![]() |
Filozoflarda Ruh Kavramı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflarda Ruh KavramıSokrat ve Platon Sokrat’a göre insan ruhu görünmez ve ölümsüzdü, bedeni sevk ve idare eden ruhtuDüşüncelerinin ilham kaynağının kendi Daimon’u olduğunu bildiren Sokrat, vicdan ya da vicdan sesi anlamını bir başka terimle, Daimon’un tezahürü anlamındaki daimonion terimiyle belirtirdiSokrat’a göre evren, tesadüfi değil, akli bir düzene göre kurulmuştu ![]() ![]() ![]() Platon ruhu üçlü bir yapıda ya da üç özellikli olarak ele almıştır: Logos ya da nous (düşünce, ruhun zihinsel, akli etkinlik kısmı ya da özelliği) ![]() ![]() ![]() Thumos ya da thymos (ruhun heyecanlarla ilgili etkinlik kısmı ya da heyecan özelliği, erillik) Eros ya da epithumia (ruhun düşük düzeye özgü iştah, tutku, istek ve arzularla ilgili etkinlik kısmı ya da özelliği, dişillik) Bu üçünden her birinin, ruhun dengeli ve huzurlu olmasında bir fonksiyonu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Platon’a göre önceden “idealar âlemi”nde ilahlarla birlikte bulunan ruh ya da can, yeryüzünde doğmakla o âlemden fiziksel âleme düşmüş bir yaratık konumundandır ![]() ![]() Hermetizm’i açıklayan kitaplardan biri olan Corpus Hermeticum’a göre, psyche beden içinde, nous psyche içinde, logos da nous içinde bulunur ![]() Aristo Platon’dan sonra, Aristo da ruhu varlığın özü olarak tanımlamış olmakla birlikte, Platon’dan ve dinsel geleneklerden farklı olarak, canın ayrı bir varlık (antite, cevher) oluşuna karşı çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Aristo’nun görüşüne göre, can, ancak canlı bir vücudun gerçekliği olduğundan, ölümsüz olamazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, Aristo’cu akıl ya da zihin (İn ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Sina Aristo’yu izleyen İslam filozof ve hekimlerinden İbni Sina ve İbni el Nefis (Ibn al-Nafis), ruh hakkında Aristo’nunkinden farklı bir teori ortaya koymuşlar, ruh (İn ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnekte, okuyucularından, kendilerini hiçbir duyumsal temas olmaksızın, tüm duyumlardan yalıtılmış halde, gökte (havada) asılı olarak tasavvur etmelerini ister: Bu durumdaki kişi hiçbir maddi temas olmadığı halde halen kendini idrak etmektedir ![]() ![]() ![]() “Kendimi dışımdaki varsayılan tüm eşyadan soyutlayabilirim, fakat kendi şuurumdan asla (soyutlayamam) ![]() ![]() ![]() ![]() Thomas Aquinas Aristo ve İbni Sina’yı izleyen Hıristiyan filozof ve teoloğu Thomas Aquinas ruhu vücudun ilk prensibi (kaynağı) olarak kabul eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thomas Aquinas’a göre biri maddi, diğeri maddi olmayan iki unsurdan oluşan insan varlığı, bir yandan tümüyle maddeye dalmış durumda olup, zaman ve mekânın yasalarına tâbidir, bir yandan da hiç maddi olmayıp, aklı vasıtasıyla zaman ve mekâna hükmedebilir ![]() Skolastiklere, özellikle Thomas Aquinas’ın izleyicilerince benimsenen Thomist düşünceye göre, insan ruhu faaliyeti bakımından üç kısımda ele alınabilir: Vejetatif kısım: Üreme ve beslenme faaliyetlerini sevk ve idare eden, en kaba kısımdır ![]() Duyu organlarını düzenleyen duyumsal kısım ![]() Bilgi (intellectus) ve sevgiyle ilgili yüksek işlemlere bağlı olan akli kısım ![]() Alıntı ![]() Kaynak:Vikipedi |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflarda Ruh Kavramı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflarda Ruh KavramıGeç Batı düşüncesinde ruh kavramı Tarihsel süreç boyunca ruh kavramını açıklama konusunda çeşitli girişimlerde bulunulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı düşüncesinde ruh kavramı hakkındaki görüşlerde ruh ve beden düalitesinin vurgulandığı görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruhu teori ve pratik faaliyetleri açısından da ele alan Hegel’e göre, ruh kendini bilme sürecinde maddi doğayı aşarak kendisine (zâtına) kadar yükselir ![]() Aşağıda, Batı düşüncesini biçimlendirmiş, 16 ![]() ![]() Descartes ruhu “eşyanın zıddı olan düşünen şey” olarak tanımlar ![]() Spinoza ruhtan “ilahî cevherin özellik ve tarzı” olarak söz eder ![]() Leibnitz ruha “kendi içine kapalı monad (teklik) alevi” adını verir ![]() Lessing ruhu “sonsuz soluk” olarak ifade eder ![]() Kant ruhu “mutlak olanı idrak etmenin imkânsızlığı”yla niteler ![]() Fichte ruhu “bilgi ve fiil” olarak ifade eder ![]() Hegel ruhu “fikrin (idea) gelişiminin kendisi” olduğunu söyler ![]() Schelling ruhu “mistik kudret” olarak tanımlar ![]() Nietzsche ruhu “kudretin iradesi” olarak ifade eder ![]() Freud ruhu ego ile süperego arasındaki fark olarak belirtir ![]() Jaspers ruhu varoluşla tanımlar ![]() Heidegger ruhu “orada olmak” olarak ifade eder ![]() Bloch “geleceğin kökenindeki gerçekleşme” olarak ifade eder ![]() Alıntı ![]() Kaynak:Vikipedi ![]() |
![]() |
![]() |
|