Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
kodlama

Kodlama

Eski 06-08-2009   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Kodlama



KODLAMA


Belleğin üç temel işlemi vardır Bunlar; kodlama, saklama ve geri çağırma ( hatırlama ) dırKodlamaKodlama bilgiyi uzun süreli belleğe yerleştirme sürecidir Kodlamanın amacı, bilgiyi anlamlı kılmak ve uzun süreli bellekteki ilişkili bir şemanın içine bağlantılı olarak yerleştirmektir Anlamlandırma, yeni gelen bilgi ve ilişkili önceki bilgi arasında bağ kurma ve ilişkili şemadaki anlam ve bağlantılara dayanarak yeni gelen bilgiyi anlama veya bir anlam yükleme süreci olarak görülebilir Yeni bilgi ile mevcut şema arasında kurulan bağ; bir imge, mantıksal bir çıkarım veya yeni bir fikirle önceden öğrenilenleri birleştirmeye hizmet eden başka herhangi bir şeye dayanabilirAnlamlı kodlama hatırlamayı artırmaya da yardım eder Çünkü, hatırlama kodlama içinde gerçekleştiği bağlamda meydana gelir Hatırlama durumu, kodlama durumuyla eşleştiği zaman en iyi hatırlama meydan gelir



Bilgiyi anlamlı kodlama kısa süreli bellekte dört işlemde meydana gelir 1) Sunulan bilginin özelliğini belirlemek 2) Sunulan bilgi ile ilişkili uzun süreli bellekteki mevcut bilgi veya şemayı belirlemek 3)Uzun süreli bellekteki mevcut bilgi ile yeni bilginin uzun süreli bellekte nasıl depolanacağını belirlemek Bu süreç içerisinde anlamlı olarak kodlanan bilgi uzun süreli bellekteki ilişki şema veya şemanın içerisine bağlantılı olara yerleştirilir Bilginin içinde örgütlendiği genel şema veya bağlantıları hatırlama yoluyla bilgiyi geri getirme kolaylaşır Bu geri getirmede, bilgi birimi ayrı bir birim olara değil bağlantıları veya sıkı bağlantıları olan diğer birimlerle birlikte örgütlü bir yapı içerisinde meydana gelir



Ayrıca bilgiyi kodlamada bellek destekleyiciler kullanabilir Bellek destekleyiciler bir listedeki maddelerin kelimelerin ve karmaşık olgusal bilginin kazanılmasını ve hatırlamasını kolaylaştıran bir kodlama sistemidir Bu kodlama sistemi yoluyla; ardışık maddelerin sırasının öğrenilmesi, bir listedeki kelimelerin öğrenilmesi ve kodlarının belirlenmesi yoluyla bilginin hatırlanması kolaylaşır Örneğin, kelimelerin baş harflerinden anlamlı bir cümle oluşturulması, anahtar kelimeler kullanılarak ses benzerliği yoluyla kelimelerin hatırlanması vb bellek destekleyiciler; sözel, görsel, işitsel ve imgesel olabilir,

Kodlama; belleğe giren bilginin zihinde kaydedilmesidir Kodlamada bilginin görsel Ya da işitsel yolla gelmesi önemli değildir Önemli olan; gelen bilginin anlamı, oluşturduğu kavramdır Zihindeki bilgiler karma karışık bir yığın oluşturmaz Öğrenilenler daha önce var olan ilgili bilgilerle ilişkilendirilerek kodlanır Bir evde her eşyanın nasıl bir yeri varsa, zihindeki bilgilerin de yeri vardır Alınan bir ilacı ecza dolabına koyduğunuz gibi, yeni bilgiler de uygun biçimde uygun yerlere yerleştirilir Bu işlem zihnin kodlama işlemidir
Zihin kodlama işlemini otomatik olarak yapar Ancak bizi etkileyen, hatırlamak istediğimiz, duygusal doyum sağlayan durumlarda ek kodlamalar da yapılır Bu tür kodlamalarda olayın bazı özellikleri abartılabilir, göz önüne alınmayabilir, duygusal yönüyle birlikte kodlanabilir

Nasıl kodlanmış olursa olsun bu bilgilerin gerektiği zaman yeniden bilinç düzeyine çıkabilmesi için saklanması gerekir Belleğin ikinci temel işlemi kodlana bilgileri saklamadır Saklama sırasında olay; kodlama sırasındaki zihinsel, duygusal ve toplumsal özelliklerini taşıyacak şekilde korunur Çünkü, bilgilerimizin önemli bir bölümünü yaşantılarımızla ediniriz Yaşantılarımız birer anı olarak belleğimizde yer alır Bu anıların kazanılmasında ve saklanmasında zihinsel, duygusal ve toplumsal etmenlerin önemli rolü vardır Örneğin; bir bilgi yarışmasında elde ettiğimiz zihinsel başarı, bu başarının içinde bulunduğumuz toplumsal ortamda oluşturduğu sevinç ya da sevdiğimiz insandan aldığımız ilk mektubun bizde uyandırdığı duygusal coşku belleğimizde birer anı olarak yer alır Zihinsel, duygusal ve toplumsal etmenlerle ilgili bu tür anıların kazanılması ve saklanması daha kolaydır

Belleğin önemli işlevlerinden biri de çağırma ( hatırlama )dır Çağırma, daha önce kodlanan ve saklanan bilgilerin yeniden bilinç düzeyine çıkarılmasıdır Ek kodlamaların sayıca fazla olması hatırlama kolalığı sağlar Bu nedenle, hatırlanmak istenen konular kodlanırken ek kodlamalarla hatırlama ipuçları sayıca artırılır Etkili ders çalışma yollarından biri de insanın öğrenme sırasında ileride bu bilgiyi nasıl hatırlayacağını ve hangi noktaların kendisi için güçlük yaratacağını önceden kestirmesi, bunun için gerekli önlemi almasıdır İnsanın uzun süreli belleğinde bulunan bilgi, miktarının çok oluşumuyla değil, örgütleniş biçimi ve hatırlama kolaylığıyla değer kazanır

Belleğin bu özelliği bilgisayar programlarının yapılmasında göz önünde tutulmuş, insanın bilişsel süreçlerinin örgütlenme ilkeleri incelenmiştir Bu nedenle çağımızda bellek ve bilişsel süreçler üzerindeki araştırmalar büyük ilgi çekmektedir

Öğrenme ve bellekte tutma aslında birbiriyle sıkı ilişkisi olan iki kavramdır Öğrenme en genel anlamda “davranış değişikliği” olarak tanımlandığına göre, edinilen bu davranışın varlığını sürdürmesi de öğrenilen bellekte saklanması, tutulması sonucu olur
Hatırlama/ Kodlama Stratejileri

Etkili bir hatırlama stratejisi, hatırlamayı kolaylaştırır İnsanlar kendi kültürünün özelliklerine dayanarak öğrendiklerini bellekte tutmak ve gerektiğinde kullanmak için, bilgileri konunun çeşidine göre planlı bir şekilde belli işaretlerle, hatırlatıcı ipuçlarıyla kodlama ilke ve yöntemlerini geliştirirler Bazı insanlar anlamlar, bazı insanlar görünüm, bazı insanlar zaman ardışıklığı, anahtar sözcük ve başka durumlarla ilişki kurarlar Sonra bu ilişkili uyaranlardan birisi hatırlandığında zincirleme olarak diğerleri hatırlanır
Herkesin bir hatırlama stratejisi vardırTecrübe ile kazanılmıştır Hatırlama stratejisinin oluşmaya başlaması çocukluk yıllarına dayanır Gelişmenin belirgin olduğu dönem, genelde 10-12 yaşlarına rastlar Ama öğrenme her yaşta değiştirilebilir, geliştirilebilir,


Hatırlama Stratejisi Geliştirme ve Hatırlama Kolaylığı
Öğrenmek ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamak için, öğrenme faaliyetleri sırasında öğrenci, aşağıdaki işlemleri göz önüne almalıdır
· Dikkatli olunmalıdır Kısa süreli bellek kapasitesi sınırlı olduğu için, öğrenme durumunun dışındaki uyarıcılarla ilgilenilmemelidir Farkındalık düzeyi yüksek olmalı ve kontrol altına alınmalıdır Seçici olunmalı, kazanılacak bilgide kritik noktalar yakalanmalı, önemsiz bilgilerden ayırt edilmelidir
· Yeni semboller öğrenilirken anahtar sözcükler kullanılmalıdır Örneğin yabancı dil öğrenmede yabancı dildeki kelimeye ses benzerliği olan bir anadili kelimesi seçilmelidir Sonra görsel bir imaj geliştirilebilir ve bu imaj yabancı kelimelerle donatılarAnadildeki bir kelimeye ses açısından benzer olan kelime hatırlandığı zaman diğer kelimeler kolaylıkla hatırlanır
· Daha önce bilinenlerle yeni öğrenilen malzeme arasında ilişki kurulmalı ve bilgiye anlam kazandırarak yeniden yapısallaştırılmalıdır
· Bir duyusal sistemin uyarıcılarını başka bir duyusal sisteme dönüştürmelidir Örneğin, algıladığı sözel ifadeleri görebilen resimlere dönüştürmeli, resimleri hayal etmeli ya da görsel uyarıcıya sözel anlamlar vermelidir
· Çağrışım yöntemi kullanılabilir Örneğin okunan bir bilgi bütününün her bölümü, evin belli bölgelerine yerleştirilebilir Konunun bölümleriyle bölgenin belli bir kısmı düzenli bir biçimde ilişki içine sokulabilir
· Çengel takma yönteminden yararlanılabilirBireyin iyi öğrenmiş olduğu bir dizi kelime olabilir Bunların her birine bir başka kelime takılabilirBirden ona kadar sayma çok iyi yapılabilir Bunlara ilk kez birer kelime , ikinci kez birer kelime daha ekleyebilirsiniz

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.