|  | Silvan, Diyarbakır Zembilfroş |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Silvan, Diyarbakır ZembilfroşZembilfroş Zemblfiroş Efsanesi de, en az Yusuf ile Züleyha, Mem u Zn ve Siyabend u Xece kadar bölgede bilinen ve halk şarkılarına konu olan hazin bir aşk hikayesi  Zengin prenses ile fakir gencin sonu hüsranla biten sevdası  Ancak bu birbirini delice seven Mem u Zn'in öyküsü değil  Şirin için dağları delip yol açan Ferhat'ın öyküsü de değil  Bu sevda Zemblfıroş'a karşılıksız aşk besleyen Xatun ve bu aşktan kurtulmak için ölümü seçen Zemblfıroş'un efsanesi    Efsanenin geçtiği yer Mezopotamya'nın tarihi ve kültür beşiği, çeşitli uygarlıklara yurtluk yapmış, Mervani Devleti'nin başkenti Farqin yani bugünkü adıyla Silvan dır  Efsaneye göre bir padişahın zevk ve sefa içinde büyütülmüş, çok yakışıklı bir oğlu varmış  Genç prens sık sık ava çıkarmış  Bu av gezilerinin birinde yol kenarındaki mezarların birisinden çıkmış iskelet ve kafatası görür  O zaman kadar ölüm kavramına yabancı olan genç prens o andan itibaren ölümün gerçekliği yüz yüze gelir  Ölümün zengin, yoksul, genç yaşlı dinlemediğini, dünya malının dünyada kaldığını ve bir gün böyle iskelete dönüşeceğini anlar  Prens o andan sonra elini eteğini dünya nimetlerinden çekmeye karar verir ve tanrıya sığınıp, onun yolunda yürümeye yemin eder  Sarayı ve yaşadığı ihtişamını geride bırakıp eşi ile birlikte yollara düşer  Diyar diyar gezerek zembl yapıp satmaya ve hayatını böyle kazanmaya başlar  Çocukları olur  Sırtlarında çadırları, üzerlerinde yıpranmış giysilerinden başka bir şeyleri yoktur  Genç prens, artık zembil satarak, geçimini sağlayan Zemblfıroş'tur    Son durağı olan Farqin'e gelir  Zembil satmak için Farqn sokakların arşınlarken Farqin Beyi'nin karısı Xatun'un dikkatini çeker  Xatun, Zemblfiroş'a aşık olmuştur  Zembil alma bahanesiyle Zemblfiroş'u saraya çağırır ve ona olan aşkını dizelere dökerek anlatır: Zemblfiroş zembla tine/ Zemblfiroş, zembiller getirir, Dikan bi dikan di gerne/ Dükkan dükkan gezdirir, Hiş li Xatune namne/ Xatun'un aklı başından gidiyor, Ser li zeman di gerne/Aklıyla arıyor zaman yaratmak için, Gazi dike ku bibne/ Sesleniyor ki, onu görmek için, Were ser doşeka mr e/ Gel Beyin döşeğinin üstüne, Li te helal, herama mr e/ Beyin haremi sana helaldir, Bidime te zulf harr e/ Güzel zülüflerimden sunayım sana, Çave min e xezalan e/ Gözlerim ceylanların gözüdür, Sngamin wek zozana ne/ Bağrım yaylalar gibidir, Bejna min wek rihane/ Endamım reyhan gibidir, Çiqa bej hejan e/ Dilediğin gibi güzel ve uygundur Ama Zemblfiroş evlidir, karısını sevmektedir, dünya nimetlerinden vazgeçmiş bir derviştir  En önemlisi tövbe etmiştir  Tanrıya kulluk edecektir, haramı yaşamından silmiştir  Zaten bunun için değil miydi onca malını, mülkünü, ihtişamını bırakıp yollara düşmek?   Bu yüzden Xatun'un aşk çağrısına olumsuz yanıt verir  Ve Xatun'a cevabı hemen oracıkta verir: Xatune ez tobedar im/ Xatun ben tövbekarım, Delale ez tobedarim/ Güzel kadın ben tövbekarım, Zarok birçne li malin/ Çocuklar evde açdır, Ji rebbe jor nikarim/ Tanrı adına yapamam Zemblfiroş, Xatun'un ilan-ı aşk teklifini reddeder  Farqin beyinin karısı Xatun red cevabını kabul etmez  Ne yapıp edip yakışıklı Zemblfiroş ile birlikte olmaktır amacı  Xatun'ın ısrarları karşısında Zemblfiroş çareyi kaçmakta bulur  Xatun peşini bırakmaz, sora sora Zemblfiroş'un kaldığı çadırı öğrenir  Xatun, bir gece çadırda kalmak için Zemblfiroş'un karısına yalvarır  Karşılığında tüm mal varlığını ve mücevherlerini bağışlayacağını anlatır, sadece bir gece Zemblfiroş ile kalmak ister  Xatun'un bu kadar yoğun ısrarı üzerine Zemblfiroş'un eşi, çocuklarını da yanına alarak oradan ayrılır  Xatun, Zemblfiroş'un eşinin giysilerini giyer ve yatağa girerek Zemblfiroş'u beklemeye başlar  Karanlık Farqin'e çökerken, Zemblfiroş zembillerini sattıktan sonra çadırına döner  Xatun'un yatağında olduğundan habersiz, aynı yatağa uzanır  Ancak yataktaki kadının kendi karısı olmadığını, Xatun'un ayağındaki gümüş halhalin çıkardığı sesten anlar  Bunu anlar anlamaz, çadırdan dışarı çıkar  Kimilerine göre Zemblfiroş, Xatun'dan kurtulamayacağını anlar ve gidip sarayın burçlarından kendini aşağı atar  Efsanenin başka bir anlatımına göre ise, Zemblfiroş bu noktadan sonra çaresiz kalır ve canını alması için Tanrı'ya yalvarır  Zemblfiroş ölünce, peşinde koşan Xatun'da aynı dilekte bulunur ve ikisi de ölür  br> Bu sevda masalının da diğer masallar gibi sonu hazindir    Aynı Mem u Zn destanındaki gibi, Xatun'un Zemblfiroş'a olan aşkında da ölüm 'çare' olmuştur    Şarkılara, öykülere konu olan Zemblfiroş ile Xatun'un aşk hikayesi, bugün sadece olayın yaşandığı Diyarbakır`ın Silvan ilçesinde değil, Kürt kültürünün olduğu tüm bölgelerde hala dillerde  " Meskenleri Evler genelde siyah taş denilen çok sağlam kesme taşlardan veya modern yapı malzemelerinden yapılmıştır  Damları da betonarmeden yapılmış olup taş dokusuyla uyum güstermiştir  Bazı evlerde ise alt katta yazın serin olan oturma salonları hala revaçtadır  Yeni yapılan binalar artık taş olmaktan çıkmış yeni modern araçlarla yapılıyor  dağ köylerindeki muazzam taş işçiliği birbiriyle adeta yarışırcasına ermeni ustalarının ellerinden çıkan birer sanat eseri gibi bugun bile tüm ihtişamıyla zamana meydan okurcasına dimdik ayakta duruyor  Pencereler genelde geniş ve süslemeler bulunuyor  ova köylerinde haberleşme amaçlı kullanılmak üzere insan gücü ile toprak taşınarak oluşturulan yüksek tepeler tüm havzayı birbirine bağlayarak iletişim sağlayan doğal bir ağ oluşturmuştur Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |