![]() |
Kask Hakkında - Bakımı - Seçimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kask Hakkında - Bakımı - Seçimi![]() Kask Bir motosiklet sürücüsünün en önemli koruma ekipmanı kasktır ![]() ![]() ![]() ![]() Kaskın ne işe yaradığını anlamanın en acı yolu maalesef bir kazaya karışmaktan geçmektedir ![]() ![]() ![]() Kask kullanıldığında, fiziksel olarak yere çarpmalarda, pinpon topu örneğindeki sekme ister istemez olacaktır ancak bilinmesi gereken en önemli şey, bu sekmeler esnasında, çarpma etkisini kask absorbe edecektir ![]() Öyleyse, kullanılacak kaskın belli bir kalite standardına haiz olması gerekir ![]() ![]() a) Kask Kullanmanın Faydaları Kask kullanmak başlıca şu faydaları sağlar: · Kazalarda,düşmelerde kafatasını,yüzü,çeneyi korur ![]() · Dışarıdan gelen sesi azaltır ![]() · Rüzgar, böcek vb ![]() ![]() · Dış etkenlerden sürücüyü koruyarak,sürücüye konfor ve güvenli sürüş sağlar ![]() · Sürüş esnasında karşılaşılan değişik hava akımlarını sürücünün anlamamasını sağlar, bu suretle güvenli sürüş sağlar ![]() · Soğuktan, yağmurdan, rüzgardan ve güneşten korur ![]() · Sürücüye, sürüş esnasında belli açıda görüş alanı verir, buda,sürücünün çevresel etkenlerden dolayı dikkatini dağıtmasını engeller ![]() · Aerodinamik yapıları ile, hızlanmalarda, alansal engel değil, alansal katkı sağlarlar, böylece hızlanma güvenli olur ![]() · Trafik cezası ödemekten kurtulursunuz J ![]() Yukarıda sıralanan maddeler, kaskın önemini ortaya çıkartmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NHTSA’ya göre; ABD’de 2006 yılında kasklar 1658 hayat kurtardı ![]() ![]() ![]() Bir kask genel olarak beş bölümden oluşur: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() Dış kısım, genellikle sıkıştırılmış termoplastikten (polikarbonat ) yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Darbe emici kısım genellikle genişletilmiş polistiren den yapılır ( genellikle plastik mantar olarak düşünülür) ![]() ![]() ![]() ![]() Çok hızlı bir çarpma esnasında koruyucu astar ve kaskın dış yüzeyi etki gösterir, çarpışma esnasında meydana gelen etkiyi dağıtır ![]() ![]() ![]() Astar bölgesi yumuşak köpük ve kumaş kaplamalıdır ![]() ![]() ![]() Çene altı bağı,adı üstünde kask kafaya takıldığında kaskın kafada durmasını sağlayan çene altı bandıdır ![]() ![]() ![]() Vizör ise, kaskın ön tarafında, gözü koruyan, UV ışıkları süzen şeffaf bölümdür ![]() Kask alırken nelere dikkat etmek gerekir? Kask alırken nelere dikkat etmek gerekir? Sorusuna cevap arayarak,bir kaskta, güvenli sürüş açısından olması gereken kıstaslarında ortaya çıkması sağlanacaktır ![]() · Kompozit malzemeden üretilmiş olmasına dikkat edilmelidir ![]() ![]() ![]() · Ağırlığı maksimum 1100 gram civarında olmalıdır ![]() ![]() · Görüş açısı geniş olmalıdır ![]() · Ses yalıtımı ve konforunun iyi olması gerekir ![]() · Çizilmeye karşı hassasiyetini gösterir testlerden geçmiş olmalıdır (Uluslararası kask standartlarına haiz kasklar bu testlerden geçmiş kasklardır ![]() · Vizör kısmının buğulanmaya karşı folyosunun olmasına özen gösterilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() · Vizörün UV ışıklarına karşı hassasiyeti test edilmiş olmalıdır ![]() ![]() ![]() · Kafaya iyi oturması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() · Kaskların ömrü yaklaşık beş yıldır ![]() ![]() ![]() · Kullandığımız motosikletin sürüş fiziğine, kullanım amacına uygun cinste kask almak gerekir ![]() ![]() ![]() · Markalarına göre kasklar; numaraları aynı olsa bile bedenleri farklı olabilir ![]() ![]() ![]() · Kaskın hava giriş düzeneği ve arka kısmında hava tahliye kanallarının olması tercih sebebi olmalıdır ![]() · Hangi motosiklet türü olursa olsun kaskın çeneyi koruyan tipi tercih edilmelidir ![]() · Kaskın boynu sarması gerekir,boyun açıkta kalmamalıdır ![]() · Kaskın beyaz renkli olması, görünülebilirlik açısından avantajdır ![]() ![]() · Yukarıda sayılan özelliklerin hemen hemen hepsini kapsayan test ve standartlar içeren uluslar arası kask standartlarına uyması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ECE;Birleşmiş Milletler, Avrupa Ekonomik Komisyonunu’ na üye devletlerin kabul ettiği standardizasyon kriterlerine uygun anlamına gelen bir markadır ![]() Avrupa Birliği Uluslararası Kask Standart Numaraları (ECE /TRANS/505 Regulation No ![]() E1 Almanya E13 Lüksemburg E25 Hırvatistan E37 Türkiye E2 Fransa E14 İsviçre E26 Slovenya E38 E3 İtalya E15 E27 Slovakya E39 Azerbeycan E4 Hollanda E16 Norveç E28 Belarus E40 Makedonya E5 İsveç E17 Finlandiya E29 Estonya E41 E6 Belçika E18 Danimarka E30 E42 Avrupa Topluluğu E7 Macaristan E19 Romanya E31 Bosna Hersek E43 Japonya E8 Çekoslovakya E20 Polonya E32 Letonya E44 E9 İspanya E21 Portekiz E33 E45 Avustralya E10 Yugoslavya E22 Rusya E34 Bulgaristan E46 Ukrayna E11 İngiltere E23 Yunanistan E35 E47 G ![]() E12 Avusturya E24 Irlanda E36 Litvanya E48 Y ![]() c) Kask Çeşitleri Kask çeşitleri, kaskın görünüm ve kullanış amacına göre sınıflansa da, motosikletin kullanım amacı doğrultusunda geliştirilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tam Kapalı (Full-Face) Kasklar Yüzü tamamen örten, göz kısmını vizörle kapatan ve vizörün alt tarafında çeneyi koruyan çeneliği bulunan kasklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çeneliği Açılabilen Kapalı Kasklar (Flip Up-Moduler) Yüzü tamamen örten,tam kapalı kaskların, çenelikle beraber ön kısmını açabildiğimiz kasklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çeneliksiz-Açık Kasklar (Open Face-3/4) Bu kaskların çeneyi koruyan, çenelik kısmı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çarpışmaların % 35'inde en büyük etkinin çene bölgesinde olduğu dikkat çekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yarım Kasklar (Half-Shorty) Bu kaskların çeneyi koruyan çenelik kısmı olmadığı gibi,çoğunda vizör de yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Genelde fiber-glass gibi hafif materyalden imal edilmesinin sebebi, özellikle bayanların, scooter tarzı ufak hacimli motosiklet kullanırken rahat etmelerini sağlamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Kase Kasklar (Novelty) Kase şeklinde, sadece motosikletin cinsine göre tarz oluşturmak amacıyla kullanılan, hiçbir koruyuculuk özelliği olmayan kafanın sadece tepe kısmını kapatan bir kasktır ![]() Hiçbir şekilde kullanılması tavsiye edilmemektedir ![]() Oktay ÇELİK Motosiklet Eğitmeni |
![]() |
![]() |
![]() |
Kask Hakkında - Bakımı - Seçimi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kask Hakkında - Bakımı - SeçimiKask Çeşitleri Kasklar genel olarak sınıflandırılacak olursak Tam kapalı Bu kasklar kullanım sırasında çene kısmından itibaren yüzü ve kafayı çevreleyip tamamen koruyan kasklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tamamen Kapalı kasklar Adı üstünde her tarafı kapalı olan kask modeli ![]() ![]() ![]() Çene kısmı açılıp kapanabilir kasklar (Convertible, Modular, Flip-face veya Flip-up) Tam kapalı kasklar içerisinde bazı konfor olumsuzluklarının giderildiği bir türdür ![]() ![]() ![]() ![]() Yarı Açık Bu kasklarda kafanın yan ve arka kısımları koruyacak şekilde kaplar ![]() ![]() ![]() Yarım Bu kask tipi özellikle Amerika’da gezi motoru kullananlar arasında yaygındır ![]() ![]() ![]() ![]() Birde bu sınıflandırmalara girmeyen kasklar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kasklar kullanım amacına göre de farklı şekillere ve özelliklere sahiptirler ![]() ![]() ![]() Kask çeşitlerini inceledikten sonra sıra geldi çok önemli bir konuya ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() Kaskımızı seçtik ve almayı düşünüyoruz ![]() Kaskı kafamıza taktığımızda yanaklarımıza hafif bir baskı uygulamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaskı almakla iş bitmiyor ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Son söz olarak birşey söylemek istiyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kask Hakkında - Bakımı - Seçimi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kask Hakkında - Bakımı - SeçimiKASKLAR HAKKINDA BİLMENİZ GEREKENLER Kask Gerekli Pekçok aktivitenin kendine özgü koruyucu ekipmanları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kask Ne şe Yarar? Öncelikle, kask en iyi koruma aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 'kinci olarak, iyi bir kask konforu yüzünden motosiklet zevkinizi ikiye katlar ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü olarak, kask takmak motorcuların sorumluluk sahibi kimseler oldugunu gösterir ![]() ![]() Kask Nasıl Korur? Farklı kasklar farklı amaçlar içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaskın Bolumleri i Sabitleme sistemi ya da çene kayısı çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kask Seçimi Rengi, sekli ve fiyatı hangi kaskı alacagınızın seçiminde etkili olsa da siz öncelikle koruma ve rahatlıgı düsünün ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı sürücüler açık kaskları tercih edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa yarım bir kask az da olsa kafanızı korur ![]() ![]() ![]() Bugün iyi bir kask, degisik fiyat aralıklarında alınabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu organizasyonlar, kaskları asagıdaki testlerden geçirirler: Darbe – kaskın darbe emme kapasitesi Penetrasyon kaskın rüzgara karsı direnci Sabitleme kayısın esnemeden ve kopmadan baglı kalması Görüş açısı kask, her iki yönden en az 105 derecelik görüş açısı saglamalı (pekçok insan her iki taraftan yalnızca 90 derecelik görüş açısı kullanır) Motosiklet kazalarında kafadan yaralanma neticesinde ölüm oranlarının artmasıyla birlikte korunma çok önemli hale gelmistir ![]() ![]() En iyi kask bile yaralanmama konusunda garanti vermez ![]() ![]() Doğru Beden Ölçüsünü Bulmak : Eger basınızın ölçüsünü bilmiyorsanız asagıdaki tabloyu kullanabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En yi Kask Giyme Yöntemi Kaskı her iki yandaki kayıslardan tutun ![]() ![]() Basparmaklarınız, parmak uçlarınız kaskı dengeleyecek sekilde çene kayısının içinde olsun, ![]() Kaskı kenarlarından hafifçe açın ve çene kayıslarından çekerek basınıza oturtun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çene kayısını baglamadan önce birkaç seyden daha emin olmalısınız yanak pedleri, rahatsız edici bir sekilde bastırmadan yanaklarınıza dokunmalıdır ![]() ![]() ![]() Kapalı kasklarda, çene kısmına bastırdıgınızda vizör ya da çene koruyucu çenenize ya da burnunuza dokunmamalıdır ![]() ![]() Kaskı takıp çene kayısını bagladıktan sonra, elinizle saga sola ve yukarı asagıya hareket ettirin ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni bir kask, ilk giydiginiz zaman biraz sıkabilir ![]() Kask basınızda ve çene kayısı kapalı iken kaskı öne dogru çekerek basınızdan çıkarmaya çalısın ![]() ![]() Kaskı normal sekilde kafanızdan çıkarın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kask Bakımı Kask bakımı konusunda üreticilerin tavsiyelerine göre hareket edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kask sert ve saglam görünse bile, kırılabilen parçaları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Kaskınızı koydugunuz yerde benzin, temizlik maddeleri, egzos dumanı ya da asırı sıcak bulunmamasına dikkat edin ![]() ![]() Kaskla birlikte gelen kullanma kılavuzunda kask bakımı için neler yapılması gerektigi anlatılmaktadır ![]() Kaskı boyama, süsleme ya da kaska çıkartma yapıstırma konusundaki açıklamaları mutlaka okuyun ![]() Kaskınızı asla motosiklet aynalarına, sinyallere ya da sisibara asmayın ![]() ![]() Aslında, tam korumalı degilse ya da yolcunuzun kafasında degilse motosikletinizde yedek kask tasımayın ![]() ![]() ![]() ![]() bir yere bırakılan bira/kola kutusunun bundan nasıl etkilendigini gördüyseniz, ne olacagını anlayabilirsiniz ![]() Kaskı çıkardıgınız zaman onu düz ve güvenli bir yere koyun ![]() ![]() Bazı motosikletlerin benzin deposu üstüne konan kasklarda is ve koku olabilir ![]() ![]() Motosiklet kullanırken müzik dinlemeyi planlıyorsanız, kaskı delmenizi gerektirmeyecek kulaklıgı olan bir müzik sistemi seçin ![]() Kaskı Yenileme Kaskınızla bir kaza yaptıgınızda, muhtemelen darbe emme özelligini kaybettiginden yenisini almanız gerekecektir ![]() Pekçok kask üreticisi, ila yılda bir kaskınızı degistirmenizi önermektedir ![]() ![]() Eger zarar görmediyse ne diye kaskınızı birkaç yılda bir degistireceksiniz? Çünkü koruma kalitesi zamana ve kullanıma baglı olarak azalmaktadır ![]() Kaskınızın çene kayısı asınabilir ya da sabitleme noktası artık tutmayabilir; dış yüzeyi asınmış ya da zarar görmüş olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|