|  | Kurumsal Sanat Kuramı |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Kurumsal Sanat KuramıSanat eserini içinde bulunduğu kültüre bağlı olarak tanımlamaya yönelik bir kuramdır   Kurumsal sanat kuramının temelleri ilk olarak 1- Bir etkinliğin gerçekleştirilmesi veya belli bir işin yapılmasıyla ilgili yöntem, bilgi ve kuralla*rın tümü  2- Bir işi belli bir estetik duyguyu yansıtacak bir biçimde gerçekleştirme tarzı  Doğada olmayan bir şeyi yaratma ama*cına yönelmiş rasyonel faaliyet  3- Sanat eserlerinin yaratılmasını mümkün kılan doğal yeteneğe dayalı ya da deneyim yoluy*la kazanılmış beceri ya da ustalık  Birtakım fiziki araçları, arzu edilen sonuçlara ulaşmak üzere, sezgi ya da bilgi yoluyla öğrenilen estetik ilke Arthur Danto'nun 1964'te yazdığı, Arthur Coleman Danto (1924) Amerikalı sanat eleştirmeni, profesör and filozoftur  Günümüz estetik teorisinin önemli isimlerindendir   Andy Warhol'un ''Brillo Kutuları'' eserinin, sanat eseri olarak kabul edilmeyen gerçek Brillo kutularından görünürde ayırt edilemez olmasından yola çıkan ''The Artworld'' ("Sanat Dünyası") makalesiyle atılmıştır  Bir şeyin sanat eseri olarak kabul edilmesi için gözle görünen,kendi içindeki özellikler dışında sanat teorisi, sanat tarihi bilinci gibi bağlamların da gerekli olduğunu Andy Warhol (6 Ağustos 1928 ? 22 Şubat 1987) Amerikalı ressam, film yapımcısı ve yayıncı  Pop Art akımının en önemli temsilcilerinden kabul edilir  Amerikan pop art sanatçısıdır  Seri üretimin , seri üretim nesnelerinin sıkça kullanıldığı bir sanat türünü kullanır  Sanatçı, resimlerini afiş tekniği ile çoğaltmıştır  sanat dünyası adını verdiği bir çevre ile bağıntılı bir şekilde öne sürmüştür   Danto'nun görüşleri daha sonra kurumsal teoriden semantik bir teoriye doğru kayarken, yazdığı makaleden etkilenip yola çıkan Sanat kuramcısı Arthur Danto'nun 1964'te öne sürdüğü, daha sonraki yıllarda George Dickie tarafından geliştirilmiş; bir şeyin sanat eseri olarak kabul edilmesi için kendi içindeki özellikler dışında doğrudan bağlı olduğu düşünülen sosyal şebeke, ağ  George Dickie bu teoriyi geliştirmiş ve 1974'te yazdığı ''Art and the Aesthetics'' ("Sanat ve Estetik") isimli kitabında sanatın tanımını: "Bazı taraflarının kendisine, sosyal bir kurumu (sanat dünyası) temsil eden bazı kişi/kişiler tarafından beğenilmeye aday olmaya hak kazandırdığı özgün bir yapıt" olarak yapmıştır  Bu tanımda sanat eseri değerlendirmeye alınmayıp tarafsız bir anlamda kullanılmış, sadece değerlendirmeye aday olduğu belirtilmiştir   1997'de tekrar gözden geçirdiği tanımda şu değişiklikleri yapmıştır: Sanat eseri, sanat dünyası ahalisine sunulmak üzere yaratılmış özgün bir yapıttır   Sanatçı, sanat eseri yaratımına bilinçli olarak katkıda bulunan bir kişidir   Ahali, kendilerine sunulan sanat nesnesini anlamak için belli bir birikime sahip kişilerdir   Sanat dünyası, tüm sanat dünyası sistemlerinin bütünüdür   Sanat dünyası sistemi, bir sanat eserinin bir sanatçı tarafından bir sanat dünyası ahalisine sunulmasına yarayan bir çerçevedir  Kurumsal teoride kullanılan terimlere dair açıklamalar''Yapıt:'' İnsan tarafından kasıtlı olarak yapılan bir eylemin mevcut olduğunu belirtir  Örneğin doğadan seçilen bir nesne veya George Dickie (1926, Florida - ABD) analitik sanat felsefesi geleneğinin en etkili filozoflarından olup Şikago'da University of Illinois'da emeritus profesörlük yapmaktadır  Kurucularından olduğu kurumsal sanat teorisi ile birçok destekleyicinin yanında pek çok tepki de almıştır  Marcel Duchamp'ın hazıryapımları da kasıtlı olarak seçildiklerinden bu kapsama girerler   ''Beğeni kazanmaya aday:'' 'Sanat eseri olarak kabul edilmeye aday' anlamına da gelir; hiç kimse tarafından beğenilmesine gerek yoktur, sadece sanat dünyası tarafından önerilmiştir   ''Kurum:'' Koleksiyonerler, küratörler, müze yöneticileri, galericiler, pazarlamacılar, eleştirmenler buna dahildir  KaynaklarThe Encyclopedia of Aesthetics  ed  Michael Kelly: Oxford University Press, 1998Marcel Duchamp (  28 Temmuz 1887 Blainville-Crevon ; ? 2 Ekim 1968 Neuilly-sur-Seine) Fransız/Amerikalı sanatçı  Asıl adı Henri-Robert-Marcel Duchamp'dır  Yirminci yüzyılda Avrupa ve Kuzey Amerika'nın en önemli sanatçılarından olmuş, II  Dünya Savaşı sonrası Amerika'da pop sanatı ve kavramsal sanat akımlarının temellerinin atılmasında etkili olmuştur  | 
|   | 
|  | 
|  |