![]() |
Kriz Yönetimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Kriz Yönetimi:: KRİZ VE KRİZ YÖNETİMİ :: ![]() ![]() KRİZ VE KRİZ YÖNETİMİ HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER KRİZ VE KRİZ YÖNETİMİ Bir şube müdürüsünüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir okul müdürüsünüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KRİZ Kriz, “Bir bireyin, grubun, örgütün ya da topluluğun normal işlevlerini yerine getirmesini engelleyen, acil ilgi ve çözüm gerektiren, tolore edilemeyen, sıradışı, beklenmeyen bir durum ya da ani değişiklik” biçiminde tanımlanabilir ![]() ![]() Gelişimsel Krizler, Alkol, İlaç, Uyuşturucu Kullanımı, Anne-Babanın Boşanması, Cinsel-Fiziksel ya da Psikolojik İstismar, Bir Yakının Kaybedilmesi, Ağır Hastalıklar, Sosyal Rol Ya da Ortamın Değişmesi, Ergen Hamileliği, Yeme Bozuklukları, kriz durumlarına verilebilecek örneklerdir ![]() Bunlar daha çok bireysel krizler olarak nitelendirilebilir ve daha çok bireysel müdahaleyi gerektirir ![]() ![]() Bir öğrenci, öğretmen ya da milli liderin ölümü, Bulaşıcı hastalıklar, Şiddet olayları, Doğal ve çevresel felaketler, Okulun içinde bulunduğu bölgeyi etkileyen sosyal ve ekonomik değişiklikler ![]() Etkileyici olması açısından bir okul örneği ele alınabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KRİZE HAZIRLIK Olası bir kriz durumuna hazırlık çalışmalarının ilk basamağı kriz kurulunun oluşturulması ve bu kurulun koordinatörünün belirlenmesidir ![]() ![]() ![]() KRİZE MÜDAHALE PLANI HAZIRLARKEN 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() Okuldaki bütün öğretmenler ve sekreter, servis şoförleri, kantin görevlileri, hizmetliler kriz planından haberdar olmalıdır ![]() ![]() ![]() Kriz durumları hakkında önceden bilgilendirmek kriz sırasındaki stres ve baskıyı en aza indireceği için ve okulun herhangi bir kriz durumu ile başacıkabileceğinin bilinmesini güven sağlayacağından tüm öğrencilerin krize müdahale planı hakkında bilgilendirilmesi,kriz müdahale planının öğrenci ve velilerin görebileceği bir yere uygun boyutlarda hazırlanarak asılması önelidir ![]() 1 ![]() A ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() B ![]() a ![]() b ![]() c ![]() KRİZE MÜDAHALE 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() (Krizin niteliğine ve büyüklüğüne göre, çevre okullardan, rehberlik ve araştırma merkezlerinden daha önce krize müdahale eğitimi almış olan rehber öğretmenlerin krizin yaşanmış olduğu okulda görevlendirilmesi yaralı olabilir ![]() 5 ![]() ![]() a ![]() b ![]() ![]() c ![]() d ![]() Öğrenciler ile Çalışırken Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar a ![]() Okulda hoparlörlerden anons yapılarak bilgi verilmesi kaosa yol açabilir, bu yüzden bu yöntemin kullanılmaması gereklidir ![]() ![]() ![]() b ![]() Öğretmenler ders planlarının dışına çıkarak, buna imkan yaratmalı ve sınıfta tartışma, konu ile ilgili kompozisyon ya da resim etkinlikleri kullanabilmelidirler ![]() ![]() · Haberi duyduğunuzda ne hissettiniz ? · Şu anda neler hissediyorsunuz ? · Kaybettiğiniz arkadaşınızın (öğretmeninizin) ailesinden biri olsaydınız, ne yapılmasını isterdiniz ? · Bu üzücü olayı atlatmak konusunda birbirinize nasıl destek ya da yardımcı olabilirsiniz ? · Daha önce bir yakınınızı kaybettiniz mi ? · O zaman ne hissetmiştiniz ? Grup tartışmaları sırasında öğrencilerin olumlu ya da olumsuz duygu ve düşüncelerini açıklamaları desteklenmeli, “böyle düşünmemelisin”, “güçlü olmalısın”, gibi klişeler kullanılmamalı, “herkes, daima, asla” gibi genellemelerden kaçınılmalıdır ![]() c ![]() ![]() Öğrenciler, yaş ve gelişim düzeylerine uygun biçimde kavramları adlandırmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Her öğrencinin olumsuz duygularını maskeleme biçimi farklı olabilir, bu nedenle bu farklı tepkilerin doğal kabul edilmesi gerekir ![]() ![]() e ![]() ![]() Öğrencilere bu olaydan kendilerinin sorumlu olmadığı anlatılmalıdır ![]() f ![]() ![]() “Hastaneye kaldırıldı, öldü” veya “Hastalandı öldü” gibi ifadeler, hastaneye gitmenin veya hastalanmanın ölümle sonuçlanacağı gibi bir inancın oluşmasına yol açabilir ![]() g ![]() ![]() Sorularını ailelerine yöneltmelerinin istenmesi, inanç farklılıklarından doğabilecek problemleri engelleyecektir ![]() ![]() Çocukların gelişim düzeylerine uygun açıklamaların yapılması ![]() 6 ![]() Durumun aciliyetine göre telefonla veya yazılı olarak, kesinleşmiş bilgiler verilerek duyurular yapılır ![]() a ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() e ![]() ![]() f ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() (Kriz kurulunun olayı öğrenir öğrenmez aile ile iletişim kurarak yardım önermesi yerinde olacaktır ![]() UZUN VADELİ VE DEVAMLI FELAKET ÖNLEMLERİ Felaket durumları ile başetmek için sürekli hizmetler planlayın ![]() · Öğrenciler için destek personeli bulundurmaya ve okul dışında uzmanlarla bağlantıda bulunmaya devam edin ![]() · Öğrencilerle her gün ilgilenecek olan öğretmenlere hizmetiçi eğitim ve kaynak temin edin ![]() · Felaketten uzun süre sonra ortaya çıkabilecek tepkileri düşünün ![]() ![]() · Felaketten bir yıl sonra anma töreni yapılabilir ve böylece yeniden canlanan tepkiler azaltabilir ![]() *İntihar olaylarının toplumsal etkisinin uzun vadede devam edeceği olay sonrasında da yıkıcı tepkilere yol açabileceği göz önüne alınarak intihar öncesi ve sonrasında alınacak önlemlerin ayrıca değerlendirilmesi yararlı olacaktır ![]() İNTİHARI ÖNLEME İntiharı önlemenin en etkin yolu okuldaki eğitim ve sağlık personelinin işbirliği içinde çalıştığı bir takım çalışmasıdır ![]() İntihar, yaşamın anlamını sorguladıkları bir dönem olan ergenlikte çoğu bireyin aklından geçer ![]() ![]() ![]() KORUYUCU ETKENLER İntiharı önlemede etkili olan en önemli faktörler şunlardır: Aile Yapısı · Aile üyeleriyle iyi ilişkiler · Aileden destek Düşünme Tarzı ve Kişilik · İyi sosyal beceriler · Kendin, kendi durumuna ve başarılarına güven Kültürel ve Sosyodemografik Etkenler · Toplumsal bütünleşme (Örn ![]() ![]() · Okul arkadaşlarıyla iyi ilişkiler · Öğretmenler ve diğer yetişkinlerle iyi ilişkiler · Uygun insanlardan destek RİSK ETKENLERİ VE RİSKLİ DURUMLAR 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() · Kaygı bozuklukları (psikosomatik bozukluklar) · Depresyon · Madde kullanımı (Alkol, uyuşturucu) · Yeme bozuklukları (Blumia, anoreksia) ![]() 5 ![]() İNTİHAR EĞİLİMLİ ÖĞRENCİLERE OKULDA NASIL DAVRANILMALI 1 ![]() Risk altında olanları belirleme · Öğretmenlerin ve okul çalışanlarının sağlığını ve dengesini koruma (işyerinde olumlu atmosfer yaratma, anlayış ve bilgilerini destekleme, gerektiğinde destek alabilmelerini kolaylaştırma) · Öğrencilerin öz saygısını güçlendirme · Öğrencilerin duygusal ifadelerini geliştirme · Okulda zorbalık ve şiddeti önleme · Yardım alabilecekleri telefon numaraları ve acil psikiyatri hatları hakkında bilgi yayma 2 ![]() İletişim (İntihar riski olan çocukların çoğu iletişim sorunu da yaşar) a)Sessizlik ve ilişikilerde gerilimin artması : Yetişkinler intihara yöneltmekten korktukları için intihar ile ilgili düşünce ve mesajlarını dinlememeleri, sessizlik ve c) Doğrudan ve dolaylı saldırganlık görülebilme olasılığına karşı diyalogdan uzak durma görülebilir ![]() · Okul çalışanlarının becerilerini geliştirme, · Profesyonellere havale · İntihara yol açabilecek nesneleri göz önünden uzaklaştırma, 1 ![]() · Okul çalışanlarını bilgilendirme, · Bu olayın yol açtığı stresin üzerinde çalışma ÖNERİLERİN ÖZETİ · Kişilik bozukluğu olan öğrencilerin belirlenmesi ve onlara psikolojik destek sağlanması, · Genç insanlarla konuşarak onları anlamaya çalışma, · Zihinsel stresi uzaklaştırma, · İntihar riskinin belirtileri olabilecek göstergeleri fark edebilme, · Daha az becerili olan öğrencilere okulla ilgili işlerinde yardım edebilme, · Ruh sağlığı ile ilgili sorunları etiketlemeden kabul etmeyi öğrenme ve öğretme, · Madde bağımlılığına karşı koruyucu önlemler alma, · Madde bağımlılığı veya kullanımını tespit durumunda tedaviye yöneltme, · Öğrencilerin intihar araç gereçlerine ulaşımını engelleme ( toksik ve öldürücü ilaçlar, zehirler, silah ve tabancalar vb ![]() · Öğretmenlere ve diğer okul çalışanlarına, iş stresinden uzaklaşmanın yollarını sunma
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|