|  | Divan Şiirinin Nazım Biçimleri |  | 
|  08-23-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Divan Şiirinin Nazım BiçimleriDivan Şiirinin Nazım Biçimleri Divan Şiirinin Nazım Biçimleri Ölçülü ve uyaklı söz ya da yazıya "manzum" ya da "manzume" denir  Şiirde dize sayısı, dörtlük sayısı, sıralanış düzeni, uyak yapısı gibi dış özelliklerin tümü, nazım biçimini oluşturur  Divan şiirinde pek çok nazım biçimi vardır, ama bazıları daha yaygın olarak kullanılmıştır  Gazel, Divan şiirinin en yaygın nazım biçiminden biridir  Gazelin ilk beytinin dizeleri kendi arasında uyaklıdır  Öteki beyitlerden birinin dizeleri serbest, ikinci dizeleri ilk beytin uyağına göre yazılır  Kaside, gazel gibi Divan şiirinin en yaygın nazım biçiminden biridir  Kıta, dört dizeden ya da iki beyitten oluşur  İkinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklıdır  Daha çok beyitten (10, 15 beyit kadar) oluşan kıtalar da vardır ve bunlara kıta-i kebire, yani büyük kıta denir  Mesnevi, Divan şiirinde çok kullanılmış bir nazım biçimidir  Beş mesneviden oluşan yapıta, hamse denir  Muhammes, her bölümü beş dizeden oluşur ve bu bölümlere bent denir  Bu nazım biçiminin uyak düzeni genellikle aaaaa-bbbaa-cccaa   biçiminde sürer  Bir muhammesin ilk bendinin dördüncü ve beşinci dizeleri ya da yalnızca beşinci dizesi öteki bentlerin sonunda yineleniyorsa, buna “muhammes-i mütekerrir”, yani tekrarlı muhammes denir  Murabba, bent adı verilen dört dizelik kıtalardan oluşur  Genellikle ilk dörtlüğün bütün dizeleri aynı uyaklıdır  Sonraki dörtlüklerin ilk üç dizesi ayrı uyaklarla, ama son dizeleri ilk dörtlüğün uyağıyla yazılır (aaaa-bbba     gibi)  Musammat, murabba, şarkı, muhammes, terkibibent ve terciibent gibi nazım biçimlerinin ortak adıdır  Müseddes, her bölümü altışar dizeden oluşur ve bu bölümlere bent denir  Uyak düzeni genellikle aaaaaa-bbbbba-ccccca-ddddda biçimindedir  İlk altı dizenin son iki dizesinin nakarat olarak yazıldığı müseddesler de vardır  Müstezat, gazelin özel bir biçimidir  Sözcük anlamıyla "artırılmış, çoğaltılmış" demektir  Uzun dizelere "ziyade" denilen kısa bir dize eklenerek yazılır  Rubai, aynı vezinle söylenen dört dizeden oluşur  Birinci, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklıdır  Şarkı, biçimsel açıdan bir tür murabbadır  Ama şarkıda genellikle ilk dörtlüğün ikinci ve dördüncü dizeleri, öteki dörtlüklerin dördüncü dizesi olarak yinelenir  Buna nakarat denir  Taştir, bir şairin, başkasının gazelinin iki dizesi arasına bir beyit eklenmesine taştir denir  Taştir yapan şairin gazelin konusuna uyması gerekir  Şair bir gazel beytinin üstüne üç dize daha eklemişse buna da tahmis, yani beşleme denir  Terciibent ve terkibibent  Bent denen bölümlerden oluşur  Diğer nazım biçimlerine göre daha uzun şiirlerdir ve bent sayısı 5 ile 10 arasında değişir  Her bent kendi içinde iki bölümden oluşur  Bentlerin dizeleri yalnızca kendi aralarında uyaklıdır  Uyak düzeni şöyledir: aa xa xa xa bb ce xc xc xc xc dd  Buradaki bb ve dd dizelerine vasıta beyti denir  Terciibentlerde bu vasıta beyti, her bendin sonunda nakarat olarak kullanılır   | 
|   | 
|  | 
|  |