08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Konfüçyüsçülük Erdemlilik
Erdemlilik
"Eğitimde sınıf ayrımı olmamalıdır "
(Analektler XV, 39)
Konfüçyüs'ün hiçbir şeyi cat etmediği ve sadece eski zamanların bilgilerini naklettiği sözüne rağmen (bkz Analektler VII, 1), birkaç düşünceyi kendi ortaya koymuştur Avrupa ve Amerika'da yaşmış olan hayranlarından Voltaire ve H G Creel, soyluluk yerine erdemi koyma devrimci düşüncesine işaret etmişlerdir Daha önceleri "soylu" demek olan Yunzi (Çince: å?; {{#if:|basitleştirilmiş Çince: s; pinyin: JunzÇ), Konfüçyüsçülük'ün etkisiyle zamanla "centilmen" anlamına gelmeye başladı Kendini yetiştirip erdemli olan avamdan biri, "centilmen" olabilirken bir kralın utanmaz oğlu, ancak "küçük kişi" olabilir Konfüçyüs'ün okulunda değişik sınıflara ait öğrencileri birleştirmesi, Çin'deki sınıf ayrımına karşı verdiği mücadeleyi göstermektedir
Bir başka yeni düşüncesi olan erdemlilik, Çin'de İmparatorluk sınav sisteminin temelini oluşturur Bu sistemle sınavda başarılı olan herkes, ailesine onur ve zenginlik getiren memur olabiliyordu Bu sistem, muhtemelen M Ö 165'te uygulanmaya başlandı Bu sınav için devlet memurluklarına alınacak bazı adayların ahlaki mükemmeliyetlerinin imparatorca tespti için başkente çağrılmışlardır Sistem, daha sonraki yüzyıllarda gelişerek nihayet devlette çalışmak isteyen herkesi kapsar bir sınav sistemi olmuş, adaylar yazılı sınavda bu mevkye layık olduklarını göstermek durumunda kalmışlardır
Konfüçyüs, krallıklarını hanedanlıklarında sırada olan en büyük oğulları yerine en erdemli kişiye bırakan kralları övmüştür Başarısı, devlet ve görev bilinciyle dolu öğrenciler yetiştiren bir okul kurmasıdır (Çince: å?å®¶; {{#if:|basitleştirilmiş Çince: s; pinyin: Rujia; düz olarak "Konfüçyüsçü, Konfüçyüs okulu") Savaşan Devletler Dönemi ve eski Han Hanedanlığı döneminde Çin çok yayıldığından güvenilir, merkez çalışan ve evrakları okuyup yazabilen memurlara olan ihtiyaç arttı Bunun sonucunda Konfüçyüsçülük'ün önemi arttırılarak bu yolda çalışanlar, devletin bütünlüğünü tehlikeye sokabilecek toprak sahibi soylulara karşı bir denge unsüru oluşturdular
O tarihten sonra Konfüçyüsçülük'ün prensipleri olan otoritercilik, lejitimizm, paternalizm ve otoriteye teslmiyetle Çin'in yönetiminde gereken bu araçları veren bir çeşit "devlet dni" haline geldi Çoğu imparatorlar, içe doğru legalizmle, dışa doğru Konfüçyüsçülük'le devleti idare etmişlerdir
Kaynak : Wikipedia
|
|
|