|  | Hava Trafik Denetimi |  | 
|  07-08-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Hava Trafik DenetimiHava Trafik Denetimi Havalimanları yakınında uçan uçaklar, yüksek ve hemen göze çarpan bir yapı olan kontrol kulesinden yönlendirilir  Hava trafik denetimi pilotlara, uçakların havada çarpışmasını önleyecek ve yere güvenle inmelerini sağlayacak komutlar verir  Hava trafiğinin çabuk ve düzenli yürümesini sağlar  Pilotlara uçuşu güvenli ve yetkin biçimde yürütmeleri için doğru ve gerekli bilgileri aktarır  Olağanüstü durumlarda güvenlik servislerini uyarır  ABD gibi hava trafiği yoğun olan ülkelerde karmaşık bir havayolu ağı ve bu yollar üzerinde hava trafik denetim merkezleri vardır  Bu yollar başka ülkelerin havayollarıyla bağlantılandırılarak daha da karmaşık bir dünya havayolu ağı oluşturulmuştur  Geçmişte, uçaklar yerde bulunan belirli noktalar ile Güneş, Ay ve yıldızların durumuna göre uçarlardı  Hafif uçaklar hâlâ "gözle" yönlendirilmektedir, ama büyük uçaklar artık radyo, radar ve bilgisayar yardımıyla seyreder  Bazı elektronik yardımcı gereçler uzun menzillerde (3  000 kilometrenin üstünde) kullanılabilirken bazıları ise yalnızca kısa menzillerde, uçakların alana ulaşmasında ve güvenli biçimde inmesinde yardımcı olur  En eski seyir yardımcılarından biri, bütün doğrultularda yayın yapan biykınlardır  Biykın, bir uçağı yönlendirmek için ışık, elektrik sinyali ya da başka uyanlar yayan bir istasyondur  Biykın bütün yönlere orta dalga radyo sinyalleri gönderir  Bu dalgalar istasyonun üzerinde uçan uçaklara ulaşır  Günümüzde bütün dünyada en çok kullanılan seyir yardımcıları arasında çok yüksek frekanslı radyo yayını yapan VOR biykınları vardır  Çok güvenilir aygıtlar olan VOR'lar doğrudan otomatik pilota bağlanarak uçağın rotasında gitmesini sağlayabilir  VOR, uzaklık ölçme aygıtları ile birlikte kullanıldığında, hemen hemen eksiksiz bir seyir yardımcısıdır  İniş için aletli iniş sistemi kullanılır  Bu sistem iniş pistindeki işaret biykınları ile birlikte kullanılan iki vericiden oluşur  Bu aygıtlar uçağın pistten ayrılmamasını ve alçalırken hızını istenen oranda düşürmesini sağlar  Hava trafik denetimi uçağı radarda izler ve radyo aracılığıyla pilotla konuşur  İnişler çoğunlukla pilot denetiminde yapılır, ama bazı modern uçaklar sisli, yağmurlu ve karlı havalarda elektronik gereçlerin yardımıyla "kör" iniş de yapabilir  Otomatik pilotlu uçuşlarda pilot uçağın rotasını izlemek ve düzeltmek için bilgisayar kullanır; olup biteni ekranda "hareketli bir harita"da görür  Bu sistem, radyobiykına gerek duymadan uçağı otomatik olarak doğru uçuş rotasında tutar  Günümüzde mikrodalga iniş sistemi, otomatik pilotlu iniş sistemlerinin yerini almak üzere geliştirilmiştir  Seyir uyduları da uçakların denetiminde giderek daha fazla rol almaktadır (bak  CAYROSKOP: SEYİR)  Kontrol kulesi, uçağa iniş ya da kalkış izni vermeden önce pistin ve havalimanı çevresindeki hava koridorunun boş olmasını sağlamaktan sorumludur  İki havalimanı arasında uçan uçaklarla hava trafik denetim merkezleri ilgilenir  Çeşitli havalimanları ve merkezler arasındaki bağlantı telefon ve başka iletişim araçlarıyla sağlanır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |