]() İşletme bir festivali düzenleyebileceği gibi, çeşitli alanlarda başka işletmelerle işbirliği yaparak festivalin finansman, yer veya organizasyon sorumluluğunu da üstlenebilir ![]() Festivalin açılışının kamuoyunca tanınmış bir kişi tarafından yapılması, ünlü kişilerin festivale katılmaları, etkinliğin kitle iletişim araçlarında yer alması başarıyı arttırır ![]() Festival süresince çeşitli yarışmalar, sergiler, konserler düzenlenmesi olaya ayrı bir renk katarak ilgiyi arttırır ![]() ![]() e) Yarışmalar Farklı kitlelere veya kişilere yönelik olarak düzenlenen yarışmalar, kamuoyunun ilgisini işletmeye çekmekte kullanılan bir yöntemdir ![]() Yarışmanın şartları, jüride yer alan kişiler, kazananlara verilecek ödüller belirlenerek afiş, broşür, pankart gibi hedef kitleye ulaşmada kullanılan araçlar yardımıyla duyurulur ![]() ![]() ![]() Yarışmaya olan ilgiyi arttırmak, yüksek sayıda katılımcıya ulaşmak için verilecek olan ödüller de büyük önem taşımaktadır ![]() ![]() ![]() Yarışmalar işletme dışındaki hedef kitlelere yönelik olabileceği gibi, işletme içine de dönük olarak düzenlenebilir ![]() ![]() Bilimsel, kültürel, sanatsal, sportif v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yarışmanın gelenekselleştirilmesi katılımcıların sayısında her yıl belli bir artış gözlenmesini ve niteliğin yükselişini de beraberinde getirir ![]() Kitle iletişim araçlarında yarışmanın sonuçları, ödül töreninden görüntüler, işletme yetkilisi ve ödül sahipleriyle yapılan görüşmelerin yer alması tanıtımı daha da güçlendirir ![]() f) Sponsor Etkinlikler Sponsorluk kısaca, kişi ya da kuruluşun kendi olağan etkinliklerinin dışındaki sportif ya da sanatsal bir olaya, kar amacı güderek, destek sağlaması demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OTEL İŞLETMELERİNDE HALKLA İLİŞKİLER UZMANININ SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Halkla ilişkiler uzmanının sahip olması gereken özellikler arasında özellikle gazetecilik deneyiminin varolması gerekliliğinden söz edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler uzmanının sahip olması gereken en önemli özellik yaratıcı olması gerekliliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() Barran, en yaratıcı kişilerin aynı zamanda, riskleri göze alabilen, genellikle çok iyi bilgilendirilmiş v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir halkla ilişkiler uzmanı için yaratıcı süreç şu aşamalardan oluşur : • İhtiyacın tanınması, • Bilginin toplanması, • Bu bilgiyi işleyen düşünce etkinliği, • Çözümlerin tasarlanması, • Doğrulama, • Uygulamaya koyma ![]() Bir otel işletmesi için bir hizmet endüstrisi olarak halkla ilişkiler uzmanının sahip olması gereken özellikler arasında “ yaratıcılık ” en üst sıralarda yer almalıdır ![]() Birçok kişi halkla ilişkiler mesleği için iyi bir konuşmacı olmanın çok önemli olduğuna inanmaktadır ![]() ![]() ![]() Bir halkla ilişkiler uzmanının hazırladığı yazı hem bilgilendirici hem de okuyucunun ya da misafirin ilgisini çekecek şekilde canlı ve renkli olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler uzmanı insanları sevmeli, dış görünüşüne önem vermelidir ![]() ![]() ![]() Çok iyi derecede yabancı dil bilmelidir ![]() ![]() ![]() Bir halkla ilişkiler uzmanı için renklerin dili de çok önemlidir ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler uzmanı iyi bir yönetici olmayı başarabilmelidir ![]() ![]() Halkla ilişkiler uzmanının iş görenlere ( kendisi ile beraber çalışanlarına ) açık olmasının önemli göstergeleri şunlardır : • İş görenlerine dostça davranmak, • Yapılacak işlerde iş görenlerle konuşmak, tartışmak, • İş görenleri ile ilgili oldukları konuları yönetime katmak • Yönetimi demokratikleştirmek, • Çok yönlü işleyen bir iletişim ağı kurmak, • Toplumsal etkinlikleri arttırmak ![]() Halkla ilişkiler uzmanı gerçekçi bir insan olmalıdır ve gerçekçi bir insanda şu özellikler bulunur : • Kendi yeterlilik ve yetersizliklerini iyi tanır ![]() • Çevresine ilişkin doğru bilgiler edinir ![]() • Amacına ulaşmak için uygun yöntem ve doğru bilgiler arar ![]() • Engellerin gücünü kestirebilmek için bilgi, beceri ve deneyimlerini kullanır ![]() • Karşılaşması olası tehlikelerin gücünü ( olası krizleri ) doğru kestirir ![]() Halkla ilişkiler uzmanlarına işletme içerisinde düşen görev kuruluşun başarılarını, faaliyetlerini, yeniliklerini kamuoyuna yansıtmaktır ve bu nedenle düşündüklerine objektif kriterler içinde yanıt aramalıdırlar ![]() Bütün bu anlatılanlardan çıkan bir sonuç vardır ki o da halkla ilişkiler uzmanının araştırmacı ve yenilikçi bir kişiliğe sahip olması gerekliliğidir ![]() Sürekli artan teknoloji çağına girilmesi bu özellikleri öncelikle gerekli kılmaktadır ![]() ALAN ÇALIŞMASI Bu bölümde beş yıldızlı otellerin halkla ilişkiler departmanı sorumlularıyla yapmış olduğum anketlerin sorularını ve anket sonuçları değerlendirmelerini aktaracağım ![]() ANKET SORULARI 1 ![]() Anket yapmış olduğum otellerin halkla ilişkiler departmanları; otel açıldığı günden beri otel bünyesinde hizmete başlamış fakat bazı otellerde daha sonra bu departman başka bir departman bünyesinde ya da otel organizasyonundan bağımsız, özel bir şirkete bağlı olarak çalışmalarını sürdürmektedirler ![]() 2 ![]() İstanbul’daki beş yıldızlı otellerde yaptığım araştırma sonucunda, halkla ilişkiler departmanında genelde çok dar bir kadro ile hizmet verildiğini gördüm ![]() ![]() 3 ![]() Doğrudan genel müdüre bağlı Başka bir departmana bağlı Bağımsız İstanbul’daki beş yıldızlı otellerin büyük bir yüzdesi halkla ilişkiler faaliyetlerini başka bir departmana bağlı olarak sürdürmektedir ![]() ![]() 4 ![]() Çırağan Palace Swiss Ceylan Housekeeping Satış Pazarlama Satın Alma Ön büro F&B Güvenlik İnsan Kaynakları Muhasebe Müşteri Hizmetleri Housekeeping Departmanı Satış Pazarlama Departmanı Satın Alma Departmanı Önbüro Departmanı F & B Departmanı Güvenlik Departmanı İnsan Kaynakları Departmanı Muhasebe Departmanı Halkla ilişkiler departmanı olarak otelin tüm diğer departmanları ile bilgi alışverişi içinde olmak konusunda birleşiyor departman sorumlularının büyük bir bölümü ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Evet Hayır Otelin tanıtımı, daha büyük kitlelere ulaşması için yürütülen reklam ve tanıtım kampanyaları halkla ilişkiler departmanı tarafından yürütülmektedir ![]() ![]() 6 ![]() % 0 – 25 % 25 – 50 % 50 – 75 % 75- 100 Halkla ilişkiler departmanı sorumluları halkla ilişkiler departmanı tarafından yürütülen çalışmaların müşteri artışına kesin bir etkisi olduğu konusunda birleşmektedir ![]() ![]() 7 ![]() Evet Hayır Otel misafirlerinin görüş, istek, öneri ve şikayetlerini öğrenip, değerlendirmek amacıyla anket düzenlenip düzenlenmemesi konusunda iki görüş hakim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Evet Hayır Cevabınız evet ise; misafirlerinizin şikayetleri daha çok hangi alanda yoğunlaşmaktadır ? Çırağan Palace Swiss Ceylan Temizlik Güvenlik Genel Dekor ![]() Personel F&B Diğer Temizlik Güvenlik Genel Dekorasyon Personel Hizmet ve Davranışları Yiyecek – İçecek Kalitesi Diğer Misafirler tarafında doldurulan memnuniyet anketleri sonuçlarının halkla ilişkiler departmanı tarafından değerlendirildiği, ve personel konusunda kesinlikle hiçbir şikayet alınmadığı, misafirlerin otelden çok memnun ayrıldıkları fakat bazı durumlarda teknik ve F&B konularında ufak aksaklıklar yaşanabildiği ortaya konmuştur ![]() 9 ![]() Gazete Broşür TV Radyo Internet Dergi Diğer Çırağan Palace Hotel Kempinski Swiss Hotel Ceylan Inter Continental Televizyon Radyo Gazete Broşür İnternet Diğer Otelin daha büyük kitleler tarafından tanınması ve müşteri potansiyelinin artış göstermesi konusunda çeşitli reklam araçları kullanılmaktadır ![]() ![]() 10 ![]() Halkla ilişkiler departmanı çalışmaları için otel bünyesindeki başka bir departmanın bütçesi içinden bir pay ayrılmaktadır ![]() ![]() Sonuç olarak ; halkla ilişkiler departmanı İstanbul’daki beş yıldızlı otellerin organizasyon yapıları içerisinde kendi başlarına bir departman olmaktan çok, otel bünyesindeki başka bir departmanın bünyesinde çalışmalarını yürütmektedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|