![]() |
Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife )FIKH-UL EKBER( İmam-ı Azam Ebu Hanife ) FIKH-UL EKBER ( İmam-ı Azam Ebu Hanife ) * Ehl-i Sünnet İnançları Ebu Muti Hakem b ![]() Ebu Hanife'ye Fıkh-ul Ekberi sordum şöyle dedi: " - Ehl-i kıbleden olanı tekfir etmemen (küfürle itham etmek) , kimseyi imandan uzaklaştırmaman, marufu emredip ( iyiliği emredip) münkerden (kötü,fena şeylerden) sakındırman, senin için takdir olunanın mutlaka sana ulaşacağını bilmen, Ashabtan (Peygamberimizin arkadaşları) hiçbiri ile alakanı kesmemen, birini sevip diğerini sevmemezlik etmemen, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Bana dinin en faziletlisini haber ver ![]() Ebu Hanife: - Fıkhın en faziletlisi; kişinin Allaha imanı, şerayi, sünnetler, haddler (cezalar), ümmetin ittifak ve ihtilafını bilmesidir ![]() İMAN BABI (bölümü) Ebu Muti: İmanın ne olduğunu bana açıklayın ![]() ![]() ![]() Ebu Hanife: - İbn-i Ömere dinden soruldu da O: İmana sarıl ve onu öğren buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber de: " - İman Allahtan başka ilah olmadığına, Muhammed'in Allahın kulu ve elçisi olduğuna şehadet etmen, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kadere, hayır (iyilik) ve şerrin (kötülük) Allahtan olduğuna imandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Buhari, Muslim, İmam Ahmed) Ebu Muti: Buna kesin olarak inanan ve ikrar eden (söyleyen) mümin midir? Ebu Hanife: - Evet,bunu ikrar edince islamın tümünü ikrar etmiş olur, mümindir ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Eğer yaratılmışlardan bir şeyi inkar etse "bilmem ki bunun yaratıcısı kim?" dese ne olur? Ebu Hanife: - O kimse "Allah herşeyin halıkı(yaratıcısı)dır" (En'**/103) ayetinden dolayı kafir olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Şirk diyarında (Allah'a ortak koşanların yaşadığı yer) bulunan İslamı mücmel (genel) olarak kabul eden, farzları ve amelleri bilmeyen, kitabı ve islamın icaplarını ikrar etmediği halde, Allahı ve imanı kabul eden, fakat imanın icaplarını ikrar etmeyerek ölen kişi mümin midir? Ebu Hanife: - Evet ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: İmanı, kabulden başka bir şey bilmez, amel etmez ve ölürse(?) Ebu Hanife: - O mümindir ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Bana imanın ne olduğunu açıklayın Ebu Hanife: - İman Allahtan başka ilah olmadığına, O'nun bir olup şeriki (ortağı) bulunmadığına, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, cennetine, kıyamete hayır ve şerre, hiç bir kimseye kendi amelini yaratma gücünün verilmediğine, insanların kendisi için yaratıldıkları, sonuca ve ilahi takdirin cereyan ettiği şeye intikal edeceklerine şahitlik etmendir ![]() Ebu Muti: Eğer bunun hepsini kabul eder fakat "Dileyen iman etsin dileyen kafir olsun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Bir kimse bana isabet eden musibetle Allah mubtela mı kılmıştır, yoksa onu ben mi kazanmışımdır? O musibet Allahın beni mubtela kıldığı şeylerden değildir, derse kafir olur mu? Ebu Hanife: - Hayır ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Çünkü Allah "Sana isabet eden iyilik eden Allahtandır, sana isabet eden kötülük de nefsindendir"(Nisa/79) buyurur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Eğer Allah kullarını günah işlemeye zorluyor, daha sonra onları günahtan dolayı cezalandırıyor denirse ne cevap verelim? Ebu Hanife: - Ona "Kul kendisi için fayda veya zarar vermeye muktedir olabilir mi?" diye sor ![]() ![]() ![]() ![]() [size="2">Ebu Muti: Eğer,"][/size][size="2">- O taatı dileyene ehildir, masiyeti dileyene değil ![]() ![]() ![]() ![]() [size="2">Ebu Muti: Eğer "][/size]- Allah İsrailoğullarının denizi geçmelerine hükmedip Firavunun boğulmasını takdir etti mi? diye sor, evet derse: Firavunun Musa'yı ele geçirmek için gitmemesi, kendisinin ve arkadaşlarının boğulmaması vaki olur muydu? diye sor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KADER KONUSUNDA BİR BÖLÜM Ebu Hanife: - Abdullah ibn Mesud rivayet etmiştir ki Rasulullah şöyle buyurur "Şüphesiz ki sizin herhangi birinizin yaratılması, ana karnında kırk gün nutfe, sonra bunun gibi bir kan pıhtısı, sonra bunun gibi bir parça et olarak devam eder daha sonra Allah ona bir melek gönderir, üzerine rızkını ve ecelini, said (iyi) ve şaki (kötü) olanı yazar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Niçin? Oysaki Allah ve rasulü, marufu emredip, münkerden nehyetmeyi emretmişlerdir ![]() ![]() Ebu Hanife: - Orası öyle fakat kan dökmek, haramı helal saymak ve malları yağmalamak gibi fiillerle, bozup ifsad ettikleri şeyler, ıslah ettiklerinden daha fazla olur ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Tecavüz eden zümreye kılıçla mı vuruşuruz? Ebu Hanife: - Evet, marufu emredersin, münkerden sakındırırsın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Tahkimci Havaric (Hariciler) için ne dersin? Ebu Hanife: - Onlar havaricin en kötüleridirler ![]() Ebu Muti: Onları tekfir edebilir miyiz? Ebu Hanife: - Hayır,fakat Ali ve Ömer bin Abdulaziz gibi hayırlı imamların yaptığı gibi onlarla harbederiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Havariç isyan edip, muharebe yapıp, yağmacılık ettikten sonra, sulh yapsalar, onlar daha önceki hareketlerinden dolayı takibata uğrarlar mı? Ebu Hanife: - Harb bitince onlar için bir zarar yoktur ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Osmanın katli hususunda insanlar arasında ortaya çıkmış olan fitneden ashab; bir tevil neticesinde kana bulaşanlara kısas yapılmayacağı, tevil sonucu haram ilişkilerde bulunanlara had uygulanamayacağı, yine teville bir mala sahip çıkan birisi için takibatta bulunulamayacağında ittifak ettikleri hadisinden dolayıdır ![]() ![]() Ebu Muti: Bir kişi kafiri kafir olarak bilmem dese(?) Ebu Hanife: - O da kafir gibidir Ebu Muti: Eğer kafirin son gideceği yer neresi bilmem derse(?) Ebu Hanife: - O Allahın kitabını inkar etmiş ve kafir olmuş olur ![]() [size="2">Ebu Muti: Kendisine "][/size]- Onun imanında şüphe vardır ![]() Ebu Muti: İmanla küfür arasında üç durumdan biri olan münafıklıktan başka bir durum var mıdır? O kimse ya kafirdir, ya münafıktır, ya da Mümindir ![]() ![]() ![]() Ebu Hanife: - Hayır,İmanında şüphe olan kimse münafık değildir ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Muaz bin Cebelin arkadaşı ve İbn Mesudun rivayetinden dolayı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Ben cennetliğim diyenin durumu nedir? Ebu Hanife: - Yalan söylemiştir, o bunu bilmiyor ![]() ![]() Ebu Muti: Eğer kendisinin cehennem ehli olduğunu söylerse(?) Ebu Hanife: - Yalan söylemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Onun imanı meleklerinki gibi olur mu? Ebu Hanife: - Evet Ebu Muti: Amelde kusur ederse gerçekten mümin midir? Ebu Hanife: - Bana Harise'nin hadisini naklettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Bazılarına ne oluyor da mümin ateşe girmez diyorlar? Ebu Hanife: - Cehenneme girenler tamamen iman etmişlerdir ![]() Ebu Muti: Kafirin durumu nedir? Ebu Hanife: - Onlar O gün iman ederler ![]() Ebu Muti: Bu nasıl olur? Ebu Hanife: - Allah Kuranda şöyle buyurur: "Onlar bizim cezamızı görünce, biz yalnız Allah'a inandık, Şirk koştuklarımızı reddettik,dediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: İman eden fakat namaz kılmayan, oruç tutmayan, bu amellerin hiç birini işlemeyen kimseyi iman kurtarır mı? Ebu Hanife: - Onun işi Allah'a kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Bana katilden ve arkasında namaz kılmaktan bahsedin ![]() ![]() ![]() Ebu Hanife: - Her takva sahibi ve günahkarın peşinde namaz caizdir ![]() ![]() Ebu Muti: İnsanlara kılıçla karşı çıkan, çarpışan ve onlardan bir takım şeyler alanlardan bahsedin ![]() ![]() ![]() Ebu Hanife: - Onlar çeşitli zümrelerdir, hepsi cehennemdedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife )ALLAHIN DİLEMESİ BABI Ebu Muti: Allah yaratmayı dilemediği bir şeyi emretmiş, fakat emretmediği halde yaratmış mıdır? Ebu Hanife: - Evet Ebu Muti: Bu nasıl olur? Ebu Hanife: - Allah kafire müslüman olmayı emretmiş, fakat kafir için müslümanlığı yaratmamıştır ![]() ![]() Ebu Muti: Allah emretmemiş olduğu şeyden razı olur mu? Ebu Hanife: - Evet, nafile ibadetler buna misaldir ![]() Ebu Muti: Allah bir şeyi emrettiği halde ondan razı olmama durumu var mıdır? Ebu Hanife: - Hayır ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Çünkü Allah emrettiği herşeyden razıdır ![]() Ebu Muti: Allah kullarını razı olduğu şeylerden mi, yoksa razı olmadığı şeylerden dolayı mı sorguya çeker? Ebu Hanife: - Allah kullarını razı olmadığı şeylerden dolayı sorguya çeker ![]() ![]() Ebu Muti: Allah onlara dilediği için mi azab eder, yoksa dilemediği için mi? Ebu Hanife: - Allah onlar hakkında dilediği için azab eder ![]() ![]() Ebu Muti: Allah onlara İslamı emretmiş, sonrada onlar için Küfrü dilemiş midir? Ebu Hanife: - Evet ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Allahın dilemesi emrini mi, yoksa emri dilemesini mi geçmiştir? Ebu Hanife: - Allahın dilemesi emrini geçmiştir ![]() Ebu Muti: Allahın dilemesi onun rızası mıdır değil midir? Ebu Hanife: - Dilemesi, rızası ve emrettiği hususta taat ile amel eden kimse için, Allah rızası vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Rızası olduğu konuda Allah kulunu azaba çeker mi? Ebu Hanife: - Allah kullarını, rızası olmadığı küfürden dolayı azaba çeker, fakat onların taatı terketmeleri ve günah işlemelerinden dolayı onlardan intikam alıp, azab etmeye rızası vardır ![]() Ebu Muti: Allah müminler için küfrü dilemiş midir? Ebu Hanife: -Hayır, fakat müminler için imanı dilemiştir ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Allah kafirleri, razı olduğu şeyleri yarattığından dolayı mı, razı olmadığı şeyleri yarattığından dolayı mı azablandırır? Ebu Hanife: - Allah kafirleri yaratmaya razı olduğu şeylerden dolayı azaba uğratır ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Allah, küfrü yaratmaya rızası olduğu halde onları küfürlerinden dolayı azaba çeker ![]() ![]() Ebu Muti: Allah "Kulları için küfre rızası yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Çünkü Allah iblisi yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Niçin? Ebu Hanife: - Allah içkinin kendisine rıza gösterse idi, onu içen Allah'ın razı olduğu şeyi içmiş olurdu ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Yahudiler "Allahın eli bağlıdır[size="2">"]- Hayır ![]() ![]() ![]() *** Ebu Hanife: - Eğer bir kimse "Allah tüm insanları melekler gibi itaatkar yaratmak isteseydi, buna kadir olur muydu?" Bunu haber ver denildiğinde "hayır" derse Allahı kendisini tavsif ettiğinden başkası ile vasıflandırmış olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÜNAH İŞLEYENİN KAFİR OLDUĞU İDDİASINA REDDİYE Ebu Muti: Eğer bir kimse günah işleyen kafirdir, derse onun sözünü boşa çıkaracak cevap nedir? Ebu Hanife: - Ona şöyle cevap verilir: "Yunusu da an ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Eğer bir kimse cennat-cehennem yaratılmış değillerdir,derse(?) Ebu Hanife: - Ona şöyle de: Onlar bir şey dir ![]() Ebu Muti: Eğer cennet ve cehennem fanidir,derse(?) Ebu Hanife: - Ona Allah Kuranda cennetin nimetlerini "Kesilip tükenmeyen, yasak da edilemeyen"(Vaka/32) olarak vasfetmektedir,de ![]() ![]() ![]() Cennetlik ve cehennemlikler girdikten sonra cennet ve cehenneme yok olacaktır diyen de orada ebedi kalışı inkar ettiği için kafir olmuş olur ![]() Allah mahlukların sıfatları ile sıfatlanamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Muti: Eğer Allah nerdedir,diye sorulursa(?) Ebu Hanife: - O kimseye: yaratılmadan önce mekan yoktu, halbuki Allah vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İMAN BABI Ebu Hanife: [size="2">- Eğer imanın yeri sorulursa onun kaynağının ve yerinin kalb olduğu, fer'inin de cesette bulunduğu söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|