|  | İnka İmparatorluğu Mimari |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İnka İmparatorluğu MimariMimari İnkalar'ın mimarideki eserleri mükemmel mimarlar olduklarını ortaya koymaktadır  Gösterişli ve dahiyane yapıları genellikle kullanışlı amaçlara yönelik olarak yapılmıştı  Yapıları sayıları bakımından da hayli fazladır  Tapınakların kapı ve pencerelerine verilmiş ikizkenar yamuk biçimi binanın bölgede sıkça meydana gelen, depremlere yol açan tektonik hareketlere dayanıklı olmasını sağlıyordu  Nitekim İspanyollar Cuzco'ya yerleşirken binalarını İnka tapınaklarının kalıntıları üzerinde yükseltmişlerdir  İspanyol yapılarını yıkmalarına karşın İnka yapılarını genellikle yıkamamış depremler, İnka yapılarının daha eski olmalarına karşın İspanyollar'ınkinden daha dayanıklı olduklarını ortaya koymuştur  İnkalar çeşitli mimari üsluplar kullanmışlardır  Bu farklı mimari üsluplardan en tanınmışı önemli binaların çoğunda görülen, Cuzco'daki Güneş Tapınağı'nda kullanılan üsluptur  Bu üslubun İnkalar'ın kullandığı diğer üsluplardan en ayırt edici özelliği, temel maddenin taş olmasına karşın taşların birbirlerine tutturulmasında harcın kullanılmamış olmasıdır  Burada çokgen biçimli taşlar birbirlerine öyle mükemmel biçimde tutturulmuştu ki, taşların aralarında en ufak bir boşluk kalmamıştı (taşlar aralarına jilet bile sokmanın mümkün olmadığı şekilde birbirine oturtulmuştu)  Bu mimari sanatın örneklerinin halen görülebildiği yapılar içinde Sacsayhuaman kalıntılarındaki Cuzco Kalesi ve Ollantaytambo'nun muhteşem kalıntıları sayılabilir  İnkalar Huari uygarlığından kalan yol ağını düzeltip öyle geliştirdiler ki arazinin engebeli olmasına karşın yol ağı imparatorluğun tümünü kapsamıştı  Bu yolların en ünlüsü « Qhapaq Ã?an  denilen, 6000 km'yi aşan, imparatorluğun ekonomik ve siyasi etkinliğinin ekseni sayılabilecek yoldu  Yolun uğradığı kentler arasında Pasto (Kolombiya), Quito ve Cuenca (Ekvador), Cajamarca ve Cuzco (Peru), Aconcagua (Arjantin) ve Santiago (Şili) sayılabilir  Yol ağı imparatorluğun denetlenmesinde ve asker manevralarda çok önemli bir unsurdu  Bazen genişliği 7 m'ye varan döşenmiş yollar üzerinde yolcuların gereksinimlerinin karşılanması için her 20-30 kilometrede bir kurulmuş kervansaray benzeri yapılar (tambo'lar), köprüler ve her 20-25 kilometrede bir kurulmuş nöbetçi kulubeleri bulunuyordu  Cuzco'dan yola çıkan bir haberci (chaski) Quito'ya (Ekvador'un bugünkü başkenti) yalnızca bir haftada varabiliyordu  Bu yol şebekesindeki ikinci bir ana damar Qhapaq ñan'ı Amazon havzasına bağlayan, uzunluğu 45  000 km'yi aşan yoldu  Diğer İnka yapıları arasında ipten yapılma asma köprüler, chaski'lerin değiştiği "istasyon"lar, su kemerleri, ambarlar, kaleler, tapınaklar, saraylar ve tarım terasları sayılabilir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |