08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hava Otobüsleri
Alm Airbus, Fr Airbus, İng Airbus Çok fazla yolcu taşıyabilmek maksadıyla yapılan büyük uçak Yirminci yüzyılın sonlarına doğru bilim ve tekniğin ilerlemesi, insan nüfûsunun artması, geniş gövdeli, orta ve kısa menzilli, fazla yolcu kapasiteli uçakların yapılmasını ihtiyaç hâline getirmiştir
Batı Avrupanın Havacılık Endüstrileri 1969 yılında bir araya gelerek ortak ihtiyaçların karşılanması için çalışmalara başladılar A-300B adı verilen hava otobüslerinin 4000 km azamî menzile, 250-300 yolcu taşımaya, küçük meydanlara inip kalkabilmeye, bakım kolaylıklarına uygun olması düşünülmüştü Daha uzun menzil, daha fazla yolcu taşımalarını sağlayacak diğer tipleri üzerinde devamlı çalışma yapılmaktadır B2 modeli B1 gövdesi uzatılarak 283 yolcu taşıyacak şekilde geliştirildi Bu uçağın âzamî kalkış ağırlığı 137 ton azamî menzili 3000 km oldu B4 modelinde ise ilâve tanklar takılarak kalkış ağırlığı 150 tona, azamî menzil 4000 km üzerine çıkarıldı En son yapılan uçak 345 yolcu kapasiteli, 3500 km menzilli, en az 150 ton kalkış ağırlığına sâhiptir
Avrupada başlayıp Amerikada tekâmülüne devam edilen hava otobüsünün çeşitli modelleri, sâhib oldukları nitelikler, kısa ve orta menzilde yoğun olan hava trafiğini hafifletmesi ve ekonomik işletme imkânı vermeleri, geleceğin aranan uçağı olmasına yeterli sebeplerdir
|
|
|