08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İpek Yolu Ticaret
Ticaret
İpek, Batı için İpek Yolu üzerinde taşınan en sıradışı, alışılmadık maddedir ve bu madde yola da adını vermiştir Ancak, yol üzerinde başka mallar da taşınıp takas edildiğinden, bu kavram ticaret gerçekliğinden uzaktır Çin'e doğru yol alan kervanlar altın, değerli taş ve cam da taşımışlardır Ters istikamette de özellikle kürk, seramik, yeşim taşı, tunç, vernik ve demir taşınmıştır Yol üzerinde malların çoğu değiştirilmiş ve asıl varış noktasına yetişmeden birden çok el değiştirmiştir İpeğin yanısıra baharat da Yeni Çağa kadar Güneydoğu Asya'dan taşınan önemli mallar arasında yer almıştır Baharat sadece baharat ve tadlandırıcı olarak değil, aynı zamanda ilaç, anastezi, afrodizyak, parfüm olarak ve tılsımlı içecekler için de kullanılmıştır
Buna rağmen ipek en değerli Çin ürünü olarak kalmıştır İpek dokumacılığının gelişimi, Çin'de M Ö de 2 yy a uzanmaktadır İpek üreticilerinin eğitimi ile görünmeye başlayan ihracat için fazla miktarda üretim yapılması ilk olarak M Ö 3 yy de "kavgalı imparatorluklar döneminde" gerçekleşmiştir Avrupa'da en eski Çin ipeği M Ö 6 yy ye dayanan Kelt Prensliği kazılarında bulunmuştur O zamanlar ipek Batı'da oldukça nadir bulunan bir madde olup, Roma İmparatorluğu döneminde kürk ve cam gibi lüks eşyalar arasında sayılmıştır Sadece zamanın en zenginleri bu pahalı maddeden kayda değer bir miktarda sahip olabilmiştir
Ticaretin Organizasyonu
Ticaret yollarının güvenliği büyük tehdit teşkil etmekteydi Korsanlar, Çin'den Mısır'a kadar kervanları rahatlıkla yağmalayabilecekleri dar geçitlerde kervanlara saldırmaktaydılar Bu yüzden, Han İmparatorluğu kervanlarını özel savunma birlikleri ile donatmış, güzergah bölümleri boyunca da Çin Seddini inşa etmiştir
Kıtalararası gerçekleşen bu ticaretin organizasyonu oldukça karışık ve zor olmuştur Yüz binlerce hayvan, çok sayıda çoban ve tonlarca ticaret malının bir araya getirilmesi ve hareket ettirilmesi, insanların ve hayvanların bu uzun yolculuklarda, zorlu coğrafi ve iklim koşullarında hayatta kalmalarının sağlanması gerekmekteydi Ancak bilindiği gibi tüccarlar mallarını satmak için tüm yolu gitmiyorlardı ve ticaret birden çok ara tüccar (komisyoncu) aracılığı ile gerçekleştirilmekteydi İpek Yolu'nun sonunu uzun bir zaman Partlar, daha sonra Sasaniler kontrol etmiştir; bu dönemlerde, Orta Asya'da mal değişimine hakim olanlar, göçebe kökenliler idi Önemli bir taşıma aracı olarak da Orta Asya'da yaşayan çift hörgüçlü develer kullanılmaktaydı Bu develer tek hörgüçlü develere göre sıcağa daha dayanıklıydılar ve kış derileri vardı Böylece, yükseklikleri arasında büyük farklılıklar olan bozkır ve dağlık bölgelerde sürekli görülen kıta iklimsel büyük sıcaklık değişimlerine daha uygundular Aslında, develer ticari ilişkilerin başlamasından bu yana kullanılmaya başlanmıştır
İpek Yolu üzerinde kıtalararası takas
İpek Yolu üzerinde sadece baharat, ipek, cam ve porselen gibi mallar taşınmamış, bu yol üzerinde yapilan ticaret yoluyla din ve kültür de kıtalararası yayılmıştır Böylece, Hindistan'da doğan Budizm İpek Yolu üzerinden Uzak Doğu'ya, Çin'e ve Japonya'ya kadar yayılmış ve orada hakim din olmuştur Bugünkü Xi'an (Şian) şehrinde bulunan bir tablete göre, Hıristiyanlık İpek Yolu üzerinden zamanın Çin'in başkentine kadar yetişmiştir Bunlarin yanı sıra bu yol Türklerin dininin, Şamanlığın, Mani Dini'nin, Mazdehizm'in ve daha sonra İslamiyet'in yayılma ortamı bulduğu bir yol, bir bölge olmuştur Kağıt ve barut bilgisi yine İpek Yolu ile Arap ülkeleri üzerinden Avrupa'ya gelmiştir
Kaynak : Wikipedia
|
|
|