05-06-2014
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Çarmıha Geriliş,Hıristiyan öğretisinde Eski Ahit Ile Yeni Ahit Arasındaki Tarihsel Dönüm Noktası.H
ÇARMIHA GERİLİŞ
Çarmıha geriliş,Hıristiyan öğretisinde Eski Ahit ile Yeni Ahit arasındaki tarihsel dönüm noktası Hıristiyan sanatının en önemli konularından biri Hz İsa'nın yaklaşık 32'de,Yahuda'nın Romalı valisi Pontius Pilatus'un buyruğuyla çarmıha gerilişi,gerek tasvirlerde,gerek inanç düzeyinde çok zengin anlamlar kazanmıştır

Çarmıhagerme,İÖ 6 yüzyıldan beri özellikle Persler,Selevkoslar,Yahudiler,Kartacalılar ve Romalılar arasında ölüm cezasını uygulamanın yaygın bir yöntemiydi Suçlu genellikle önce kırbaçlanır ,sonra da kendi çarmıhının yatay parçasını infaz yerine kadar sürükleyerek taşırdı çarmıhın dikey parçası ise önceden infaz yerinde toprağa çakılmış olurdu Suçlunun giysileri ya kamçılanırken ya da infaz yerinde çıkartılır orada kolları iki yana açılarak yatay parçaya sıkıca bağlanır ya da bileklerinden çiviyle çakılırdı Daha sonra yatay parça çarmıhın direği boyunca yükseltilir ve yerden yaklaşık 3 m yükseklikte direğe tutturulurdu Ardandan da ayaklar direğe sıkıca bağlanır yada çivilenirdi Direğin ortalarına eklenen bir çıkıntıyla da vücuda destek sağlanırdı sonraları ayaklar için de benzer bir dayanmalık kullanıldığını gösteren ender bulgular vardır Suçlunun başının üzerinde ,adının ve suçunun yazılı olduğu bir yafta bulunurdu Suçlu büyük olasılıkla bitkinlik ya da kalp yetmezliği sonucunda ölürdü Şok ve soluk kesilmesiyle ölümü çabuklaştırmak için demir bir çomakla bacaklarınd kırıldığı ( crurifragium) da olurdu
Çarmıha germe yöntemi daha çok siyasal ve dinsel eylemcileri ,korsanları ,köleleri yada yurttaşlık haklarından yoksun suçluları cezalandırmak için kullanılırdı Pers kralı I Dareios İÖ 519'da Babil'de 3 bin siyasal karşıtını,Yahuda kralı ve başrahibi Alexander Jannaeus da İÖ 88'de 800 Ferisiyi çarmıha gerdirmişti İlk Hıristiyan imparator I Constantinus,İsa'ya saygı gereğince,İS 337'de Roma İmparatorluğu'nda çarmıha germe uygulamasına son verdi
İncil metinlerinde İsa'nın çarmıha gerilişinin öyküsü,kırbançlanmasıyla başlar Ardından Romalı askerler ona erguvan rengi bir giysi giydirip başına dikenlerden örülmüş bir taç takarlar "Yahudilerin Kralı" diye onunla alay ederek Golgota adıyla bilinen tepeye kadar yavaş yavaş yürütürler Kirineli Simun adında biri de İsa'nın çarmıhı taşımasına yardım eder İnfaz yerinde İsa'nın giysileri çıkartılır,ellerinden çarmıha çakılır Başının üzerinde,Yahudilerin kralı olduğunu öne sürdüğü içinbu cezaya çarptırıldığını belirten yafta asılır İsa çarmıhta üç saat can çekişir Bu arada askerler İsa'nın giysilerini paylaşırlar dikişsiz kaftanı için aralarında kura çekerler seyre gelenler de ona hakaret eder İsa'nın iki yanında hırsızlık suçundan çarmıha gerilmiş iki kişi daha vardır Askerler bu iki suçluyu akşam üzeri bacaklarını kırarak öldürürler İsa'nın ise zaten ölmüş olduğunu görürler;ama emin olabilmek için askerlerden biri İsa'nın böğrünü mızrakla deler,yaradan hemen kan ve su çıkar Yahudi töresi uyarınca İSa günbatımından önce çarmıhtan indirilir kaya içine oyulmuş bir kabre gömülür
Öncelikle günahlardan kurtuluşun ve sonsuz yaşama kavuşmanın yalın simgesiyle ilgilenen ve çarmıh cezasının dehşeti karşısında irkilen ilk Hıristiyanlar ,5 yüzyıla değin Çarmıha Geriliş'i betimleyen gerçekçi tasvirler yapmadılar olayı çoğu kez simgelerle tanımladırlar Önceleri kuzu figürü,Hıristayanlığın resmi din olarak kabul edildiği 5 yüzyıl başlarından sonra da değerli taşlarla bezenmiş bir haç,Çarmıha Geriliş'in simgeleriydi 6 yüzyılda İSa'nın insani ve tanrısal iki ayrı doğası olmadığı ,yalnızca tanrısal varlık taşıdığı ,dolayısıyla da yaralanamayacağı yolundaki heretik görüşlere karşı girişilen mücadele dolayısıyla çok sayıda Çarmıha Geriliş tasviri yapıldı Gene de ilk tasvirler,İsa'yı canlı,gözleri açık,ölüme karşı zafer kazanmış,yüzünde hiçbir acı izi bulunmayan bir figür olarak betimliyordu 9 yüzyılda Bizans sanatında İsa ilk kez gözleri kapalı,ölü durumda betimlenmeye başladı Bu eğilim,dinsel düşüncenin,İsa'nın ölümündeki giz ve Tanrı'nın insan bedenine bürünüşünün niteliği üzerinde yoğunlaşmasını yansıtıyordu Bu yaklaşım,13 yüzyılda dönemin mistisizm anlayışı doğrultusunda Batı'da daha da vurgulanarak benimsendi  
Kaynak;AnaBritannica cilt 9 sayfa 14-15 frmsinsi net için yazılmıştır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|