08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Barok Barok Edebiyat
Barok edebiyat
Barok dönemi Alman edebiyatı
1600'lü yıllarda Almanya'da edebiyat konu ve üslup yönünden karışıklık içindedir Bununla bağıntılı olarak da bu durumu ortadan kaldırıp düzene sokmak çabaları vardır Bu dönemde Barok edebiyatçıları bu bağlamda büyük uğraş vermişlerdir Özellikle özgün yapıtlar ortaya çıkarmak, Almanca'yı edebi bir dil boyutuna getirmek, taklitçiliğin dışına çıkarak özgün eserler verebilmek için çaba harcamışlardır Bu edebiyatçıların başında Martin Opitz gelir ki Almanya'da Barok devri asıl olarak onunla başlar diyebiliriz Barok devri kendinden önce dine kendinden sonra ise felsefeye dayalı, reformasyon ve aydınlanma arasında gelişmiş bir devirdir Edebiyatta ağırlık nazım ve dramdadır Barok devrinde nazımda(lirik) genel olarak konu ölüm düşüncesidir Bu döneme göre ölüm kaçınılmazdır ve hayat fanilikten ibarettir Sone bu dönemde etkin olan lirik biçimidir Özellikle bu alanda Andrea Gryphius ve İtalyan Petrus de Vinea Barok dönemi sonesinin belirleyici isimleridir Andrea Gryphius'un sone tarzındaki eserleri kaydadeğerdir Dinsel boyutta çok fazla sayıda eseri vardır ve bunları "Sonn- und Feiertagsonette" adlı kitabında toplamıştır Şiirlerinin çoğu da yine dini boyuttadır ve duayı andırırlar Gryphius eserlerini genelde dini mistik bir tarzda ve ölüm korkusu, öte dünya konularını ele alarak işler
Roman ise daha çok burjuva konularına yönelen humarist roman doğrultusunda ilerler Özellikle romanda epik kahramanlar yerini, kendisi, hayat tarzı ve dünya hakkında düşünen onları alaya alan bir anlatıcıya bırakır Bu bağlamda İspanyol edebiyatında ün salmış olan komik roman(Schelmenroman) Cervantes'in Don Quijote'u Alman romanına örnek olur
Dil cemiyetleri
Öte yandan Barok devrinde Almanca'yı yabancı dillerin etkisinden (İspanyolca, Fransızca, Latincea?¦) kurtarmak için seferberlik başlatıldı Bu bağlantıda Almanca yazmak ve Almanca!yı arılaştırmak düşüncesiyle hareket edildi Bu amaca yönelik olarak dil cemiyetleri kuruldu 1617'de kurulan "Die Fruchtbringende Gesellschaft","Palmenarden", 1644'de kurulan "Pegnitzschafer" ve " Gekrante Blumenorden" bunlara örnek olarak verilebilir Bunların içinden önemli olarak bahsedebileceğimiz "Die Fruchtbringende Gesellschaft" üyelerini asillerden ve burjuvalardan almıştır Palmenarden dil kurumu Almanca'nın Fransızca etkisinden kurtulmasını, onu arı bir dil sayesinde kültür dili seviyesine yükseltmek niyetindeydi 1642 yılında "Deutschgesinnte Genossenschaft" dil cemiyetinin kurucusu olan Zesen Yunan Tanrıça adlarına Almanca adlar verdi Bundan başka Martin Opitz ise bu konuda bir de kuramsal kitap yazarak edebi dilin Almanca olması için uğraşlar verdi BU devirde Almanca edebi duygudan yoksundu ve çoğu edebi eserler taklitten ibaretti, ilkel ve çocuksu eserler ortaya konuluyordu Bu dil çalışmalarıyla birlikte özgün eserler verilmeye çalışıldı Bu dönemde yapılan poetik çalışmaları barok devrinde kaydadeğer çalışmalardı Bu çalışmalarda edebiyatın tekniğini saptamış ve bunları bire ders kitabı olarak hizmete sunmuş önemli poetikçiler vardır Bunlar: Martn Opitz-"Buch von der deutschen Poeterei" Harsdörfer-"Poetischer Trichter" Zesen-"Hochdeutscher helikon" Buchner-"Verskunst" Schottel-"Teutsche Sprachkunst"
Kaynak : Wikipedia
|
|
|