|  08-21-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Helikopterlerin Arka Pervaneleri Ne İşe Yarar? 
 
            
 Günümüz taşıtları içinde en çok yönlü ve şaşırtıcı olanı  helikopterdir
  Üç boyutta da  hareket edebilmesi, hemen hemen her yere gidebilmesi nedenleri ile uçaklarla yapılamayan birçok özel görevlerde de kullanılabilirler  Ancak  helikopterlerin uçma mekanizmaları uçaklara göre oldukça karışık, üretim maliyetleri de daha yüksektir  helikopterleri uçaklardan ayıran önemli özellikler,  havada asılı durabilmeleri, kendi eksenleri etrafında dönebilmeleri ve geri geri uçabilmeleridir   Uçaklarda gerekli gücü  motor sağlar ama asıl  havada kalabilmelerini sağlayan kanatlarıdır
  helikopterlerde ise  havada kalmayı sağlayan  motora bağlı  pervanelerdir  Onları bir çeşit dönen kanat olarak düşünebiliriz  Bir  helikopterde iki veya daha fazla kanat olabilir   Kanatlara hafif bir açı verilip, ana  motor çalıştırılınca,   dönen kanatlar  helikopteri kaldırmaya çalışır
  Yerde iken sorun yoktur ama  havalanınca  helikopterin gövdesi,  pervanenin dönüş yönünün tersine dönmeye başlar  İşte burada bu  hareketi durdurabilecek ilave bir güce ihtiyaç vardır   Bu ilave gücü sağlamanın en kolay yolu, dönüş yönüne dik ilave bir  pervane koymaktır
  Buna  kuyruk rotoru denilir  kuyruk rotoru aynen uçak  pervanesi gibi bir itiş gücü yaratır ve  helikopterin gövdesinin dönmesini dengeleyerek sabit kalmasını sağlar   kuyruktaki  pervaneyi döndüren ayrı bir  motor yoktur
  hareketini ana  motordan bir  şaft ile alır ve altındaki dişli kutusu vasıtası ile dönmesi gereken devirde döner  helikopterleri tam olarak kontrol edebilmek için ana ve  kuyruk  pervanelerinin ayarlanabilir olmaları gerekir  kuyruk  pervanesinde kanatların eğimlerinin, yani açılarının ayarlanması ile  helikopterin kendi ekseni etrafında dönebilmesi sağlanır   Ana  pervane ise çok önemlidir
  Yükseklik değiştirmeyi, ileri ve geri gitmeyi, dönmeyi o sağlar  Bunun için de inanılmaz derecede dayanıklı olması gerekir  İşin asıl sırrı ise ana  pervanenin dönen kanatlarının eğiklik açılarının bir tam tur süresince değişmesidir   helikopterlerin  havada  hareketsiz kalabilmeleri için  pervanelerin açıları da sabit olmalıdır
  Bu açıları tüm kanatlarda aynı anda değiştirmekle alçalma ve yükselme sağlanır  Kanatlar  arkaya geldiklerinde açıları büyük, öne geldiklerinde daha küçük ise ileri doğru  hareket, tersi durumda da geriye doğru  hareket sağlanır  
 | 
	|  |   |