![]() |
Gazete Çevresinde Gelişen Metin Türleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gazete Çevresinde Gelişen Metin TürleriGazete Çevresinde Gelişen Metin Türleri 1 ![]() Bu kelime Arapçada «söz, nutuk» anlamındaki «kavi» mastarından türetilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Makale, bilgi verme ve bir düşünceyi ispatlama amacıyla yazılır ![]() ![]() Makaleleri yazılış amaçlarına göre kendi içinde üç gruba ayırmak mümkündür ![]() www ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) DENEME Deneme (essai) kavramını bir edebî tür olarak edebiyata Mon-taigne (1533-1592) kazandırmıştır ![]() ![]() Fransızcada da essai kelimesi essayer fiilinden türetilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebî bir terim olarak deneme; herhangi bir konuda, yazarın kişisel görüş ve düşüncelerini, içtenlikle kendisiyle tartıştığı, iddiasız, kesin hükümlere dayanmayan, sohbet diliyle yazılmış bir türdür ![]() Bu tanıma dayanarak deneme türünün özellikleri şu şekilde açıklanabilir ![]() Denemelerde konu sınırlaması yapılamaz: yalnız, denemelerde konular genellikle: sanat, kültür, ve felsefe alanlarıyla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu türün isim babası sayılan Montaigne'in Denemelerinin (EYÜBOĞLU, 1976) konu başlıklarını gözden geçirmek; deneme konuları hakkındaki bilgileri kuvvetlendirecektir: «kendimizi anlatmak», «hayat ve felsefe», «kanunlar», «bilgi ve düşünce», «yaşamak ve çalışmak», «ruh ve beden», «insan ve ötesi», «aşk», «dostluk», «yalnızlık», «çeviri», «insan tabiatı», «mutluluk», «ölüm», «vicdan», «kendimizi inceleme», «korku», «alışkanlıklar», «hayat ve bilim», «insanın istekleri», «söz özgürlüğü», «öfke», «doğruluk», «inanç», «bilgi», «eğitim» ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle, denemelerin konusu, hayattır, insandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denemecinin konusuna kendi yaşantısı açısından bakması, onu, çeşitli görüş açılarına göre değerlendirmesine mâni değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Denemeci, konusuyla ilgili düşüncelerin nasıl geliştiğini adetâ okuyucusuna sezdirir ve onunla birlikte gerçeği arar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denemenin amacı okuyucuyu düşündürmektir ![]() ![]() ![]() Denemenin bir amacı da insanların hayatla ilgili «genel geçer» düşüncelerini değiştirmeye çalışmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denemenin dil ve anlatım yönünden özellikleri şu şekilde sıralanabilir: Denemede edebî dil kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir denemede sıralamaya çalıştığımız özelliklerden biri veya birkaçı veya hepsi birden bulunabilir ![]() 3 ![]() Herhangi bir düşünceyi, konuyu; yazarın karşısında biri varmış gibi günlük, sıradan ve rahat bir dille anlattığı fikir yazılarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sohbet Yazı Türünün Özellikleri: Sohbet yazılan düşünce yazılarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sohbet Yazı Türünün Konusu: Sohbetlerin çoğu günlük sanat olaylarını, genel konuları ele alır ![]() Sohbet Yazı Türünün Dili ve Anlatımı: Bu türün dili yalın konuşma dili, anlatımı da konuşma havasında rahat ve samimidir ![]() Sohbet Yazı Türünün Plânı : Diğer düşünce yazılarının planı sohbet yazı türü için de kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sohbet türünün en önemli ismi Ahmet Râsim’dir ![]() 4 ![]() Arapçada, «omurga kemiklerinden her biri», «nadir, az rastlanan olay veya nesne», «kaside beyitlerinin en güzeli» anlamlarındadır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() Anlatım türleri açısından fıkra, «gazetelerin ve dergilerin belirli sütunlarında genellikle gündelik konulara kısaca dokunup geçen veya gündelik konuları bir görüş ve düşünce etrafında yo*rumlayan çoğu zaman ciddi bazen de eğlendirici yazı türü»dür ![]() Fıkralar, konularını genellikle basın ve yayın organlarında yer alan, kamu oyunu yakından ilgilendiren günlük iç ve dış olaylardan ve haberlerden alırlar ![]() ![]() ![]() Fıkra yazarları aktüel olayları ve haberleri kendi dünya görüşleri açısından değerlendirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fıkralarda konular derinlemesine işlenmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fıkralar geniş okuyucu kitlelerine seslendiklerinden günlük konuşma diliyle yazılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak; fıkralar, hem yazar hem de okuyucu yönlerinden güdümlü bu yüzden de bilimsel değeri zayıf olan ve sohbet diliyle yazılan gazete yazılarıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gazete Çevresinde Gelişen Metin Türleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gazete Çevresinde Gelişen Metin Türleri5) ELEŞTİRİ Eleştiri«bir insanı, bir eseri, bir konuyu, doğru ve yanlış yanlarını göstermek amacıyla inceleme işi»dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştiri terimi de değişik bakış açılarına göre tanımlanabilir ![]() ![]() Eleştirinin amaçları maddeler halinde şu şekilde sıralanabilir: 1 ![]() 2 ![]() koyma ve gösterme; 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() ![]() www ![]() ![]() Eleştirinin İlke ve Nitelikleri Fikir ve sanat ürünleri için kesin değer ölçüleri verilemez ![]() ![]() Bugün eleştirinin herkesçe kabul edilen genel ilkelerini şöylece sıralamak mümkündür: Eleştiri herşeyden önce esere dayalı ve metodik olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabiî bütün bunları yapabilmek için bir eleştiricinin sezme, kavrama ve ifade etme gücü yüksek olmalıdır ![]() ![]() Eleştiri Çeşitleri Edebî bir tür olarak eleştiri on altıncı yüzyıldan beri varlığını sürdürmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştirilerde akıl yürütme yollarından; analiz, sentez, tümden gelim, tüme varım, karşılaştırma gibi metotlardan yararlanılması kaçınılmazdır ![]() ![]() ![]() Bir eserin eleştirisi yapılırken nesnel ve öznel kelimeleri metot ve eleştiri çeşidi anlamlarında kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıklamalardan sonra, ise «özne»nin karışmadığı hiç bir eleştirinin bulunamayacağı söylenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan hayatının sınırlı olması dolayısıyla; insanın zihnî yeteneği, edebiyat ve sanat tecrübesi de sınırlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açıklamalardan sonra eleştiri çeşitlerine geçilebilir ![]() ![]() ![]() Konularına göre eleştiriler üç ana başlık altında toplanabilir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Şimdi «sanat eserlerini ve sanatçıları değerlendiren eleştiri metotları tanıtılacaktır ![]() Konusu sanat eseri olan eleştiriler, «sanat olayı»nı meydana getiren dört temel öğeye göre yapılır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Eleştiri metotları da bu dört öğeye bakış açılarına göre sınıflanır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 1 ![]() Eseri kendi elemanlarıyla değerlendirme çalışmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapısal eleştiri de ayrı bir çalışma disiplini olan eleştiri metodudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Esere dönük eleştiride iki yön vardır ![]() ![]() ![]() Yazardan esere doğru gidişte, sanatçının «bio-psiko-sosyal» yönlerden değerlendirilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Eserden yazara doğru gidişte yazarın seçtiği konular, kişiler, zaman, yer imajları incelenerek yazarın kişiliği açıklanmaya çalışılır ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Bu eleştiriye izlenimci (empresyonist) eleştiri de denir ![]() ![]() ![]() ![]() göre eleştirici, «güzel şeylerden algıladığı izlenimleri, başka tarz ve yeni kalıplara döken kimse»dir ![]() 4 ![]() Bu eleştiri çeşidi eserin toplumsal öğeler bakımından değerlendirilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihî eleştiri; metodunu benimseyen eleştiriciler; sanat eserinin değerini eserin yazıldığı dönemin dünya görüşü, inançları, sanat anlayışı, gelenekleri, bütün bunların ifadesi olan tarihî ve kültürel şartların bilinmesiyle açıklanması gerektiğini; o dönemle ilgili yapılacak araştırma ve incelemelerin eserin gerçek değerini ortaya koyacağını savunurlar ![]() Sosyolojik eleştiri; metodunu benimseyenler de sanatın toplumsal çevrenin ürünü olduğunu, bu yüzden toplumsal değişme ve gelişmelerin etkisi altında bulunduğunu, her yazarın toplumun bir üyesi olması bakımından sanat eserlerinin de toplumsal bir «olgu» gibi değerlendirilmesi gerektiğini, sanat ol*gusunda da bir «determinizm» olduğunu bundan dolayı eleştiri metodunun bilimsel ölçülerde olması gerektiğini, edebî eseri açıklamak için onu doğuran toplumsal, coğrafî ve dönemindeki kültürel şartların iyi bilinmesi gerektiğini savunurlar ![]() ![]() Ekonomik eleştiriyi benimseyen eleştiriciler ise sanat olaylarının sebeplerinin ekonomik çatışma ve sınıf kavgası olduğunu, eserin estetik değil de politik ölçülere göre değerlendirilmesi gerektiğini, politikaya hizmet etmeyen eserin faydasız, kusurlu ve zararlı olduğunu, eserin konusuna olaylara ve tezine göre değerlendirilmesi buna bağlı olarak kahramanların yönetici ve sömürücü sınıfa karşı çıkması, eserin toplumu politize etmesi gerektiğini savunurlar ![]() ![]() Burada, en belirgin nitelikleriyle, sıralanmaya çalışılan eleştiri metotları dışında da, sanat ürünlerindeki değişme ve gelişmelere parelel olarak geliştirilmiş ve geliştirilmekte olan eleştiri metotları da vardır ![]() Bugün bir sanat eserinin gerçek değerini ortaya koymak için, birden fazla eleştiri metodu kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Röportaj haberden farklıdır ![]() ![]() ![]() Röportaj yazımında dikkat edilecek hususlar : 1 ![]() ![]() 2 ![]() rebilmelidir ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() kimselerin görüşlerini de kullanmalıdır ![]() Gazete ve dergi yazarlarının, herhangi bir olayı, eşyayı ya da yeri, kendi gözlem ve anlayışına göre değerlendirerek yazdıkları yazılara röportaj denir ![]() |
![]() |
![]() |
|