|  | Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir? |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir?Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir? HİKAYE NEDİR? Yaşanmış veya tasarlanmış bir olayı  bir durumu; yer  kişi ve zaman belirterek anlatan kısa yazılara denir   Hikayede  olayın geçtiği yer sınırlı  anlatım özlü ve yoğundur  Karakterler belli bir olay içinde gösterilir  Bu karakterlerin de çoğu  zaman sadece belli özellikleri yansıtılır  Konu tümüyle düş ürünü  olabilir  ya da son derece gerçekçidir  Genellikle romandan kısa  olurlar  dar bir zamanı kapsarlar  kişileri romana göre daha azdır  anlatılanları tek ve sınırlıdır ve olayla ilgili yer ve zaman  belirtirler  Serim düğüm ve çözüm denilen üç bölümden oluşurlar  Olayı  sürükleyen bir kişi (öykünün kahramanı) vardır  Hikaye kısalığı ve  kurgusuyla masala  kişilerin nitelendirilmesi  eylemin işlenişi ve  canlandırılmasıyla da romana yaklaşır  Hikayenin kısalığı yapısal  olarak  kişinin niteliğiyle geliştiği eylem arasındaki sıkı bağdan  kaynaklanır  Hikayenin çerçevesi  çoğu kez anlatıcının durumunu  belirterek çizilir   HİKAYEYİ ROMANDAN AYIRAN ÖZELLİKLER -Kısa oluşu  -Yalın bir olay örgüsüne sahip olması  -Genellikle önemli bir olayı tek ve yoğun bir etki uyandırarak vermesi  -Az sayıda karaktere yer vermesi  HACİMLERİ BAKIMINDAN HİKAYELER: 1-Kısa hikayeler 2-Uzun hikayeler *Kısa Hikayeler: Kısa öykülerin olay kahramanları sınırlıdır  Birkaç  kişiyi geçmez  Olay örgüsü çok kısadır ve etkileyici olmak zorundadır  Tek bir konu üzerinde durulur  *(Uzun) Hikayeler: Öykülerden biraz farlıdırlar  Birkaç bölüm halinde  yazılabilirler  Olay kahramanları daha fazla olabilir  Birkaç olayın iç  içe geçmesinden oluşabilir  Roman kadar karmaşık değildir  öykü gibi de  basit ve kısa değildir  YAZILIŞLARI BAKIMINDAN HİKAYELER: 1  Olay hikâyesi Tamamen olay örgüsüne dayalı bir türdür  olay belli bir sonuca  ulaşır  Olay hikayelerinde merak öğeleri  ana düğüm  genellikle  beklenmedik biçimde çözülür  Hikayedeki ana olay okuyucuyu etkileyecek  bir sonuca ulaşır  Klasik olay hikayelerinde ulaşılan bu sonuç sürpriz  olmaz  -Dünya edebiyatındaki temsilcisi Guy De Maupassant olduğu için Maupassant tarzı hikaye de denir -Bizde Maupassant tarzı hikâyenin en büyük temsilcileri; Ömer Seyfettin  Refik Halit Karay  Hüseyin Rahmi Gürpınar ve Reşat Nuri  Güntekin’ dir  Örnek metin; 087956′nın Sıfırı  Tarık Buğra 2  Durum hikâyesi Yazarın bir plan yapma zorunluluğu yoktur  Durum hikayelerinde serim  düğüm  çözüm düzeni  olay hikayelerinden farklıdır  Olay  hikayelerinde önemli ve öncelikli olan merak öğesi  durum hikayelerinde  kişisel ve sosyal yorumlardan  duygu ve hayallerden sonra gelir  Durum hikayelerinde belli bir düşünce güdülmez  Yazar kendi kişiliğini saklar   Durum hikayelerinde hikaye kahramanları tam olarak tanıtılmaz  Kişilerin yaşam koşulları  zaman ve mekana bağlı olarak  doğal anlatım  içinde okuyucuya sezdirilir  -Dünya edebiyatındaki en büyük temsilcisi Anton Çehov olduğu için Çehov tarzı hikaye de denir -Sait Faik Abasıyanık  Memduh Şevket Esendal ve Tarık Buğra yerli temsilcileridir  Örnek metin; Otlakçı  Memduh Şevket Esendal HALK HİKAYELERİ Halk hikâyeleri  konularını gerçek hayattaki -genellikle  kavuşulamayan- aşklardan alan  hikayeci-âşıklar tarafından nazım-nesir  karışık bir ifade tarzı ile dinleyicilere anlatılarak nesilden nesile  aktarılan  yer yer masal ve destan özellikleri gösteren  sevgiliye  kavuşma yolundaki maceraları anlatan hikayelerdir  Olayların geliştiği bölümler nesir  duyguların yoğun olarak anlatıldığı bölümler nazım şeklindedir  Hikâyelerden bazılarının yaratıcısının serüvende yer alan âşıklar olduğu ileri sürülür  Aşk konusunun işlendiği halk hikayeleri ve kahramanlık konusunun işlendiği halk hikayeleri olarak ikiye ayrılsa da  bir çoğunda aşk ve  kahramanlık iç içedir  1-) Aşk Hikayeleri; Derdiyok ile Zülfüsiyah  Leyla ile Mecnun  Emrah  ile Selvihan  Kerem ile Aslı  Gül ile Ali Şir  Gül ile Sitemkâr  Tahir  ile Zühre  Yusuf ile Züleyha vbg   2-) Kahramanlık Hikayeleri; Köroğlu Kahramanlık Hikayeleri ( Köroğlu Kolları )  Kirmanşah  Beyböyrek  Eşref Bey  Salman Bey  Şah İsmail  Arslan Bey vbg   Fonksiyonu: Hikaye türünün en eski örnekleridiler ve destandan modern hikayeye geçişi sağlamışlardır   DÜNYA EDEBİYATINDA HİKAYENİN GELİŞİMİ • Öykünün ortaya çıkma sürecinde karşımıza önce fabl türündeki eserler  sonra kısa romanlar sonra da “Bin Bir Gece Masalları” çıkar  • Rönesanstan (16  yüzyıl) sonra Giovanni Boccacio (***asyo)  “Decameron  (Dekameron) Öyküleri” adlı eseriyle öykü türünün ilk örneğini vermiş ve  çağdaş öykücülüğün başlatıcısı olmuştur  • 18  yüzyılda Voltaire (Volter) öykü türünde ürünler vermiştir  İnsan dışındaki yaratıkları ve olmayacak öyküye katmıştır  • Ne var ki öykü  bir tür olarak karakteristik özelliklerini ancak 19  yüzyılda Romantizm ve Realizm akımlarının yaygınlaşmasıyla kazanmıştır  • Alphonse Daudet (Alfons Dode)  Guy de Maupassant (Guy dö Mopasan) gibi Fransız yazarlar öykü örnekleri vermişlerdir   TÜRK EDEBİYATINDA HİKAYENİN GELİŞİMİ Türk edebiyatında  bir olay anlatan sözlü ya da yazılı anlatılara hep  hikaye adı verilmiş  manzum olanlara destan da denmiştir  Divan  edebiyatında mesnevi türü (Leyla ile Mecnun  Yusuf ve Züleyha vbg  )  bunun en ünlü örneğidir  Halk edebiyatında hikayeci-âşıklar tarafından  kahvelerde  köy odalarında  düğün vb  toplantılarında söylenen  hikâyeler  halk hikâyesi diye anılır   15  yüzyılda yazıya geçirildiği sanılan ve destansı bir nitelik  gösteren Kitab-ı Dede Korkut ‘taki hikâyeler bunun ilk örnekleri  sayılabilir   Anadolu’da 16  yüzyıldan bu yana  sözlü halk geleneğinde sürüp gelen  halk hikayelerinde olaylar nesir ile anlatılır  duygusal  coşkulu  haller nazımla ve saz eşliğinde söylenir  Halk hikayeleri  konuları  bakımından  aşk hikâyeleri ve kahramanlık hikâyeleri olmak üzere ikiye  ayrılır  Türk edebiyatında çağdaş hikaye Batı’dakinin tersi olarak  halk  hikâye ve masallarının gelişmesiyle oluşmamış; 19  yüzyılın ikinci  yarısında doğrudan doğruya batı edebiyatının hikaye yolundaki ürünleri  örnek tutularak yazılmaya başlanmıştır  Batı uygarlığı çevresindeki Türk  edebiyatında  hikâye karşılığı olarak “küçük hikâye” terimi  kullanılmıştır   ***Edebiyatımızda Batı’daki anlamıyla ilk hikâye Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılmıştır  Hikâyelerinin kimi çeviri kimi yerlidir  Bu  yolda ikinci yazar Emin Nihat’tır; Müsameretname adlı kitabında 7 hikâye  toplanmıştır  Aynı dönemde kurgu ve anlatım bakımından başarılı  sayılabilecek ilk örnek Samipaşazade Sezai’nin Küçük Şeyler adlı  hikayesidir  Bu dönemin başka bir yazarı ise Nabizâde Nâzım’dır  Türk öykücülüğünü yetkinliğe kavuşturan yazar ise Halit Ziya Uşaklıgil oldu  Edebiyat-ı Cedide döneminde yalın diliyle dikkat çeken  Uşaklıgil  titiz gözlemciliğiyle gerçekçi öykü geleneğini başlatan  yazardır  Bu dönemin diğer yazarları Hüseyin Rahmi Gürpınar  Mehmet  Rauf  Hüseyin Cahit Yalçın  Ahmet Hikmet Müftüoğlu ve Saffeti Ziya idi  Meşrutiyet’in ilanından sonra gelişen yeni edebiyat akımıyla birlikte öyküde toplumsal ve siyasi sorunlar işlenmeye başladı  Türkçe’de yabancı  sözcüklerin temizlenmesi  yazımda konuşma dilinin hakim olması  taşra  yaşamının gerçekçi bir üslupla edebiyata taşınması gibi özelliklerle  bilinen bu dönemde Ömer Seyfettin  Türk öykücülüğünde yeni bir çığır  açtı  Onu Halide Edip Adıvar  Reşat Nuri Güntekin  Refik Halit Karay  izledi  F  Celaleddin  Selahattin Enis  Sadri Ertem  Cemal Kaygılı  Sabahattin Ali  Kenan Hulusi Koray  Nahit Sırrı Örik  Bekir Sıtkı Kûnt  M  Şevket Esendal Cumhuriyet dönemi öykücülüğünü hazırlan isimlerdir  Cumhuriyet dönemi 1930’lar sonrasını kapsar  Bu dönemde alışılmışın  dışında bir öykü dünyası kuran Sait Faik Abasıyanık  Halikarnas  Balıkçısı (Cevat Şakir Kabaağaç)  diyalogların usta yazarı Orhan Kemal  Mehmet Seyda  Samet Ağaoğlu  Sabahattin Kudret Aksal  Kemal Bilbaşar  Kemal Tahir ve Ahmet Hamdi Tanpınar Tarık Buğra öykü yazarları olarak ön  plana çıktı   Günümüzde Türk öykücülüğü geniş bir konu ve üslup zenginliğiyle sürmektedir  Bunlar arasında Muzaffer Buyrukçu ve Osman Çeviksoy  üslupçuluklarıyla ön plana çıkarken  İslam Gemici  Necati Tosuner  (Çıkmazda  Neden Kitap) gibi isimler de çalışmalarına devam  etmektedirler  HİKAYENİN UNSURLARI a- Olay: Öykü kahramanının başından geçen olay ya da durumdur  Hikâyede temel öğe  veya durumdur  Hikâyeler olay eksenli yazılardır  Hikâyelerde bir asıl  olay bulunur  Ancak bazen bu asıl olayı tamamlayan yardımcı olaylara da  rastlanabilir  b- Mekan (Çevre): Hikâyede sınırlı bir çevre vardır  Olayın geçtiği çevre çok ayrıntılı  anlatılmaz  kısaca tasvir edilir  Olayın anlatımı sırasında verilen  ayrıntılar çevre ve yer hakkında okuyucuya ipuçları verir  c- Zaman: Hikâye kısa bir zaman diliminde geçer  Hikâyeler geçmiş zamana göre  (-di) anlatılır  Konu  yazarın kendi ağzından veya kahramanın ağzından  anlatılır  Özellikle durum öykülerinde zaman açık olarak belirtilmez  sezdirilir  Hatta bu tür öykülerde zaman belli bir düzen içinde de  olmayabilir  Olayın ve durumun son bulmasından başlayarak olay ya da  durumun başına doğru bir anlatım ortaya konabilir  d- Kişiler: Hikâyede az kişi vardır  Bu kişiler “tip” olarak karşımıza çıkar ve  ayrıntılı bir şekilde tanıtılmaz  Hikâyede kişiler sadece olayla ilgili  “çalışkanlık  titizlik  korkaklık  tembellik” gibi tek yönleriyle  anlatılır  Kişiler veya tipler  belli bir olay içinde gösterilir  Bu  tiplerin de çoğu zaman sadece belli özellikleri yansıtılır  Romanda  olduğu gibi  kişilerin bütün yönleri verilmez  Bu bakımdan hikâyede  kişilerin psikolojik özelliklerine de ayrıntılı olarak girilmez  HİKAYE TAHLİLİ YAPILIRKEN; 1  Hikaye tahlil ederken önce şekle ait özellikler tespit etmeliyiz  (Yazarın soyadı  adı  kitabın adı  yayın yeri  tarihi)   2  Sonra hikayeyi konusu  ana fikri  yazarın bakış açısı ve anlatım  tutumu açısından değerlendirmeliyiz  Bakış açısı; yazın konuyu sunuş  biçimidir  Olayların kimin gözünden bakıldığı ve kimin ağzından  anlatıldığını (3 şahıs vb  ) ifade eder   3  Olay unsurlarının tespit edilmesi (özet) sonra teknik bakımdan  değerlendirilmesi  teknik bakımdan olayın anlatım sırası  nasıl  başladığı  nasıl geliştiği ve nasıl bir çözüme ulaştığı gibi sorular bu  bölümde cevaplandırılır  Tavır ve tahliller kişi  olay ve mekan  arasındaki uyum  zaman verilişi bu bölümde değerlendirilir   4  Son aşama olarak hikayenin dil ve üslup açısından  değerlendirilmesi ve okuyucu tarafından olumlu ya da olumsuz yönlerinin  tenkit edilmesi gerekir  Mukayese de yapılabilir   | 
|   | 
|  | 
|  |