|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
alkol, almalarının, bayanların, bölümlerinde, farklı, günün, performan, simülatördeki, sürüş |
![]() |
Bayanların Günün Farklı Bölümlerinde Alkol Almalarının Simülatördeki Sürüş Performan |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bayanların Günün Farklı Bölümlerinde Alkol Almalarının Simülatördeki Sürüş PerformanBayanların günün farklı bölümlerinde alkol almalarının simülatördeki sürüş performanslarına etkileri Akşamın ilk saatlerinde (early evening) bir uyanıklık eğilimi, öğleden sonra (early afternoon) ise uyuma eğilimi vardır ![]() ![]() Bu durumun araba sürüşüyle bağlantıları ya da daha doğru bir ifadeyle araba sürüşüne olan etkileri çeşitli araştırmalarda incelenmiştir ![]() Zoomer ve Lavie (1990) 1984-1989 yılları arasında İsrail’de gerçekleşen, sürücülerin yasal alkol limitinin altında oldukları ancak polislerin sürücülerin kaza öncesinde uyuya kaldığını tespit ettikleri yaralanmalı araba kazalarını incelemişler ![]() Bu araştırma sonrasında: Gece 03 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() Horne ve Gibbons (1990) Bayanlar 13 ![]() 18 ![]() Sonuç: Bayanların 13 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu araştırma İngiltere’de yapılıyor ![]() ![]() ![]() Kişiler: Haftada en az iki saat araç kullanan, en az 2 yıllık ehliyet sahibi, gazete ilanıyla toplanan ort ![]() ![]() Ayrıca, bu kişiler sigara kullanmayan, her gün 0 ![]() ![]() ![]() Deneye katılmadan önce 3 günlük uyku çizelgeleri “sleep logs” doldurmuşlar,deney gününe kadar alkol, kahve v ![]() ![]() Bu kişilere deney başına 10 sterlin ödenmiş ![]() Alkol Dozu: 150 ml ![]() ![]() Plasebo: Bardakta tonik su ve bardağın üst kısmında votka kokusu Alkol, alkol metre ile içiş sonrasında 10, 60 ve 90 dak ![]() ![]() Simülatör: İki şeritli bir yol, önde bir kamyon, yolda levhalar, etraf yeşil, gök yüzü açık mavi, kamyonun arka görüntüsü kamyon yaklaşınca ve uzaklaşınca değişiyor ![]() 40 Dak ![]() ![]() ![]() Kamyonla güvenli bir takip mesafesi ayarlamak ![]() Kişilere Stanford Sleepiness Scale ve Alkol Skalası sürüş bittikten 10,60 ve 90 dak ![]() ![]() 24 bayan da Plasebo ve alkol grubuna 3-5 gün aralılarla katılıyor ![]() EA Grubu (öğleden sonra) -13 ![]() -13 ![]() -10 dak ![]() -simülatörde 3 dak ısınma 13 ![]() Alkolmetre+değerlendirme Diğer grupta bu 18 ![]() ![]() ![]() SONUÇLAR BAC seviyeleri ve değişiklikler her iki grupta benzer dağılım gösteriyor ![]() Alkolün anlamlı bir etkisi bulunuyor ![]() Alkol ve günün zamanı(EA veya EE) arasında bir interaksiyon var ![]() Alkol EA’ da daha etkili ![]() Kişiler alkolün etkisini öğleden sonra daha çok hissettiklerini rapor ediyorlar ![]() Her iki gruptaki kişiler de kamyonla kendileri arasında mesafe ayarlamada güçlük çekmişler ![]() ![]() 3 kişi kamyonun tam arkasına yapışıyor en azından bir kere (EA’ da) ![]() ![]() Limitasyonlar - bayanlar moderate (orta) içicilerde alkolün etkisi daha çok ![]() Kişiler EA uykuluğu durumunu haftada en az iki kere yaşıyorlardı ![]() ![]() Simülatör monotondu, gerçek yaşamda ![]() ![]() ![]() Yasal limitin altında olmakla birlikte moderate içici bayanlarda alkolün etkisi öğleden sonra daha belirgin ve yüksek diyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|