![]() |
Kültür Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
ysnkrks
|
![]() Kültür Nedir?Kültür Nedir? Kültür kelimesi aslında Latincede “toprağı işlemek, ziraat” demektir ![]() ![]() ![]() C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya ‘Gökalp ise; “Hars (kültür), yalnız bir milletin dini, ahlaki, hukuki, adli, estetik, lisani, iktisadi ve fenni hayatlarının ahenkli bir bütünüdür ![]() ![]() Kültürün Doğuşu Kültürün doğuşu, insanın yaratılışı ile eş zamanlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir insan grubu, diğer insan grupları ile hiçbir temasta bulunmayıp ilkel bile olsa, yine kendisine mahsus bir dile, basit de olsa bir dünya görüşüne ve estetiğe ulaşabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür ve Medeniyet Ekseriya kültür ile yanyana kullanılan, bazan da kültürün eş anlamlısı zannedilen “medeniyet” kelimesinin tarifi ise şu şekilde yapılmaktadır: Medeniyet, “milletler arası ortak değerler seviyesine yükselen anlayış, davranış ve yaşama vasıtalarının bütünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu ayrı ayrı inanış, meyil (eğilim), düşünce, kullanış ve davranış tarzları her milletin milli kültür’ unsurlarını ‘teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültürü Oluşturan Unsurlar Bir milletin manevi kültür değerlerinin yekununu din, dil, sanat, edebiyat, örf ve adetler ile, düşünüş ve yaşayış tarzları meydana getirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür, istiklal isteyen bir yapıya sahiptir ![]() ![]() ![]() Bir milletin kendine has iman (inanış) ve amelini (yaşayışını) meydana getiren din, asırlardan beri kültürün en önde gelen unsuru olmuştur ![]() ![]() ![]() Türk kültürünün din ve imandan sonra gelen en mühim unsuru “dili”dir ![]() ![]() Bir milletin mazisini, çağlar içinde kendine has yürüyüşünü, hareketini, hayat tarzı ve tavrı teşkil eden tarih, bugünün ve geleceğin ferdlerini de birbirine bağlayan, onlar arasında kader birliğini temsil eden, milletlerin nereden gelip nereye gittiğini gösteren en önemli kültür unsurlarındandır ![]() ![]() ![]() Dünyada Türkler kadar eski bir tarihe sahip pek, az millet gösterilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı’nın diğer toplumlarla kültür ilişkileri Türklerin fethettikleri ülkelerde hakimiyet kurarken mevcut kültür konusundaki anlayış ve hoşgörüsünü, tarih içinde hiçbir millet göstermemiştir ![]() ![]() Osmanlı Devleti’nde hiçbir zaman “zorlama” yapılmamak kaydıyla kültür akışı daima gayrimüslim azınlık toplumlarına yöneliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan İslam kültürünün ve Batı toplumlarına karşı yüzyıllarca aralıksız yürütülmüş savaşların etkisiyle Müslüman toplum Hıristiyan kökenli yabancı kültüre özünde karşıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Üç kıtaya yayılmış koskoca bir imparatorluğun ordusuyla, memuruyla, halkıyla girişeceği giyim, kuşam, devrimlerinin, yeme, içme, eğlence gelenek ve alışkanlıklarının batılaşması Batı’ nın (özellikle giyim, kuşam, tekstil endüstrisi olmak üzere) pek çok iş kolunda yeni pazarlar oluşturması gibi dolaylı çıkarları da vardı ![]() Bizans’ın fethine kadar olan dönem Osmanlı Devleti’nde kendi özgün kültürü imal etmekle geçmiştir ![]() ![]() ![]() İstanbul’un ve Rumeli’nin fethiyle beraber Avrupa içlerine doğru ilerlenildikçe Lale Devri’ne kadar sürecek bir “Serbest Kültür Değişmeleri” dönemi başlar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kültür Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
ysnkrks
|
![]() Cevap : Kültür Nedir?Osmanlı Kültürü ile Batı Kültürünün Karşılaştırılması İnanç açısından İslamiyet ve Hıristiyanlık arasındaki karşıtlıkların sosyal projeksiyonları iki kültürün ana ilkelerdeki zıtlıklarını da doğurmuştur ![]() Kilise sanatında antik çağın iki ve üç boyutlu realist resim ve heykel sanatlarını geliştirirken, İslam inancı da biçime bağlı olmayan yazı ve tezyini sanat1arı meydana getirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taaddüd-ü zevcat (sınırlı çok eşlilik) ilkesi Osmanlı ve Batı toplumları arasındaki önemli zıtlaşmalardan biridir ![]() ![]() Diğer bir sorun olan mübarek günler, Müslümanlar, Yahudiler ve Hıristiyanlar için Cuma, Cumartesi ve Pazar olarak günümüze kadar gelmiştir ![]() Bununla beraber ticaret hayatında “faiz”, ekonomide “israf” konuları iki kültür arasındaki önemli diğer karşıtlıklardandır ![]() ![]() ![]() Osmanlı mimarlığında “iç mekan ve dış mekan” ayrımı, ya da bir anlamda “aile içi dünya ile dış dünya” veya ben-biz ve başkaları” kavramları esastır ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlılar (ve tüm Müslümanlar) suyu vücutlarının üzerinden akıtarak yıkanırlar ![]() ![]() ![]() Okuma ve yazma kültüründe Osmanlılar için okumak önceliklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki Batı kültüründe yazı önceliklidir ![]() ![]() ![]() Osmanlı yazısı sağdan sola, yani kağıdın boş ve görünen kısmına doğru kalemi çekerek, el titremeden yazılabildiği halde, Batılılar soldan sağa doğru ve görüşe kapalı bir alana doğru kalemi iterek yazarlar ![]() Batı’da bir metindeki önemli kelimelerin altı, Osmanlılar‘da ise üstü çizilir ![]() ![]() ![]() İslam ve Hıristiyanlık arasındaki inanca bağlı olanlar dışında, toplumların günlük hayatını ve dünya görüşünü etkileyen uyuşmazlıklar kültürler arasındaki serbest değişimi etkilerler ![]() Batılılar “Güneş” takvimi, Osmanlılar ise “Ay takvimi” kullanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı kültürünün dönemleri Osmanlılar uzun bir göç yolculuğundan sonra geldikleri yerleşim bölgesinde yerli halk üzerine kendi hakim kültürlerinin damgasını basmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Şematik olarak: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() a ![]() ![]() b ![]() c ![]() d ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() Bununla beraber kültür aktarmalarında en önemli etken, temasın sıklığı, uzun ve devamlı olmasından daha çok, Osmanlı toplumunun kültürünün kendisine verilmek istenen yabancı kültür unsurlarına karşı takındığı tavırlar olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı kültürünün geleneksel unsurları I-Töre ve törenler: 1289’da Selçuklu Sultanı II ![]() ![]() ![]() ![]() Aradan geçen 10 yıl içinde Anadolu’yu yakıp yıkan ve ağır vergiler koyan Moğollar’ ın önünden kaçanlarla onlara bağlanmak istemeyen Türkmen boy ve ulusları da beyleriyle beraber Osman Bey’e bağlandılar ![]() ![]() ![]() ![]() 6 yüzyıl sürecek olan Osmanlı ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi “töre” toplumda yerleşmiş örf, adet, ahlak ve davranış biçimlerinin tümüdür ![]() ![]() ![]() Törenler ise toplum hayatında önemi olan olayları ve günleri anmak, kutlamak, bayram tebrikatı, cüluslar, kabuller için yapılan toplantılardır ![]() ![]() ![]() “Biat”, kabul ve tasdik muamelesine verilen addır ![]() ![]() ![]() ![]() Gerek Divan-ı hümayün’da ve gerekse Bab-ı asafi’de (Paşakapısı’nda) yapılan törenlerin kesin kuralları vardı ![]() ![]() ![]() 1 ![]() a ![]() b ![]() II ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() e ![]() f ![]() g ![]() h ![]() III ![]() a ![]() b ![]() c ![]() II ![]() Osmanlı hukuk sisteminin tek yöneticisi ve denetleyicisi Şer’i hukuktur ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan Şer’i ve örfi hukukların dışında, ama onlara karşı olmamak üzere geçerli ve her biri birer küçük sistem olan hukuk düzenleri vardır ![]() ![]() ![]() İlke olarak Padişahın herhangi bir konudaki emirleri, istekleri kanun sayılır ![]() ![]() ![]() Ancak genel kanunlar devletin araştırma ve istihbaratına dayanan ve teknik bilgilere göre “Divan-ı Hümayun”da tartışmalı olarak hazırlanır, nişancılar tarafından usulüne uygun olarak kaleme alınır ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün Ortaçağ ve Yeniçağ boyunca Osmanlı Devleti’nin belki de yegane “hukuk devleti” olduğu noktasında yabancı araştırmacılar bile birleşmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı devlet teşkilatında Şer’i işler “kaza” ve “ifta” olarak ikiye ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Kadı’nın yetkisi tayin olduğu kaza içinde geçerlidir ![]() ![]() Kadıların hukukla ilgili asli görevleri tayin oldukları kazalarda (çağdaş terminolojiyle) hukuk, asliye ve ceza davalarına bakmak, kamu hukukunu korumaktır ![]() Önemli bir görevleri de (günümüzdeki anlamında) noterlik hizmetleridir ![]() ![]() Diğer taraftan kadı (ve naiblerin) en önemli görevlerinden biri de bulundukları şehir ve kasabaların belediye işlerine bakmaktır ![]() ![]() Narhların tanzimi ve sık sık denetlenmesi, esnafın teftiş edilmesi, ihtikar ve istifçiliğin önlenmesi, yolların gidip gelenlere açık ve salim tutulması, kaldırımların onarılmaları, “mail-i inhidam” binaların yıktırılması, talebelere zulmeden mubassır ve hocaların takib edilmeleri, hamalların ve yük hayvanlarının fazla yükletilmemeleri gibi beledi hizmetleri “ayak-naibleri, pazarbaşılar ve muhtesibler” aracılığıyla yürütürler, esnaf loncalarının kethüdalarını esnafın istekleri doğrultusunda tayin ve azlederler, lonca teşkilatının sağlıklı yaşamasına çalışırlardı ![]() Çok sorumluluk gerektiren yükümlülüklerinden biri de sefer sırasında ordunun iaşe, barut ve diğer mühimmatının hazırlatılması, bunlara ait bedellerin, sonradan hesap görülmek üzere mültezimlere ödettirilmesi, ordunun menzil işlerinin düzenlenmesi, seferden kaçanların cezalandırılmasıdır ![]() Bütün bu hizmetlerin aksatılmadan yürütülmesi için merkezde oturan kadılar kendilerine bağlı kasabalara naibler tayin etmeğe yetkili idiler |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Kültür Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
ysnkrks
|
![]() Cevap : Kültür Nedir?III ![]() Ortak bilinç ve ortak vicdan her kültür ve hatta her toplumda farklı olmakla birlikte bütün medeniyetlerde insanlara karşılıksız hizmet etmek düşüncesine yönelik kuruluşlar, kurumlar vardır ![]() İslam toplumlarında sistemli “karşılıksız hizmet” “Vakıf’ müessesesi ile sağlanır ![]() ![]() Osmanlı Padişahları başta olmak üzere Sadrazamlar, devlet ricali ve ümera ile diğer varlıklı kişiler vakfetmişlerdir ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan vakıfların Osmanlı şehirlerinin oluşumunda da önemli katkıları vardır ![]() ![]() ![]() Vakıflar yalnız ibadet, eğitim, sağlık ve ulaşım gibi toplumsal temel ihtiyaçları konu almaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vakıfların bu karşılıksız yardıma yönelik hizmetleri toplumun psikososyal yapısı üzerinde devletin lehine olumlu etkileri olmuştur ![]() ![]() ![]() IV ![]() A-Herkese açık “düzensiz öğrenim” a ![]() ![]() ![]() Halk arasında genellikle kargir yapıldıkları için “Taş Mekteb” olarak anılan Sibyan mektebleri, Padişahlar, devlet erkanı ve hayır sahipleri tarafından cami, medrese, imaret ve çeşmelerin çevresinde yaptırılmışlardır ![]() ![]() Sıbyan mekteplerinde çağdaş pedagojide daha henüz önerilen bazı yeni ilkelerin benzerleri yüzyıllarca uygulanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine çağdaş görüşe göre ilk öğrenimde önemli olan verilen bilgiler değil, bu bilginin öğrenme yeteneğinin çocuklara kazandırılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Kaleme yeni girene “şakird, talebe, yamak, çırak” denilir ve yaşlı ve tecrübeli bir “mürebbi katib”in öğretiminde hüsn-i hat (güzel yazı) ve mesleki bilgilerle beraber devrin değerli eserlerini tanıması sağlanır, şiire yatkın ise teşvik ve yardım edilir, edebiyat kuralları gösterilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Yüksek tahsil veren medreselerde, Saray ve Enderun mektepleninde yapılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hazırlık saraylarındaki eğitim ve öğrenimde başarılı olanlar “çıkma” denilen yöntemle ihtiyaca göre devlet adamı veya sanatkar yetiştirmek için eğitim ve öğrenim görmek, hem de çeşitli hizmetlerde bulunmak üzere Enderun mektebine “gılaman-ı Enderun” veya “içoğlanı” olarak alınırlardı ![]() Gerek Sıbyan mekteblerinde, gerekse kalemlerde ve gerekse medreseler ve Enderun mektebinde genç öğrencilerin eğitim ve öğrenimi yaşlı ve tecrübeli kişilerin ellerine bırakılmıştı ![]() ![]() V ![]() Osmanlılar’da hastahane olarak hizmet eden kurumlar darü’ş-şifa, bimarhane, darü’t-tıb gibi isimlerle anılmışlardır ![]() ![]() Vakıf olmaları, Osmanlı toplumunda sağlık hizmetlerinin parasız yapıldığı anlamını da beraberinde getirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela Fatih külliyyesinde cami, imaret, bimarhane, darüşşifa, 16 adet medrese, misafirhane, imarethane, sıbyan mektebi, hamam ve muvakkithaneler vardır ![]() Bu medreselerin her birinde bir mescid, bir dershane (darülhadis) ve 19 oda vardı ![]() ![]() Haftada 4 gün tıb öğrenimi yapılmakta ve müderrislere 50, muridlere 5 ve talebeye 2 akçe yevmiye verilmektedir ![]() “Yabancı seyyahların notlarına göre XVI ![]() ![]() Diğer taraftan akıl ve ruh hastaları için müzikle tedavi yapılan bimarhaneler, cüzzam gibi o dönemlerdeki çaresiz bir hastalık için de cüzzamhaneler açılmıştır ![]() Medrese mimarisinde olduğu gibi, hastalara kapı ve pencereleri iç bahçeye açılan ocaklı odalar verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Parasız tedavi yapılan hastahanelerde hem hekimler, hem de hastalar arasında müslim, gayrimüslim ayırımı yapılmıyordu ![]() ![]() Diğer taraftan serbest hekimler eczacılık da yaparlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Bir hekim dükkan açma izni almak için önce “hekimbaşı”ya başvururdu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kültür Nedir?Kültür ve Öğeleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Kültür Nedir?Kültür ve ÖğeleriKültür Nedir?
Herhangi bir toplumun örf,adet,görgü,bilgi, inanç ,sanat,davranış,dil ve düşünce gibi öğelerin bütününü kapsayan ve kuşaktan kuşağa aktarılan maddi ve manevi öğelerin bütünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür ve Öğeleri Kültür, belirli bir kökten gelmiş bir toplumun “ana mayası” anlamındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak, bir maya yalnız başına bırakıldığında, “kendi kendini yer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültürü, taşıyıcısına göre, egemenlik alanına göre, çıkış, yaratılış kaynaklarına göre, görünüşüne, biçimine, bir başka anlatımla, kültürü kanıtlayan araca göre, iş görüşüne göre değişik kullanım alanlarına göre tanımlanabilir ![]() ![]() Bu değişkenlerden, taşıyıcısına ve egemenlik alanına dayanarak, dört çeşit kültür kavramı oluşturulabilir:
“Evrensel kültür” bir çağa ve bir tarihsel döneme dünya ölçüsünde hâkim olan, diğer kültürlere baskın çıkan herhangi bir “çoğul kültür”dür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her hangi bir halk topluluğunu, millet yapan kültür değerleridir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|