|  | Manzum Eserler Hakkında |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Manzum Eserler HakkındaManzum Eserler Hakkında Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda  önce  Fransız şairlerinden yapılan  çevi¬rilerde bazı yenilikler görülür  Bunlan daha çok içerikte yaptıktan  yeniliklerle  dildeki “sadeleşme” çabalan izler  Sonra şekil yönünden  birçok değişiklik ve yeniliklere girişildiği görülür  Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda; Ölçü  çoğunlukla aruz ölçüsüdür  Şinasi  Ziya Paşa  Namık Kemal ve  Abdülhak Hâmit’in hece ölçüsüyle yazdıktan şiir denemeleri de vardır  Uyak  Klâsik Türk Edebiyatı’ndaki değerini yitirmiştir  Şinasi  mesnevi   biçiminde kaside yazmış; Recaîzade Mahmut Ekrem  “uyağın göze göre  değil  kulağa göre olması” gerektiğini savunmuştur  Şiirlerde tam ve  zengin uyaklar kullanılmıştır  Nazım birimi  genellikle beyittir  Şinasî’den Abdülhak Hâmit’e kadar  anla¬tım bent  beyit ya da dizelerde toplandığı görülmekle birlikte;  şairlerin  beyit güzelliği düşüncesinden kurtularak bütün güzelliğine  yöneldikleri anlaşılır  Nazım şekli olarak  Klâsik Türk Edebiyatı’nda görülen bütün şekiller  kullanılmıştır  Ancak bunlarda  kasidelerdeki bazı bölümlerin atılması  gibi ufak de¬dikler yapılmıştır  Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın  ikinci döneminde  özellikle Abdülhak Hâmit’le birlikte  nazım  şekillerinde büyük ölçüde değişiklik r örülür  Bunların çoğu yeni ve  karma şekillerdir  Tanzimatçılar en köklü yenilikleri şiirin içeriğinde yapmışlardır  Tanzimat şiiri  klâsik konular dışında  hak  adalet  uygarlık  özgürlük  yurt¬severlik gibi temalarla içeriğini genişletmiş; ikinci dönemde  her  güzel şeyin onu olabileceği düşüncesiyle daha da çeşitlilik  kazanmıştır  Böylece Klâsik Türk Edebiyatı’nda “soyut  düşlemsel (hayalî) ve mecazlı”  ‘tetikler gösteren şiir  Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın birinci  döneminde toplumla ilgili gerçeklere”; ikinci döneminde ise “somut  gerçeklere”  ayrca ölüm  hayat  ruh  dünya  Tanrı gibi fizik ötesi  temalara yönelmiştir  Birinci dönemdeki toplumla ilgili düşünceleri  ikinci dönemde genellikle  e/  romantik duygu ve düşünceler izler; sanat toplum için görüşü  yerini sanat sanat için anlayışına bırakır  Dil  Tanzimat şiirinde daima ikilik göstermiştir  Şinasî’nin safi Türkçe  dene¬meleri  Ziya Paşa ve Namık Kemal’in hece ölçüsüyle yazdıkları bazı  şiirler  sa¬deleşme çabalarına ilk örnekler olarak gösterilebilir  Ancak bu şairlerin yetiştik¬leri ve alışageldikleri “edebî dil” ortamı  ile ikinci dönemdeki “sanat” amacı  şiir dilinde bir yalınlaşmayı  gerçekleştirememiş; şairler  çoğu zaman süslü ve sanat¬lı söyleyişten  kurtulamamışlardır   | 
|   | 
|  | 
|  |