![]() |
Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Klasik Mantık![]() Bileşiği Açık Önermeler : Birden yok yargının anlam ve biçim bakımından açıkça görüldüğü önermeler bileşiği açık önermedir ![]() ![]() ![]() Bileşiği açık önermeler dörde ayrılır : Koşullu Önermeler : Yargının bir koşula bağlı olduğu önermeler koşullu önermedir ![]() ![]() Bitişik koşullu önermeler : ise ya da ise yerine geçen bağlaçlarla yargının koşula bağlandığı önermeler bitişik koşullu önermedir ![]() ![]() Ayrık koşullu önermeler : ya … ya… bağlacı ile yargıların birleştirildiği önermeler ayrık koşullu önermedir ![]() ![]() Bağlantılı Önerme : ve ya da yerine geçen bağlaçlarla yargıların birbirine bağlandığı önermedir ![]() ![]() ![]() Nedenli Önerme : Çünkü ya da çünkü yerine geçen bağlaçlarla yargının nedeninin anlatıldığı önermeler nedenli önermedir ![]() ![]() Ekli Önerme : Ama ya da ama yerine geçen bağlaçlarla yargıların birbiri ile ilişkilendirildiği önermeler ekli önermedir ![]() ![]() Bileşiği Gizli Önermeler : Biçim bakımından tek yargının görüldüğü ancak anlam bakımından içinde ikinci bri anlam taşıyan önermeler bileşiği gizli önermelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bileşiği gizli önermeler dörde ayrılır : Özgülü Önerme : Yalnız ya da yalnız yerine geçen bağlaçlarla yapılan önermeler özgülü önermedir ![]() ![]() ![]() Çıkarmalı Önerme : Hariç ya da hariç yerine geçen bağlaçların kullanıldığı önermeler çıkarmalı önermedir ![]() ![]() ![]() Karşılaştırmalı Önerme : Daha bağlacı ile iki durumun karşılaştırıldığı önermeler karşılaştırmalı önermedir ![]() ![]() ![]() Sınırlandırıcı Önerme : Bir zaman sınırlandırması ile yapılan önermedir ![]() ![]() ![]() Yargının Kipliği Bakımından Önermeler : Önermenin doğruluğunun özne ve yüklem arasındaki kayıta bağlı olması yargının kipliğini (modalite) anlatır ![]() ![]() Mantıkçıların farklı bakış açılarına karşın dört temel kiplik saptanabilir : Mümkünlük : “Ali’nin sarı saçlı olması mümkündür ![]() Olumsallık : “Ali’nin sanatçı olması olumsaldır ![]() İmkansızlık : “Ali’nin canlı olması imkansızdır ![]() Zorunluluk : “Ali’nin düşünen olması zorunludur ![]() - Önermeler Arası İlişkiler : Önermeler arası ilişkiler iki biçimde kurulur ![]() Karşı olma (karşı olum) : Konu ve yüklemi aynı olan iki önerme arasında nicelik ve nitelik değişmesi temelinde kurulan ilişkiye karşı olum denir ![]() ![]() Olumlu Önerme (… dır ![]() Önermenin niteliği: Olumsuz Önerme (… değildir ![]() Tümel Önerme (Her (Hiçbir) …) Önermenin niceliği Tikel Önerme (Bazı…) Karşıt (Üst Karşıt) Önermeler : Konu (Özne) ve yüklemi aynı olan iki tümel önermenin nicelikleri aynı, nitelikleri farklı ise aralarında karşıtlık ilişkisi vardır ![]() Örneğin; Bütün insanlar ölümlüdür ![]() Hiçbir insan ölümlü değildir ![]() Önermeleri birbirleri ile karşıttır ![]() Alt Karşıt Önermeler : Konu ve yüklemi aynı olan, iki tikel önermenin nicelikleri aynı, nitelikleri farklı ise aralarında alt karşıtlık ilişkisi vardır ![]() Bazı insanlar ölümlüdür ![]() Bazı insanlar ölümlü değildir ![]() Önermeleri birbirleri ile alt karşıttır ![]() Altık Önermeler : Konu ve yüklemi aynı olan iki önermenin nicelikleri farklı, nitelikleri aynı ise aralarında altıklık ilişkisi vardır ![]() Bütün insanlar ölümlüdür ![]() Bazı insanlar ölümlüdür ![]() Önermeleri ile, Hiçbir insan ölümlü değildir ![]() Bazı insanlar ölümlü değildir ![]() Önermeleri birbirleri ile altıktır ![]() Çelişik Önermeler : Konu ve yüklemi aynı olan iki önermenin hem nicelikleri hem de nitelikleri farklı ise aralarında çelişiklik ilişkisi vardır ![]() Bütün insanlar ölümlüdür ![]() Bazı insanlar ölümlü değildir ![]() Önermeleri ile, Hiçbir insan ölümlü değildir ![]() Bazı insanlar ölümlüdür ![]() Önermeleri birbirleri ile çelişiktir ![]() Döndürme : Bir önermenin niteliğine dokunmadan özne ve yüklemlerini ya da karşıtlarını yer değiştirmekle döndürme elde edilir ![]() ![]() Düz döndürme : Bir önermenin niteliğine ve doğruluk değerine dokunmadan özne ve yüklemi yer değiştirdiğinde düz döndürmesi elde edilir ![]() ![]() Önermenin niteliği asla değişmez ![]() Önermenin özne ve yüklemi mutlaka yer değiştirir ![]() Önermenin doğruluk değeri asla değişmez (eşdeğerlik için) ![]() Doğruluk değerini korumak için önermenin niceliği gerekirse değişir ![]() Düz Döndürmenin Kuralları : Tümel olumlu bir önermenin düz döndürmesi tikel olumlu olur ![]() “Her insan canlıdır ![]() | Tam Girişimlik “Bazı canlılar insandır ![]() Tümel olumsuz bir önermenin düz döndürmesi tümel olumsuz olur ![]() “Hiçbir insan taş değildir ![]() | Ayrıklık “Hiçbir taş insan değildir ![]() Tikel olumlu bir önermenin düz döndürmesi tikel olumlu olur ![]() “Bazı kadınlar doktordur ![]() | Eksik girişimlik “Bazı doktorlar kadındır ![]() Tikel olumsuz önermenin düz önermesi olmaz ![]() Çünkü ilk önerme doğru olduğunda ikinci önermenin doğru olması her koşulda gerçekleşmez ![]() “Bazı ağaçlar elma ağacı değildir ![]() “Elma ağaçları ağaç değildir ![]() Doğruluk değeri değiştiğinden düz döndürme yapılamaz ![]() Ters Döndürme : Bir önermenin niteliğine dokunmadan, öznesinin karşıt hali yüklem, yükleminin karşıt hali özne yapılırsa ters döndürmesi elde edilir ![]() Ters Döndürmenin KurallarıTers Döndürmenin Kuralları : - Tümel olumlu önermelerin ters döndürmesi tümel olumlu olur ![]() ![]() ![]() - Tümel olumsuz önermelerin ters döndürmesi tikel olumsuz olur ![]() ![]() ![]() - Tikel olumlu önermelerin ters döndürmesi olmaz ![]() - Tikel olumsuz önermelerin ters döndürmesi tikel olumsuz olur ![]() ![]() ![]() § Kıyas : Kıyas, klasik mantığın önemli üç konusundan (kavram ve terim, önerme, kıyas) sonuncusudur ![]() ![]() ![]() Kıyasın Tanımı ve Yapısı : Verilen önermelere dayanarak zihnin sonuç çıkartma işlemine kıyas denir ![]() ![]() Örneğin ; Bütün insanlar ölümlüdür ![]() Ali insandır ![]() O halde Ali ölümlüdür ![]() Kıyaslar önermeleri açısından incelendiğinde öncüller ve sonuç önermelerinden oluşur ![]() Bütün insanlar ölümlüdür ![]() Ali İnsandır ![]() O halde Ali ölümlüdür ![]() UYARI : Bir kıyasta “o halde”, “öyleyse”, “onun için” gibi deyişlerle başlayan önermeler mutlaka sonuç önermesidir ![]() ![]() Kıyas Çeşitleri : Kıyaslar, basit, bileşik ve düzensiz kıyaslar olmak üzere üçe ayrılırlar : Basit Kıyaslar : İki öncül ve bir sonuç önermesinden oluşan kıyaslara basit kıyas denir ![]() Kesin Kıyaslar : Bir kıyasın sonuç önermesi öncüllerde anlam bakımından bulunup biçim bakımından bulunmuyorsa bu tür kıyaslar kesin kıyastır ![]() Yüklemli Kesin Kıyaslar : Yüklemli basit önermelerle yapılan kıyaslara yüklemli basit kıyas denir ![]() ![]() ![]() ![]() Yüklemli basit kıyaslarda mutlaka üç terim bulunur ![]() ![]() Yüklemli Kesin Kıyasın Kuralları : Büyük terim, küçük terim, orta terim olmak üzere mutlaka üç terimden oluşur ![]() Orta terim sonuç önermesinde yer almaz ![]() Orta terim her iki öncülde de tikel olamaz, öncüllerde en az bir kere mutlaka “bütün” (tümel) kaplamı ile yer almak zorundadır ![]() Sonuç önermesi öncüllerin zayıf olanına bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük ve küçük terimin öncüllerdeki kaplamı ne ise sonuç önermesinde de o kadar olmalıdır ![]() İki olumsuz öncülden sonuç çıkmaz ![]() İki tikel öncülden sonuç çıkmaz ![]() Olumlu öncüllerden olumsuz sonuç çıkmaz ![]() Koşullu Kesin Kıyaslar : Koşullu önermelerle yapılan kıyaslara koşullu kesin kıyas denir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrık koşullu önermelerden oluşan koşullu kesin kıyaslarda ilk öncül “ya … ya” bağlacı ile seçenek sunar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seçmeli Kıyaslar : Bir kıyasta sonuç önermesinin kendisi ya da karşıtı anlam ve biçim bakımından öncüllerde aynen geçiyorsa bu kıyas seçmeli kıyastır ![]() Seçmeli kıyaslarda öncüllerden biri, bitişik koşullu önerme olabilir : Örneğin; Yağmur çok yağarsa sel olur ![]() Yağmur çok yağdı ![]() O halde sel olur ![]() (Sonuç önermesi aynen öncülde geçiyor ![]() Yağmur çok yağarsa sel olur ![]() Yağmur çok yağmıyor, O halde sel olmaz ![]() (Sonuç önermesinin karşıtı öncülde geçiyor ![]() UYARI : Seçmeli kıyas ile koşullu kesin kıyas karıştırılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Seçmeli kıyaslarda öncüllerden biri, ayrık koşullu önerme olabilir : Örneğin; Demir katıdır ya da sıvıdır ![]() Demir sıvı değildir ![]() O halde demir katıdır ![]() (Sonuç önermesi aynen öncülde geçiyor ![]() Demir sıvıdır ya da katıdır ![]() Demir katıdır ![]() O halde demir sıvı değildir ![]() (Sonuç önermesinin karşıtı öncülde geçiyor ![]() Bileşik Kıyaslar : İki ya da daha fazla basit kıyasın birleşmesinden oluşan kıyaslara bileşik kıyas denir ![]() ![]() Zincirleme Kıyas : Bir kıyasın sonuç önermesi ikinci kıyasa öncül olacak biçimde kıyasların birleşmesinden zincirleme kıyas oluşur ![]() Her akıcı sıvıdır ![]() Her sıvı cisimdir ![]() Her akıcı cisimdir ![]() Her akıcı cisimdir ![]() Her cisim uzayda yer kaplayandır ![]() Her akıcı uzayda yer kaplayandır ![]() Her cisim uzayda yer kaplayandır → öncül Her uzayda yer kaplayanın ağırlığı vardır ![]() O halde; her akıcının ağırlığı vardır ![]() Sorit : Bir zincirleme kıyasta yinelenen önermeler çıkarılırsa sorit oluşur ![]() ![]() Her akıcı sıvıdır ![]() Her sıvı cisimdir ![]() Her cisim uzayda yer kaplayandır ![]() Her uzayda yer kaplayanın ağırlığı vardır ![]() O halde her akıcının ağırlığı vardır ![]() Karma Kıyas (Hulfi) : Bir kesin kıyas ile bir seçmeli kıyasın birleşmesinden oluşan kıyaslara karma kıyas denir ![]() ![]() Düzensiz Kıyaslar : Basit ve bileşik kıyas biçimlerine uymayan kıyaslara düzensiz kıyas denir ![]() ![]() Entimem : Zihinde tam, ifade eksik kıyaslara entimem denir ![]() ![]() ![]() Örnek : “Düşünüyorum, o halde varım ![]() ![]() ![]() Bütün düşünenler vardır ![]() Ben düşünüyorum ![]() O halde ben varım ![]() Delili Kıyas : Kıyasın öncüllerinin delilleri ile sunulduğu kıyas delilli kıyastır ![]() Örnek : Bütün insanlar ölümlüdür ![]() Delili : Çünkü canlı bir varlık olan insan ölümlü olmak zorundadır ![]() Ali insandır ![]() Delili : Çünkü Ali’nin bütün insanlarda görülen düşünme özelliği vardır ![]() O halde Ali ölümlüdür ![]() Safsata (Sofizma) : Yanlış öncüllerden yanlış sonuç çıkartmak ya da doğru öncüllerden kıyasın kurallarına uymayarak yanlış sonuç çıkartmaktır ![]() Bütün büyük futbolcular ünlüdür ![]() Türkan Şoray futbolcu değildir ![]() O halde Türkan Şoray ünlü değildir ![]() Az bulunan şeyler kıymetlidir ![]() Kör at az bulunur ![]() O halde kör at kıymetlidir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|