![]() |
Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Klasik MantıkKlasik Mantık · Mantığın Konusu : Mantık, doğru düşünmenin kurallarını koyan disiplindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UYARI : Tümdengelim, zihnin genelden özele, Tümevarım, zihnin özelden genele, Anoloji, zihnin özelden özele, sonuç çıkartmasıdır ![]() © Tümdengelim (Dedüksiyon) : Zihnin genel yargılardan özel sonuçlar çıkarmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() © Tümevarım (Endüsksiyon) : Zihnin tek tek olgularla ilgili yargılardan hareket ederek genel sonuçlara ulaşmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() © Anoloji (Andırma) : İki olaydaki benzerliklerden yararlanarak, birinde var olan özelliği diğerinde de var saymaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mantığın Tarihçesi : Mantık, doğruya ulaşmanın yolu olarak Aristoteles tarafından geliştirilen bir tümdengelim yöntemi olarak ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles : Mantığı bir disiplin olarak kuran Aristotelestir ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans : Rönesansla birlikte, doğa bilimlerinin de gelişmesi sonucu Aristoteles mantığının yetersizliği görülür ![]() ![]() ![]() Yeni Çağ : Yeni Çağda özel mantık alanı önem kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern Mantık : Leibniz’in açtığı bu yolda De Morgan, Bole, Jevans mantığı matematiğe dayandıran çalışmalar yaparlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünme İlkeleri : Mantıklı “düşünme”, aklın ilkelerine uygun düşen bir düşünmedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UYARI : Özdeşlik ilkesi bir nesnenin yalnızca kendini anlatırken, çelişmezlik ilkesi nesnenin dışındaki tüm nesneleri anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özdeşlik İlkesi : “Bir şey ne ise odur ya da bir şey kendisidir” ya da “A, A’dır” Özdeşlik ilkesine göre, akıl yürütme sırasında bir terime hangi anlam verilmişse sonuna kadar o anlama sahip kalınmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Çelişmezlik İlkesi : “Bir şey aynı zaman ve koşullarda hem kendisi hem başka bir şey olamaz” ya da “A, A olmayan değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü halin Olanaksızlığı İlkesi : “Bir şey ya vardır, ya yoktur, ortası yoktur”, ilkesi üçüncü halin yokluğu ilkesidir ![]() ![]() Yeter Neden (Sebep) İlkesi : “Hiçbir yargı yeter neden olmadan doğru değildir”, biçiminde ifade edilen yeter neden ilkesinin bir düşünce ilkesinden çok, bir varlık ilkesi olduğu söylenebilir ![]() ![]() · Klasik Mantık : Aristo mantığı (Aristoteles mantığı) adı da verilen klasik mantık, Aristoteles tarafından kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() § Kavram ve Terim : Nesne ya da olayların ortak özellikleri ile zihinde oluşan tasarımlarına kavram denir ![]() ![]() ![]() ![]() - Bir terim bir sözcükten oluşabilir ![]() ![]() - Bir terim birden çok sözcükten oluşabilir ![]() ![]() ![]() - Bazen bir deyiş sözcük olduğu halde dil içinde bir anlam taşımadığı için terim değildir ![]() ![]() Kavramların Çeşitli Gösterimleri : Bir kavram gösterdiği nesne ya da olayların var olduğu çeşitli durumlara göre farklı konumlarda olabilir ![]() ![]() UYARI : Kavram, hayal ile karıştırılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nelik : Tümel bir kavramın zihinde canlanan bireylerine nelik denir ![]() Gerçeklik : Neliği olan kavramı, zihnin dışında karşılayan bireyler gerçekliktir ![]() Kimlik : Gerçekliği olan bir kavramın zihnin dışında gösterdiği bireylerden birisi ise kimliktir ![]() ![]() ![]() İçlem : Bir kavramın içine giren bireylerin ortak özellikleri kavramın içlemini gösterir ![]() Kaplam : Bir kavramın içine aldığı bireylerin sayısı kavramın kaplamını gösterir ![]() - Kaplam - İçlem İlişkisi : Özel bir kavramın, kaplamı az içlemi çok olur ![]() ![]() ![]() ![]() Özelden genele gidildikçe içlem azalır, kaplam artar ![]() ![]() UYARI : Aralarında cins-tür ilişkisi bulunmayan kavramlar arasında içlem-kaplam ilişkisi kurulmamalıdır ![]() ![]() - Kavram Çeşitleri : Kavramlar, niceliklerine, içlemlerine, bağıntılarına ve niteliklerine göre dörde ayrılırlar : ü Kaplamlarına (Niceliklerine) Göre Kavramlar : Tümel Kavram : Bir kavram, kaplamına giren kavramların tümünü anlatıyorsa tümel kavramdır ![]() ![]() Tikel Kavram : Bir kavram, kaplamına giren bireylerin bir kısmını (bazılarını) ifade ediyorsa tikel kavramdır ![]() ![]() Tekil Kavram : Bir kavram, kaplamına giren bireylerden bir tanesini anlatıyorsa tekil kavramdır ![]() ![]() “Bütün insanlar”, hiçbir çocuk”, “ağaçların tümü” (tümel kavramlar), “şu insan”, “bu çocuk”, “o ağaç”, “Everest Dağı (tekil kavramlar) ü İçlemlerine Göre Kavramlar : Basit Kavramlar : İçlemi az olan kavram basittir ![]() ![]() Karmaşık Kavramlar : İçlemi çok olan kavram karmaşıktır ![]() ![]() ü Bağıntılarına Göre Kavramlar : Somut ve Soyut Kavramlar : Bir kavram, zihnin dışında var olan bir nesne ya da olayı gösteriyorsa somuttur ![]() ![]() ![]() ![]() Kolektif ve Distribütif Kavramlar : Bir kavram, yalnızca bireyler grubunu ifade ediyorsa kolektiftir ![]() ![]() ![]() ![]() Mutlak ve Bağıl Kavramlar : Bir kavramın gösterdiği nesne bir başkasına gerek duyulmaksızın anlatılabiliyorsa mutlaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çelişik ve Karşıt Kavramlar : Biri diğerinin olumsuzu olan iki kavram arasında üçüncü bir ortak durum olamıyorsa iki kavram çelişiktir ![]() ![]() ![]() ![]() ü Niteliklerine Göre Kavramlar : Olumlu (Pozitif) Kavram : Bir nesne ya da olayda bir niteliğin olduğunu gösteren kavram olumludur ![]() Olumsuz (Negatif) Kavram : Bir nesne ya da olayda bir niteliğin olmadığını gösteren kavram olumsuzdur ![]() ![]() UYARI : Olumlu ve olumsuz kavramların ölçütü anlam ya da içerik değil, biçimdir ![]() ![]() ![]() ![]() - Kavramlar Arası İlişkiler : İki kavram arasında eşitlik, ayrıklık, tam girişimlik ve eksik girişimlik olmak üzere dört türlü ilişki kurulur ![]() UYARI : Birbirinin cins ve türü olan kavramlar tam girişimlik ilişkisi içindedir ![]() Eşitlik : İki kavramdan her biri diğerinin tüm bireylerini içine alıyorsa aralarında eşitlik ilişkisi vardır ![]() Her konuşan, sosyal varlıktır ![]() Her soysal varlık, konuşandır ![]() İfadeleri mantığa uygun olduğundan “konuşan” ve “sosyal varlık” kavramları arasında eşitlik ilişkisi vardır ![]() Ayrıklık : İki kavramdan her biri diğerinin hiçbir varlığını içine almıyorsa aralarında ayrıklık ilişkisi vardır ![]() Hiçbir taş, kuş değildir ![]() Hiçbir kuş, taş değildir ![]() İfadeleri mantığa uygun olduğundan “taş” ve “kuş” kavramları arasında ayrıklık ilişkisi vardır ![]() Tam Girişimlik : İki kavramdan yalnız bir diğerinin bütün bireylerini içine alıyorsa aralarında tam girişimlik ilişkisi vardır ![]() Her bitki, canlıdır ![]() Bazı canlılar, bitkidir ![]() İfadeleri mantığa uygun olduğundan “canlı” ve “bitki” kavramları arasında tam girişimlik ilişkisi vardır ![]() Eksik Girişimlik : İki kavramdan her biri diğerinin bazı bireylerini içine alıyorsa aralarında eksik girişimlik ilişkisi vardır ![]() Bazı kadınlar, öğretmendir ![]() Bazı öğretmenler, kadındır ![]() İfadeleri mantığa uygun olduğundan “kadın” ve “öğretmen” kavramları arasında eksik girişimlik ilişkisi vardır ![]() - Beş Tümel : Cins, tür, ayırım, özgülük ve ilinti adını alan beş tümelin kaynağı Porphyrios’un “İsagoji” adlı yapıtıdır ![]() ![]() Cins : Cins, “altında türlerin sıralandığı şeydir” diye tanımlanabildiği gibi, “gerçekleri farklı olan şeylere, bunlar denir diye sorulduğunda verilen yanıttır” biçiminde de tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() Cins Çeşitleri : Yakın Cins : Bir türün hemen üstünde bulunan cins yakın cinstir ![]() Uzak Cins : Türün bağlı olduğu yakın cinsin daha üstünde bulunan cinsler uzak cinstir ![]() Porphyrios Ağacına göre “akıllı” nın yakın cinsi “duygulu”, uzak cinsleri ise “canlı”, “cismi olan” ve “cevherdir” ![]() Cins Dereceleri : Üstün Cins : Sınıflandırmanın en üstünde yer alan ve üstünde başka cinslerin yer almadığı cinstir ![]() Aşağı Cins : Altında başka cins bulunmayan cinstir ![]() Orta Cins : Üstün cins ve aşağı cins arasında yer alan cinslerdir ![]() ![]() Tür : Cinsin altında sıralanan şeylerdir ![]() ![]() ![]() Tür Çeşitleri : Özel tür : Yalnızca tür olup bir başkasının cinsi olmayan tür, özel türdür ![]() Göreli tür : Hem tür hem cins olabilen tür, göreli türdür ![]() Porphyrios Ağacına göre “akıllı” ve “akılsız” özel türdür ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrım : Bir türün cinsinde bulunmayan özellikleri onun ayırımıdır ![]() ![]() ![]() Özgülük : Ayrıma bağlı olarak bir türe özgü olan ve o türü kendisi yapan özellik özgülüktür ![]() ![]() İlinti : Bir türün başka türlerle de paylaştığı özellikleri ilintisidir ![]() ![]() ![]() - Tanım : Bir kavramın içlemsel özelliklerini anlatarak o kavramın ne olduğunun belirtilmesine tanım denir ![]() ![]() ![]() Tanımın Koşulları : Tanım tam olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanımlanamayanlar : Bazı kavramların tanımını yapmak olanaksızdır ![]() Deneyin doğrudan verilerinin tanımı yapılamaz ![]() ![]() Duyuların tanımı yapılamaz ![]() ![]() Üstün cinslerin tanımı yapılamaz ![]() ![]() § Önerme : Önerme, klasik mantığın üç önemli konusundan (kavram ve terim, önerme, kıyas) biridir ![]() ![]() - Önermenin Tanımı ve Yapısı : Yargı bildiren deyişlere önerme denir ![]() ![]() En az iki terim ve bir bağdan oluşması gerekir ![]() ![]() Tebeşir beyaz dır ![]() Özne Yüklem Bağ Önerme doğru ya da yanlış gibi bir doğruluk değerine sahip olmalıdır ![]() Doğru Doğruluk değeri Yanlış Emir, istek, soru, duygu bildiren cümleler önerme değildir ![]() “Kalemi bana ver ![]() “Keşke üniversiteyi kazansa ![]() - Önerme Çeşitleri : Önermeler, nitelikleri, nicelikleri, yani sayıları ve kiplikleri bakımından üçe ayrılırlar ![]() Yargının Niteliği Bakımından Önermeler : Olumlu Önerme : Yüklemde öznenin onayladığı önermedir ![]() ![]() ![]() Olumsuz Önerme : Yüklemin, öznede bir niteliğin bulunmadığını ifade ettiği önermedir ![]() ![]() ![]() UYARI : Olumsuz önermeler biçim açısından isim cümlelerinin sonunda “değil”, fiil cümlelerinin sonunda “…me, …ma” olumsuzluk ekini taşımak zorundadır ![]() Yargının Niceliği (Sayısı) Bakımından Önermeler : Yargının niceliği, yani sayısı bakımından önermeler basit ve bileşik önermeler olmak üzere ikiye ayrılır ![]() Basit Önerme : Tek yargı bildiren önermeler basit önermedir ![]() ![]() ![]() Tümel Olumlu : “Bütün insanlar ölümlü dür” Tümel olumlu (Her A ![]() Tümel Olumsuz : “Hiçbir insan ölümlü değildir ![]() ![]() Tümel olumsuz Tikel Olumlu : “Bazı insanlar ölümlü dür ![]() Tikel olumlu (Bazı A’lar, B’dir) ![]() Tikel Olumsuz : “Bazı insanlar ölümlü değildir ![]() Tikel olumsuz ![]() ![]() Tekil Olumlu : “Ahmet ölümlü dür ![]() Tekil olumlu (Şu A, B’dir) Tekil Olumsuz : “Ahmet ölümlü değildir ![]() Tekil olumsuz (Şu A, B değildir ![]() İncelememiz gereken bir basit önerme türü de karmaşık basit önermedir ![]() UYARI : Basit önermelerin kısa cümlelerden oluşabileceği gibi bir yanlışa düşmeyin ![]() ![]() Karmaşık Basit Önerme : Özne veya yüklemin ya da her ikisinin açıklayıcı fikirlerle desteklendiği tek yargı bildiren önermeler karmaşık basit önermedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bileşik Önerme : Birden çok yargıdan oluşan önermeler bileşik önermedir ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Klasik Mantık - Aristotales Mantığı |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Klasik Mantık - Aristotales MantığıKLASİK MANTIK (ARİSTOTALES MANTIĞi) A ![]() B ![]() C ![]() A ![]() Varlıkların zihindeki tasarımı kavram olarak ifade edilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kavramlar dil ile ifade edilirse terim adını alır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() - Tümel terim (Bütün şehirler) - Tikel terim (Bazı şehirler) - Tekil terim (istanbul) - Genel terim (Şehir) - Somut terim (insan) - Soyut terim (insanlık) - Olumlu terim (Canlı) - Olumsuz terim (Canlı olmayan) - Kollektif terim (Meclis) - Distribütif (Milletvekili) 2 ![]() a ![]() iki kavramdan her biri diğerinin bütün elemanlarını kapsıyorsa bu iki kavram arasında eşitlik vardır ![]() b ![]() iki kavramdan hiçbiri diğerinin hiçbir elemanını kapsamıyorsa bu iki kavram arasında ayrıklık vardır ![]() c ![]() iki kavramdan sadece biri diğerinin bütün elemanlarını kapsıyorsa bu iki kavram arasında tam girişimlilik vardır ![]() d ![]() iki kavramdan her biri diğerinin bazı elemanlarını kapsıyorsa bu iki kavram arasına eksik girişimlilik vardır ![]() 3 ![]() a ![]() Bir kavramın içine aldığı bireylerin ortak özellikleri o kavramın içlemini gösterir ![]() ![]() ![]() b ![]() Bir kavramın içine aldığı bireyler o kavramın kaplamını gösterir ![]() ![]() Not: 1 İçlem ile kaplam arasındaki ilişki ters orantılıdır ![]() ![]() "Varlık" daha geneldir kaplamı çok, içlemi azdır ![]() ![]() Not: 2 İçlem ile kaplam arasındaki ilişki cins tür ilişkisinde olan kavramlarda belirlenir ![]() c ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 4 ![]() Bir şeyin ne olduğunun belirtilmesidir ![]() ![]() "Önerme, iki veya daha fazla terimden oluşmuş yargı cümleleridir ![]() a ![]() - Tanım tam olmalıdır ![]() - Tanım kendisinden daha açık olmayan kavramlarla yapılmamalıdır ![]() b ![]() - Duygular (Aşk, kin, ümit, vs ![]() - Deneyin doğrudan verileri (Renk, koku, ses, vs ![]() - Üstün cinsler (Zaman, mekân, vs ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Klasik MantıkB- ÖNERMELER En az iki veya daha fazla terimden oluşmuş yargı cümleleridir ![]() ![]() ![]() ![]() "Dünya gezegen djr" ifadesi bir önermedir ![]() Yargı belirtmeyen dua, istek, emir, soru, duygu belirten ve belgisiz zamirle başlayan cümleler önerme değildir ![]() ![]() "Ah bir çocuk olsaydım" gibi bir duygu ifadesi yargı belirtmediklerinden önerme değildirler ![]() 1 ![]() a ![]() - Tümel önerme : Bütün insanlar beslenir ![]() - Tikel önerme : Bazı insanlar düzenlidir ![]() - Tekil önerme : Ali çalışkandır ![]() - Belirsiz önerme : İnsan canlıdır ![]() ![]() - Olumlu önerme : Hava bulutludur ![]() ' - Olumsuz önerme : Hava bulutlu değildir ![]() c ![]() - Tümel olumlu (A): Bütün kuşlar kanatlıdır ![]() - Tümel olumsuz (E): Hiçbir kuş dört ayaklı değildir ![]() - Tikel olumlu (i): Bazı kuşlar ötücüdür ![]() - Tikel olumsuz (O): Bazı kuşlar göçmen değildir ![]() - Tekil olumlu : Ankara başkenttir ![]() - Tekil olumsuz : istanbul başkent değildir ![]() d ![]() -Analitik Önerme : Yükleminin öznesi hakkında yeni bir bilgi vermediği önermelerdir ![]() ![]() ![]() - Sentetik Önerme : Yükleminin öznesi hakkında bilgi verdiği önermelerdir ![]() ![]() ![]() e ![]() - Basit Önerme : içinde tek yargı bulunduran önermeler basittir ![]() "Ateş yakıcıdır" önermesi tek yargısı olan basit bir önermedir ![]() - Bileşik Önerme : içinde birden fazla yargı bulunduran önermeler bileşiktir ![]() "Kant 1724 te doğmuştur ve 1804 te ölmüştür ![]() ![]() "insan huzur istiyorsa ruh sükunetine ermelidir ![]() ![]() 2 ![]() a ![]() Özne ve yüklemleri aynı terimlerden oluşmuş iki önerme, sadece nitelik, sadece nicelik veya hem nitelik hem nicelik bakımından farklı ise bu iki önerme arasında karşı olma ilişkisi vardır ![]() "Bazı insanlar zekidir ![]() "Bazı insanlar zeki değildir ![]() Terimleri aynı olan fakat nitelikleri farklı olan bu önermeler arasında karşı olma ilişkisi vardır ![]() - Üst karşıt Terimleri aynı, nitelikleri farklı olan iki tümel önerme üst karşıttır ![]() Bütün çiçekler güzeldir ![]() Hiçbir çiçek güzel değildir ![]() - Alt karşıt Terimleri aynı nitelikleri farklı olan iki tikel önerme alt karşıttır ![]() Bazı çiçekler güzeldir ![]() Bazı çiçekler güzel değildir ![]() - Altık Terimleri aynı nicelikleri farklı olan önermeler altıktır ![]() Bütün çiçekler güzeldir ![]() ![]() Hiçbir çiçek güzel değildir ![]() ![]() - Çelişik Terimleri aynı nicelik ve nitelikleri farklı olan önermeler çelişiktir ![]() ![]() ![]() Bütün çiçekler güzeldir ![]() Bazı çiçekler güzel değildir ![]() Bazı çiçekler güzeldir ![]() ![]() b ![]() - Düz döndürme Bir önermenin olumlu ve olumsuzluğuna ve doğruluğuna dokunmadan öznesini yüklem yüklemini özne yapmaktır ![]() Bütün kuşlar kanatlıdır ![]() ![]() Bir önermenin niteliğine ve doğruluğuna dokunmadan öznesinin karşıt halini yüklem, yükleminin karşıt halini özne yapmaktır ![]() Bazı şehirler düzenli değildir ![]() Bazı düzenli olmayanlar şehir olmayan değildir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Klasik MantıkC ![]() Verilen önermelerden bir sonuç çıkarma işlemidir ![]() ![]() Canlılar beslenir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() a ![]() Özelden özele yapılan akıl yürütmedir ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() Özelden genele yapılan akıl yürütmedir ![]() ![]() c ![]() Genelden özele yapılan akıl yürütmedir ![]() Her canlı beslenir ![]() O halde bitkilerde canlı olduğundan beslenir ![]() 2 ![]() Verilen önermelerden zihnin zorunlu olarak bir sonuç çıkarmasıdır ![]() Bütün kuşlar kanatlıdır ![]() O hale serçe kanatlıdır ![]() ![]() ![]() a ![]() - Her kıyasta büyük, küçük ve orta terim bulunur ![]() - Orta terim sonuçta yer almaz ![]() - Orta terim öncüllerin en az birinde bütün kaplamıyla alınmalıdır ![]() - İki tikel öncülden sonuç çıkmaz ![]() - iki olumsuz öncülden sonuç çıkmaz ![]() - Öncüller olumlu ise sonuç olumsuz olmaz ![]() - Sonuç öncüllerin zayıf olanına bağlıdır ![]() ![]() b ![]() ba ![]() iki öncül ve bir sonuçtan oluşur, ikiye ayrılır ![]() Kıyasın sonucu öncüllerde sadece anlam bakımından vardır ![]() Bütün insanlar ölümlüdür ![]() ![]() O halde Aristo ölümlüdür ![]() - Seçmeli kıyas Sonuç öncüllerde hem şekil, hem de anlam bakımından vardır ![]() Sayı tektir ya da sayı ciftir ![]() Sayı tek değildir ![]() O halde sayı ciftir ![]() bb ![]() ![]() bc ![]() Basit ve bileşik kıyas türüne uymayan kıyaslardır ![]() Düşünüyorum (Öncül) O halde varım (Sonuç) Bu kıyas düzensiz kıyaslardan entimen'e örnektir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|