İlk Otobüs |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İlk Otobüs"Carosses â cinq solz" olarak bilinen sekiz yolcu kapasiteli ilk otobüsler, 1662 yılında Paris'te hizmete girdi Kuruluşun isim hakkını, ünlü Fransız filozof ve bilim adamı Baise Pascalile arkadaşı ve mali destekçisi Duc de Roannez aldı Tarifeli servislere ise ilk kez 18 Mart 1662 günü Saint Antoine kapısı ile Luxembourg kapısı arasında başlandı 7-8 dakika aralıklarla dört araç bir yöne giderken, üç araç da aksi yönde hareket ediyordu Önceleri, nerede binilirse binilsin ya da nerede inilirse inilsin, aynı ücret alınıyordu Ancak, bir süre sonra durak sistemi geliştirildi ve belirlimesafeler için belirli ücretler saptandı Bu kitle ulaşımı, alınan patent gereğincebinmeleri yasaklanan askerler ve köylüler dışında, bütün kent halkının büyük ilgisiyle karşılandı ![]() Aristokratlar bile, özel arabalarını bir durakta bırakıyor, o "kalabalık" otobüslere binerek, "tam yedi kişiyle birlikte", üstelik halktan kişilerle seyahat etmenin "romantizmini" yaşıyorlardı Kral dahi bu modadan kendini kurtaramadı ve bir gün bu yeni ulaşımaracını deneyerek, tarih boyunca otobüse binen sayılı kraldan biri oldu 5 Temmuz'dan itibaren, dört yeni hat dahaişletmeye açıldı Ne var ki, ilk modanın etkisi geçip, aristokratlar alışageldikleri ulaşımaraçlarına geri dönmüşlerdi Burjuvalar da otobüs ücreti ödemek yerine, adamlarına yürümeyiöneriyorlar ve hatta zorluyorlardı, 'Şirketin faaliyete geçmesinden beş ay sonra, Pascal öldüğünde, otobüsler yarı yarıya boş gidip gelmeye başlamışlardı Ancak, Ducde Roannez, 20 yıl daha inatla dayandı ve otobüslerini seferden kaldırmadı Nihayet çokyaşlanınca, işin peşini bıraktı Otobüslerin kitle ulaşım aracı olarak Parislilerin hizmetine yenidengirmesi için aradan çok uzun yıllar geçmesi gerekti 1819 yılında Jacques Lafitte, bir otobüs filosuyla, dünyada ve Paris'te ikinci denemeyi başlattı Bu kez, her otobüsün 16-18 yolcu kapasitesi vardı![]() |
|
|
|