![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezHayatı: Thomas Açuinas 1225'te Napoli'ye çok uzak olmayan Açuino şehri yakınlarında doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezHUKUK VE ADALET Aristo'nun çoğu eseri Batı Hıristiyan Dünyasında bilinmiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı Hıristiyan hakikatleri vardır ki, akıl tarafından anlaşılması asla mümªkün değildir (C-D, Tanrının özü gibi) ![]() ![]() ![]() ![]() Duyusal izlenimler / Akıl A B C D Vahiy Tanrı melekler insan hayvanlar bitkiler kayalar ve toprak Aristo gibi, Aquinas da insanı toplumsal bir varlık olarak düşünmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aristo, şehir - devletini insanın kendini gerçekleştirmesinin son aşaması olarak görmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hukuk, Aquinas'a göre, hukuka tabi olanların ortak iyiliği ve hukukun yürürlüğe konulduğu kişiler için bir hükümdar tarafından verilmiş, akli bir hükümdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıristiyanların Hıristiyan olmayanlara karşı avantajı vahiy yoluyla ilahi hukuk bilgisine sahip olmalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() İradeyi Tanrı'nın özü olarak kabul eden ilahiyatçılar iyiyi de Tanrı'nın herªhangi bir zamanda irade ettiği şey olarak görürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beşeri hukuk, Aquinas'a göre, toplumda hakim olan yasalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'a göre, bu yüzden akıl, evrensel yasalar ve insan davranışı arasında arabuluculuk yapar (bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devlet ve Kilise ilişkisine dair görüşünde, Aquinas ılımlı bir papa taraftarıydı; Kilisenin devletin üstünde olduğunu ve papanın zalim bir kralı aforoz edebiªleceğini düşünmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezONTOLOJİ Aquinas, Hıristiyan vahyi ile Yunan felsefesi, özellikle Aristoculuk arasında bir uyum sağlamak suretiyle iman ve aklın bir sentezine ulaşmaya çabalamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezESSE VE ENS Thomist felsefe, bir Oluş felsefesi, varlık hakkında sadece kişilerin değil, genel olarak tözlerin varlığı hakkında- bir felsefe olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'a göre yine de, düşünce yoluyla, Oluş'u, varolan belli görüngüler içinde ve onlar vasıtasıyla kavrayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer dikkatimizi varolan çeşitli şey ve olgulardan yana çevirirsek, ilk olarak belirtebiliriz ki, Aquinas; bir şeyin olduğu gerçeği ile o şeyin ne olduğu arasında, yani varlık (existentid) ve öz (essentid) arasında bir ayırım yapar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezKATEGORİLER Çeşitli şeyler ve onların oluş tarzları hakkında (belli şeylerin yuvarlak, diªğerlerinin düz, kimisininse pürüzsüz olması gibi) belirtilebilecek pek çok tanım arasından bazıları bütün şey ve olgular için, bütün varlıklar için geçerlidir ![]() ![]() ![]() ACTUS VE POTENTIA Bütün varlıklar için ortak olan bu temel özellikler arasında actus ve potentia Aristo'nun gerçeklik ve potansiyalitesini hatırlatan kavramsal bir çift de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezNEDENLER Eylem ve potansiyel, dolayısıyla değişim öğretisi, aynı zamanda dört neden yahut ilke öğretisiyle de (yine Aristo'da olduğu gibi) bağlantılıdır: Maddesel, yani şeyin kendisinden yapıldığı; biçimsel, yani maddeyi tanımlayan; etken neden, yani dış etkiler yoluyla biçimi belirleyen; ereksel, yani sürece bir yön veya hedef veren ![]() BİÇİM ve MADDE Bir varlık (ens) böylece potansiyalite ve gerçeklik arasındaki gerilimde buªlunduğunda; değişimin aracılık yapabileceği ve dört "nedenin" temel oluşturaªbileceği bu yerde, biçim ve madde arasında da bir ayrım söz konusudur (mesela; şekil ve madde) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar, Aristo'nunkilere benzeyen fikirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu farklılık; bu iki felsefe türü, Neo - Platoncu ve Aristovari felsefeleri, arasındaki temel ayrımı göstermektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezRUH VE BEDEN Hiyerarşik dünya görüşünde, en aşağı varlıklar inorganiklerdir (taşlar, toprak, hava vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'a göre insanlar, en üstün maddi varlıklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thomizm de ruhun tek ve bölünemez olduğunu ve beden öldüğü zaman ruhun yok olmadığını iddia eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezEPİSTEMOLOJİ Aquinas, genel felsefesi içine bilgi teorisini de dahil etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada yine evrenseller hakkındaki tartışmanın ana problemleriyle karşılaşırız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'a göre, hem belirli nesneler (particularia) hem de onların içerdiği biçim veya kavramlar (universalia) Tanrı tarafından yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'ın bilimler hakkındaki görüşü, şu anda değindiğimiz şeyler temel alınarak açıklanabilir: İnsan bilgisinin tümü, belirli şeylerin duyusal deneyimi üzerine inşa edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'a göre dışsal, maddi şeylerin bilgisi, bir başka şey üzerine odaklanmak için bir şeyi görmezden geldiğimiz zaman elde edilir ![]() ![]() ![]() Doğal felsefede ağaç, at, masa gibi maddi şeyleri inceleriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Matematikte ise maddeden hem ayırt edici etken olduğu hem de duyusal deneyimi mümkün kıldığı yerde soyutlanırız ![]() ![]() ![]() ![]() ****fizikte ise üçüncü ve en uç derecedeki soyutlanma ile karşılaşırız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezANTROPOLOJİ VE AHLAK FELSEFESİ Aquinas'ın antropolojisi ve ahlak felsefesi, tıpkı ontolojisi ve epistemolojiªsinde olduğu gibi, farklı Aristovari öğelere sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas düşüncelerini büyük ölçüde Aristo'ya dayandırdığı için, insan doğasına dair Thomist öğretinin önemli veçheleri, Hıristiyan yahut İncil'e dair unsurlar içermeksizin, tamamen felsefî bir teori biçimindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan doğasının özüne dair görüşünde, Aquinas yine Aristovari görüşü takip eder: İnsan hem rasyonel hem de ruhani bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas'ın ahlak felsefesi davranışların bir amacı olduğu fikrine dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aquinas evrensel ahlak normlarını yahut yasalarını var kabul eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezTANRI VE DÜNYA Çoğu skolastik, Tanrı'nın varlığına dair rasyonel delillerin öne sürülebileceğini düşünmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca belirtilmelidir ki; Tanrı'nın varlığına olan inancımızı - Tanrı vardır, doğrulamaktan bahsediyoruz, Tanrının nasıl olduğunu bilmekten değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı'nın varlığına dair böyle ispatlardan rasyonel bir tartışma biçimi olarak söz ederken, açıktır ki hangilerinin yeterli ve ikna edici nedenler sayılacağı Çeşitli temel felsefî görüşlere göre farlılık gösterecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki tartışmada ilk olarak, Anselm'in Tanrı'nın varlığına dair ontolojik iddiası üzerinde mütalaada bulunacağız ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezANSELM’İN TANRI’NIN VARLIĞINA DAİR ONTOLOJİK KANITLAMASI Anselm'in Tanrı'nın varlığına dair iddiası kabaca şu şekilde ilerler: "Bizim Tanrı hakkındaki düşüncemiz mükemmellik üzerine bir düşüncedir (En Yüce Varlık) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrının varlığına dair ontolojik kanıt, Anselm daha hayatta iken eleştirilªmiştir (1033-1109) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezAQUINAS'IN TANRININ VARLIĞINA DAİR KOZMOLOJİK DELİLİ Aquinas'ın kozmolojik denilen delili, ana hatlarıyla aşağıdaki gibidir: Evren değişim içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı'nın varlığına dair bu iddiaya karşı yapılan muhtelif itirazlar şöyledir: Değişen her şeyin, zorunlu olarak, bir başka şeyden değişme yönünde bir dürtü alması gerektiğine dair öncüle meydan okunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezAQUINAS'IN TANRININ VARLIĞINA DAİR NEDENSEL KANITLAMASI Nedensel kanıt/ispat, kozmolojik olana uyar, fakat özellikle neden ve etki arasındaki bağlantı üzerine inşa edilir: Bir nedenin her etkisi o nedene, ki o da bir önceki nedene işaret eder ve bu böylece sürüp gider ![]() ![]() AQUINAS'IN TANRININ VARLIĞINA DAİR GEREKLİLİĞE DA YANAN KANITLAMASI Tanrının varlığına dair gerekliliğe dayanan iddia ana hatlarıyla şöyledir: Yeryüzündeki her şey, varlığının gerekli olmaması bakımından temel olarak rastlantısaldır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thomas Aquinas - Uyum Ve Sentez |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Thomas Aquinas - Uyum Ve SentezAQUINAS'IN TANRININ VARLIĞINA DAİR EN ÜST DERECEDEKİ MÜKEMMELLİK VE VAROLUŞ FİKRİNE DAYANAN KANITLAMASI Aquinas'ın Tanrı'nın varlığına dair dördüncü kanıtlaması ana hatlarıyla aşağıdaki gibidir: Varolan her şeyin, az ya da çok mükemmel; az ya da çok bir oluşa sahip olduğunu görürüz ![]() ![]() ![]() ![]() AQUINAS'IN TANRININ VARLIĞINA DAİR EREKBİLİMSEL KANITLAMASI Aquinas'ın Tanrının varlığına dair, sözde, erekbilimsel (yahut physio teleologicat) iddiası ana hatlarıyla şöyledir: Doğada bir düzen (physis) hissederiz ve bundan dolayı da onun ardındaki amacı (telos) izleriz ![]() ![]() ![]() ![]() Bu iddia dizisi, ereksel neden yahut amaç öğretisine dayanmaktadır ![]() KÖTÜLÜK PROBLEMİ Eğer her şeyin nedeni Tanrı ise, kötülüğün nedeni de 0 mudur acaba? Bu bahsi kaparken, Aquinas'ın kötülük problemi hakkındaki iddialarına kısaca değineceğiz ![]() Kötülük diye adlandırdığımız şeylerin bir kısmı, zorunlu olarak, sonlu bir evrende yaşadığımız gerçeğinin bir sonucudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kötü olduğuna inandığımız çoğu şey, aslında, sadece sonlu konumumuzdan baktığımızda öyle görünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|