![]() |
Uluslararasi Havacilik Kuruluşlari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Uluslararasi Havacilik KuruluşlariULUSLARARASI HAVACILIK KURULUŞLARI IATA (International Air Transport Association) Uluslararası hava taşımacılığı dünyadaki en dinamik ve en hızlı değişen sektörlerinden biridir ve yüksek standartlarda operasyon ile global ticari birliğe ihtiyacı vardır ![]() ![]() IATA dünyanın en büyüklerini de içine alan ortalama 270 havayolu şirketini biraraya getirmiştir ![]() ![]() IATA’nın temel görevi havayolu sektörüne hizmet, önderlik ve temsilcilik yapmaktır ![]() ![]() IATA tüketiciler için taşıma veya seyahat sürecini kolaylaştırır ![]() ![]() IATA ayrıca 3 ![]() ![]() ![]() ![]() IATA havayollarının operasyonlarını daha etkili gerçekleştirmelerine, maliyet düşürmelerine ve problem çözmelerine katkıda bulunur ![]() IATA güvenli ve emniyetli hava taşımacılığını geliştirmesi ve getirdiği çalışma standartları ile devletlere de fayda sağlamaktadır ![]() INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ASSOCIATION (ICAO) İkinci Dünya Savaşı sonrasında, kısa zamanda gelişen havacılık faaliyetleri, ülkeler arası taşımacılık, taşımaların yapıldığı ülkelerin büyük bir uyum ve işbirliği içinde davranmasını gerektirmiş ve bu faaliyetlerin uluslararası düzeyde örgütlenilerek yürütülmesi zorunlu hale gelmiştir ![]() ![]() Havayolları yılda yaklaşık 1,3 milyar yolcu taşımaktadır ![]() On yl içinde yıllık havayolu yolcu sayısı 2 milyar ya da dünya müfusunun üçte birine ulaşacaktır ![]() Havayolları endüstrisinin yıllık cirosu 290 milyar dolar dolayındadır ![]() Ülkemizin de katıldığı çalışmalar sonucunda hazırlanan Şikago konvansiyonu, kısa adı ICAO olan, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı'nın kurulmasını sağlamıştır ![]() ![]() Uluslararası sivil havacılığın güvenli ve düzenli bir şekilde büyümesini sağlamak; Barışçıl amaçlara yönelik uçak tasarımı ve işletmesini teşvik etmek; Sivil havacılık için havayolları, havaalanları ve hava seyrüsefer tesislerinin gelişimini desteklemek; Uluslararası kamuoyunun güvenli, düzenli, verimli ve ekonomik hava taşımacılığı ihtiyaçlarını karşılamak ![]() Uluslararası sivil havacılık sahasındaki tüm faaliyetlerin yürütülmesinde esas alınan Şikago Konvansiyonu'nda yer alan bütün hükümler dünya çapında, daha düzenli ve emniyetli hava taşımacılığının teminine yöneliktir ![]() ![]() Uluslararası taşımacılık faaliyetleri ile ilgili olarak, bu sahada arzedilen tüm hizmetlerde kullanılan sistem ve teçhizatlara ilişkin standart ve kriterler, Şikago Konvansiyonu'nun Ek'lerinde (Annex) yer almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Havacılık faaliyetlerinin uluslararası nitelik ve devamlılığı, kullanılan tüm sistem ve teçhizatla uyumluluğu ve genelde aynı özellikleri taşımalarını zorunlu kılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EUROPEAN CIVIL AVIATION CONFERENCE (ECAC) Ülkemiz, ICAO'nun yanı sıra, Avrupa ülkeleri arasındaki havacılık faaliyetlerini düzenleyen Avrupa Sivil Havacılık Konferansı'nın da üyesidir ![]() ![]() 1955 yılından beri faaliyetlerini sürdüren bu Kuruluşa 32 Avrupa ülkesi üyedir ![]() Avrupa Sivil Havacılık Konferansı emniyetli, etkili ve kaliteli Avrupa Hava Taşımacılık sisteminin sürekli gelişimine katkıda bulunmayı amaçlar ![]() ECAC; --Üye ülkeler arasında sivil havacılık uygulama ve politikalarının uyumlu olması, --Üye ülkeler ve diğer ülkeler arasında politik sorunların giderilmesine katkıda bulunur ![]() ECAC, ICAO ve Avrupa Konseyi ile yakın temastadır, Avrupa Birliği ile aktif iş birliği içindedir, JAA ve Eurocontrol ile özel ilişkileri vardır ![]() ![]() Avrupa Sivil Havacılık Konferansı tartışma ve karar alma aşamasında Avrupadaki Ulaştırma Bakanlıklarına öneriler sunar ![]() ECAC'ın, en üst çalışma organı, Ulaştırma Bakanları Toplantısı olup, takiben Genel Müdürler Toplantısı gelmektedir ![]() ![]() a) Avrupa'da hava taşımacılığının liberizasyonu, b) Avrupa Hava Sahasındaki trafik artışına karşın düzenlemeler, c) Atlantik aşırı uçuşlara ilişkin düzenlemeler, d) Charter taşımacılığına ilişkin düzenlemeler, e) Çevre korumasına ilişkin düzenlemeler (Havaaracı gürültüleri, motor gazları v ![]() ![]() f) Ortak bir Avrupa Pilot Lisansı düzenlemesi, g) Hava taşımacılığında uçuş kuralları ve emniyetinin geliştirilmesi, h) Kazaların önlenmesi, kazalarda insan hayatının korunmasının imkânının arttırılması, ı) Hava taşımacılığına yönelik kanun dışı eylemlerin önlenmesi, j) Bilgisayar Rezervasyon Sistemi (CRS)'ne ilişkin düzenlemeler, k) Formalitelerin azaltılması, işlemlerin hızlandırılması, l) Diğer Dünya ülkeleri ile ilişkilerin düzenlenmesi, m) Uçuş güvenliği konusunda müşterek çalışmaların düzenlenmesi, European Organızatıon for the Safety of Aır Navıgation (EUROCONTROL) 34 üye ülkesi bulunan ve hem askeri hem sivil bir organizasyon olan Eurocontrol’ün birincil amacı Avrupa Hava Trafik Sistemini geliştirmektir ![]() Eurocontrol ulusal otoriteler, hava seyrüsefer hizmet tedarikçileri , sivil ve askeri hava sahası kullanıcıları, havaalanları, profesyonel organizasyonlar ve bağlantılı Avrupa Enstitüleri ile ortak çaba gerektiren hareket planları ve Avrupa hava trafik yönetim stratejilerinin uygulanması için planlama yapar, koordine eder ve gelişmesini sağlar ![]() Ülkemiz, Avrupa Hava Seyrüseferi Güvenliği Teşkilatı (EUROCONTROL) na da 1 Mart 1989 tarihinde tam üye olmuştur ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() EUROCONTROL’ un Hedefleri: [6] Gerekli ölçüde kullanılan hava trafiği sahasının artırılması ve Avrupa hava trafik yönetimi sisteminin optimum değerde kullanılması ve yürütülmesi Ulaşım ve havayolları kanunlarının 2000 yılı sonrası stratejisi ile destekleyerek hava trafik yönetimini güçlendirmek Uyduya bağlı seyrüsefer sistemlerinin dizaynında ve uygulanmasında aktif bir rol ve katılım sağlamak Diğer Avrupa kuruluşları ile uyum ve işbirliği içinde olmak Hava trafik yönetimi performansının tanıtımı ve amaçlarını gözden geçirmek Hava trafik yönetiminin gereksinimleri ve değişkenlikleri etkileyen güvenlik ve uyum çalışmalarını geliştirmek Çoğunluğun oylamaya dayalı daha etkili kararlar alınmasını sağlayacak bir metod oluşturmak Havayolu kullanıcıları ve havayollarını ilgilendiren konularda temsilcilikler kurmak ve bunun sistematik olarak uygulanmasını sağlamak Sivil ve Askeri otoriteler arasındaki işbirliğini güçlendirmek ![]() INTERNATIONAL AIR CARRIER ASSOCIATION (IACA) IACA havayolu şirketlerinin belli ihtiyaçlarını karşılamak için havaalanı otoriteleri, ulusal otoriteler ve uluşlararası kuruluşlarla aktif işbirliği yapmaktadır ![]() Her yıl Genel Kurul IACA’nın yıllık çalışma programını belirler, başkan ve yönetim kurulu üyelerini seçer ![]() ![]() ![]() IACA toplam 4 adet komiteden olurşur ![]() Flight Operations Ground Operations Aeropolitical Issues Technical Issues IACA’nın görevleri aşağıdaki gibidir; [7] Hava taşımacılığı ve turizmin gelişimi ve üye şirketlerin ortak çıkarlarına katkıda bulunur ![]() Yolcuların yararı için hava taşımacılık sisteminin etkinliği ve emniyetini bir üst seviyeye çıkarma için havacılığın tüm paydaşları ile işbirliği yapmak ![]() Uluslararası havacılık topluluğu ile üyelerinin ve üye şirketlerin birbirleriyle olan iletişim ve iş birliğini kolaylaştırır ![]() Üyelerin çıkarlarını danışmanlık çerçevesinde uluslararası otoriteler ve organizasyonlarda (ICAO, ECAC, JAA, EASA ve EUROCONTROL) temsilini gerçekleştirir ![]() European AeronautIc Defence And Space Company (EADS) EADS, 10 Temmuz 2000 yılında Fransa’nın Matra, İspanya’nın CASA ve Almanya’nın Daimler Chrysler (DASA) şirketlerinin birleşmesi ile oluşmuştur ![]() EADS’ın iki merkezi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() EADS 5 alt bölümden oluşmaktadır [8] Airbus Askeri Taşıma Uçakları Aeronautics Uzay Savunma ve Güvenlik Sistemleri JoInt AvIatıon AuthorIty (JAA) JAA emniyet düzenleyici standartlar ve prosedürlerin uygulanması ve geliştirilmesinde işbirliği anlaşmasına varmış belirli sayıdaki Avrupa devletinin, sivil havacılığı düzenleyici otoritelerinin temsil edildiği, Avrupa Sivil Havacılık Konferansının (ECAC) bir birleşik yapısıdır ![]() ![]() ![]() Amaçları aşağıdaki gibidir; Üye ülkeler içerisinde yüksek seviyede havacılık emniyeti için düzenlemelerde işbirliğini sağlamak Etkin bir havacılık sektörüne katkıda bulunmak için, etkin bir emniyet sistemi uygulamak ![]() Üye ülkeler içerisinde eşit ve adil rekabet için, ortak standartların uygulanmasına katkıda bulunmak Dünya çapında havacılık emniyetini geliştirecek JAA standart ve sistemlerini uluslar arası işbirliği şeklinde geliştirmektir ![]() JAA, onaylama, sertifikasyon ve emniyet sağlama görevlerini, ulusal otoritelerin sertifikalandırma ve lisanslandırma sorumluluğunu taşıyan personelleriyle gerçekleştirir ![]() ![]() JAA Görevleri aşağıdaki gibidir; [6] Havacılık personelinin lisanslandırılması, bakım, hava aracı operasyonları, hava aracı dizayn ve üretimi konularında Birleşik Havacılık Gereksinmelerinin (JAR) geliştirilmesi ve adaptasyonu, JAR’ın uygulanması için yönetsel ve teknik prosedürlerinin işbirliği ve aynı şekilde uygulanması, JAA emniyet amaçları ve uygulamasının, üye ülkelerin havacılık endüstrileri arasında rekabeti bozmaması veya üye ülkelerin havacılık endüstrileri arasında rekabeti bozmaması veya üye ülkelerin şirketlerin diğer üye olmayan ülkelerin şirketlerine karşı rekabette dezavantaj yaratmaması için gerekli tedbirlerin alınması Havacılık emniyet düzenlemelerinin uyumu konusunda, Avrupa’da ana profesyonel uzmanlık merkezinin sağlanması Hizmetlerin ve ürünlerin ortak sertifikasyonu için prosedürler oluşturulması Gereksinim ve prosedürlerin uyumluluğu konusunda, başta FAA olmak üzere diğer emniyet düzenleyici otoriterle işbirliği yapılması Yetersiz kalındığında, hizmetlerin ve ürünlerin sertifikasyonunda, başta FAA olmak üzere yabancı emniyet düzenleyici otoritelerle işbirliği yapmaktır ![]() JAA’nın görev ve sorumluluğu ise, JAR’ın (Joint Aviation Requirements), ihtiyaç duyulan yönetim dokümanlarını, basımı ve temininin sorumluluğunu taşır ![]() SITA hava taşımacılık sektörü ve bağlantılı endüstriler için telekomünikasyon ve global bilgi sistemleri (IT&T Information Technologies and Telecomunication) çözümlerine dünya çapında liderlik eder ![]() Dünyanın her köşesindeki havacılık organizasyonlarının operasyonuna yönelik IT&T servis ve ürünleri sağlar ![]() ![]() ![]() SITA 1949 yılında kurulmuştur ve kurulduğu günden beri sektörün ve bağlantılı endüstrilerin her biriyle yakın olarak çalışmıştır ![]() SITA’nın vizyonu hava taşımacılık toplumunun kalbinde, iş çözümleri için en güvenilir global partner ve lider haline gelmektir ![]() Misyonu ise Hava taşımacılık toplumuna odaklanarak güvenli, karlı ve değişik çözümler sağlayarak sürekli bir değer yaratmaktır ![]() FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION (FAA) FAA sivil havacılığın emniyetinden sorumludur ![]() ![]() Başlıca görevleri aşağıdaki gibidir; [10] Emniyete katkıda bulunarak sivil havacılığı düzenlemek ![]() Yeni havacılık teknolojilerini de içeren civil aeronauticlerin gelişmesini sağlamak ![]() Hem sivil hem de askeri uçaklar için, seyrüsefer ve hava trafik kontrol sistemlerini uygulamak ve geliştirmek ![]() Sivil aeronauticlerin ve ulusal hava sahası sistemlerinin araştırılması ve geliştirilmesini sağlamak ![]() Uçak gürültüsü ve sivil havacılığın çevreye olan diğer etkilerini kontrol etmek için programları geliştirmek ![]() Amerika Birleşik Devletleri’nde ticari hava taşımacılığını düzenlemektir ![]() FAA çalışmaları aşağıdaki gibidir; [10] Emniyet düzenlemeleri;Uçak bakımı, operasyonu, üretimini içine alan minimum standartlar ve düzenlemeler oluşturur ![]() Hava Sahası ve Hava Trafik Yönetimi; FAA uçulabilir hava sahasının etkili kullanımını ve emniyetini amaçlar ![]() ![]() ![]() Hava Seyrüsefer Kolaylıkları; Hava seyrüseferi için görsel ve elektronik yardımcılar oluşturur ve bu sistemlerin kalite kontrolünü, operasyonunu ve sürekliliğini sağlar ![]() Yurt dışındaki sivil havacılık; Yabancı otoritelerle bilgi alışverişi yapar, yabancı bakım noktalarını, pilot ve teknisyenleri sertifikalandırır, teknik yardım ve eğitim sağlar, ikili uçuşa elverişlilik anlaşmaları için görüşmeler yapar ve uluslararası konferanslara katılır ![]() Ticari taşımacılık çalışmaları; FAA Amerika Birleşik Devletleri Hava sahasındaki ticari hava taşımacılığını düzenler Araştırma, mühendislik ve geliştirme çalışmaları; FAA hava trafik kontrol ve seyrüsefer sistemlerinin etkinlik ve güvenliği için prosedür ve sistemeler araştırır, geliştirir ![]() Diğer European AvıatIon Safety Agency (EASA) EASA havacılık emniyeti alanında yönetsel görevler ve belirli düzenlemeler veren Avrupa Birliği’ne bağlı olarak çalışan bir acentadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|