![]() |
Lise 2 Dil Ve Anlatım Konuları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lise 2 Dil Ve Anlatım KonularıI ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() II ![]() ANLATIM VE ÖZELLİKLERİ 1 ![]() 2 ANLATIMDA TEMA VE KONU 3 ANLATIMDA SINIFLANDIRMA 4 ANLATIMIN VE ANLATICININ AMACI 5 ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI 6 ANLATIMIN ÖZELLİKLERİ 7 ANLATIMIN OLUŞUMU 8 ANLATIM TÜRLERİNİN SINIFLANDIRILMASI III ![]() ANLATIM TÜRLERİ 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10DÜŞSEL (FANTASTİK) ANLATIM 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() I ![]() 1 ![]() İnsan hayatı, bir toplumun içinde mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretmenlerimiz derslerde cd, vcd, tepegöz, slayt, internet, bilgisayar gibi teknolojilerden yararlanırlarsa; dersi daha iyi sunmak için gayret ederlerse bizim dersi daha iyi anlamamızı sağlarlar ![]() Sonuç olarak hayatımızın her köşesinde karşılaştığımız sunum konusunu bilmek ve en etkili biçimde kullanmamız gerekir ![]() Bilgileri yenileyen, pekiştiren, hatırlatan, önemli nokta/an öne çıkaran; bir çalışma sonucunu açıklayan; laboratuvar araştırmalarını sunan, anket sonuçlarını ifade eden; önemli olay ve olguları dile getirmek üzere yapılan konuşmalara sunum adı verilir ![]() Sunumda amaç; bilgileri yenileme, araştırma ve anket sonuçlarını değerlendirme, bilime katkıda bulunmadır ![]() Sunumdan önce yapılması gerekenler Sunumu yapan kişinin sunumdan önce bazı noktalara dikkat etmesi gerekir ![]() Öncelikle bir konu seçilmelidir ![]() ![]() Sunumun hazırlığında bol ve değişik kaynaktan yararlanmak faydalıdır ![]() Sunum yerinin daha önceden görülmesi gerekir ![]() Prova yapma, kullanacağı malzemelerin kontrolü sunumu yapan kişinin amacına ulaşmasında yararlı olacaktır ![]() Sunum sırasında yapılması gerekenler Sunum esnasında ciddi, ağırbaşlı, temiz ve derli toplu görünüm önemlidir ![]() Sunum yapacak kişi konuşma anında ses tonuna, jest ve mimiklerine, sahneyi veya kürsüyü rahat kullanmaya özen göstermelidir ![]() Konuşmacının dinleyicilerle, başta bakışlar olmak üzere, vücut diliyle iletişim kurması daha etkili olur ![]() Konuşmacı ses ve kelimelerin doğru telaffuza özen göstermesi gerekir ![]() Sunumda, bilgisayar, cd, disket, projeksiyon cihazı, slayt makineleri, mikrofon gibi teknolojik araçlardan faydalanabiliriz ![]() Görsel malzemenin en az espri kadar konuşmanıza ilgi ve tat katacağını unutmamalıyız ![]() Görsel malzemenin kullanılış amacı: Dinleyicilerin verilen bilgileri iyi algılamaları için Fikirleri, kavramları vb ![]() Yanlış anlamalardan kaçınmak için Fikirleri sağlamlaştırmak için Tat ve espri katmak için İyi hazırlanmış görsel malzemeyi, konuşmacı konuyla güzel ve uyumlu bir şekilde kullandığı zaman başarılı olur ![]() ![]() ![]() Rakamlar, söylendiklerinde anlaşılmaları güç şeylerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sunumda, gerektiğinde daha önce hazırlanmış bazı belgeler, grafikler ve şekiller kullanılabilir ![]() ![]() Sunumda gereksiz ayrıntılara girilmemesi gerekir ![]() Sunum sonrasında yapılması gerekenler Sunum yapan konuşmacı sunumdan sonra dinleyicilerin soru sormalarına müsaade etmelidir ![]() Konuşmacı sorulan sorulara tartışmaya girmeden doyurucu,açık ve net cevaplar vermelidir ![]() 2 ![]() Bilgi, paylaşarak çoğalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sorunun tartışılarak çözülebileceğine inanıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışma, bir konu çevresinde lehte ve aleyhte karşılıklı düşünceleri ortaya koyma, problemlere cevap ve çözüm bulma; gerçek, doğru, iyi ve güzel olanı birlikte aramaktır ![]() ![]() Tartışmada; karşılıklı saygı ve hoşgörü, nazik, toleranslı, sabırlı olma; konuşma kurallarına, verilen zamana ve sıraya uyma amaca ulaşmada yararlıdır ![]() Tartışmada bir konuda edinilmiş peşin hükümlerin, önceden alınmış kesin kararların, bilineni farklı cümlelerle devamlı tekrar etmenin, konu dışına çıkmanın tartışmaya yarar sağlamayacağı açıktır ![]() Tartışmayı yöneten bir başkana ihtiyaç vardır ![]() ![]() Bazı tartışmaların sonuçları yalnızca basın aracılığıyla duyurulur; bazıları ise basına ve halka açık olur ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmalarda dil, gönderme ve anlatım işleviyle kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Teşekkür ederim Sayın Başkan ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Panel tartışma türlerinden bir tanesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Panelde amaç, bir konuda karara varmaktan ziyade sorunu çeşitli yönleriyle aydınlatmak, farklı görüşlerle farklı anlayışları ortaya koymaktır ![]() Panelde de bir başkan bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() Panelin sonunda, dinleyiciler panel üyelerine soru sorabilirler ![]() ![]() DİĞER TARTIŞMA ÇEŞİTLERİ MÜNAZARA Birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti (jüri) huzurunda tartışıldığı konuşmalara münazara denir ![]() ![]() Tartışmalar için geçerli olan kurallar, münazaralar için de geçerlidir ![]() Bir başkan yönetiminde, jüri önünde yapılan münazarada gruplardaki konuşmacı sayısı bir ile dört arasında değişebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİLGİ ŞÖLENİ ( SEMPOZYUM) Bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, konunun uzmanı değişik kimseler tarafından (çoğunlukla akademik konularda) yapılan seri konuşmalara bilgi şöleni (sempozyum) denir ![]() Bilgi şöleni, diğer konuşma türlerine göre daha ilmi ve ciddi bir sohbet havası içinde geçer ![]() ![]() ![]() Bilgi şöleninde amaç, konuyu tartışmak değil, uzmanları tarafından olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirilerek konuya bir çözüm üretmektir ![]() ![]() Bilgi şölenini, oturum başkanı yönetir ![]() ![]() Üyelerin konuşma süreleri genellikle beş dakikadan az, yirmi dakikadan çok olmaz ![]() ![]() ![]() AÇIK OTURUM Geniş halk kitlelerini ilgilendiren bir konunun, uzmanlarınca bir başkan yönetiminde dinleyici grubu önünde tartışıldığı konuşmalara açık oturum denir ![]() ![]() Konuşmacı sayısının üç veya beş kişi olarak tespit edildiği açık oturumlarda başkan önce konuyu açıklar, sonra konuşmacıları tanıtır ve sırayla söz verir ![]() ![]() ![]() ![]() Açık oturumun süresi konuya göre ayarlanmalıdır ![]() FORUM Bir başkanın yönetiminde, toplumu ilgilendiren bir konuda, farklı gruplardan oluşan dinleyicilerin söz sı¬rası alarak konuşma kuralları içerisinde yaptıkları tartışmalara forum denir ![]() Forum, panelin devamında yapılacaksa başkan, panelin süresini bir saat; forumun süresini de yarım sa¬at olarak sınırlayabilir ![]() ![]() Forum, toplu tartışmaların başlı başına bir çeşidi sayılmamakla birlikte, dinleyicilerin konu üzerinde da¬ha aktif ve farklı bakış açılarıyla düşünmelerini sağlar ![]() ![]() Esasen forumda amaç belli kararlara varmak değil, konuyu değişik anlayışlarla, farklı boyutlarıyla ortaya koymaktır ![]() Forumda söz alan dinleyiciler, konuyla ilgisi olmayan özel sorunlarına değinmemelidir ![]() Sorular kısa, açık ve net olmalı, tartışma saygı kuralları içerisinde, kıncılıktan uzak, samimi bir hava içerisinde yapılmalı, tartışmadan beklenen amaca yardımcı olunmalıdır ![]() 1 ![]() Münazara birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki grup arasında bir hakem heyeti (jüri), huzurunda tartışıldığı konuşmalarken; bilgi şöleni (sempozyum) bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, konunun uzmanı değişik kimseler tarafından (çoğunlukla akademik konularda) yapılan seri konuşmalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmanın hiçbir adabına uymadan yapılan ağız kavgasına, çekişmeye münakaşa denir ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen bütün tartışmalarda oturum başkanı ve üyeler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açık oturum, panel, bilgi şöleni, forum gibi tartışmalar dinleyicilerin huzurunda dinleyiciler için gerçekleştirilmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lise 2 Dil Ve Anlatım Konuları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lise 2 Dil Ve Anlatım KonularıÜNİTE II ANLATIM VE ÖZELLİKLERİ 1 ![]() Tarih yazıyla başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir toplumun kültürel birikimini, değerler sistemini geride bıraktığı yazılı belgelerde buluruz ![]() ![]() ![]() ![]() Kendinden sonrakilere iletmenin yoluna da bulmuş oldu ![]() ![]() ![]() ![]() Niçin yazı yazdığımızı düşündünüz mü? İnsan düşüncesini yazarak geliştirebilir ![]() ![]() Horatius’a göre, “Bilgi, iyi yazmanın kaynağıdır ![]() İlya Ehrenburg, “ Başkalarının duyduklarını kendimde duyabilmek için yazıyorum ” d e r ![]() ![]() Fareler ve İnsanlar , romanıyla tanıdığımız John Steinbeck’in deyişiyle yazmak en büyük gereksinimdir ![]() Selahattin Batu, “Ancak yazmaya başlayınca bir gerçek oluyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca; Haldun Ta n e r’in de dediği gibi, “ Yaşamak yazmaktır ![]() ![]() Hayatımızın hemen her döneminde karşımıza çıkan yazılı anlatımda bulunması gereken bazı özellikler vardır ![]() ![]() gerekenlerin başında gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu finalden yazının, anlatımın insan için ne kadar anlamlı, önemli, vazgeçilmez olduğunu anlıyoruz ![]() ![]() Duygularımızı, düşüncelerimizi, zaman zaman çeşitli zorunluklarla, dışa vurmak zorunda kalırız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi kendine “ Beni yazı yazmaya iten nedir?” Yazma bir çeşit eylemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazmak dünyayı tanımaya çalışmak, kendisiyle ve başkasıyla iletişim kurmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAZMADAN ÖNCE Yazmaya başlamadan önce yapacağımız hazırlıklar yazımızın sağlam bir yapısı olmasını sağlayacaktır ![]() ![]() Bunların başında gözlem yapmak gelir ![]() ![]() ![]() Hangi konu olursa olsun söyleyebileceklerimin olabilmesi o konudaki gözlem ve yaşantılarımın bulunmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NOT ALMAK Hatırlanması için, yazılan kısa yazıya “ not”, onun için yapılan çalışmaya da not tutmak denir ![]() Hatırlanması gereken şey kısaca bir yere yazılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Not tutmak; okurken her zaman aklımızı, anlayış ve yeteneğimizi uyanık tutar; dikkat etmeyi , karar vermeyi öğretir ![]() Notlar amaca göre çıkartılır veya tutulur ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin markete giderken evinin günlük eksiklerini not etmeyenler çoğu zaman alınacak şeylerin bazılarını unuturlar ![]() Üç türlü not alınır ![]() 1 ![]() Duyduklarınızdan not alabilmek için “ zaman” çok kısadır ![]() ![]() ![]() ![]() Unutmayınız ki, not almak tam ve net anlamak öğrenmenizi kolaylaştıracak , dersleriniz öğrenmekteki güçlüklerinizi giderecek, zaman kaybetmenizi önleyecektir ![]() 2 ![]() Derste, çalışırken, ansiklopedi veya İnternet gibi kaynaklardan, gazetelerden, dergilerden yararlanırken yaptığınız çalışmaya okuduklarınızdan not almak denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerinde çalıştiğınız konunun ana noktalarını eksik bırakmadan sonradan kolayca hatırlayabilecek şekilde ne kadar kısa ve öz yazarsanız hatırlamanız da bu doğrultu da olacaktır ![]() Okuduklarınızdan not almak, ders hazırlamada , bir kaynaktan yararlanmada , kendinizi yetiştirmede, gelecek için bilgi ve belgeleri toplamada çok yararlı olur ![]() 3 ![]() Bir gezi yaparken , televizyonda bir film seyrederken ilginizi çeken hoşuna giden genel şeyleri unutmak istemiyorsanız not almanız gerekir ![]() ![]() NOTLARI DEĞERLENDİRMEK Örneğin bir seyahat sırasında aldığımız notlar, bir konuşma sırasında duyduğumuz sözler, bir anı gibi özelliği olan bilgiler için tuttuğumuz notlar bir gereç değeri taşır ![]() Bu tür notlar zaman içinde değerlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Notları değerlendirmenin en iyi yolu not defteri, anı defteri, gezi defteri, günce defteri gibi çalışmalardır ![]() Bu notlardan çok zevkli , ilginç yanları olan yazı konuları çıkarabilirsiniz ![]() ![]() ÖZET ÇIKARMA NASIL YAPILIR “Öz” ad kökünden “-et” ekiyle türetilmiş bir ad olan özet bir söz ya da yazının özünü veren kısaltılmış biçimi diye tanımlanır ![]() ![]() Özet için bir başka tanımlama ise “ ayrıntısız anlatım”dır ![]() ![]() ![]() Öğrenci için özet çıkarmak , özet çıkararak çalışmak ve bunun yöntemini öğrenmek başarı için atılmış en önemli adımlardan biridir ![]() ![]() ![]() Özet çıkarma; anlatılanların, konuşulanların, ana sınırlarını belirtme, bir hikâyenin bütünü veya bir parçasını kısaltma bir paragrafın, bir gazete veya fikir yazısının ana fikrini çıkarmadır ![]() Bir eser, bir yazı özetlenirken; yazar hakkında kısa bir bilgi, eserin bölümleri, eserdeki kişilerin önem derecelerine göre sıralanmaları, hayatları, beden ve karakter yapıları, eserin tümünden çıkan yardımcı fikirlerle ana fikir belirtilmelidir ![]() Özet çıkarma sadece bir metnin uzunluğunu kısaltmak anlamına gelmez ![]() ![]() Bir sözün, bir yazının özetini çıkarabilmek için; o sözün, o yazının planını yapmak o planın ana çizgilerini iyi yakalamak gerekir ![]() ![]() Şimdi birkaç örnekle özet konusunu biraz daha pekiştirelim ![]() BOŞ ZAMAN Nedir bu boş zaman dediğimiz şey? İşte olmadığımız zamanları boş mu geçiririz biz? Hiç de değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nermi Uygur, Güneşte Bir yazının özetini yazarken “Kim , hangi yazıda, hangi konuda, hangi düşünceyi açıklamıştır?” sorularının karşılığı verilmelidir ![]() ![]() “Boş Zaman” Yazısının Özeti Yazar Nermi Uygur, “Boş Zaman” yazısında boş zaman örneğini konu alarak “Boş zaman deyince, ekmek parası kaygılarının dışındaki zaman anlaşılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki özete baktığımızda içinde atılabilecek tek sözcük yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünce yazısında özetin nasıl yapılabileceğini genel özellikleriyle aktarmaya çalışılır ![]() Olay yazılarında olayın özeti yapılır: Olay yazılarında (roman, hikâye, masal, destan, anı ![]() ![]() ![]() ![]() Sizlere örnek olması amacıyla bir roman özeti sunuyoruz: FAHİM BEY VE BİZ Abdülhâk Şinasi Hisar’ın romanı Fahim Bey, Bursa eşrafından birinin oğludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazı yazma ve konuşmada toplanan bilgilerin ve kişisel deneyimlerin, hazırlanacak metnin yazılış amacı ve hedef kitlesine göre düzenlenmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Ana düşünce etrafında birleşen düşünce, bilgi, deneyim ve örneklerin sebep-sonuç ilişkisi ışığında düzenlenebilir ![]() Metnin öyküleme ise öykünün anlatılmasında nereden , niçin ve nasıl başlanması gerektiği üzerinde durulmalıdır ![]() 2 ![]() Tema soyut bir kavramdır ![]() Belli bir bağlamda kişi, yer, zaman ve durum bildiren dil birlikleriyle sınırlandırılması, somutlaştırılması, anlatılması sonucu konu hâline getirilir ![]() Hayatımız boyunca okur, gerektiğinde de yazarız ![]() ![]() ![]() Üzerine söz söylenen, yazı yazılan her şey konudur ![]() Bu tanımlamaya göre atasözü, özdeyiş gibi bir düşünce; bayrak, insanlık, çalışmak, sorumluluk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İsteğimizi anlatmak için üzerinde durduğumuz problem veya içinde hareket ettiğimiz çerçeve de konudur ![]() Konuyu geniş ve dar kapsamlı olmak üzere iki ayrı görüşle ele almakta yarar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Her konunun başlıca dört öğesi vardır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 1 ![]() Bir konunun dayanağı; onu özü ana fikridir ![]() ![]() 2 ![]() Dayanağı yani ana maddesi belirlenen konunun anlatım yönünden tespiti görüş noktasını ortaya koyar ![]() 3 ![]() Anlatımın kapsadığı alana görüş açısı denir ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Konunun işlenmesine uygun düşecek yazı türünün seçimi de çok önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() TEMA / ANA FİKİR Her eserin üç öğesi vardır: Konu, ana fikir, tema ![]() Hangi tür yazı olursa olsun ana fikir yazının özü demektir ![]() ![]() Tema, konudan ayrı bir şeydir ![]() ![]() ![]() Tema, bir yazıda işlenen ve geliştirilen görüş, düşünüş ya da duyuştur ![]() Bir olayı konu alan yazımızda olayla ilgili kendimize özgü görüş ve düşüncemizi geliştirirsek yazımızın temasını ortaya koymuş oluruz ![]() 3 ![]() Seçilen konunun çeşitli gereksinimlere cevap verecek şekilde olmasına dikkat edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() - Kişisel konular - Toplumsal konular - Bilimsel konular - Sanat ve kültürle ilgili konular Seçilecek konunun ilgi çekici bir yazıya dönüşebilmesi için konu hakkında belli bir birikime sahip olmak gerekir ![]() ![]() Yazılı anlatımda yapılan en büyük yanlışlardan biri, belki de birincisi konuyu sınırlandırmadan yazıya başlanmasıdır ![]() ![]() Örneğin kültür tarihi konusunda 300 sözcükten oluşacak bir yazı yazacağımızdan yola çıkalım ![]() ![]() ![]() Konuyu sınırlandırmak için bazı ölçüleri göz önüne almak zorundayız: - Sesleneceğimiz okuyucu kitlesinin sosyal ve kültürel yapısı, özellikleri nel¬erdir? - Konunun hangi yönüne daha çok ağırlık vermeliyiz? - Konu ile ilgili yeterli birikime sahip miyiz? - Yazabilmek için gerekli kaynaklara ulaşabilecek miyiz? - Yazımızın uzunluğu, kısalığı ne kadar olacaktır? - Yazımızı belli bir zaman süresinde yazabilecek miyiz? - Yazımızın türü ne olacaktır? Konuyu sınırlama, yazmada başarıyı sağlayan temel öğedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() E ![]() ![]() ![]() Şimdi birkaç tane genel nitelikli konu yazalım: - Sinema - Tiyatro - Roman - Spor - İletişim - Dede Korkut Hikâyeleri Bunlardan herhangi birini seçip üzerinde yazı yazabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Genel bir konunun sınırlandırma aşamalarını bir örnekle şöyle gösterebiliriz: Konuyu anlama gerçekte onu sınırlandırmadır ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Niçin yazdığımızı, amacımızı kesinlikle belirlemeliyiz ![]() Amacımız yazımızda bir haberi, bir bilgiyi okuyanlara iletme, onların sorularını cevaplama olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Yazıyı hazırlayış amacıyla anlatım biçimleri arasında sıkı bir ilişki ve etkileşim vardır ![]() Bilgilendirme amacıyla yazdığımız yazılarda amacımızı içeren cümleye amaç cümlesi diyoruz ![]() ![]() Seçeceğiniz bir metnin amaç cümlesini yazabilir misiniz? Söyleyeceklerimizi Tespit Etme: Bir konu üzerinde yazı yazabilmek için seçtiğimiz konuda mutlaka söyleyecek sözümüzün, bilgimizin bulunması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazının İskeletini Oluşturma: Yazılar genellikle üç bölümden oluşurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazıya başlamadan önce plan yapmamız gerekir ![]() ![]() Yazıya nasıl bir girişle başlamalıyım? Yapacağım giriş ilgi çekici ve konuyu yeterince sergileyici bir özellik taşıyor mu? Girişte söylediklerimi açmak ve geliştirmek için düşüncelerimi nasıl bir sıralama içinde anlatacağım? Yazımın sonuç bölümü nasıl olacak? Yazımı sonuçlandırırken bir özet yapacak mıyım? Bu soruları göz önünde tutarak yapacağınız planı kâğıt üzerinde yazılı olarak da şekillendirebilirsiniz ![]() Yazmaya Başlama: Konumuzu seçtik, sınırlandırdık, amacımızı belirledik, neler söyleyeceğimizi bulduk ve bunların hepsini nasıl bir düzenleme içinde vereceğimizi kararlaştırdık ![]() ![]() ![]() ![]() Soruyla Giriş Yapma: Okuyucuyu yazının içine çekmek, düşündürmek, yönlendirmek amacıyla sıradan, bilinen bir giriş yerine sorulara dayalı bir giriş yapabiliriz ![]() “-Neymiş hümanizma? -Hümanizma, insanın kendine örnek seçtiği bir insanda bütün insanlığı görerek, bularak, severek, insanlığı insanlık yolunda daha ileri götürecek işler yapmasıdır ![]() -A dostum, gene çok kesin, keskin bir tanımlama yaptın ![]() ![]() ![]() -Olmaz; bulanık, dağınık, esnek bir sevgi olur, bulutlarda kalır ![]() ![]() Azra Erhat, Dost Örnek, sorulara dayalı bir giriş türüdür ![]() ![]() ![]() Betimlemelerden (Tasvirlerden) Yararlanma: Etkili yollardan bir tanesi de yazıların girişine betimlemelerden yararlanarak başlamaktır ![]() ![]() “Ayaklarım ağırlaştı birden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilge Karasu Bir Alıntıyla Girme: Giriş paragrafında okuyucunun dikkatini çekmenin bir yolu da yazıya bir alıntıyla başlamaktır ![]() ![]() “Yağız atlar kişnedi, meşin kırbaç sakladı, Bir dakika araba yerinde durakladı Neden sonra sarsıldı altımda demir yaylar, Gözlerimin önünden geçti kervansaraylar ![]() ![]() ![]() Bir Hikâyeden Yararlanma: Giriş paragraflarında ilgi çekmenin yollarından biri de bir hikâyeden yararlanma yöntemidir: “Sınavların yapıldığı okul karşı yöne düşüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Parasız Yatılı -Bizden de erken gelenler olmuş ![]() Hademe giyimli bir kadın onlara doğru yürüdü, taşlı yoldan ![]() ![]() Anne saygılı sordu: -Geciktik mi acaba? Çocukların çoğu gelmiş ![]() Hademe kadın ilgisiz ![]() -Parasız yatılı imtihanının çocukları hep erken gelir ![]() ![]() Çocuk annesinden ayrıldı ![]() ![]() ![]() Çocuk dönemeçte arkasına baktı ![]() gülümseyerek duruyordu ![]() Paragraf Yapma: Paragraf yapma ve her türlü düşünceyi bir paragrafta işleyip geliştirme oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() “Vatanseverlik özverisiyle titizlik bir arda toplanmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Andrew Mango, Atatürk Tanık Gösterme: Öne sürülen bir düşünce ya da sav, o alanda tanınmış bir kimsenin tanıklığına başvurularak geliştirilebilir ![]() ![]() “Ortaoyunlarındaki ‘tekerlemelerin, Karagöz oyunlarındaki ‘muhavereler’ gibi oyunların konuları ile ilgisi yoktur; bunlar Kavuklu’nun söz ustalığını göstermeye yarayan bağımsız parçalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cevdet Kudret 5 ![]() SABURLUK (KAKTÜS) Sahurluk (Kaktüs): Çöllerde yetişen, yaprakları etli ve dikenli bitki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Larousse Ansiklopedisi MAVİ SÜRGÜN “Sahurluğun çiçeği, bir otomobil egzozunun ‘püf demesiyle beli kırılan çıtkırıldım bir menekşe çiçeği değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halikarnas Balıkçısı Yukarıda aynı konuda yazılmış iki ayrı metin okudunuz ![]() ![]() ![]() ![]() İki metinde de aynı konu işlendiği hâlde anlatımda anlatıcıların farkı bakış açıları ve amaçları birbirinden değişiktir ![]() ![]() ![]() Amacımıza ulaşmak için en uygun anlatım biçimini seçmeliyiz ![]() Anlatımın başarısı, iletiyi aktaracak kişinin yaklaşımıyla, anlatım biçimiyle doğrudan ilişkilidir ![]() Anlatıcıya göre iki anlatım çeşidinden söz edebiliriz ![]() ![]() Doğrudan anlatım: Kendi duygularımızı, düşüncelerimizi, izlenimlerimizi anlattığımız cümlelerle, başkalarının değiştirmeden aktardığımız sözlerinden oluşan anlatım şeklidir ![]() İşlediğimiz doğrudan anlatıma örnek olarak Ölü Canlar, Müfettiş gibi eserleriyle bütün dünyada tanınmış yazar Nikolay Gogol’ün “Bir Delinin Güncesi” adlı kitabından kısa bir bölüm okuyoruz: “Artık acılara dayanacak durumda değilim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolaylı anlatım: Başkalarının görüşlerini kendi cümlelerimizle aktarmaya dolaylı anlatım diyoruz ![]() “Yayıncılar ona kendi koşullarını bildirmesini söylemek için yazıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jack London, Martin Eden Kişiye Göre Anlatım Çeşitleri Kişiye göre iki çeşit anlatım vardır: 1 ![]() 2 ![]() 1 ![]() “Dün akşam gün batımı, hiç görmediğim bir güzellikteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() cümleler üçüncü kişi anlatımına örnektir ![]() “Gamsız hastaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Anlatımın özellikleri içinde en önemlilerinden biri de düşüncelerin, duyguların açık bir biçimde ifade edilmesidir ![]() ![]() Bir Metinde Bulunması Gereken Dil ve Biçim Özellikleri: Sözcükler anlamca yerinde kullanılmalı: Bir sözcüğün anlamını bilmeden kullanmak sayısız yanlışlara neden olur: “Bu gömlek size çok yakıştı ![]() ![]() Kültür dili sözcükleri kullanılmalı: Konuşmada ve yazmada yerel ağızların, söyleyişlerin yerine kültür dilini kullanmaya özen göstermeliyiz ![]() ![]() “Bir daha istemem büle mamele Ferhatı dedi” Orhan Kemal, Murtaza Türkçe sözcük ve deyimlere yer verilmesi: Dilimizi güzelleştirmek, zenginleştirmek hepimizin görevidir ![]() ![]() Argo sözcükler ve argo deyimler kullanılmaması: Argo sözcükler belli gruplar içinde özel anlamlar taşıdığı için anlatımda kullanmamalıyız: “Ethem denilen bu herifi de fasafisonun (önemsiz) biri ![]() Osman Cemal Kaygılı, Çingeneler Kaba sözcük ve sövgü kullanılmamalı: Onur kırıcı söz ve sövgülerin konuşma ve yazmada kullanılmaması gerekir: “**** Bilal, gelsene ![]() ![]() Gereksiz sözcük kullanılmamalı: Cümlelerde aynı anlama gelen sözcüklerin yan yana kullanılması anlatımı bozar: “Bilimkurgu kitaplarını nadiren, ara sıra okurum ![]() Sözcükler yanlış yapıyla kullanılmamalı: Türemiş sözcükleri kullanırken dikkatli olmalı, yanlış yapmaktan kaçınmalıyız: “Sumru Hanım, annesine giderkene yolda Pınar’a rastlamış ![]() Şiir defteri tutmak: İyi bir okuyucu okuduğu şiir kitaplarında beğendiği, kendine yakın bulduğu şiirleri bir defterde, bilgisayarda toplayabilir ![]() ![]() Zamanı geldiğinde elinin altındaki böyle duygu dolu bir kaynaktan yararlanabilir ![]() Özlü sözleri derlemek: Okumayı ve yazmayı seven birisi özlü sözleri, atasözlerini derleyip bir defterde topladığından önemli bir anlatım gücüne ulaşabilir ![]() ![]() Kitaplarla ilgili bilgi defteri tutmak: Dikkatli bir okuyucu tespit ettiği kitap adlarını bir defterde toplayabilir ![]() ![]() ![]() Anı defteri tutmak: Hayatta karşılaştığımız pek çok şey merak etmeye, sorgulanmaya değerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Not defteri tutmak: Not defteri tutmak insan belleğine yardımcı olur ![]() ![]() Seçip kesilen yazılar dosyası tutmak: İyi ve dikkatli bir okuyucu gazete ve dergilerden kesip seçtiği yazılar ve resimleri dosyalar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lise 2 Dil Ve Anlatım Konuları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lise 2 Dil Ve Anlatım Konuları7 ![]() Anlatımın iki yolu vardır ![]() ![]() Gerçekten nazım / nesir dışında anlatım yolu yok mudur? Aklımıza sanatsal, bilimsel, düşünsel ağırlığı olan konuşmalar yazılar gelir ki bunlar da bu iki anlatım yoluyla gerçekleşmektedir ![]() ![]() Yazar ya da konuşmacı iletmek istediğini okuyan ya da dinleyenin de paylaştığı bir iletiye (metne) dönüştürerek gönderir ![]() ![]() ![]() İleti, yazarı yazmaya yönlendiren temel nedendir ![]() ![]() İyi düzenlenmiş bir metinde her paragraf bir düşünce birimidir ![]() ![]() Anlatılan olaylar ve düşünceler sıraya sokulmalı: Anlatımda plan konuya göre değişebilir ![]() ![]() Anlatımda birlik olmalı: Sözlü ve yazılı anlatımda konu dışındaki hiçbir olaya, düşünceye yer verilmemelidir ![]() ![]() ![]() Anlatımda duruluk ve akıcılık olmalı: Konuşma ve yazmada olayı düşünce ve duyguları olabildiğince az sözcükle anlatmaya çalışmalıyız ![]() ![]() ![]() Bilgilerde doğruluk, duygularda içtenlik olmalı: Anlatımda övünmekten, abartmaktan ve kavram karışıklığına neden olabilecek ifadelerden uzak durmalıyız ![]() Yazım (imla) kurallarına ve noktalama işaretlerine uyulmalı: Dildeki sözcüklerin nasıl yazılacağını belirleyen kuralların ve kullanımların tümüne yazım (imla) adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlatım özgün olmalıdır: Anlatımda özgünlük; hiç kimseye benzemeden, öykünmeden biçim ve içerikte benzersiz olmaktır ![]() ![]() Anlam etkileyici olmalıdır: Anlatılan ya da kaleme alınan metnin okuyucu ve dinleyicide olumlu bir iz bırakması, beğenilmesi benimsenmesidir ![]() Bir metnin oluşabilmesi için iki öğenin bulunması şarttır ![]() ![]() A ![]() “Yağız atlar kişnedi, meşin kırbaç sakladı ![]() 1 2 Faruk Nafiz Çamlıbel Anlam bakımından söz öbeklerini özelleştirme diye adlandırdığımız tutarlılık öğesi bir araya getirmiştir ![]() ![]() ![]() Söz öbekleri arasındaki neden sonuç ilişkisi tutarlılık öğesini oluşturur ![]() “Zişan havuza gitti, yüzme yarışlarına katılacak ![]() 1 2 Yukarıda iki sözcük öbeği arasındaki tutarlılık öğesi hem özelleştirme hem de neden sonuç ilişkisidir ![]() ![]() B ![]() ![]() ![]() ![]() “Bu işin bitmesinde senin de payın var ![]() ![]() 1 2 İki söz öbeği arasında “böyle” belirteci bağdaşıklık görevini üstlenmektedir ![]() Okumaya ve konuşmaya konu olan basılı, yazılı anlam ve anlatım bütünlüğü taşıyan her şey geniş anlamda bir metindir ![]() ![]() Bir metinde amacın yoğunlaştırılarak yargıya dönüştürülüp, bir önerme biçiminde belirmesine ileti (ana düşünce) denir ![]() ANLATIM BOZUKLUKLARI Bileşik cümlelerde eylemsiler farklı tümleçler alması gerekirken bunlardan birini almaması anlatım bozukluğuna neden olur: “Derslerine çalışmıyor, ihmal ediyor ![]() Yukarıdaki cümlede nesne eksikliği vardır ![]() ![]() Cümlede adılların eksikliği de anlam belirsizliğine yol açar: “Yarışmada birinci olduğuna sevindim ![]() Sözcükleri cümle içinde bulunmaları gereken yerden başka bir yerde bulunması, anlamın bulanık olmasına ya da iki türlü algılanmasına yol açar ![]() “Bu karar 380’e karşı 140 oyla alınmıştır ![]() ![]() ![]() Gereksiz kullanılmış sözcükler: Cümlede gereksiz sözcüklere yer vermek anlatımı bozar ![]() “Altı saat süre ile konuşmuşlar ![]() Cümlede birden fazla eylem varsa ve bu eylemler çatıları bakımından birbiri ile uyuşmuyorlarsa anlatım bozukluğu oluşur: “Tarladaki zararlı otlar yolarak bir yere yığılmalıdır ![]() “Yolarak” geçişli “yığılmalıdır” geçişsiz edilgen çatıdır ![]() ![]() Deyimleri oluşturan sözcüklerin yerleri değiştirilemez ve yerlerine başka sözcükler kullanılamaz: “Doğru oturup eğri konuşalım” (Yanlış) “Eğri oturup doğru konuşalım” (Doğru) Metinlerde görülen dil ve anlatım yanlışlıkları: Duygu ve düşüncelerin söz ve yazı yoluyla başkalarına aktarılmasına anlatım adı verilir ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Her anlatım bir bütündür ![]() ![]() Cümle: Paragrafı bir düşünceyle ilgili cümleler topluluğu olarak da tanımlaya¬biliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paragraf: Kimi paragraflar yazıdaki yerlerine ve görevlerine göre değişik özellikler taşırlar ![]() Giriş Paragrafı: Yazımızın ne ile ilgili olduğunu, yazımızda hangi sorunun ortaya atıldığını, bunu hangi görüş açısından ele alacağımızı giriş paragrafı gösterir ![]() Hikâyeci Kenan Hulusi’nin Miras Keçe adlı hikâyesinin giriş paragrafı şöyledir: “Biz insanlar, şu etrafımızdaki cansız şeyler için ne biliyoruz? Yatak odalarımızın bir tarafında yahut başucumuzda duran şu komodin, içinde yattığımız şu karyola, üzerinde yemek yediğimiz masalar, duvardaki bir çerçeve, hülasa evimizi teşkil eden bütün bu şeyler hakkında bilgilerimizin derecesi nedir? Galiba koca bir sıfır ![]() Kenan Hulusi, bu hikâyesinde değeri bilinmeyen şeylerin aslında ne kadar değerli olabileceklerini anlatmaktadır ![]() ![]() Hangi konuyu açıklayacağım, neyi açıklayacağım sorusunun karşılığı konu / giriş cümlesinde belirtilir ![]() Gelişme Paragrafı: Girişten sonra gelen ve onu açıklayan, örneklendiren cümlelerin yer aldığı paragraftır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski terimler olarak nazım ve nesir; şimdi bunların yerini tutan ve yaklaşık aynı anlamlarda kullanılan şiir ve düz yazı anlatımın iki yoludur ![]() Düz yazıda yazarın cümleler, paragraflar, düzen, açıklık, akıcılık, duruluk, yalınlık gibi nitelikler önem vermesi gereken konulardır ![]() Anlatım biçimi bir yazının içindeki bir ya da birçok değişik anlatıştan her birine verilen addır ![]() ![]() Eserler, yazıldıkları türler belirlenirken bu yönlerden biriyle de nitelenebilirler: Lirik, epik şiir, töresel hikâye, romantik oyun gibi ![]() Yazılı anlatımda yapılan en büyük yanlışlıklardan birisi konuyu sınırlamamaktır ![]() ![]() Yazmaya başlamadan önce konuyu netleştirmemiz, söyleyeceklerimizi tespit etmemiz, güçlü bir omurga oluşturmamız, bir soruyla giriş yapmamız, betimlemelerden yararlanmamız, küçük bir hikâyeye değinmemiz, paragraf konusunda dikkatli olmamız, tanık göstermemiz konularında özenli olmalıyız ![]() İletişimde anlatıcıyla anlatım arasındaki ilişki her zaman etkileyicidir ![]() Anlatımın özellikleri içinde en başta gelenlerden biri de düşüncelerin, duyguların açık bir biçimde ifade edilmesidir ![]() İyi düzenlenmiş bir metinde her paragraf bir düşünce birimidir ![]() ![]() ![]() Kullandığımız anlatım biçimleri yazı içinde karışık bir hâlde bulunur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lise 2 Dil Ve Anlatım Konuları |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lise 2 Dil Ve Anlatım KonularıIII ![]() 1-ÖYKÜLEYİCİ ANLATIM ÖZELLİKLERİ: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() Örnek metinler için bakınız Dil ve anlatım kitabında sayfa 73 (Kefil), 75 (Kıbrıs’ın Fethi)76,(Cemile),77(On İkiye Bir Var),78(Biz İnsanlar),81(Ayı ve İki Ahbap),82(İstanbul’un Fethi),83 (Başını Vermeyen Şehit)adlı metinler ![]() 2-BETİMLEYİCİ ANLATIM ÖZELLİKLERİ: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Sanatsal Betimleme: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Örnek metinler:s ![]() Açıklayıcı Betimleme: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Örnek metinler: s ![]() 3-COŞKU VE HEYECANA BAĞLI (LİRİK) ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 4-DESTANSI(EPİK)ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 Şiir, destan roman, hikâye, tiyatro, destansı anlatımın kullanıldığı türlerdir ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() Örnek metin: s ![]() ![]() 5-EMREDİCİ ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 6-ÖĞRETİCİ ANLATIM 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() Örnek metinler için bakınız Dil ve anlatım kitabı sayfa 147–148 “Meridyenler” ,”Klasizm”, Maddenin Üç Hali” 7-AÇIKLAYICI ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() Örnek metinler için bakınız Dil ve anlatım kitabında sayfa 155–156–157–158 ‘deki metinler 8-TARTIŞMACI ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() Örnek metinler için bakınız Dil ve anlatım kitabında sayfa 160–161–162’deki metinler 9-KANITLAYICI ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() Örnek metinler için bakınız Dil ve anlatım kitabında sayfa 165–166–167–169 ‘daki metinler ![]() ÖĞRETİCİ METİNLER, AÇIKLAYICI METİNLER, TARTIŞMACI METİNLER, KANITLAYICI METİNLER’İN BENZER VE FARKLI YÖNLERİ Anlatım türleri Ortak özellikleri Farklı özellikleri Öğretici metinler —Dil göndergesel işlevde kullanılır ![]() —Kelimeler gerçek anlamda kullanılır ![]() —Amaç bilgi, vermektir ![]() —Tanımlama, açıklama ve örneklendirmeden yararlanılır ![]() —Kesin, açık ve anlaşılır ifadelere yer verilir ![]() —Sade, gösterişsiz bir dil kullanılır ![]() ![]() Açıklayıcı metinler Tartışmacı metinler Tartışmacı anlatımda iki farklı bakış açısının olduğu konular işlenir ![]() Kanıtlayıcı metinler Kanıtlayıcı anlatımda kendi görüşünü kabul ettirme amaçlanır ![]() 10-DÜŞSEL (FANTASTİK) ANLATIM Düşsel Anlatımın Özellikleri: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Örnekler: Harry Potter, Yüzüklerin Efendisi, Gora, E ![]() Düşsel Anlatımla; Düşsel Olmayan Metinlerin Benzer Ve Farklı Yönleri: Benzerlikleri: Her iki anlatımda da yapıyı meydana getiren ögeler (kişi,zaman,mekan,ve olay örgüsü)aynıdır ![]() Farklılıkları: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Düşsel Olmayan Anlatımda: Konu yaşanmış ya da yaşanabilir olmalıdır ![]() ![]() 2 ![]() Düşsel Olmayan Anlatımda: Tema konuyla ilgili olarak günlük yaşama ait, yaşanabilir özelliktedir ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Düşsel Olmayan Anlatımda: Zaman belirli ya da belirsizdir ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Düşsel Olmayan Anlatımda: Mekân, olağanüstü düşsel ögelerden uzak sıradan, günlük yaşamda karşılaşacağımız mekânlardır ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Düşsel Olmayan Anlatımda: Kişiler gerçekte olabilecek, sıradan, günlük yaşamda karşılaşabileceğimiz kişilerdir ![]() Örnek metinler için bakınız Dil ve anlatım kitabında sayfa 176(“Bitmeyecek Öykü” ,”Ağrı Dağı”), 177 (Dünyalar Savaşı) adlı metinler 11-GELECEKTEN SÖZ EDEN ANLATIM Gelecekten söz eden anlatımın kullanıldığı metin türleri: roman, hikâye, tiyatro, şiir, deneme Gelecekten söz eden metinlerin ortak özellikleri: Gelecekten söz eden metinler varsayım ile oluşmuştur ![]() Gelecekten söz eder ![]() Verilerden yola çıkılarak geleceğe ait tahmin yapılabilir ![]() Olandan çok olması istenilen anlatılır ![]() Gerçekleşmesi mümkün olmayan tasarı ve düşünceler(ÜTOPYA) anlatılır ![]() Genellikle gelecek zaman ifadesi kullanılır ![]() “Gelecekten söz eden anlatım” ile “Düşsel anlatım” arasındaki benzerlik ve farklılıklar: Gelecekten söz eden anlatımda ve düşsel anlatımda kişinin kendi hayal dünyasındakiler dile getirilir ve buna göre bir anlatım yolu seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12-SÖYLEŞMEYE BAĞLI ANLATIMLA OLUŞTURULMUŞ METİNLERİN ÖZELLİKLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 13-MİZAHİ ANLATIM Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|