![]() |
Öğrenme - Bellek – Düşünme |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğrenme - Bellek – DüşünmeÖğrenme - Bellek – Düşünme Öğrenme Yolları Öğrenme, tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı değişikliklerdir ![]() ![]() ![]() Olgunlaşma sonucu ortaya çıkan davranışlar : Örneğin; Ergenlik döneminde gencin sesinin kalınlaşması, İçdürtüler (fizyolojik güdüler) : Açlık, susuzluk, cinsellik İçgüdüler : Örümceğin ağ yapması Refleksler : Bebeğin doğar doğmaz emme davranışı, ışık karşısında göz bebeklerinin küçülmesi öğrenme sonucu edinilmiş davranışlar değildir ![]() Öğrenme ile Anlama Arasındaki Fark Öğrenme ile anlama aynı şey midir? Derste anlamak sınavlarda başarılı olmak için yeterli midir? Anlama, algı alanına giren olayları herhangi bir araca başvurmadan doğrudan doğruya kavramaktır ![]() ![]() Bir konunun ya da kavramın öğrenilmiş olmasının en önemli ölçütü sınavlarda aldığınız puanlardır ![]() Öğrenme Yolları Yaşamımız süresince öğrendiğimiz bilgiler ve davranışlar yalnızca tek bir yolla edinilmezler ![]() ![]() Koşullanma Yoluyla Öğrenme Deneme – Yanılma Yoluyla Öğrenme Psiko-Motor Öğrenme Model Alarak Öğrenme Bilişsel Öğrenme Koşullanma (Şartlanma) Yoluyla Öğrenme Koşullanma yoluyla öğrenme belki de üzerinde en çok durulan öğrenme yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UYARI : Klasik koşullanmada tepkisel davranışlar koşullanır ![]() ![]() ![]() Klasik Koşullanma : Organizmanın, doğal uyarıcıya karşı gösterdiği tepkiyi, tekrarlar sonucu yapay uyarıcıya karşıda göstermesidir ![]() Örnek : Pavlov zile salya tepkisi vermeyen köpeğe zil karşısında salya tepkisi vermeyi öğretmiştir ![]() Normal koşullarda bir köpeğin yanında zil çalınması durumunda köpek salya salgılamaz ![]() ![]() Bir köpeğe et verildiğinde ise köpek otomatik olarak salya salgılar ![]() ![]() ![]() Pavlov zile salya tepkisi vermeyen köpeğe zil karşısında salya tepkisi vermeyi öğretmiştir ![]() Şöyle ki : Önce zil çalıp sonra et verme işlemini defalarca tekrarlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik Koşullanmayla İlgili Temel Kavramlar Genelleme : Bir organizmanın, koşullandığı durumlara benzer durumlara da aynı davranışı göstermesidir ![]() ![]() UYARI : Genellemenin dışında bir de uyarıcı genellemesi vardır ![]() ![]() ![]() Ayırt Etme : Organizma, benzer uyarıcılar, benzer tepki gösterebildiği gibi uyarıcılar arasındaki farkı da ayırt edebilir ![]() ![]() ![]() Sönme : Koşullu uyarıcı (zil) defalarca verildiğinde koşulsuz uyarıcı (et) ortama gelmezse organizma koşullu uyarıcıya karşı gösterdiği tepkiyi zamanla göstermez olur ![]() Kendiliğinden Geri Gelme : Sönme davranışı gerçekleştikten sonra organizmanın tekrar yapay uyarıcıya (koşullu uyarıcıya) karşı tepki göstermeye başlamasıdır ![]() UYARI : Kendiliğinden geri gelmenin olabilmesi için ortamda doğal uyarıcının olmaması beklenir ![]() Zil sesine tepki göstermeyen organizmanın belli bir süre sonra (ortamda et olmadığı halde) zil sesine tekrardan tepki göstermeye başlamasıdır ![]() Bitişiklik : Doğal uyarıcıyla yapay uyarıcının aynı anda ve birbiri ardı sıra verilmesidir ![]() ![]() Edimsel Koşullanma (Operant Koşullanma) : Organizmanın, davranışlarının sonuçlarına bakarak yeni davranışlar kazanmasıdır ![]() ![]() Edimsel Koşullanmayla ilgili Temel Kavramlar Pekiştireç : Bir davranışın yapılma sıklığını artıran uyarıcılardır ![]() ![]() Olumlu Pekiştirme : İstenilen davranış yapıldıktan sonra, organizmaya hoşa giden bir uyarıcı verilerek davranışın kuvvetlendirilmesidir ![]() Olumsuz Pekiştirme : Hoşa gitmeyen bir uyarıcıdan kaçınabilmek için istenilen davranışın yapılmasıdır ![]() Ceza : İstenmeyen bir davranış yapıldıktan sonra organizmaya hoşa gitmeyen bir uyarıcının verilmesidir ![]() Ceza iki türlü verilebilir : · Ortamdaki olumlu uyarıcı çekilerek ![]() · Ortama olumsuz bir uyarıcı katılarak ![]() ![]() UYARI : Hem olumlu hem de olumsuz pekiştirmede, organizmanın pekiştirmeye konu olan davranışlarında artma gözlemlenir ![]() ![]() Cezayla olumsuz pekiştirme genellikle karıştırılır ![]() ![]() ![]() ![]() Edimsel ve Klasik Koşullanmanın Karşılaştırılması : Klasik koşullanmayla edimsel koşullanma arasında uyarıcı, davranış, ödül ve kalıtım açısından farklar vardır ![]() ![]() Klasik Koşullanma Edimsel Koşullanma Uyarıcı Uyarıcı, ışık, ses gibi kısa süreli belirli bir olaydır ![]() Uyarıcı uzun süreli ve çok öğelidir ![]() Davranış Salya gibi uyandırılmış, doğuştan getirilen belirli bir davranış vardır ![]() Pek çok davranıştan ancak bir tanesi öğrenilmiş hale gelir ![]() Ödül Davranıştan bağımsız olarak verilir ![]() ![]() Davranışa bağlıdır ![]() ![]() Kalıtım Organizma pasif konumdadır ![]() Organizma aktiftir ![]() ![]() Öğrenmede Rol Oynayan Etkenler Deneme – Yanılma Yoluyla Öğrenme Organizma, önünde bulunan bir çok yolu deneyerek ve her denemede başarısızlıklarından dersler çıkartarak istenilen davranışları öğrenir ![]() Deneme – Yanılma yoluyla öğrenmede zihin aktif olarak kullanılmadığından bu öğrenme yolu zaman kaybına neden olur ![]() Deneme sayısı arttıkça hata miktarı azalır ![]() Deneme – yanılma yoluyla öğrenme küçük yaştaki çocuklarda daha sık görülür ![]() ![]() Psiko-Motor Öğrenme Psiko-motor öğrenme; istenilen davranışların (becerilerin) duyu organlarının ve kasların bir kısmı ya da tamamını kullanarak doğru ve koordineli, hızlı ve otomatik olarak yapılmasıdır ![]() Rahattırlar Davranış otomatik olarak yapılır ![]() Beceri geliştikçe zihinsel çaba azalır ![]() Beceri sergilenirken stres hissetmezler ![]() Model Alarak Öğrenme (Gözlem Yoluyla Öğrenme) Organizma, çevresindeki organizmaların davranışlarını taklit ederek (gözlemleyerek) yeni davranışlar kazanır ![]() Cinsiyet rolleri genellikle model alınarak öğrenilir ![]() Organizma gözlediği davranışlardan pekiştirilenleri taklit ederken, sonucu olumlu olmayan davranışları taklit etmez ![]() Gözlenen davranışlar bireyin belleğinde kodlanır ve gerektiği zaman hatırlanarak davranışa dönüşür ![]() Bilişsel Öğrenme Klasik ve edimsel koşullanma yaklaşımını savunan davranışçı psikologlar öğrenmenin temelinde çağrışım ilişkilerinin yattığını kabul ederler ![]() Kavranış Yoluyla Öğrenme Organizma, problemin elemanları arasındaki bağı aniden kurarak problemi çözüme kavuşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farkına Varmadan Öğrenme (Gizli öğrenme) Bu tür öğrenmede öğrenen, öğrenme sürecinde kazandığı davranışın farkında değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenme Etkenleri Öğrenmeyi olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etkenler dört grupta toplanabilir ![]() Öğrenenle İlgili Etkenler (Bireysel Etkenler) UYARI : Bireysel etkenler, öğrenmenin yanı sıra öğrenilen bilginin kullanılması aşamasında da etkili olabilir ![]() ![]() ![]() Yaş : Öğrenme yeteneği doğuştan itibaren 17-20 yaşa kadar durmadan gelişir ![]() ![]() ![]() Zeka : Zeka seviyesi yükseldikçe öğrenme kolaylaşır ![]() ![]() Güdülenme : Güdüler organizmayı harekete geçiren içsel etkenlerdir ![]() ![]() Genel Uyarılmışlık Hali ve Kaygı : Kişinin bilincinin açık ve tamamen uyanık olmasına, enerjisini yapacağı işe verebilmesine genel uyarılmış hali denir ![]() ![]() ![]() Fizyolojik Durum : Öğrenmek için kişinin sağlıklı olması gerekir ![]() ![]() Transfer : Önceki öğrenilenlerin yeni öğrenmeleri etkilemesine transfer denir ![]() ![]() Olumlu Transfer (pozitif transfer) : Önceki örenilenlerin yeni öğrenmeyi olumlu yönde etkilemesidir ![]() ![]() Olumsuz Transfer (negatif transfer) : Önceki öğrenilenlerin yeni öğrenmeleri olumsuz yönde etkilemesidir ![]() ![]() Öğretme Yöntemleri ve Teknikleri Aralıklı ya da Toplu Öğrenme : Öğrenme sürecini zaman içine yayarak, kısa çalışma süreleriyle yapmaya aralıklı öğrenme denir ![]() ![]() ![]() Öğrenmeyi yapan kişi, zaman içinde aralıklı olarak çalıştığı için daha az yorulur ![]() Aralıklı çalışmada daha fazla güdülenme vardır ![]() ![]() Unutma daha az olur ![]() Okuma ya da Anlatma : Bir öğrenmeyi sadece okuyarak gerçekleştirme yerine, okuduktan sonra birilerine ya da kendi kendinize anlatmak, konunun özetini kendi cümlelerinizle çıkarmak öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() Sonuçlar Hakkında Bilgi Edinme (Dönüt) : Öğrenmeyi yapan kişiye, ne kadar öğrendiği iletildiğinde öğrenmenin daha fazla ilerlediği görülmüştür ![]() ![]() Bütün Olarak ya da Parçalara Bölerek Öğrenme : Konu kısa ve anlamlı bir bütün oluşturuyorsa bütün halinde, konu uzun ve karmaşıksa parçalara bölerek öğrenme daha iyi sonuç verir ![]() Tekrar : Konunun belli aralıklarla tekrar edilmesi öğrenmeyi daha etkili bir hale getirerek unutmayı engeller ![]() ![]() ![]() Öğrenilecek Malzemenin Türü : Bazı öğrenme malzemeleri diğerlerinden daha kolay öğrenilir ![]() · Algısal açıdan kolayca ayırt edilebilen malzemeler, · Öğrenmede çağrışım uyandıran malzemeler, · Öğrenilecek malzemeyi benzer kavramsal kategoriler altında toplamak öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() Öğrenmenin Yapıldığı Ortam : Öğrenmenin yapıldığı ortamın aydınlanma, sıcaklık, sessizlik vb ![]() ![]() Bellek ve Bellek Süreçleri Bellek (Hafıza) : Yaşam boyunca öğrenilen bilgilerin, davranış kalıplarının, deneyimlerin, anıların depolanıp saklanması ve hatırlanmasıdır ![]() Belleğin İşleyişi Aşamaları: Belleğin işleyişi üç aşamada gerçekleşir ![]() Kodlama : Dış dünyadaki uyarıcıların belleğe kaydedilebilecek biçime dönüştürülmesidir ![]() Depolama : Kodlanan bilginin zihinde saklanmasıdır ![]() Ara bul geriye getir : Depolanan bilginin gerektiği zaman aranıp bulunmasıdır ![]() Bellek Türleri : Bellek ikiye ayrılır : Kısa Süreli Bellek : Bilgileri tutma süresi 30 saniyeden daha kısa olan bellektir ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun Süreli Bellek : Uzun süreli belleğe alınan bilgi uzun zaman aralığında hatırda tutulur, unutulmaz ![]() ![]() ![]() Bellek Süreçleri : Tanıma ve Hatırlama : Tanıma : Bir uyarıcının, önceden görülüp görülmediğine karar verilmesidir ![]() Hatırlama : Kişilerin, nesnelerin, olayların, yaşam deneyimlerinin, öğrenilen bilgilerin istenildiğinde bellekte yeniden canlandırılmasıdır ![]() ![]() Unutma : Önceden kazanılan bilgi ve becerilerin bellekteki izlerinin zamanla aşınması ya da silinmesidir ![]() Beyindeki nöronlar arasındaki bağın zamanla silinmesiyle unutma ortaya çıkar (Fizyolojik kuram) ![]() Ödüllendirilmemiş tekrarlar unutmaya yol açar ![]() Kişiye acı veren anılar bilinçten uzaklaştırılarak bilinç altına atılırlar (Psikanaliz) Güdülenme yetersizliği Zihinde anlam kazanmayan bilgiler daha kolay unutulur ![]() İlgi ve gereksinmeleri karşılamayan bilgiler daha kolay unutulur ![]() UYARI : Transferle, ket vurma birbirine karıştırılmaktadır ![]() ![]() Geriye Ket Vurma : Yeni öğrenilen bilgilerin önceki öğrenilenleri unutturmasıdır ![]() ![]() İleriye Ket Vurma : Eski öğrenilen bilgilerin yeni öğrenilenleri unutturmasıdır ![]() ![]() Belleğin Güçlendirilmesi : Öğrenilen konular arasında benzerlik kurma, Zaman ve mekan ilişkilerinden yararlanarak öğrenilen bilgileri göz önünde canlandırma Çalışma süresini parçalara bölme Okuma ve anlatma Tekrar etme Unutmayı en aza indirir ![]() Düşünme Düşünme, olay ve nesneler yerine onların simgelerini (işaretlerini) kullanarak yapılan zihinsel bir işlem ve sorunlara çözüm arama yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünme Süreçleri : İmgeleme : Düşünülen durum ya da olayın imgesinin (hayalinin – görüntüsünün) zihinde canlandırılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sessiz Konuşma : Düşünme işleminin imgelemede olduğu gibi nesnelerin görüntüleriyle değil, kavramların ve sözcüklerin zihinde canlandırılmasıyla yapılmasıdır ![]() ![]() ![]() Dil : Duygu ve düşünceleri yapay işaretlerle anlatmaya yarayan bir dizgedir (sistemdir) ![]() Dilin özellikleri şunlardır : - Dil insana özgü bir düşünme aracıdır ![]() ![]() - Dil kendi başına değişir ve gelişir ![]() - Dil düşünme için zorunlu koşul değildir; ama dil, düşünmeyi zenginleştirir ![]() - Dildeki sözcüklerin büyük çoğunluğu kavramlardan oluşur ![]() ![]() ![]() Simge : Sözcüğün, aynı varlığa, durum ya da eyleme işaret etmesidir ![]() UYARI : Hayvanlar birbirleriyle kendileri için anlamlı olan sesler ve işaretler aracılığıyla iletişim kursalar da bu dil değildir ![]() ![]() Kavram : Herhangi bir tür nesne ya da belli bir tür olayın ortak özelliklerinin bir ad altında toplanmasıdır ![]() ![]() ![]() Soyutlama : Gerçekte ve günlük yaşantıda nesnelerden ayrılma özelliği olmayan nitelikleri (zihinde) nesneden ayırarak düşünebilmeye soyutlama denir ![]() Genelleme : Birbirine benzeyen varlıkları ortak özellikleriyle düşünmektir ![]() ![]() Sözel Düşünme : Küçük çocuklar sözcükleri kullanmaya başlamadan önce kavramları kullanmaya başlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Problem Çözme : Birçok durumda düşünme, problem çözmeye yöneliktir ![]() ![]() ![]() Problem Çözme Süreçleri Problem Çözme Aşamaları : Kişinin bir durumu problem olarak algılamasından başlayarak problemin çözümüne kadar olan aşamalardır ![]() - Hazırlık : Problemin ne olduğu açık seçik bir dille, ortaya konur ![]() ![]() - Kuluçka : problem üzerinde düşünülür ve çeşitli çözüm yolları aranır ![]() - Kavrayış ya da aydınlanma : Problemin elemanları arasındaki bağ, ansızın kurularak problem çözüme kavuşturulur ![]() - Değerlendirme ve düzeltme : Çözüm yolu defalarca denenerek çözümün geçerliliği test edilir ![]() Çözümü Etkileyen Bireysel Etkenler : Problemin çözüme ulaştırılması, kişisel etkenlere de bağlıdır ![]() - Zeka - Güdülenme - Edinilmiş deneyimler - Alışkanlıklar Akıl Yürütme : Kişiler, geçmiş yaşantıları, gözlemleri ve öğrenmeleri sonucunda oluşturdukları somut ve soyut tasarımlar arasında mantık ilkelerine uygun bağlantılar kurarak yeni yargılara varırlar ![]() ![]() - Tümevarım : Gözlemlerden, tek tek olaylardan ya da nesnelerden yola çıkarak genel yargılara ulaşmaktır ![]() - Tümden gelim : Genel yargılardan özel bir olayın ya da nesnenin bilgisinin çıkartılmasıdır ![]() - Anoloji : İki benzer olay arasında karşılaştırma yaparak sonuca ulaşmaktır ![]() Yaratıcı Problem Çözme : Karşılaşılan sorunlara alışılmışın dışında, orijinal çözüm yollarının bulunmasına yaratıcı düşünme denir ![]() ![]() - Zihinsel Kurgu : Karşılaşılan problemlere hep aynı davranış kalıplarıyla, yöntemlerle çözüm aranması ![]() - İşleve Takılma : Nesneleri belli işlevlerinin dışında kullanmamak ![]() ![]() ![]() ![]() - Duygusal Etken : Kişi, yaratıcı olabileceği bir alanda ya başarısız olursam kaygısıyla başarısız olabilir ![]() ![]() Bilinç : Belirli bir zaman sınırı içinde insanın kendisinden ve çevresinden haberdar olması haline bilinç denir ![]() ![]() ![]() Bilinç Durumları Uyku : Uyku, bütün canlıların hava, su, besin kadar önemli bir gereksinmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() - Dönemlerden biri hızlı göz hareketlerinin olmadığı (Non Rapid Eye Movement) NREM’dir ![]() - Diğer dönem hızlı göze hareketlerinin olduğu (Rapid Eye Movement) REM uykusudur ![]() NREM : Bu dönemde kasların gerginliği azalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() REM : Bu dönemde boyun kaslarının gerginliği artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rüya : Uykuda görülen görsel imgelerdir ![]() ![]() - Fizyolojik Kuram : Bu kurama göre, biçimsiz yatmak, koku, dokunma, ses, ışık gibi duyusal uyaranlar rüyaya neden olur ![]() - Psikanaliz : Freud’a göre rüyalar baskı altında kalmış, doyum bulamamış duygular, isimler ve düşüncelerin uyku sırasında bilinç alanına çıkmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() - Gestalt : Bu kuramı benimseyenlere göre günlük yaşamda tamamlanamamış işlerin yarattığı gerilimden kurtulabilmek için harcanan çaba, rüyaya neden olur ![]() Meditasyon : Beden üzerinde ruhsal denetim sağlayarak gerginlikten ve kaygıdan kurtulmaya meditasyon denir ![]() ![]() Hipnoz : Sözle, Bakışla ya da yardımcı nesneler kullanarak telkinle oluşturulan yapay uyku halidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|