05-26-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Benzinli Motorlar Ve çalışma Prensipleri
Benzinli motor, bir tür içten yanmalı motordur Benzinli motorlarda kullanılan yakıt benzin olup, yakıt dizel motordan farklı olarak karbüratör adı verilen bir düzenek sayesinde,sıvı olarak değil buharlaşıp hava ile karışarak silindire girer Benzinin oksijen (hava) ile oluşturduğu karışım sonucunda yanma gerçekleşir Yakıt hava karışımının silindirin içinde bir kıvılcım ile yanması sonucu bir patlama meydana gelir Burada yine dizel motordan farklı yanmayı sağlamak için kıvılcım yani buji kullanılır Patlamanın ortaya çıkardığı basınç, piston tarafından hareket enerjisine dönüştürülür Benzinli motorun çalışma prensibini oluşturan çevrim dört zamanlı çevrim ya da Otto Çevrimi olarak da anılır Bu çevrim 1876 yılında Alman mühendis Nikolaus Otto tarafından bulunmuştur Çevrim dört aşamadan oluşur
1 Emme:Karbüratörden gelen benzin-hava karışımı, emme sübabının açılması ile silindir içine çekilir
2 Sıkıştırma:Piston yukarı çıkarak benzin-hava karışımını sıkıştırır
3 Yanma:Sıkışan ve ısınan karışım, bujiden çıkan kıvılcım ile tutuşur Oluşan patlama ile piston aşağı doğru itilir Hareket gücü bu aşamada üretilmiş olur
4 Egsoz:Bu aşamada ise pistonun yukarı hareketi ile yanma sonucu oluşan gazlar egsoz sübabından dışarı atılır ve bir çevrim tamamlanarak, diğer çevrim yeniden başlar
NASIL ÇALIŞIR?
Benzinli motorlarda kullanılan yakıt benzindir Fakat benzin motorun içindeki silindire sıvı halde ve yalnız olarak girmez Karbüratör sayesinde havayla karışan benzin buharlaşarak silindirin içine girer Benzinin havayla karıştırılması sonucunda bir yanma olur Bildiğiniz gibi havasız daha doğrusu oksijensiz bir ortamda yanma gerçekleşemez
Yakıt hava karışımının silindirin içinde bir kıvılcımla yanmasıyla ufak bir patlama olur Bu patlamanın yarattığı basınç, piston tarafından hareket enerjisine dönüştürülür Biraz kafanızı karıştırdım galiba Bence siz en iyisi aşağıdaki animasyona bir göz atın Her şeyi daha iyi anlayacağınızdan eminim
Motorun bir çevrimi zaman dediğimiz birbirini izleyen dört evreden geçerek oluşur: Emme, sıkıştırma, yanma ve egzoz zamanları
1 ) Emme zamanı: Karbüratörden gelen benzin ve hava karışımı, emme sübabının açılmasıyla silindirin içine dolar Bu sırada piston aşağı doğru inmektedir
2 ) Sıkıştırma zamanı: Emme ve egzoz sübaplarının her ikisi kapalı durumdadır ve piston yukarı doğru çıkar Bu sayede benzin ve hava karışımı sıkıştırılır ve hacmi küçülür Bu hacim küçülmesi aynı zamanda karışımın ısınmasına sebep olur
3 ) Yanma zamanı: Sıkışan ve ısınan yakıt karışımı, bujiden çıkan bir kıvılcımla yanar Yanma ufak bir patlama şeklindedir Patlamayla genişleyen karışım pistonu aşağı doğru iter Motorun güç üretme zamanı burasıdır
4 ) Egzoz zamanı: Patlamayla aşağı inen piston, bu aşamada yukarı doğru hareket etmeye başlar Yanmış gazların dışarı atılması zamanıdır artık Piston yukarı çıkarken egzoz sübabıda açılır Bu sayede yanmış gazlar dışarı atılır Bundan sonra motor yeni bir çevrime başlar
İçten yanmalı, dört zamanlı bir motordaki silindir sayısı 1′den 16′ya kadar çeşitlilik gösterebilir Genelde otomobillerde kullanılan motorlar 4 silindirlidirler Silindirlerin içindeki pistonların her biri aynı krank miline farklı noktalarda bağlanmışlardır Tüm silindirlerin ortak çalışması sonucunda krank mili dönmekte ve hareketi sağlamaktadır
Silindirlerin yerleşim durumlarına göre motorların tipi değişiklik gösterir Genelde otomobillerde kullanılan düz motorlarda, silindirler aynı hizaya yerleştirilmişlerdir
V-6 bir motorda ise 6 adet silindir, 3′ü sağda 3′ü solda olmak üzere V biçiminde yerleştirilmişlerdir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|