|  | Mekanizm |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   MekanizmBütün olayları mekanik nedenlerle açıklama anlayışı     Antikçağ Yunan düşüncesinde Abdera düşünürleri adıyla anılan, Leukippos ve Demokritos doğayı nicelik farklılaşmalarıyla oluşan bir nedensellik anlayışı içinde gördüler  Hava, su vb  gibi atom biçimlerini büyüklük ve küçüklükleriyle, eş deyişle nicelikleriyle birbirinden ayırıyor, farklılaştırıyorlardı  Onlara göre evren, sonsuz geçmişten sonsuz geleceğe kadar  birbirlerine çarpıp birbirlerini itmeyle devinen bir atomlar yığınıydı  Her şey, bu çarpma ve itmeyle gerçekleşen yer değiştirme devimi (mekanik devim)nin zorunlu düzeni içindeydi  Yoktan varolma ve vardan yok olma diye bir şey yoktu, her şey bu çarpma ve itme devimiyle birleşen (doğum) ve ayrılan (ölüm) özdeksel atomlardan oluşuyordu, bu oluşma ilksiz ve sonsuzdu  Evren,  aralıksız ve sürekli bir nedensellik zinciri içinde akıp gidiyordu  Ruh, bütün duyu algıları, bütün düşünme de özdeksel atomdan ibaretti  Atomlar pürüzlü, düz, köşeli, tekerlek, yuvarlak, eğri büğrü, kanca, çengel biçimindeydiler ve sayısızdılar  Bölünmez (atom) ve parçalanamazdılar  "atomlar sonsuz boşluk içinde birbirinden ayrılmış; biçim, büyüklük, duruş, sıralanış bakımından birbirinden farklı olarak boşlukta sürükleniyorlar, birbirleri üzerine gelerek çarpışıyorlar  Bir bölümü birbirinden uzağa atılırken bir başka bölümü biçimlerin , büyüklüklerin, duruş ve dizilişlerin simetrisine göre birbirleriyle örülüp kalıyorlar"dı  Abdera düşünürlerinin bu özdekçi atom öğretilerinde evren mekanik devimle açıklanmaktadır  Bu mekanik devimli zorunlu olarak bir nedensellik zinciri meydana getirir, çarpan neden ve kendisine çarpılan sonuçtur  (iten ve itilen)  Bu nedensellik zinciri de zorunlu olarak bir aralıksızlığı , eş deyişle sürekliliki gerektirir; kendisine çarpılan da bir başkasına da çarparak onun nedeni olacak ve bir sonuç meydana getirecektir, bu vuruşmalı devim araya hiçbir kesinti girmeksizin böylece sürüp gitmek zorundadır  Kısaca mekanizm , evreni bütün olguların bir nedensellik  zinciriyle birbirlerine bağlı bulundukları, sürekli bir yer değiştirme devimiyle açıklama anlayışıdır  Buysa vereni bir makine düzeni içinde görmektir, doğa çarpma yasalarına göre işleyen  bir makinedir  Devim özdeğim içerdiği bir güç değildir, ona dışardan verilir; bu yüzden de oluşma aşamaları birbirinin içinden çıkmaz, yan yana dizilir  Demek ki doğadaki bütün değişmeler diyalektik değil mekaniktir   Bu mekanikçi açıklama, doğada özdekten başka hiçbir öğe tanımamasına rağmen, idealist bir açıklamadır  mekanik hareketin sıraladığı neden-sonuç dizisi zorunlu olarak ilk ve son ereği gerektirir, buysa metafiziği gerektirmek demektir  nitekim mekanikçi özdekçilik, özdeği ilk devindiren dışsal gücün tanrı olduğunu ileri sürmüştür  | 
|   | 
|  | 
|  |