Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Yazılar & Hikayeler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
azam, ebu, ekber, fikhul, hanife, imami

Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife )

Eski 09-08-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife )



FIKH-UL EKBER( İmam-ı Azam Ebu Hanife )
FIKH-UL EKBER ( İmam-ı Azam Ebu Hanife )
* Ehl-i Sünnet İnançları
Ebu Muti Hakem b Abdullah el-Belhi şöyle demiştir:
Ebu Hanife'ye Fıkh-ul Ekberi sordum şöyle dedi:

" - Ehl-i kıbleden olanı tekfir etmemen (küfürle itham etmek) , kimseyi imandan uzaklaştırmaman, marufu emredip ( iyiliği emredip) münkerden (kötü,fena şeylerden) sakındırman, senin için takdir olunanın mutlaka sana ulaşacağını bilmen, Ashabtan (Peygamberimizin arkadaşları) hiçbiri ile alakanı kesmemen, birini sevip diğerini sevmemezlik etmemen, HzOsman ve HzAli'nin durumunu Allaha havale etmendir[size="2">"]- Dinde fıkıh, ahkamda (hükümlerdeki) fıkıhtan daha üstündür Kişinin nasıl ibadet edeceğini öğrenmesi bir çok ilimden daha efdaldir[/size]

Ebu Muti: Bana dinin en faziletlisini haber ver

Ebu Hanife: - Fıkhın en faziletlisi; kişinin Allaha imanı, şerayi, sünnetler, haddler (cezalar), ümmetin ittifak ve ihtilafını bilmesidir

İMAN BABI (bölümü)

Ebu Muti: İmanın ne olduğunu bana açıklayın

Ebu Hanife: - İbn-i Ömere dinden soruldu da O: İmana sarıl ve onu öğren buyurdu İman nedir? dendi O: soranın elinden tuttu ve yaşlı bir zata götürdü ve şöyle dedi: Bana imanın ne olduğunu soruyor diyerek, bana bu zatın Bedir savaşına katılanlardan olduğunu söyledi İbn-i Ömer şöyle devam etti: Ben peygamberin yanındaydım, bu zatta beraberdi Birden karşımıza güzel saçlı, sarıklı ve çölde yaşadığını sandığımız bir adam geldi İnsanların arasından geçerek Peygamberin önünde durdu "Ey Allahın Rasulü iman nedir?" diye sordu

Peygamber de:
" - İman Allahtan başka ilah olmadığına, Muhammed'in Allahın kulu ve elçisi olduğuna şehadet etmen, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe, kadere, hayır (iyilik) ve şerrin (kötülük) Allahtan olduğuna imandır[size="2"> "]- Namaz kılmak,zekat vermek,oruç tutmak,hacca gitmek ve cünüplükten dolayı gusletmektir[/size][size="2">"]- İhsan Allah'ı görürcesine ibadet etmendir Sen O'nu görmesende O seni görür, buyurdu[/size][size="2">"]- Bu hususta sorulan sorandan daha bilgili değildir[/size][size="2"> "]- Bu gelen Cebrail idi, size dinden bilmeniz gerekenleri öğretmek için geldi[/size] "
(Buhari, Muslim, İmam Ahmed)

Ebu Muti: Buna kesin olarak inanan ve ikrar eden (söyleyen) mümin midir?

Ebu Hanife: - Evet,bunu ikrar edince islamın tümünü ikrar etmiş olur, mümindir

Ebu Muti: Eğer yaratılmışlardan bir şeyi inkar etse "bilmem ki bunun yaratıcısı kim?" dese ne olur?

Ebu Hanife: - O kimse "Allah herşeyin halıkı(yaratıcısı)dır" (En'**/103) ayetinden dolayı kafir olmuştur Sanki o kimse, o şeyin Allahtan başka yaratıcısı vardır demiştir Keza Allah'ın bana namaz, oruç ve zekatı farz kıldığını bilmiyorum dese yine kafir olur Çünkü Allah "Namazı dosdoğru kılın, zekatı verin"(Bakara/43) ve "Sizin üzerinize oruç farz kılındı"(Bakara/178) buyurmuştur Eğer o kişi ben bu ayete inanıyorum fakat tefsirini bilmiyorum derse kafir olmaz Çünkü o kimse ayetin Allah tarafından indirildiğine inanmış ama tefsirinde yanılmıştır

Ebu Muti: Şirk diyarında (Allah'a ortak koşanların yaşadığı yer) bulunan İslamı mücmel (genel) olarak kabul eden, farzları ve amelleri bilmeyen, kitabı ve islamın icaplarını ikrar etmediği halde, Allahı ve imanı kabul eden, fakat imanın icaplarını ikrar etmeyerek ölen kişi mümin midir?

Ebu Hanife: - Evet

Ebu Muti: İmanı, kabulden başka bir şey bilmez, amel etmez ve ölürse(?)

Ebu Hanife: - O mümindir

Ebu Muti: Bana imanın ne olduğunu açıklayın

Ebu Hanife: - İman Allahtan başka ilah olmadığına, O'nun bir olup şeriki (ortağı) bulunmadığına, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, cennetine, kıyamete hayır ve şerre, hiç bir kimseye kendi amelini yaratma gücünün verilmediğine, insanların kendisi için yaratıldıkları, sonuca ve ilahi takdirin cereyan ettiği şeye intikal edeceklerine şahitlik etmendir

Ebu Muti: Eğer bunun hepsini kabul eder fakat "Dileyen iman etsin dileyen kafir olsun[size="2">"]- O iddiasında yalancıdır Allahın "Gerçekten Kuran bir öğüttür Kim dilerse öğüt alır Ancak Allahın diledikleri öğütlenir" (Müddessir/54-56) "Allah dilemedikçe siz bir şey dileyemezsiniz" (İnsan/30) ayetlerini görmüyor musun? "Dileyen iman etsin,dileyen kafir olsun" ayeti tehdid içindir O kişi bu sözü ile ayeti reddetmediğinden kafir olmamıştır Ayetin tenzilini (indirilmiş halini) reddetmemiş ama tevilinde(yorumunda) yanılmıştır[/size]

Ebu Muti: Bir kimse bana isabet eden musibetle Allah mubtela mı kılmıştır, yoksa onu ben mi kazanmışımdır? O musibet Allahın beni mubtela kıldığı şeylerden değildir, derse kafir olur mu?

Ebu Hanife: - Hayır

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Çünkü Allah "Sana isabet eden iyilik eden Allahtandır, sana isabet eden kötülük de nefsindendir"(Nisa/79) buyurur Yani kötülük, günahın sebebiyledir, ben de onu sana günahın sebebiyle takdir ettim buyurmaktadır Keza Allah şöyle buyurur "Size isabet eden her musibet, ellerinizle işlediklerinizden dolayıdır"(Şura/30) "O dilediğini dalalette (sapıklıkta) bırakır,dilediğini de hidayet eder (doğru yola yöneltir) "(Nahl/93) buyurur O kimse de tevilde hata etmiştir "Allah insan ile kalbi arasına girer" ayetinin manası; müminle küfür arasına, kafirle iman arasına girer demektir Şüphesiz ki kulun kendisiyle kötülüğü işlediği güç(istitaat), bizatihi kulun iyiliği işlemesi için de müsaittir Kul Allahın kendisinde meydana getirdiği, kötülükte değil, iyilikte kullanılmasını emrettiği istitaatı sarf (gücü harcaması) ve tevcihinden (yönlendirmesinden) dolayı ceza görecektir

Ebu Muti: Eğer Allah kullarını günah işlemeye zorluyor, daha sonra onları günahtan dolayı cezalandırıyor denirse ne cevap verelim?

Ebu Hanife: - Ona "Kul kendisi için fayda veya zarar vermeye muktedir olabilir mi?" diye sor Eğer "Hayır, çünkü onlar itaat ve masiyyet (isyan-günah) dışında kendileri için fayda ve zarar konusunda mecburdurlar" derse, Ona "Allah şerri yarattı mı?" diye sor "evet" derse iddiasından kendi vazgeçmiş olur "Hayır" derse de ki "Yarattığı şeylerin şerlerinden sabahın rabbine sığınırım" ayetinden dolayı kafir olur Çünkü bu ayet, Allahın şerri yarattığını haber vermektedir

[size="2">Ebu Muti: Eğer,"][/size][size="2">- O taatı dileyene ehildir, masiyeti dileyene değilderiz Eğer "][/size]
[size="2">Ebu Muti: Eğer "][/size]- Allah İsrailoğullarının denizi geçmelerine hükmedip Firavunun boğulmasını takdir etti mi? diye sor, evet derse: Firavunun Musa'yı ele geçirmek için gitmemesi, kendisinin ve arkadaşlarının boğulmaması vaki olur muydu? diye sor Eğer, evet derse kafir olur Hayır derse önceki sözünü yalanlamış olur

KADER KONUSUNDA BİR BÖLÜM

Ebu Hanife: - Abdullah ibn Mesud rivayet etmiştir ki Rasulullah şöyle buyurur "Şüphesiz ki sizin herhangi birinizin yaratılması, ana karnında kırk gün nutfe, sonra bunun gibi bir kan pıhtısı, sonra bunun gibi bir parça et olarak devam eder daha sonra Allah ona bir melek gönderir, üzerine rızkını ve ecelini, said (iyi) ve şaki (kötü) olanı yazar Kendisinden başka ilah olmayan Allah'a yemin ederim ki, kişi kendisiyle cehennem arasında bir zira' mesafe (yaklaşık 75 cm) kalıncaya kadar cehennemliklerin amelini işler Daha sonra ilahi yazı onu geçer Hiç şüphesiz kişi cennet ehlinin amelini işler, öyleki cennetle kendisi arasında bir zira' mesafe kalmışken cehennem ehlinin amelini işler, sonra ölür ve cehenneme gider[size="2">"]- Hayır[/size]

Ebu Muti: Niçin? Oysaki Allah ve rasulü, marufu emredip, münkerden nehyetmeyi emretmişlerdir Bu gerekli bir farizadır

Ebu Hanife: - Orası öyle fakat kan dökmek, haramı helal saymak ve malları yağmalamak gibi fiillerle, bozup ifsad ettikleri şeyler, ıslah ettiklerinden daha fazla olur Oysa Allah Kuranda şöyle buyurmuştur: "Müminlerden iki zümre (grup) birbiriyle döğüşecek olurlarsa aralarını bulup barıştırın Onlardan biri diğerine tecavüzde bulunursa, mütecaviz olan tarafla Allahın emrine dönünceye dek savaşın"(Hucurat/9)

Ebu Muti: Tecavüz eden zümreye kılıçla mı vuruşuruz?

Ebu Hanife: - Evet, marufu emredersin, münkerden sakındırırsın Kabul ederlerse ederler, yoksa onlarla savaşırsın İmam zalim de olsa, sen adil zümreyle beraber olursun Zira HzPeygamber de "Size zalim olanın zulmü, adil olanın adaleti zarar vermez Sizin ecriniz size, onun vebali de ona aittir"(İbn Mace)

Ebu Muti: Tahkimci Havaric (Hariciler) için ne dersin?

Ebu Hanife: - Onlar havaricin en kötüleridirler

Ebu Muti: Onları tekfir edebilir miyiz?

Ebu Hanife: - Hayır,fakat Ali ve Ömer bin Abdulaziz gibi hayırlı imamların yaptığı gibi onlarla harbederiz Şüphesiz ki, hariciler tekbir getiriyor, namaz kılıyorlar, Kuran okuyorlar Ebu Umame hadisini hatırlamıyor musun? O Ş** mescidine girdiğinde oradaki haricilerin reisleri ile karşılaştı Ebu Galib el-Hımsi'ye Ey Ebu Galip bunlar senin memleketinin insanlarıdır Bunların kim olduklarını sana bildirmek istedim Onlar cehennem ehlinin köpekleridir Onlar sema örtüsünün altında öldürülenlerin en şerlileridir"der ve bu esnada ağlar Ebu Galib ona: "Ey Ebu Umame seni ağlatan nedir? Onlar müslümandılar, halbuki sen onlar hakkında işittiklerini söylüyorsun"dedi Bunun üzerine Ebu Umame: "Onlar Allahın kendileri için; O gün kiminin yüzleri ağarır, kimilerininki kararır Yüzleri kararanlara, siz iman ettikten sonra kafir mi oldunuz? Küfrünüzden dolayı tadın azabı, denilecek Yüzü ağaranlar ise Allahın rahmetine kavuşurlar ve orada ebedi kalırlar "(Al-i İmran/106) buyurduğu kimselerdirBunun üzerine Ebu Galib, söylediğinin kendi görüşü mü yoksa Peygamberden mi işittiğini sordu Ebu Umame de "eğer ben bunu Peygamberden bir,iki,üçyedi defa duymamış olsaydım size haber vermezdim" dedi ve havarici Allahın kendi üzerindeki nimetlerini küfürle tekfir etti(İmam Ahmed)

Ebu Muti: Havariç isyan edip, muharebe yapıp, yağmacılık ettikten sonra, sulh yapsalar, onlar daha önceki hareketlerinden dolayı takibata uğrarlar mı?

Ebu Hanife: - Harb bitince onlar için bir zarar yoktur Onlara had de tatbik edilmez Kan dökmeleri de böyledir kısas yapılmaz

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Osmanın katli hususunda insanlar arasında ortaya çıkmış olan fitneden ashab; bir tevil neticesinde kana bulaşanlara kısas yapılmayacağı, tevil sonucu haram ilişkilerde bulunanlara had uygulanamayacağı, yine teville bir mala sahip çıkan birisi için takibatta bulunulamayacağında ittifak ettikleri hadisinden dolayıdır Fakat mal mevcut olursa sahibine iade edilmesi gerekir

Ebu Muti: Bir kişi kafiri kafir olarak bilmem dese(?)

Ebu Hanife: - O da kafir gibidir

Ebu Muti: Eğer kafirin son gideceği yer neresi bilmem derse(?)

Ebu Hanife: - O Allahın kitabını inkar etmiş ve kafir olmuş olur

[size="2">Ebu Muti: Kendisine "][/size]- Onun imanında şüphe vardır

Ebu Muti: İmanla küfür arasında üç durumdan biri olan münafıklıktan başka bir durum var mıdır? O kimse ya kafirdir, ya münafıktır, ya da Mümindir(?)

Ebu Hanife: - Hayır,İmanında şüphe olan kimse münafık değildir

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Muaz bin Cebelin arkadaşı ve İbn Mesudun rivayetinden dolayı Bana Hammadın Haris bin Malikten rivayet ettiğine göre; Muaz'a ölüm geldi çattı Bu durumda Haris de ağladı Muaz sebebini sordu O da ölümden dolayı değil, biliyorum ki ahret sana dünyadan daha hayırlıdır Fakat senden sonra öğreticimiz kim olacak? dedi bir başka rivayette de senden sonra dini bilen kim? şeklindedir Muaz da:"Acele etme, Abdullah bin Mesud'a tabi ol"dedi Daha sonra Haris "Bana vasiyette bulun dedi O da Allah ne dilediyse vasiyet etti ve "Alimin sürçmesinden sakın" dedi Muaz vefat edince Haris Kufede İbn Mesudun ashabına geldi Namaz için nida edildiğinde Haris:"Bu davete uyun, bunu dinleyip icabet etmek her müslüman için haktır"dedi Ona bakıştılar ve "Sen muhakkak mümin misin diye sordular O da "Evet,elbette" dedi Onlar birbirlerine bakıştılar İbn Mesud gelince durumu ona haber verdiler O da Harise onların dediği gibi söyledi Bunun üzerine Haris boynunu büktü ve ağladı ve "Allah Muaz'a rahmet eylesin" dedi ve İbn Mesud'a vaziyeti anlattı İbn Mesud ona "Sen şüphesiz mümin misin?" diye sorunca o da "evet"dedi İbn Mesud Ona "sen kendinin cennet ehlinden olduğunu iddia ediyorsun dedi Bunun üzerine Haris de "Allah Muaz'a rahmet eylesin, bana alimin zellesinden(sürçmesinden), münafığın da hükmünü kabulden kaçınmamı tavsiye etti" İbn Mesud: "Sen benim sürçmemi gördün mü?" diye sorunca, Haris:"Allah aşkına söyle Peygamber hayattayken insanlar, gizli ve aşikar durumlarında mümin, gizli ve açık durumlarında kafir, gizlilik durumunda münafık ve açıktan mümin olmak üzere üç gruptan ibaret değiller miydi? Sen bu üç fırkanın hangisindensin?" dedi İbn Mesud "Madem Allah için and verdin, söyleyeyim ben gizlide ve açıkta müminim"dedi Bunun üzerine Haris kendisini, niçin elbette müminim dediğinden dolayı ayıpladığını sordu İbn Mesud da "Evet gerçekten bu benim sürçmemdir Onu benim üzerime gömün Allah Muaz'a rahmet etsin dedi(Darimi)

Ebu Muti: Ben cennetliğim diyenin durumu nedir?

Ebu Hanife: - Yalan söylemiştir, o bunu bilmiyor Mümin; imanı sebebiyle cennete giren, işledikleri sebebiyle ateşte azab gören kimsedir, dedi

Ebu Muti: Eğer kendisinin cehennem ehli olduğunu söylerse(?)

Ebu Hanife: - Yalan söylemiştir Onun bu hususta bilgisi yoktur Şüphesiz ki O Allah'ın rahmetinden umudunu kesmiştir Müminin gerçekten müminim demesi gerekir Çünkü O imanında şüphe etmemektedir

Ebu Muti: Onun imanı meleklerinki gibi olur mu?

Ebu Hanife: - Evet

Ebu Muti: Amelde kusur ederse gerçekten mümin midir?

Ebu Hanife: - Bana Harise'nin hadisini naklettiler Peygamber ona; " Nasıl sabahladın?, dedi O da Gerçek mümin olarak sabahladım, dedi Peygamber; "söylediğine dikkat et, her hakkın bir hakikatı vardır, senin imanının hakikatı nedir? " dedi Harise; Canım dünyadan vazgeçtim, gündüzümde susuz, gecemde uykusuz kaldım Ben sanki Rabbimini arşına bakıyorum, sanki cennette birilerini ziyaret eden cennetliklere nazar ediyorum, sanki ben cehennemde yığılan insanları görüyorum, dedi Bunun üzerine peygamber: "İsabet ettin; devam et, isabet ettin; devam et" dedi ve daha sonra "Kim Allahın kalbini nurlandırdığı kimseye bakmak isterse Harise'ye baksın"buyurdu Daha sonra Harise: "Ey Allahın Rasulü bana şehit olmam için dua et" dedi Rasul ona dua etti ve O sonraları şehit oldu (Buhari,Muslim)

Ebu Muti: Bazılarına ne oluyor da mümin ateşe girmez diyorlar?

Ebu Hanife: - Cehenneme girenler tamamen iman etmişlerdir

Ebu Muti: Kafirin durumu nedir?

Ebu Hanife: - Onlar O gün iman ederler

Ebu Muti: Bu nasıl olur?

Ebu Hanife: - Allah Kuranda şöyle buyurur: "Onlar bizim cezamızı görünce, biz yalnız Allah'a inandık, Şirk koştuklarımızı reddettik,dediler Onların azabımızı gördüklerinde iman etmeleri fayda vermez" (Mümin/84-85)Kim haksız yere başkasını öldürürse,yahut hırsızlık ederse veya yol keserse yahut günah işler facirlik ederse yahut da içki içer sarhoş olursa; bu kişi günahkar bir mümindir, kafir değildir Bu durumdakiler işledikleri kadar cehennemde kalırlar, ama imanları sebebiyle cehennemden çıkarılırlarİman edilecek hususların hepsine inanan, fakat İsa ve Musa peygamber midir? değil midir? diyen kafir olur Keza kafir cennete mi, yoksa cehenneme mi gider, bilmem, diyenler de: "Kafirler için cehennem ateşi vardır, onlar öldürülmezler ki ölsünler" (Fatır/36), "Onlar için yakılma azabı vardır" (Buruc/11) "Onlar için şiddetli bir azab vardır" (Al-i İmran/5) ayetleri sebebiyle kafir olur Said bin Museyyeb'den bana ulaştığına göre, "kafirleri bulundukları mevkiie indirmeyen, onlar gibidir"

Ebu Muti: İman eden fakat namaz kılmayan, oruç tutmayan, bu amellerin hiç birini işlemeyen kimseyi iman kurtarır mı?

Ebu Hanife: - Onun işi Allah'a kalmıştır Dilerse azab eder Allah'ın kitabından her hangi bir şeyi inkar etmeyen kafir olmaz Bana ehli iman birinin haber verdiğine göre, Muaz bin Cebel Hıms şehrine girdiği zaman insanlar onun çevresinde toplandılar Bir genç ona "Namaz kılan, oruç tutan, hacceden, cihadda bulunan, köle azad eden, zekat veren ama Allah ve rasulünden şüphe eden birine ne dersin?" diye sordu Muaz: "Onun için ateş vardır"dedi O genç: Namaz kılmayan, Oruç tutmayan, haccetmeyen, zekat vermeyen, fakat Allah ve Rasulüne inanan için ne dersin?" dedi de Muaz: "Onun için Allahın affını umar, azaba uğrayacağından da korkarım" dedi Bunun üzerine o genç: "ey Abdurrahman'ın babası, şüphe ile amel fayda vermediği gibi, imanla beraber herhangi bir şey de zarar vermez dedi ve gitti Muaz da "Bu vadide bu gençten daha bilgilisi yok" dedi Mütecaviz kimselerle, küfürlerinden dolayı değil, haddi tecavüzlerinden dolayı savaş Adil zümre ve zalim sultanla beraber ol Fakat mütecavizlerle beraber olma Cemaat ehlinde fasit ve zalimler olsa bile, onlar içinde sana yardımcı olacak salih insanlar da vardır Eğer cemaat zalim ve mütecavizlerden müteşekkil ise, onlardan ayrıl Çünkü Allah "Allahın arzı geniş değil miydi?Hicret edeydiniz"(Nisa/97) "Ey mümin kullarım arzım geniştir,ancak bana kulluk edin"buyurmaktadır İbn Mesuddan rivayet edildiğine göre Peygamber şöyle buyurdu: "Bir yerde masiyetler zuhur edip onu değiştirmeye gücün yetmezse, oradan başka yere git, orada rabbine kulluk et" Yine Peygamber "Fitneden korktuğu yeri bırakıp, fitneden korkmadığı bir yere giden kimse için Allah yetmiş sıddık sevabı yazar"(Buhari,İbn Mace) buyurdu Bilmiyorum, "Rabbim semada mı yoksa arzda mıdır?" diyen kafir olur Keza "Allah arş üzerindedir"diyen de bilmiyorum, arş semada mı yoksa arzda mıdır? diyen de böyledir Allah'a dua ederken yukarıya yönelinilir, aşağıya değil Çünkü aşağının Rububiyyet ve uluhiyyetle alakası yoktur Nitekim hadiste şöyle buyrulur: Bir adam Peygambere siyah bir cariye getirdi ve benim üzerime mümin bir köle azad etmek vacib oldu Bu kafir midir? diye sordu Peygamber cariyeye "Sen mümin misin?" dedi Cariye evet deyince, peygamber "Allah nerede?"dedi cariye de semayı işaret etti Bunun üzerine peygamber "Bu mümindir azad et"dedi (Müslim,Ebu Davud) Kabir azabını bilmem diyen helaka uğrayan cehmiyedendir Çünkü o Allahın "Biz onları iki defa azablandıracağız"(Tevbe/101) "Zalimler bundan başka azaba da uğrayacaklar" (Tur/47) ayetlerini inkar etmiştir Eğer "Ben ayete inanıyorum ama tefsir ve teviline inanmıyorum derse kafir olur Çünkü Kuranda tevili, tenzilinin aynı olan ayetler vardır Eğer bunu inkar ederse kafir olur İbn Abbastan rivayetle HzPeygamber "Benim ümmetimin en şerlileri ben ateşte değil, cennette olacağım, diyenlerdir" Yine Rasul: "Ümmetimden müteelli olanların vay haline" buyurdu Müteelli kimdir denilince "Onlar falanca cennettedir, falanca cehennemdedir, diyenlerdir" Yine İbn Ömer'den rivayetle Peygamber şöyle buyurdu: "Allah aralarında hükmedene dek, ümmetimin cennet yada cehennemde olduklarını söylemeyiniz" Yine Rasul: "Allah şöyle buyuruyor: Kullarımı ben aralarında Kıyamet günü hükmedip, yerlerine göndermeden, siz cennet yada cehenneme göndermeyin" dedi"

Ebu Muti: Bana katilden ve arkasında namaz kılmaktan bahsedin

Ebu Hanife: - Her takva sahibi ve günahkarın peşinde namaz caizdir Senin ecrin sana, onunki de ona aittir, dedi

Ebu Muti: İnsanlara kılıçla karşı çıkan, çarpışan ve onlardan bir takım şeyler alanlardan bahsedin

Ebu Hanife: - Onlar çeşitli zümrelerdir, hepsi cehennemdedir Ebu hureyreden naklen Rasul şöyle demiştir "İsrailoğulları yetmişiki fırkaya ayrıldı Benim ümmetim de yetmişüç fırkaya ayrılacaktır En büyüğü hariç hepsi de ateştedir"(Tirmizi, İbn Mace, Ebu Davud) Yine İbn Mesud'dan rivayetle Rasulullah;"Kim İslamda kötü bir şey ihdas ederse (çıkarırsa) helak olur, bidat çıkaran sapıklığa düşer, sapıklığa düşen de cehennemdedir" (Buhari) Bize Meymun'un ona da İbn-i Abbas'ın haber verdiğine göre, Peygambere gelen birisi: "Ey Allahın Rasulü, bana öğret" dedi Rasul üç defa "Git Kuran öğren" dedi, dördüncü defa da "Hak sevdiğinden de gelse sevmediğinden de gelse kabul et Kuran öğren, onun yöneldiği tarafa yönel" (İmam Ahmed, Ebu Davud) buyurdu İbn Mesud "Şüphesiz en şerli şeyler sonradan icad edilenlerdir Her ihdas edilen şey bidat; her bidat, dalalet; her dalalet de cehennemdedir" derdi Allah şöyle buyurur "Ona hak yoldan uzak kalmayı, kötülükten sakınmayı ilham ile öğretti"(Şems/8) Keza Allah Musa'ya: "Biz senden sonra kavmini imtihana uğrattık, Samiri de onları saptırdı[size="2">"][/size]


Alıntı Yaparak Cevapla

Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife )

Eski 09-08-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Fikh-Ul Ekber ( İmam-İ Azam Ebu Hanife )



ALLAHIN DİLEMESİ BABI

Ebu Muti: Allah yaratmayı dilemediği bir şeyi emretmiş, fakat emretmediği halde yaratmış mıdır?

Ebu Hanife: - Evet

Ebu Muti: Bu nasıl olur?

Ebu Hanife: - Allah kafire müslüman olmayı emretmiş, fakat kafir için müslümanlığı yaratmamıştır Kafir için küfrü dilemiş, fakat kafire küfrü emretmediği halde yaratmıştır

Ebu Muti: Allah emretmemiş olduğu şeyden razı olur mu?

Ebu Hanife: - Evet, nafile ibadetler buna misaldir

Ebu Muti: Allah bir şeyi emrettiği halde ondan razı olmama durumu var mıdır?

Ebu Hanife: - Hayır

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Çünkü Allah emrettiği herşeyden razıdır

Ebu Muti: Allah kullarını razı olduğu şeylerden mi, yoksa razı olmadığı şeylerden dolayı mı sorguya çeker?

Ebu Hanife: - Allah kullarını razı olmadığı şeylerden dolayı sorguya çeker Onlara küfür, masiyyet ve rıza göstermediği konularda azab eder

Ebu Muti: Allah onlara dilediği için mi azab eder, yoksa dilemediği için mi?

Ebu Hanife: - Allah onlar hakkında dilediği için azab eder Çünkü Allah kullarında asi için masiyyeti, kafir için küfrü dilediği halde, küfür ve masiyyet dolayısı ile azablandırır

Ebu Muti: Allah onlara İslamı emretmiş, sonrada onlar için Küfrü dilemiş midir?

Ebu Hanife: - Evet

Ebu Muti: Allahın dilemesi emrini mi, yoksa emri dilemesini mi geçmiştir?

Ebu Hanife: - Allahın dilemesi emrini geçmiştir

Ebu Muti: Allahın dilemesi onun rızası mıdır değil midir?

Ebu Hanife: - Dilemesi, rızası ve emrettiği hususta taat ile amel eden kimse için, Allah rızası vardır Allah'ın emrinin hilafına hareket eden onun dilemesiyle işlemiş olur, fakat rızasıyla işlemiş olmaz Ona karşı masiyyet işlemiş olur Masiyet ise Allahın rızası hilafınadır

Ebu Muti: Rızası olduğu konuda Allah kulunu azaba çeker mi?

Ebu Hanife: - Allah kullarını, rızası olmadığı küfürden dolayı azaba çeker, fakat onların taatı terketmeleri ve günah işlemelerinden dolayı onlardan intikam alıp, azab etmeye rızası vardır

Ebu Muti: Allah müminler için küfrü dilemiş midir?

Ebu Hanife: -Hayır, fakat müminler için imanı dilemiştir Keza kafirler için küfrü, zina edenler için zinayı, hırsızlık edenler için hırsızlığı, ilim erbabı için ilmi, hayır sahibleri için de hayrı dilemiştir Allah kafirleri yaratmadan önce onların kafirler ve sapıklar olmasını dilemiştir

Ebu Muti: Allah kafirleri, razı olduğu şeyleri yarattığından dolayı mı, razı olmadığı şeyleri yarattığından dolayı mı azablandırır?

Ebu Hanife: - Allah kafirleri yaratmaya razı olduğu şeylerden dolayı azaba uğratır

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Allah, küfrü yaratmaya rızası olduğu halde onları küfürlerinden dolayı azaba çeker Fakat Allahın bizatihi küfre rızası yoktur

Ebu Muti: Allah "Kulları için küfre rızası yoktur[size="2">"]- Allah onlar hakkında diler ama razı olmaz[/size]

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Çünkü Allah iblisi yaratmıştır İblisi yaratmaya rızası var,fakat İblisin kendisine rızası yoktur Keza Allah içki ve domuzu da yaratmıştır Onları yaratmaya rızası olduğu halde kendilerine rızası yoktur

Ebu Muti: Niçin?

Ebu Hanife: - Allah içkinin kendisine rıza gösterse idi, onu içen Allah'ın razı olduğu şeyi içmiş olurdu Fakat onun içkiye ve küfre, İblise ve fiillerine rızası yoktur Fakat bizzat Hz Muhammed'e rızası vardır

Ebu Muti: Yahudiler "Allahın eli bağlıdır[size="2">"]- Hayır[/size]

***

Ebu Hanife: - Eğer bir kimse "Allah tüm insanları melekler gibi itaatkar yaratmak isteseydi, buna kadir olur muydu?" Bunu haber ver denildiğinde "hayır" derse Allahı kendisini tavsif ettiğinden başkası ile vasıflandırmış olur Zira Allah Kuranda: "Kullarının üzerine yegane mutasarrıf odur" (Enam/18) "O kullarının küfrüne razı olmaz"(Zümer/7) ve "O sizin üzerinizsen size azab göndermeğe kadirdir"(Enam/65) buyurmaktadır Eğer "Kadirdir" derse" Allah İblisin itaat konusunda Cebrail gibi olmasını dileseydi, buna muktedir olmaz mıydı?"de Eğer "hayır" derse kendi sözünü terketmiş ve Allah'ı sıfatlarının başkası ile sıfatlandırmış olur Eğer "Kulun zina etmesi, içki içmesi, namuslu insanlara dil uzatması Allah'ın izni ile değil midir?" derse "Evet" denir Eğer "O halde o kimseye niçin hadd cezası tatbik edilir?" derse "Allahın emrettiği terkedilemez" denir Çünkü o kimse kölesini kesse, bu Allah'ın dilemesi ile olur, insanlarda o kimseyi kötülerler Eğer kölesini azad ederse , insanlarda onu överler Bunların her ikisi de Allah'ın dilemesi ile vücuda gelir Fakat kul Allah'ın dilemesi ile masiyet işlerse, işleyen kişinin fiilinde Allahın rızası ve doğruluk yoktur "Niçin ona hadd tatbik edilir" sözü onların prensiplerine göre fasid bir sualdir,ç ünkü onlar bir çok masiyetlerde Allah'ın dilemesini kabul etmezler Ona göre içki içmek gibi bir fiilin haricinde hadd gerekmiyor Oysa ki yaptığı her işi Allah'ın dilemesi ile yapmıştır

GÜNAH İŞLEYENİN KAFİR OLDUĞU İDDİASINA REDDİYE

Ebu Muti: Eğer bir kimse günah işleyen kafirdir, derse onun sözünü boşa çıkaracak cevap nedir?

Ebu Hanife: - Ona şöyle cevap verilir: "Yunusu da an Hani o öfkelenerek çıkıp gitmiş, kendisini tazyik etmeyeceğimizi sanmıştı Karanlıklar içinde niyaz ederek, senden başka ilah yoktur, seni tenzih ederim, ben zalimlerden oldum,dedi" (Enbiya/87) Buna göre o zalim mümindir, kafir ve münafık değildir HzYusufun kardeşleri: "Ey babamız,bizim için günahlarımızın bağışlanmasını dile Biz muhakkak suçlu idik" (Yusuf/97) dediler bu durumlarıyla onlar günahkardırlar, fakat kafir değildirler Allah Peygambere "Senin geçmiş ve gelecek günahını affetmesi için[size="2">"]Şüphesiz Allah ve melekleri peygambere salat ve selam ederler Ey inananlar siz de ona salavat getirin, ona layık olduğu şekilde selam getirin" (Ahzab/56) ayeti gereğince "Eğer müminse ona salavat getir, mümin değilsen getirme" denir keza Allah şöyle buyurur "Ey inananlar, Cuma günü namaz için nida olunduğunda Allah'ın zikrine koşun, alışverişi bırakın[/size][size="2">"][/size]
Ebu Muti: Eğer bir kimse cennat-cehennem yaratılmış değillerdir,derse(?)

Ebu Hanife: - Ona şöyle de: Onlar bir şey dir Oysaki Allah "Allah her şeyi yaratmıştır"(Zümer/62) "Biz herşeyi bir ölçü ile yarattık" (Kamer/49) "Onlar sabah akş** ateşe karşı getirilecekler [size="2">"][/size]
Ebu Muti: Eğer cennet ve cehennem fanidir,derse(?)

Ebu Hanife: - Ona Allah Kuranda cennetin nimetlerini "Kesilip tükenmeyen, yasak da edilemeyen"(Vaka/32) olarak vasfetmektedir,de

Cennetlik ve cehennemlikler girdikten sonra cennet ve cehenneme yok olacaktır diyen de orada ebedi kalışı inkar ettiği için kafir olmuş olur

Allah mahlukların sıfatları ile sıfatlanamaz Onun gazab ve rızası keyfiyetsizdir Sünnet ehlinin görüşü budur Allah gazab eder ve razı olur Onun gazabı cezalandırması, rızası da sevabıdır, denilemez Biz onu kendisini vasfettiği gibi vasfederiz O birdir, hiç bir şeye muhtaç değildir Doğurmamış, doğurulmamıştır, dengi yoktur Hayy, kayyum, kadir, duyan, gören ve bilen odur Onun eli kullarının eli üzerindedir Ama eli kullarının eli gibi bir uzuv değildir O ellerin yaratıcısıdır Onun yüzü yaratıklarının yüzü gibi değildir O bütün yüzlerin yaratıcısıdır Onun nefsi yarattıklarının nefsi gibi değildir Bütün nefislerin yaratıcısı odur "Onun benzeri hiç bir şey yoktur Duyan ve gören odur" (Şura/11)

Ebu Muti: Eğer Allah nerdedir,diye sorulursa(?)

Ebu Hanife: - O kimseye: yaratılmadan önce mekan yoktu, halbuki Allah vardı Mahlukattan hiç biri yokken "nerede" mefhumu mevcutken Allah var idi O her şeyin yaratıcısıdır, de "Eğer dileyen, dilenmiş olan şeyi ne ile diledi?" denilirse "Sıfatla" de O kudretle kadir, ilimle alim, mülk ile maliktir Eğer "Meşietle mi diledi, meşietle takdir edilip ilimle mi diledi?" diye sorarsa "Evet" diye cevap ver

İMAN BABI

Ebu Hanife: [size="2">- Eğer imanın yeri sorulursa onun kaynağının ve yerinin kalb olduğu, fer'inin de cesette bulunduğu söylenir Eğer o parmağında mıdır denirse "]Ağaç altında sana beyat ettiklerinde Allah müminlerden razı oldu"(Fetih/18) ayeti gereğince Allah müminlerden razı olur Allah İblise gazab eder "Dilediğinizi yapın" (Fussilet/40) Ayeti Allahın tehdidini ifade eder "Semuda gelince biz onlara doğru yolu göstermiştik, akat onlar körlüğü hidayete tercih ettiler" Yani onlara hidayeti göstermiş ve açıklamıştık demektir "Dileyen Küfretsin, dileyen iman etsin" (Kehf/29) ayeti tehdidi ifade eder "Ben cinleri ve insanları bana kulluk etsinler diye yarattım" (Zariyat/56) buyrulmaktadır Fakat bu fiillerin hepsi hayırlı, şerli, tatlısı, acısı, zararlısı ve faydalısı, hepsi Allahın takdiri iledir Allah şöyle buyurur: "Eğer Rabbin dileseydi,insanların hepsi de iman ederlerdi Sen niçin insanları mümin olmak için zorlamak istiyorsun[/size][size="2">"]Biz onlara melekler indirseydik, ölüler onlarla konuşsaydı, her şeyi bir araya getirip onların önünde toplasaydık, Allah dilemedikçe yine iman edemezlerdi[/size][size="2">"]Hiç kimse Allahın izni olmadan iman edemez[/size][size="2">"]Allah dilemedikçe siz dileyemezsiniz" (İnsan/30) Yani Allah takdiri ile dilemedikçe sizler dileyemezsiniz HzŞuayb şöyle demişti:" Allah bizi sizin dininizden kurtardıktan sonra yine o dine girersek, Allaha iftira etmiş oluruz Onun için Allahın dilemesi dışında bizim sizin dininize dönmemize imkan yoktur Onun ilmi herşeyi kuşatmıştır Biz Allaha tevekkül ettik Ey Rabbimiz! kavmimizle bizim aramızdaki davada doğrulukla hükmet Sen her şeyin doğrusunu gösteren ve haber verenlerin en hayırlısısın" (Tekvir/29) HzNuh şöyle dedi: "Allah sizin helak edilmenizi dilerse, benim size öğüt vermem ve hayrınızı istemem bana hiçbir fayda vermez O Rabbinizdir, dönüş Onadır[/size][size="2">"]O andolsun Ona (Yusufa) niyet kurmuştu Eğer rabbinin burhanını görmese idi Oda onu kasdetmiş gitmişti Biz böylece ondan kötülük ve hayasızlığı giderdik Çünkü O bizim ihlasa erdirilmiş kullarımızdan idi[/size][size="2">"]Biz Süleymanı denedik,Onun tahtı üstüne bir ceset attık O da hemen Allaha dönüp sığındı[/size]"(Sad:34)

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.