|  | Jeans Kumaş Özellikleri |  | 
|  09-01-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Jeans Kumaş Özelliklerijeans Denim Kumaşın Genel özellikleri Denim Kumaşın Genel özellikleri kot kumaşı Denim veya Blue jean olarak isimlendirilen kumaşlar, genel tanımlamayla pamuk, polyester, naylon, viskon, lycra gibi ipliklerden üretilen, çeşitli birim ağırlıklarda olabilen genellikle çözgü ipliği mavi indigo boyalı, atkısı boyanmamış (ham), çeşitli örgülerde dokunmuş kumaşlardır  Denim ismi güney Fransa Rhone vadisinden gelen “Tissu de Nimes”, Blue jeans ismi ise İtalyan Rivierasından gelen “Blue de Genes” deyimlerinden gelmektedir  Blue Jean’ in Tarihi: İlk olarak 19  yüzyılda Levi Strauss tarafından ağır iş elbisesi olarak dikilen Blue Jean’ lerin dünya çapında ilerleyişi 1950’ lerde beyazperdeden Marlon Brando ve James Dean ile başladı  O zamandan bu yana stilist, iplikçi, dokumacı ve terbiyecilerin meydana getirdiği eşi bulunmaz çeşitlilikteki bir moda içinde gelişti  1873 Levi Strauss Californiyalı madenciler için koyu kahverengi “Canvas” tan ilk Jean’i yaptı  1890’ lar Levi Strauss ilk Jean’ leri “501 indigo” adı altında üretti  1904 Kuzey Carolina, Greensboro’ da Blue Bell Co  Şirketinin kuruluşu  1950’ler pazarda ilk fermuarlı jean’lerin görünüşü  1954 Marlon Brando ve James Dean, Blue Jean kumaş için yeni bir imaj oluşturacak şekilde jean ile göründüler  1960 Blue Jean zafere doğru ilerleyişine başladı  1962 Burlington, ABD Sulzer Ruti mekikcikli dokuma makinelerinde ağır Blue Jean (14,75 onz/yd2) üretimini gerçekleştirdi  1974 yıkanmış Jean’ler pazarlarda göründüler  1978 Endüstri, Blue Jean’ler için taş yıkama prosesini geliştirdi  1986 Diğer yıkama prosesleri gelişti (Kimyasal Yıkama)  Denim Kumaş Üretimi İşlem akış Şeması PAMUK Harman Hallaç Harman Hallaç Tarak Tarak Cer I -II Cer I -II Fitil Open End Makinesi Ring İplik Makinesi Bobin Makinesi İPLİK Halat sarma Çözgü Hazırlama Halat Boyama (Rope Dye) Çözgü Boyama+Haşıl (Slasher) Halat Açma Haşıl DOKUMA TERBİYE (FINISHING) KALİTE KONTROL VE PAKETLEME RİNG İPLİK İŞLETMESİ Pamuk Ambarı: İşletmede Diyarbakır Rollergin ve Urfa Rollergin tipi pamuklar kullanılmaktadır  Ambara alınan tüm balyalar test yapılmaktadır  Testlerde pamuğun şu özellikleri kontrol edilmektedir  Length:elyaf boyu, Microner:elyaf inceliği, Strength:elyaf mukavemeti, Um:Uniformity(Uzun elyaf %) SFI:kısa elyaf indeksi, % Area:çepel miktarı, Rdarlaklık ve olgunluğu ifade eder, bamuğun sarılığını, pamuktaki şeker oranı Tüm balyalar test edilerek, elde edilen yukarıdaki parametrelere göre harman reçetesi oluşturulur  Reçeteye göre balya açma operatörleri balyaların çemberlerini açarak Blendomat altına yerleştirirler  Blendomat (Trützschler BDT19): Balyalardan eşit miktarda pamuğu alıcı silindirleri vasıtasıyla küçük tutamlar halinde alarak, borulardaki hava yardımıyla pamuğu sonraki makinelere gönderir  Blendomat çıkışında bulunan mıknatıs, elektrikli mıknatıs ve EMA(elektronik metal ayırıcı), pamuk içindeki metallerin ilerdeki makinelere zarar vermesini ve yangın çakmasını engeller  BOA (Trützschler): İğneli hasırı sayesinde karıştırma ve açma yapar  Makinenin arka kısmında bulunan bant sayesinde faydalı teleflerin beslenmesini sağlar  AFC Axi Flo (Trützschler): Kaba bir açma ve temizleme yapar  2 adet silindir üzerinde dövücü miller mevcuttur  Kısa elyaf ve çepel ızgaralardan aşağı dökülür  Mikser (Trützschler MPM 10): Pamuğun homojen bir şekilde karışımını sağlar  10 adet bölmeden oluşur  CVT 4 : İnce bir açma ve temizleme yapar  Makine üzerinde 4 adet açıcı silindir vardır  Silindirlerin üstünde garnitür telleri vardır  Loptex : Yabancı elyaf ayırıcı  Hem optik hem de sonic sistemi sayesinde renkli elyafı ve hatta pamuk ile aynı renkte olan yabancı elyafı yoğunluk farkından dolayı ayırabilme özelliği mevcuttur  Yabancı elyaf problemi olabilecek tipler bu hatta çalışılır  Dustex (Trützschler): Pamuk üzerindeki tozları ve iplik olamayacak kadar kısa olan çok kısa elyafı ayırır  Tarak (Trützschler DK803 tipi): Pamuğun içindeki çepeli temizler, lifleri tek tek açarak paralel hale getirir, elyaf içerisinde bulunan nepsleri giderir, elyafın karışımını sağlar, düzgün bir şerit üreterek kovalara doldurur  Tarak, pamuk iplikçiliğindeki en önemli makinedir  Cer 1  Pasaj (Rieter): Elyaf üzerindeki ve uçlarındaki kıvrımları çekim sayesinde açarak lifleri paralel hale getirir, 8 adet şerit birleşir (8 dublaj) çekimle tek şerit elde edilir  Homojen bir karışım sağlar  Regüle sistemi yoktur  Cer 2  Pasaj (Rieter): Görevi 1  pasaj ile aynıdır  Regüle sistemi sayesinde şerit üzerinde bulunan uzun hataları (şerit numarasındaki incelik, kalınlık) düzeltir  Fitil Makinesi : Şeriti, iplik makinesinde çalışılabilecek şekilde inceltip (çekim), büküm vermek sureti ile fitil yumağına sarar  Otomatik taşıma sistemi sayesinde fitil yumakları ring makinelerine taşınmaktadır  Ring makinesinde biten fitil makaraları yine bu sistem sayesinde temizlenerek fitil makinelerine geri gelmektedir  Ring Makineleri: Fitile çekim ve büküm vererek istenilen numarada (Ne) iplik üretimini gerçekleştirir  Üretilen iplik ortalama 150 gr’lık kopslara sarılmaktadır  Ort 8500d/dk iğ devri  İşletmede üretilen iplikler: 1- Ring karde düz iplik 2- Ring karde şantuklu iplik (şantuklu iplik) 3- Lycra’lı iplik (Corespun iplik) 4- Soft slub Bobin Makineleri : Ring makinelerinden gelen kopsları birleştirerek, belirli bir tansiyon ile yaklaşık 3-3,5 kg’lık bobinlere konik sarım işlemini gerçekleştirir  Bu işlem esnasında iplik üzerindeki hataları keserek (verilen kesme ayarlarına göre), splice (havalı düğüm) yapmak sureti ile birleştirir  Fikse Makinesi: Belirli bir sıcaklıkta, sürede ve basınçta ipliğe buhar verme işlemidir  Özellikle lycralı ipliklerde lycradan ve bükümden kaynaklanan canlılık fikse ile giderilir  Şantuklu ve diğer düz ipliklerde iplik bükümünden kaynaklanan kıvrımlılığı (canlılık) gidermeye yarar  Dokumada ipliklerin daha rahat ve daha az kopuşla çalışmasını sağlar  Lycralı iplikler ve atkılıkların tamamı fikse yapılır  Çözgülük iplikler ise nem odalarında kondisyonlanır  Fizik laboratuarı: Yapılan testler; Tüm vaterler (ring makineleri) günlük Ne+uster+büküm, haftalık mukavemet ve hairiness testleri yapılır  Tarak, cer, fitil günlük Ne+Uster testleri, ayrıca şantuklu ipliklerin karatahta görüntüleri kontrol edilir  Open End İplik İşletmesi Blendomat, Harman-Hallaç, tarak makineleri,   adet 1  pasaj Cer,   adet 2  Pasaj Cer makinesi,   adet şantuklu (Amsler) Rieter Open end makinesi (Usterli), İşletmede … rotor ve … navel kullanılmaktadır  Open end makinesinde şeritten iplik üretilmektedir  Şerit besleme silindiri ile açıcı silindire gelir, açıcı silindirde açıldıktan sonra hava akımı ile lifler rotorun içerisine gönderilir  Yüksek devirde dönen rotor içinde merkezkaç kuvvetinden dolayı lifler rotorun kenarına yerleşir  Rotorun dönüşünden dolayı lifler büküm alarak iplik oluşumu gerçekleşir ve bobine sarılır  Open End makinesinde iplik koptuğunda ya da bir hatadan dolayı Uster kestiğinde bağlama işlemini bağlayıcı robot gerçekleştirir  İplik hatalarını Uster temizleyici sistemi temizler  İNDİGO DAİRESİ Halat Sarma: Bu bölümde boyamadan önce indigo boya makinesinin cağlığına yerleştirilecek olan topsların (logların) hazırlanması işlemi yapılır  Çözgüde kullanılacak olan bobinler halat sarma makinesinin cağlığına takılarak halat haline getirilir  Her halat ortalama 400 tel civarında çözgü ipliğinden oluşur  Çözgüdeki toplam tel sayısı 12’ ye bölünür ve fazladan tel sayısı eklenerek her halattaki tel sayısı tespit edilir  Bu iplikler cağlıktan sağılarak tarağın her gözünden bir tel geçirilerek halat levendine (tops) sarılır  Halat boyamada çalışılan tüm tipler 12 halattan oluşmaktadır  Halat içindeki iplik gerilimlerinin eşit ya da birbirine çok yakın olması gerekmektedir  Cağlık üzerinde ipliklere tansiyon veren elektronik tansiyonerler sayesinde cağlığın ön kısmındaki ipliklere yüksek tansiyon, orta kısımdaki ipliklere daha az tansiyon, son kısımdaki ipliklere biraz daha az tansiyon vermek suretiyle tüm ipliklere eşit tansiyon verilmeye çalışılır  Halat içerisindeki iplik tansiyonları farklı olursa halat boyamada iplik kopuşları, dokumada gevşek ya da gergin çözgü hataları meydana gelir  Çözgü iplikleri daima hareket halindedir  Bu yüzden ipliklerin birbirine dolaşmaması için tarak önünde bir aparat ile 10  mt’de, 40  mt’de, 140  mt’de, 650  mt’de ve 1500  mt’de polyester çapraz ipiği atılır  Halat sarma randımanı direkt olarak iplik kopuşlarına bağlıdır  Ortalama kopuş 1  000  000 mt de değerlendirilir  En çok kopuş nedeni splice açılmasıdır  Halat sarma hızı 400mt/dk olup Halat Boyama: Doğal indigo, yaklaşık 5000 sene önce Hindistan’da kullanılmıştır  İndigofera denilen bitkiden elde edilmekteydi  İndigonun sentetik yollarla sentezi 1850 yılında Adolf Von Bayer tarafından gerçekleştirilmiştir  Günümüzde sentetik indigo kullanılmaktadır  İndigo küp boyarmaddedir  Selüloz elyafına karşı afinitesi yoktur  O nedenle alkali bir ortamda indirgenerek eritilebilir ve pamuk üzerine fiziksel bağlarla bağlanabilir  Toz haldeki İndigo boyanın boyarmadde olabilmesi için suda çözünmesi gerekmektedir  İndigo, Kostik (NaOH=Sodyum Hidroksit – alkali ortam) ve Hidrosülfit (indirgen made) ile suda çözünür  Erimiş hale gelen boyaya Leuco denir  İndigo boyarmadde elyafın içine nüfuz etmez sadece iplik etrafında yüzük boyama denilen bir katman oluşturur  Bu nedenle Penedrasyonu artırmak için çok açık tonlar dışında en az iki üç pasajda boyama yapılır  Her bir pasaj aşaması materyalin, geçerken boyayı alabileceği Dalma kısmı, takiben Sıkma işlemi, ve sonrasında boyanın Oksidasyonunu sağlamak için hava pasajından meydana gelir (Şekil 1)  İlk banyodan sonraki banyolarda sadece küçük miktarda taze indigo boya maddesi eskisiyle yer değiştirir  Tekne sayısı ve teknelerdeki indigo konsantrasyonu artırılarak daha koyu renkler elde edilir  Oksidasyon süresi 1dk’dır  1 dk’nın altına inilirse boya yükseltgenemez, eğer oksidasyon süresi uzun tutulursa renk çok koyu olur  Son hava pasajından sonra boya ve kimyasal kalıntıları yıkama teknelerinde yıkanır  Son teknede Sitrik asit ile nötralizasyon yapılır ve akabinde kurutma yapılır  İşletmede kullanılan halat boyama, çözgü boyama (Slasher) dışında Loop Dye denilen bir denim boyama sistemi de mevcuttur  İşletmede hem toz indigo hem de sıvı indigo kullanılmaktadır  İlerde tamamen sıvı indigo kullanılması hedeflenmektedir  Halat Boya Makinesi 1) Cağlık Kısmı: 24 adet sehpadan oluşmaktadır, aynı anda iki parti boyama sistemine sahiptir  2) Islatma ve Merserizasyon Teknesi: Islatma ve merserizasyon işlemi indigo boyamada ilk teknede yapılmaktadır  Islatma maddesi, pamuk ipliği tarafından taşınan havanın yerine flottenin girmesini sağlar  Kostik, yağ ve vaksları iplikten uzaklaştırır  Böylece boyanın daha iyi nüfuz etmesi sağlanır  Tekne kapasitesi yaklaşık 1500 lt’dir  4 adet dalma silindiri mevcut olup dalma uzunluğu 5 mt’ dir  Tekne çıkışındaki sıkma silindirleri pnömatik basınç kontrollüdür  Sonrasında 4 adet yıkama teknesi yıkama işlemini gerçekleştirerek boyama kısmına hazırlanır  3) Boya tekneleri: 2600 litre kapasiteli 8 adet boyama teknesi mevcut olup, dalma uzunluğu 8 mt ve 5 adet dalma silindiri mevcuttur  İki adet sirkülasyon hattı ile besleme (boya) hattına bağlıdır  Dalma sonrasında bir adet sıkma silindiri çifti halatlar üzerindeki boyanın fazlasını sıkarak alır  Her boyama teknesi üstünde bir adet havalandırma pasajı mevcuttur  Her hava pasajı 7 adet silindirden oluşup indirgenmiş olan boyarmaddenin Oksidasyonunu sağlar  4) Yıkama Tekneleri: 4 adet olup rolikli hacmi 2340 litre olan yıkama teknelerinde fiske olmamış boyarmaddeler ve kimyasal maddeler halatlardan temizlenir  Her yıkama teknesinde bir çift sıkma silindiri mevcuttur  5) Nötralizasyon Teknesi: 1 adet 2340 litredir  İplik üzerindeki PH 12 civarıdır ve cilde zarar verecek düzeydedir  Son teknede Sitrik asit ile PH 7’ye düşürülür  6) Kurutma Barabanları: Toplam 36 adet kurutma barabanı (sıcak buharla ısıtma) sayesinde halatlar kurutularak, halat rutubeti % 6 civarına çekilir  Bu rutubet sayesinde halat açmada iplikler birbirine yapışmadan açılır  Sıcak buhar ile kontrollü kurutma sağlanır  7) Coiler (Kovalara Sarım): 24 adet kovaya halatların düzenli sağılımı gerçekleştirilir  Üst kısmında 7 adet halattan sürekli renk ölçümü yapan Hunter Lab cihazı (Spektrofotometre) mevcuttur  Halat boyamada aşağıdaki boyamalar yapılmaktadır  1) Standart Blue: Tekne sayısı az ve elde edilen renkler açık mavidir  2) Deep Blue: Ön işlem + Yıkama + 8 tekne boyama  Deep blue boyamada, boya konsantrasyonuna bağlı olarak açık, normal ve koyu mavi renkler elde edilebilir  3) Sülfür Boyama (% 100 Kükürt): Ön işlem + yıkama + kükürt boyama (50-75C) + Steamer (100c açık buharlama ile boyanın fiskesi) + 4 tekne yıkama Bu boyama tipinde Terbiye dairesinde Flat yapılmaz  4) Sülfür Bottom: Ön işlem yok + 1 tekne Sülfür boyama + Steamer + 2 tekne yıkama + 6 tekne indigo boyama + yıkama + nötralizasyon + kurutma Sülfürün konsantrasyonu değiştirilerek gri nüansı artırılıp azaltılabilir  Eğer ön işlemde merserize yapılırsa kumaş Flat görünüm alır  5) Sülfür Topping: Ön işlem + yıkama + 5 tekne indigo + yıkama + Sülfür Boyama + yıkama + nötralizasyon + kurutma 6) Carbon Boyama: boyama + kurutma + kimyasal + yıkama + nötralizasyon + kurutma Halat Açma: Çözgü iplikleri haşıla halat halinde değilde tek tek girer  Bu yüzden haşıla hazırlık olarak halat açma işlemi yapılır  Hazırlanan halatlar çözgü levendine açılmak üzere halat açma bölümüne gelir  Halat uçları çapraz adı verilen bir sistemle makine önündeki taraklara birebir şekilde yerleştirilir  Kovalardaki halatlar makineye belirli bir uzaklıkta bulunan silindirlerden geçirilir  Bu işlemin amacı, boyama işleminde çok fazla silindirden geçmiş ve doğal olarak birbirine karışmış olan ipliklerin paralelliğini sağlamaktır  Halat açma bölümünde kopuk ve eksik uçlar tamamlanır  Haşıl makinesine kopuksuz ve düzgün bir çözgü levendi hazırlanır  Bu bölümdeki randıman, boyamada problemsiz parti çekilmesine, minimum iplik kopuşuna, rutubete ve çalışan elemanın becerisine göre değişiklik gösterir  15 adet Halat açma makinesi mevcut olup, 350-400 mt/dk hızla çalışmaktadır  İşletme sıcaklığı genelde 25 C, %Rh:60-65  Haşıl: Boyanmış olarak gelen 12 adet ara çözgü leventlerini (halat açma bölümünden), bir tek çözgü levendinde birleştirerek dokuma makinesinin çözgü levendine transfer etmek ve bu esnada iplikleri haşıl maddesi (nişasta …vs) ile kaplama işlemine haşıllama denir  Haşıl ipliğin yüzeyini film gibi kaplayarak ipliğe mukavemet kazandırır  Dokumada kopuşları azaltarak, verimlilik ve kaliteyi artırır  Her tip değişiminde duruştan dolayı ortalama 500 mt iplik telef olmaktadır  Çözgü Boyama (Slasher): Bu boyama tekniği çözgü ipliklerinin cağlıktan ham çözgü leventlerine sarıldıktan sonra boyama ve haşıllama işleminin Slasher makinesinde yapılmasıdır  12 adet cağlık kapasitesi olup her defasında bir parti boyanabilir  Makine hızı 25 mt/dk’dır  Her Parti değişiminde % 3’lük bir telef söz konusudur  DOKUMA Dokumada en büyük hatalar duruş izi, çift çözgü, uçuntu  Dokuma tezgahlarının randımanlarını, kopuşlarının izlenebildiği Loomdata sistemi mevcuttur  Kopuşu yüksek randımanı düşük makineleri Loomdatada otomatik olarak mail atan bir sistem mevcuttur  Sulzer tezgahlar Dornier tezgahlar Tahar: Çözgü ipliklerinin lamel, gücü ve tarak dişlerinden, desen raporuna göre sıra ile geçirilme işlemidir  Ortalama bir partinin taharlama süresi 3,5-4 saattir  Düğümleme: Dokuma makinesinde, bir tip bitiminde makineye aynı tip girilecekse düğüm yapılır  Çözgü iplikleri makine üzerindeki çözgülere düğüm makinesi ile düğümlenir  Bu işlem yaklaşık 70 dk sürer  Takım değişimi: Dokuma tezgahında biten tip ile yeni girilecek tip farklı ise makine üzerindeki biten takım çıkarılıp yeni takım girilir  Bu işlem ortalama 4 saat sürer  Dokuma atkı ve çözgü kopuşları 100  000 mt deki kopuş adti olarak değerlendirilir  DENİM FİNİSH VE SANFOR İŞLEMİ Terbiye Makinesi Germe Makinesi (Ramöz): Kumaş girişi düzgün bir şekilde yapıldıktan sonra makine duruşlarında komple duruşu önlemek için J-box kısmında stoklama yapılır  Kenarların düzgün geçmesini sağlamak için kenar kılavuzlarından geçirilir  Kumaş yüzeyindeki hav, uçuntu ve bitlerin temizlenmesi için fırçalama ve yakma işlemleri uygulanır  Kumaşa uygun tutumu ve istenilen özellikleri kazandırmak amacıyla fularda apre verilir  Islak haldeyken gergi silindirleri vasıtasıyla en ayarı yapılır  Atkı eğimi (burulma) ve bow, Mahlo kısmında verilir  Bu işlem yıkama sonrasında kumaşın veya pantolonda paçanın dönmesini engeller, dikişlerde marullanmayı önler  Nötralizasyon teknesinde (asetik asit ile) kumaş PH’ı 4-7 aralığına çekilir  Kumaş kurutma silindirlerinden geçirilerek verilen en ve atkı eğimi kısmen sabitlenir  Sanfor: Bu ünite esas olarak 67 mm kalınlığında olan kauçuk banttan ve yaklaşık 600 mm çapında olup ısıtılabilen, düzgün yüzeyli bir çektirme silindirinden oluşmaktadır  Terbiye işlemlerinin en önemlilerinden biri olan boydan çektirmenin esası; kumaşı taşıyan kauçuk bandın, bastırma silindiri üzerinde gerilerek yüzeyin genişlemesi ve bu genişlemiş yüzeye bastırılan kumaşın, lastik bandın bastırma silindirinden kurtulduğu andaki yüzeyinin daralması sonucu çektirme olayı gerçekleşmektedir  Bu şekilde boydan çektirilen kumaş, lastik bant ve sıcak silindir arasından geçerken nispeten yeni durumu ile fiske olmaktadır  Sıcak çektirme silindiriyle temas eden kauçuğun ısınması su verilerek önlenir  Kauçuk blanketi nemli olarak terk eden kumaş, keçe-kalender bölümünde kurur  Bu bölümde kumaş parlaklık ve kayganlık kazanır  Kumaşın nemini kendi üzerine alan keçe, ayrı bir kurutma silindiri tarafından kurutulur  Kumaş buradan çıkışta doklara sarılır  F61 FLAT Apresi: F85 TERMOFIXE (Lycralı Tiplere): Overdye Boyama: Yukarda açıklanan proseslerin dışında Süperfiniş, Tint, Lycra Prewash, Kaplama (coated), Buruşmazlık işlemleri de yapılmaktadır  Laboratuar Laboratuarda yapılan testler aşağıda yer almaktadır  Tüm testler için kumaş en az 4 saat laboratuar ortamında kondisyonlanır  Dokumadan gelen Ham kumaşlara uygulanan testler Örgü İplik numaraları (atkı, çözgü) Sıklıklar (atkı, çözgü) Kumaş eni Gramaj Çözgü ve atkı çekmeleri Telefsiz iplik ağırlıkları Denim Finish sonrası gelen kumaşlara uygulanan testler Örgü İplik numaraları (atkı, çözgü) Sıklıklar (atkı, çözgü) İçten içe kumaş eni Gramaj Sürtünme haslığı (crocking-kuru, yaş) Sertlik (stiffness) PH Elongation % Renk değişimi Kirletme Üç yıkama yapılmış kumaşa uygulanan testler Kumaş eni Gramaj Elasticity % Kopma mukavemeti (çözgü, atkı) Yırtılma mukavemeti (çözgü, atkı) Burulma Çekme değerleri (çözgü, atkı) Kalite Kontrol ve Paketleme Terbiye dairesinden çıkan rolikler Kalite Kontrol bölümüne gelir  Burada 4 puan sistemi ile kumaş hataları bilgisayara girilerek değerlendirme yapılır  Bilgisayar programının çıkarttığı kesim programı sayesinde rolik toplar halinde kesilir  Kesilen her toptan renk lotunu belirlemek üzere 35 cm’lik kısım alınarak blanket, 60 C’de taş yıkama yapılarak gözle renk değerlendirmesi yapılır  Kesilen toplar paketlenerek, etiketleri yapıştırılır  Etiket üstünde metraj, hata puanı, renk lotu gibi bilgiler yer almaktadır  75 63 64 65 66 67 Açık *55 no’lu renk lotu baz alınan numune rengidir(Master) 53 54 55 56 57 &nb | 
|   | 
|  | 
|  |