|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
etkinlikleri, hangileri, müzik, nelerdir |
![]() |
Müzik Etkinlikleri Nedir? Müzik Etkinlikleri Nelerdir? Müzik Etkinlikleri Hangileri? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Müzik Etkinlikleri Nedir? Müzik Etkinlikleri Nelerdir? Müzik Etkinlikleri Hangileri?Müzik Etkinlikleri Nedir? Müzik Etkinlikleri Nelerdir? Müzik Etkinlikleri Hangileri? Müzik Etkinlikleri Nedir? Müzik Etkinlikleri Nelerdir? Müzik Etkinlikleri Hangileri? 1 ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ritm; olayların düzenli aralıklarla tekrarlanması niteliği, düzüm, tartım (Türkçe sözlük,Atatürk Dil ve Tarih Kurumu) olarak tanımlanmaktadır ![]() (tartım) çalışmaları onlarda ritm duygusunu geliştirirken hayatı da düzenli yaşama alışkanlığı kazandırmaktadır ![]() gelişimine yardımcı olur ![]() Doğaları gereği hareketli olan çocuklar, sesizce oturup müzik dinleyemezler ![]() çalınırken, şarkı söylerken ritm tutmaya çalışırlar ![]() elleriyle, yaklarıyla, tüm bedenleriyle, oturarak veya ayakta, ezgili ve ezgisiz ritm araçlarını kullanarak tartım (ritm) kalıplarını hissettirme ve tekrarlama çalışmalarıdır ![]() Ritm çalışmaları çocuklarda ritm duygusunu, duyma yeteneğini, dikkatini, eşlik etme, birlikte çalma, söyleme ve hareket etme yeteneğini geliştirir; disiplin kazandırır ![]() Resim 1: Ritm araçları (Koçak, Oiala, Katja, Onur, Erol) Ritm çalışmalarının müzik saatinde uygulanışını şu şekilde maddeleyebiliriz: Müzik saati içinde zorunlu olarak 5-8 dakika yer verilmelidir ![]() Ritm çalışmaları, öykünme ve oyun şeklinde uygulanmalıdır ![]() çekme oyunu örnek verilebilir ![]() ileri uzatırlar ![]() ![]() ölçü içinde eşit iki tartım çalışması için uygulanır ![]() kayıkçı” tekerlemeside söylenebilir (Sun ve Seyrek:1993) ![]() Oyun şeklinde yapılacak tartım çalışmalarına; saat oyunu (Çocuklar kendilerini saat, başlarını saatin sarkaçı sayarlar ve “tik, tak” sözlerini söyleyerek başlarını iki yana sallarlar ![]() ![]() Ritm çalışmaları şarkı öğretimi ile birlikte de yapılır ![]() şarkı öğretiminde ve şarkı öğretiminden sonra ritm çalışması yapılabilir ![]() öğretilecek ya da önceden öğrenilmiş şarkının ritmi çeşitli vuruş yöntemleriyle çocuklara vurdurulur Tartım çalışmaları, şarkı öğretiminden bağımsız olarak, sözlerin tartımı vurularakda yaptırılır ![]() Yürüme, koşma, ritmik jimnastik gibi etkinliklerle müzik eşliğinde hareketler yaptırılır ![]() Ritm çalışmalarında ritm araçları, ezgili ve ezgisiz vurmalı çalgılar, çalgı olarak kullanılabilecek oyuncaklar vb ![]() ![]() ritmik oyun şeklinde iki çeşit çalışma yapılır ![]() Ritm çalışmaları yalnızca müzik saatinde yaptırılmaz, müzik saati dışında da uygulanabilir ![]() Ritm çalışmaları ayakta veya oturarak yapılabilir ![]() göre, doğal haliyle vücudun başlattığı el çırpma, zıplama, sekme, parmak şıklatma vb ![]() ![]() önceleri konuşmaya, sonra şarkıya ve çalmaya eşlik eder ve müzik işaretleri ile bağ kurar ![]() El çırpma ellerini karşılıklı vurma dizlerine vurma, ayaklarını yere vurma, parmak şıklatma, etrafında dönme, zıplama hareketleri çocukların eşlik olarak en çok kullandıkları ritmik vücut devinimleridir ![]() Ritm çalışmalarında sözcüklerden de yararlanılır ![]() Ritm çalışmalarında tam vuruşluk nota eses alınır ![]() Örnekler: Çat lak pat lak yus yu var lak kre ma lı bö rek süt lü çö rek çek dos tum çek a ma nın dost lar e li ni çek Karşılıklı duran çocuklar, birbirlerinin avuç içlerine koydukları yerleştirdikleri ellerini bir sağ avuçlarına bir sol avuçlarına vururlar ![]() (en kuvvetli vuruş ÇEK hecesindedir), altta kalan elin çekilmesi kuraldır ![]() çekilmeyen el dayak yemiş olur ![]() Belirli ritm kalıplarını yineleme çalışması ![]() ile birlikte uygular ![]() seselendirir ![]() veren bir ritm aracı (havan,bardak vs ![]() ![]() Ritm oyunlarnda öğrenciler vurmalı çalgı v ![]() karışmaz;istediği gibi oynar ![]() amaçlayan çalışmada öğrenci öğrendiği bir ritmi tekrarlayabildiği gibi, kendi bulduğu ritmi seslendirir ![]() Sesli harfle biten hece açık hece,sesiz harfle biten hece ise kapalı hecedir ![]() çalışmalarında açık hece kısa ritmi, kapalı hece ise uzun ritmi ifade eder ![]() hecelerde ( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ses dinleme çalışmaları çocukların sesleri ayırt edebilmesini amaçlayan çalışmalardır ![]() Bu çalışmalar çocuğun çevreyi daha bilinçli dinlemesine, işittiği seslere dikkatini yoğunlaştırmasına, sesleri tanımasına ve tanımlamasına yardımcı olacaktır ![]() ![]() Ses dinleme çalışmalarında çocuklara dinletilen seslerin kime veya neye ait olduğunu söylemesi, dinledikleri sesleri gösterilen resimlerle eşleştirmeleri istenir ![]() hayvan, taşıt, arkadaşlarının sesleri, müzik aletlerinin sesleri vb ![]() ![]() Bir başka ses dinleme çalışması da seslerin geldiği yönün tahmin edilmesi çalışmasıdır ![]() ![]() Sesin şiddetini yani alçak mı yüksek mi olduğunu kavrama çalışmaları da ses dinleme çalışmalarındandır ![]() Resim 2: Ses dinleme çalışmaları Ses dinleme çalışmalarının önemli hedeflerinden biri de çocukların dikkat sürelerini arttırmaktır ![]() dinletme, klasik müzik dinletme gibi çalışmalar yaptırılabilir ![]() Kendi seslerini dinletme çalışmaları için öğretmen sınıf içi aktiviteler sırasında çocukların seslerini kaydeder; bu işi çocuklara hissettirmeden yapar ![]() dinletme çalışmalarında kullanır ![]() Efekt ses dinletme çalışmalarını ise orglarda bulunan efekt seslerle, kasete veya CD’ye alınmış insan, hayvan vb ![]() ![]() ![]() Çocuklara ne olduğu sorulur ![]() ![]() Sese dikkatini verip, dinlemesi, anlamaya çalışması, çalışmanın amacına ulaşmasını sağlar ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Grup etkinliği olarak yapılan müzik etkinliklerinde şarkı söyleme çalışmaları grup halinde veya bireysel olarak yapılır ![]() başlanılırsa çocuklar daha istekli başlarlar ![]() etkinlikleri, diğer etkinlik saatlerinde de uygulanır ![]() Şarkı söyleme çalışmalarının çocuğun gelişimine etkileri: Diksiyonu geliştirir; sözcüklerin doğru telaffuz edilmesini ve sözcük dağarcığının gelişimine yardımcı olur ![]() Ses, kulak ve estetik duygusunun gelişimine katkıda bulunur ![]() Soluk alıp vermeyi, şarkı söylerken nefesini kontrol etmesine ve akciğerlerinin gelişmesine katkıda bulunur ![]() Grupla birlikte hareket etmeyi, bir gruba ait olma duygusunu yaşatır ![]() alışkanlığı kazandırır ![]() Yaratıcılığını güdüler ![]() Vatan, ulus, bayrak sevgisinin gelişmesini sağlar ![]() Duygusal yönden rahatlamasına yardımcı olur ![]() Empati yeteneğini geliştirir ![]() Yetenekli olan çocukların grup içinde farkedilmelerine imkân sağlar ![]() Şarkı öğretimi yöntem ve teknikleri: Okul öncesi eğitim kurumlarında nota soyut bir kavram olduğu için kulaktan şarkı öğretimi yöntemi uygulanır ![]() oluşturduğu bir kurum olduğu için basit notalı şarkılar özellikle 3,4,5 ![]() öğretilebilir ![]() düzenli olmalıdır ![]() arkadaşlarının veya öğretmeninin yakınına oturtulmalıdır ![]() cesaretlendirilmeli,teşvik edilmeli,söylemek istemedikleri taktirde zorlanmamalıdırlar ![]() öğretiminde toplu, gruplar oluşturarak solo çalışmalarına yer verilmelidir ![]() öğretiminde tümdengelim yöntemi uygulanmalıdır ![]() ![]() Şarkı öğretiminde izlenecek yol: Şarkıda bilinmeyen kelimeler açıklanarak yanlış telaffuz önlenmelidir ![]() konusu hakkında kısaca bilgi verilir ![]() Şarkı öğretiminden önce, nefes açma çalışmaları yapılır ![]() olarak çiçek koklama, muma üfleme, sıcak çorbaya üfleme, balon şişirme, arı sesi, tren sesi gibi öykünmeler verilebilir ![]() Şarkı öğretmen tarafından birkaç kez söylenir ![]() Şarkı toplu olarak öğrenilmeli, Seçilen şarkının jest ve mimikleri çalgı veya hikâye anlatma tekniklerinden biri ile ilgi çekici hale getirerek sunulmalıdır ![]() Şarkının öğrenilme aşamasında çocuklar öğretmene eşlik ederek daha sonra öğrenciler öğrendikçe öğretmen öğrencilere eşlik ederek tekrar edilir ![]() zaman içinde toplu olarak ve solo olarak tekrar edilir ![]() Şarkı öğrenilirken veya tekrar edilirken öğrenciler,birlikte başlama, bitirme, nüans işaretlerini uygulamada uyumlu olma konularında yönlendirilmelidir ![]() Şarkı söyleme çalışmalarında çocuklara uygun ritm araçları verilerek küçük bir orkestra kurulur ve şarkıya eşlik etmeleri istenebilir ![]() Şarkı dramatize edilmeye uygun ise dramatize edilir ![]() kullanılması etkinliği daha zevkli hale getirir ![]() Seçilecek şarkıların özellikleri: Çocuk şarkılarının sözleri ve müziği; çocuklara hitapeden, onların anlayıp hoşlanacakları yapıda olan eserlerdir ![]() öykünme (Türk Okul Müziği bestecilerinin minör,majör kalıpları içinde batılı toplumların estetik beğenisine özenilerek yapılmış şarkılar) anonim (tekerleme, saymaca, ninni, Türküler), Türk Okul Şarkıları (Türk bestecilerinin yarattğı kaynağını Türk müziği motiflerinin oluşturduğu şarkılar) şeklinde gruplanabilen çocuk şarkıları; konu, ses ve ritm bakımından bazı özelliklere sahip olmalıdır ![]() Ses bakımından şarkılar çocukların ses sınırlarına göre seçilmelidir Çocuk sesleri dar bir alto ses sınırından başlar,özel yeteneği olanların dışında şu şekilde gelişim gösterir ![]() 4-5 yaş;kalın la-mi arası, 6 yaş; kalın la-fa arası, 7 yaş;kalın la-sol arası, 8 yaş;kalın la-la arası, 9-10-11yaş bazı çocuklarda tize doğru bir iki ses daha genişler ![]() şarkı seçimi kolaylaşır; çünkü tam sesler ve yarım sesler iyice oturmuş, bir oktavdan fazla ses kapasitesine ulaşmış olur (Mahiye 1995) ![]() bu ses sınırları içinde olması gerekir ![]() ses tellerini zorlar ![]() alanlarının (bir topluluğu oluşturan kişilerin çıkarabildikleri ortak kalın ve ince sesler) da belirlenmesi gerekir ![]() Şarkıların konusu çocuğun yakın çevresi ve günlük hayatıyla ilgili olmalıdır ![]() Milli kültürümüzü tanıtıcı Atatürk, vatan, millet, bayrak sevgisini kazandıran konuları içermelidir ![]() ![]() Sözleri anlaşılır ve kısa olmalıdır ![]() değiştirilebilir (örneğin isimler; Ali Baba’nın çiftliğinde ki hayvan isimleri gibi) soru-cevap şeklinde olmalıdır ![]() Söz ve ezgisi birbirine uyumlu olmalıdır (prozodi) ![]() ana dilini doğru ve güzel kullanmasını engeller, şarkıları anlamada dolayısıyla öğrenmesinde zorluklara neden olacaktır ![]() hedeflediğimiz zevk eğitimini de engellemiş olacaktır ![]() Ritmik yapısı basit ve hareketli olmalıdır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() CD, kaset veya bir enstrümanla çalınan veya söylenen bir müzik eserinin dinlenilmesi müzik dinleme etkinliğidir ![]() anlama müziğe konsantre olmasında canlı müzikle yapılan çalışma kadar etkili olmaz ![]() Müzik dinleme tüm etkinliklerde mutlaka yer almalıdır ![]() rahatlamasına, uyum sağlamasına, yaratıcılığını ortaya çıkarmasına, eğlenmesine, farklı duygularını ortaya çıkarmasına yardımcı olmaktadır ![]() Seçilecek müziklerin çocuklarda estetik duygusunun gelişmesine yardımcı olacak eserler olmasına dikkat edilmelidir ![]() de uygun olması önemlidir ![]() hareketli bir müzik öğrencileri hareketlendirir ve sınıfın düzeni bozulur ![]() hafif ve dinlendirici bir müzik çalınması uygundur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bir olayı, söz, jest ve mimiklerin doğal yeteneklerle birleştirip canlandırılmasına “dramatizasyon” denir ![]() olarak adlandırılır (Öztürk:2004) ![]() ![]() Şarkılı oyunlar (bezirganbaşı, çiftçi çukura daldı, hendekte var bir tavşan gibi vs ![]() müzikli dramatizasyon çalışmalarındandır ![]() Dramatize edilmeye uygunsa roller paylaştırılıp dramatize edilir ![]() Ayşe-küçük asker, Ali Baba’nın çiftliği, turp ve dede gibi vs ![]() de müzikli dramatizasyon çalışmalarındandır ![]() saat sarkacı öykünmesi vs ![]() ![]() Müzikli dramatizasyonda fon müziğide kullanılmalıdır ![]() etkili olmasına yardımcı olur ![]() Müzikli dramatizasyon sayesinde çocuk düşüncelerini davranışa dönüştürme imkânını bulmuş olur ![]() ![]() yetenekleri ortaya çıkar ![]() ![]() kurma yeteneği ve bir topluluğa ait olma duygusu gelişir ![]() hisseder ![]() ![]() Müzikli Çocuk Oyunları kitabından yararlanabilirsiniz ![]() Örnek: Oyunun adı: Çevreciye Çağrı (Uşaklıgil,Işıtan ve Arkadaşları:2005) ![]() Roller:Yaşlı bir kişi,ormanda gezinen çocuklar Araç-gereç: Yaşlı adam rolü için giysi,ormanda ağaçlar,çiçekler,çeşitli dekorlar olabilir ![]() Şarkının Sözleri: Rüyalar ülkesi temiz kalmalı,ormanda çocuklar mutlu olmalı Yarının dünyası gerçek kokulu, katmer katmer çiçek kokmalı ![]() Hadi gel kardeşim el ele verelim, Bu güzel yurdumuzu cennet edelim ![]() Zorluğu güçlüğü göğüsleyelim,dumanı katranı temizleyelim And verip,söz verip tüm çevremizi orman,bahçe bahar edelim ![]() Haydi gel kardeşim el ele verelim, Bu güzel yurdumuzu cennet edelim ![]() Uygulama: Öğretmen çocuklara oyunu anlatır,rolleri dağıtır ![]() Ormanda geziye çıkan çocuklar tek sıra halinde elleri bellerinde,fon müziğine uyarak yarım ay biçiminde sıralanırlar ![]() Yine fon müziği ile yaşlı bir kişi ağır, ağır yürüyerek gelir ![]() şarkının ilk iki dizesini solo olarak söyler ![]() “Haydi gel kardeşim” sözlerini söyleyen çocuklar kollarını ileriye uzattıktan sonra el ele tutuşur ve sallanırlar ![]() Şarkının birinci bölümü bitince ara müzik çalınır ![]() kişinin etrafında el ele tutuşarak dönerler,sonra yine yarım ay biçiminde sıralanırlar ![]() İkinci bölümün ilk iki dizesini yine yaşlı kişi söylerken, çocuklar elleri bellerinde sallanırlar ![]() “Haydi gel kardeşim” Sözleriyle birlikte,çocuklar yine yaşlı kişinin etrafında dönerler ![]() Şarkı bitince yaşlı adam çocuklara “Çocuklar temiz bir dünya bırakmak için el ele verelim!”der ve oyun sona erer ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Müziğin ritmine uyularak yapılan ve estetik değer taşıyan, insanın içinden geldiği gibi doğaçlama yapılan, düzenli vücut hareketlerine yaratıcı dans denir ![]() dramatizasyondan ayıran özellik içinden geldiği gibi yapılmasıdır ![]() kullanılacak müziğin sözsüz, ne çok hızlı, ne de çok ağır olmaması; normal ritmli olması gerekir ![]() doloyısıyla dramatizasyon yapacaktır ![]() Resim 3: Müzik saatinde yaratıcı dans çalışması Çocuklar hoplayıp, zıplayıp, yuvarlanıp duygularını hareketlerle ifade ederken, enerjinin dışa vurularak kullanımı da gerilimin azalmasına,rahatlamalarına katkı sağlar ![]() Çocukta yaratıcılığın gelişimine katkıda bulunan bu çalışmalar, duygu ve düşüncelerini hareketlerle ifade etme becerisinin gelişmesine de yardımcı olur ![]() çalışma olduğu için sosyal gelişimine de katkıda bulunur ![]() koordinasyonunu eşgüdüm), denge, esneklik gerektirdiği için psikomotor gelişime de katkıda bulunur ![]() Yaratıcı dans etkinlikleri uygulanırken dikkat edilmesi gereken noktalar: Çalışmanın yapılacağı yerin rahat çalışılabilecek büyüklükte olması gerekir ![]() Temiz, düzenli, havalandırılmış olmalıdır ![]() Tedbirler alınmalıdır ![]() ![]() Çocukların kullanacakları kostüm, maske vs ![]() ![]() Çalışmaya başlamadan önce müziğe daha rahat anlam vere bilmesi için konu önceden verilmelidir ![]() ilkbaharda uçuşan kelebekler gibi vs ![]() konsantre olabilmeleri; müziğe anlam verebilmeleri için önceden dinletilmelidir ![]() Yaratıcı dansta kullanılan müzik canlı veya kayıt olabilir ![]() konu birbiriyle uyumlu olmalıdır ![]() müzikler bu çalışmalara daha renk katar ![]() kullanılabilir: Vivaldi’nin” Dört Mevsim”, Ravel’in “Bolero”, Yohannes Brahms’ın” MacarDansları” Erol Sayan’ın muhayyer Anadolu Oyun Havası gibi vs ![]() Yaratıcı dans etkinlikleri için çocuklar zorlanmamalı, motive edilmelidir ![]() Bu çalışmalarda da bireysel farklılıklar göz ardı edilmemeli, her çocuktan aynı başarı beklenmemelidir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ses efektleri, enstrümantal, kasetten veya canlı müzik dinletilerek, kendilerine hatırlattığı şeyler sorularak, anlatılanlardan öykü oluşturma çalışmalarına denir ![]() müzik kesinlikle enstrümantal olmalıdır ![]() enstrümanların, doğa seslerinin vb ![]() ![]() müziklerinden New Age, Çağdaş Müzik, iyi seçilmiş caz klasikleri ve klasik müzik ile bale müziği dinlenebilir ![]() ![]() Kullanılacak müziğin tamamı dinletilmemelidir ![]() durdurulur, çocukların neler hayal ettikleri; öykülerini anlatmaları istenir ![]() çalınır, bir dakika dinletilir ve müziğin sonuna kadar bu işlem tekrar edilir ![]() oluşturma esnasında ve sonunda öykü kahramanları ile dans etmeleri istenebilir ![]() Bu etkinlikle çocuğun yaratıcılığı gelişir ![]() bilme yeteneği de gelişir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Uygulama yapılacak ortamın önceden hazırlanması gerekir ![]() gerecin hazır bulundurulması, ortamın havalandırılmış, temiz ve gürültüsüz olması gerekir ![]() Uygulama yapılacak grubun hazırlanması gerekir ![]() oturtulmaları(öğretmeni görebilicek ve diyaframlarını rahat kullanabilecek şekilde),etkinliğe istekli hale getirilmelidir ![]() Öğretmen öğreteceği şarkıyı çok iyi bilmeli; sözlerini ve melodisini çok iyi bilmelidir ![]() Kullanılacak ritm araçlarının çocukların seviyesine uygun, sayısına yetecek sayıda olmalıdır ![]() Yaratıcı dans çalışmalarında uygulamanın yapılacağı alanın çocukların oynamasına engel olmayacak, çeşitli kazalara, yaralanmalara sebep olmayacak şekilde düzenlenmiş olması gerekir ![]() özelliklede canlı müzik olmasına özen gösterilmelidir ![]() Yaratıcı dans ve müzikli dramatizasyon için kullanılacak CD, kaset çalarların önceden hazırlanması; canlı müzik kullanılacaksa enstrümanların akortlarının önceden yapılmış olması gerekir ![]() Seçilen şarkının çocukların yaş ve gelişim seviyelerine uygun olmasına dikkat edilmelidir ![]() Etkinliklere katılmayan çocuklar kesinlikle zorlanmamalı, katılmak istemeyişinin sebepleri araştırılmalı, problemin çözümüne gidilmeli ![]() Etkinliklerde mutlaka her çocuk görev almalı ![]() Yetenekli çocuklar çok iyi gözlenip aileleri bu konuda uyarılmalıdır ![]() 2 ![]() 2 ![]() ![]() Çocuklarda ritm duygusunun gelişimine, kulak eğitimine yardımcı olan özellikle müzik saatinde ritm çalışmaları ve eşliklerde kullanılan vurmalı ezgisiz çalgılardır ![]() Çocuklar ritm araçlarını birbirine vurarak, sallayarak, sürterek çalarlar ve bundan büyük zevk alırlar ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Ritm çalışmalarında kullanılan ritm araçlarından biri de ritm sopalarıdır ![]() da yere vurarak kullanırlar ![]() vurmaktan çok hoşlanırlar ![]() göstermek lazım ![]() ![]() Ritm sopaları 30cm uzunluğunda, hafif, zımparalanmış tahtadan yapılmış sopalardır ![]() Bu şekilde birbirine vurularak kullanılan sopalar; uç kısımlarına zımpara kâğıdı yapıştırılıp, birbirine sürtülerek de kullanılır ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Marakaslar içinde en çok tercih edilen su kabağından yapılmış olanlarıdır ![]() kabağından yapılanlar daha uzun ömürlü ve kullanışlı olmaktadır ![]() da yapılabilir ![]() ![]() konularak kapağı kapatılır ![]() ![]() sallandıkları zaman değişik sesler çıkarırlar; bu sesler de onları çok mutlu eder ![]() Resim 4u kabağından yapılmış marakas (1) Marakasın içine konulacak şeyler mercimek, nohut vs ![]() olmamalıdır ![]() ![]() materyal olarak niteleyip, bu ve benzeri artık materyal gerektiren çalışmalarda kullanmamalıyız ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Müzik etkinliklerinde ritm çalışmalarında ve şarkı söyleme çalışmalarında en çok kullanılan ritm araçlarından biridir ![]() tarafından hatta öğrencilerle birlikte yapılıbilir ![]() Resim 5:Tef (Sert, Sergül) 2 ![]() ![]() ![]() Resim 6:Artık materyaller kullanılarak yapılan zil örnekleri(Sert,Sergül) Yukardaki resimlerde görüldüğü gibi değişik boyutlarda ve şekillerde yapılabilen ziller, yine ritm çalışmalarında kullanılan ilgi çeken ritm araçlarından biridir ![]() çıkarmak çok kolay olduğundan kendine güveni olmayan çocuklarda müziğe başlamak için en ideal ritm aracıdır ![]() 2 ![]() ![]() Şekil 1:içi doldurulup, ağzı kapatılan şişe ![]() Marakas Yapımı Kullanılacak Araç –Gereç:Herhangi bir plastik veya mukavva kutu, küçük taşlar veya boncuklar, Süsleme İçin:guaj veya yağlı boya, yapıştırıcı, bant Yapılışı: Marakas yapılacak kutunun içi taş vs ![]() ![]() Şişe doldurulduktan sonra değişik şekiller verilerek süslenir ![]() Tef Yapımı Şekil 3: Tef Kullanılacak araç-gereçler:20 cm’lik dört adet tahta çubuk (daire şeklinde olması isteniyorsa nakış kasnağı) davul derisi küçük çiviler gazoz kapakları çekiç Yapılışı: Tahtalar çerçeve oluşturacak şekilde çakılır ![]() küçük çivilerle çerçevenin üzerine çakılır ![]() şekilde eşit aralıklarla çerçeve üzerine çakılır ![]() ![]() Zil Yapımı Şekil 4:zil Gerekli araç-gereç: Küçük nakış kasnağı (ya da yuvarlak halka) Küçük çanlar Süsleme için çeşitli artık materyal Yapılışı: Kasnak üzerine eşit aralıklarla çanlar takılır ![]() Çanlar renkli ip veya rafya ile takılırsa hem çivi çakmadan çanlar takılmış, hemde süslemesi yapılmış olur ![]() Ritm Sopasının Yapılışı Gerekli Araç-Gereç:30cmuzunluğunda yuvarlak sopalar,zımpara kâğıdı,küçük çanlar,guaj veya yağlı boya ![]() Şekil 5: Ritm sopaları Yapılışı: 30 cm ![]() yapılır ![]() ![]() 3 ![]() 3 ![]() ![]() “Belirli eğitsel hedeflere ulaşmak için çocuklara hangi müzik etkinliklerinin hangi yöntem ve teknikler, araç ve gereçlerle, nasıl bir ortam ve hangi sürede saptanmasına müzik eğitiminin plânlanması denir(Öztürk:2004) ![]() Bütün etkinliklerde olduğu gibi müzik etkinliğinin de başarı ile yapılabilmesi için önceden plânlanmış olması gerekir ![]() Etkinliğin bir düzen içerisinde yürütülmesine, Önceden yapılan bir çalışma olduğu için eğiticinin etkinliğe önceden hazırlanmasına, Eğitim kasıtlı olarak istendik davranış değişikliği olduğuna göre, eğitimin hedefine ulaşmasına; yani eğitimin gerçekleşmesine, Zamanı en verimli şekilde kullanmaya, Etkinlikler arasında boşluk yaratmadan bu öğrencinin dikkatinin dağılıp, sınıf düzeninin bozulmasına neden olur-etkinliğin devamlılığına, Araç-gerecin önceden plânlanmış olmasında, Etkinlik sırasında karışıklık, bocalama yaşamadan etkinliğin sürdürülmesine imkân sağlar ![]() Müzik etkinlikleri şu aşamalar takip edilerek hazırlanır: • Bu etkinlikle kazandırılacak hedef ve hedef davranışları belirleme ![]() • Hedef ve hedef davranışlara uygun müzik etkinliklerini seçme ![]() • Müzik etkinliklerinin gerçekleştirileceği süreyi (ne kadar zaman ayırılması dikkate alınarak) belirleme ![]() Hedef ve hedef davranışların belirlenmesi: Hedef ve hedef davranışlar psikomotor,sosyal-duygusal,bilişsel,dil ve özbakım becerilerinin kazandırılması ile ilgili hedef ve davranışlarından seçilir ![]() beklenen davranışlarda somutlaşır ![]() kazanılması beklenen davranış kazandırılabilir ![]() içinde ulaşılması beklenmemelidir ![]() etkinlik, yöntem ve tekniklerle kazandırılmaya çalışılmalıdır ![]() Çocukların gelişim özellikleri ve yaşlarına göre hedef ve hedef davranışlar TC Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının onayladığı Kreş Programı (0-36 ay) ve okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 aylık) ndan seçilir ![]() Hedef ve hedef davranışlara uygun müzik etkinliklerinin belirlenmesi: Müzik saatinde etkinlik belirlenirken; hedef ve hedef davranışlar, çocukların gelişim düzeylerine, hedef ve hedef davranışların kazanılmasında araç olarak kullanılan konuya,kurumun olanaklarına ve diğer etkili koşullara,çocukların önerilerine,etkinlik saati ve süresine göre belirlenmelidir ![]() bilecekleri etkinliklerde gözlemlenebilir ![]() davranışlara yönelik olmalıdır ![]() Müzik etkinlikleri seçilirken çocukların yaş ve gelişim düzeylerine göre seçilmelidir ![]() Çocukların çok sayıda şarkı öğrenmesi çok güçtür ![]() olmadığından dolayı,ayda 2-4 şarkı öğrenmeleri yeterlidir ![]() fazlalığı değil, çocuklara sevdirebilmektir ![]() araçlar ve tekniklerin kullanılması ile mümkün olur ![]() Müzik etkinliği seçilirken hedef, hedef davranış, araç ve konu birlikte düşünülmelidir ![]() Hem hedef davranış kazandırılmalı hem de konu kavranmalıdır ![]() gelişi güzel bir müzik çalışması değil, eğitsel bir çalışma olacaktır ![]() Müzik etkinliği plânlanırken yine dikkate alınması gereken bir başka konu da kurumun olanaklarıdır ![]() çalışmanın yapılacağı sınıfa göre yapılır ve etkinlik öncesi sınıf düzenlenir ![]() Etkinlik sonrasında çocuklarla birlikte etkinlik değerlendirilmeli, bir sonraki müzik etkinliğinde yapılacak çalışmalar birlikte kararlaştırılmalı ![]() Müzik etkinliklerinin gerçekleştirileceği süreyi belirleme: Müzik etkinliklerine ayrılacak süre çocukların yaş ve gelişim seviyelerine göre tesbit edilmelidir ![]() ![]() 6 yaş çocukları için 30-35 5 yaş “ “ 20-25 3-4 yaş “ “ 10-15 dakika olark zaman ayrılmalıdır ![]() örneğin;6 yaş çocuklarında 10 dakikası şarkı söyleme, 8 dakika ![]() müzikli dramatizasyon, 5 dakikası ![]() ![]() Ancak etkinlikte süreyi etkileyen bazı özellikler vardır ![]() yetenekleri, fiziksel koşullar (sınıfın büyük küçük oluşu, araç-gereç, havalandırma vs ![]() belirtilen süreleri değiştirebilir ![]() 3 ![]() ![]() Müzik etkinliklerinin ilgi çekici olabilmesi ve amacına ulaşabilmesi için araç gereç yönünden de arşivin zengin olması gerekir ![]() CD, kaset ve bunları çalabileceği kaset ve CD çalar, çeşitli ve çok sayıda ritm araçları, enstrumanlar, yaratıcı dans ve müzikli dramatizasyonda kullanılacak kostüm ve aksesuar, müzik cihazı ve ses düzeni, şarkı öğretimi için de çeşitli şarkılardan oluşan müzik albümü hazırlamalıdır ![]() Öğretmenin bu araçları önceden temin etmesi, varolan araçların bakımını, onarımını yapması veya yaptırması, eksikleri tamamlaması gerekir ![]() 3 ![]() Müzikli aktivitenin uygulamasında ilk yapılması gereken uygulamanın yapılacağı yerin seçilmesi ve hazırlanmasıdır ![]() aktiviteye uygun büyüklükte oluşu, temiz, havadar, tehlike yaratacak durumlardan uzak olması gerekir ![]() müzik odasında uygulama yapılabilir ![]() Müzikli aktivite öncesinde yapılması gereken bir başka şey, etkinlik için araç gereç hazırlığının yapılmasıdır ![]() için başka yapılması gereken varsa örneğin; özel bir maske, taç vs ![]() ![]() Öğretmen hem müzik aletini çalmalı, hem de şarkıyı söylemelidir ![]() flüt eşlik için uygun bir enstrüman değildir ![]() Müzik saati başlamadan önce, gerekli araç gereçler uygulama yapılacak yerde, çocukların dikkatini dağıtmayacak, diğer etkinliklere engel olmayacak, ihtiyaç olunca rahatlıkla alınabilecek bir yere konulur ![]() Bir başka hazırlık ise çocukların etkinliğe motive edilmesidir ![]() hazırlanması aşamasında onlara da sorumluluk vererek gerçekleştirebiliriz ![]() Sınıfı düzenlerken yapılan etkinliğin ne olduğunu da merak ederler ![]() ilgileri etkinliğe çekimiş olur ![]() Bütün bunlardan sonra sıra etkinliğe gelir ![]() yapılacakları sade bir anlatımla açıklar ![]() aracı vermeye özen göstererek araçları nasıl kullanacaklarını uygulamalı olarak anlatır ![]() dikkate almalı, her çocuğa; ağaç, çiçek gibi rollerde olsa mutlaka rol vermeye dikkat etmelidir ![]() bekletilmektense ağaç, çiçek gibi roller verilerek kendilerini oyunun içinde hissedip aktiviteden zevk almaları sağlanmalıdır ![]() değiştirilerek her çocuğun oynamasına imkân tanımalıdır ![]() gibi olumsuz duygularında yaşanması engellenmiş olacaktır ![]() Şarkı söylemekten, rol almaktan çekinen çocuklar, cesaretlendirilip, teşvik edilmeli; yalnız, kesinlikle zorlanmamalıdır ![]() Öğretmen çocukların gelişim durumunu çok iyi bilmeli ve özel durumu olan çocuklara uygun roller vermelidir ![]() söylerken kekemeliği kaybolabileceğinden solo olarak şarkı söylemeye cesaretlendirilmelidir (Öztürk:2004) ![]() Müzik etkinliklerinde de diğer etkinliklerde olduğu gibi daha fazla çocuğa eğitimin gerçekleştirilebilmesi için katılımın fazla olması gerekir ![]() çocukların aktif olmaları için etkinlik; araç-gereç, çocukların zevk alacakları şarkı vs ![]() ![]() Resim 7:Müzik Etkinlikleri |
![]() |
![]() |
|