|  | Şamanizm Şamanizm De Üç Alem |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Şamanizm Şamanizm De Üç AlemŞamanizm'de üç alem Ankh işaretinin benzediği,üç alemin temsil edildiği bir şaman tasviri Asya Şamanizm'inde üç alem sözkonusudur: Yer, yeraltı, Gök  Fakat bunlar sembolik ifadelerdir  Yeraltı terimi Asya'nın kimi Şamanist geleneklerinde öte-alem anlamında kullanılır, kimi Şamanist geleneklerinde ise ölüm olayının akabinde yaşanılan kargaşa ve vicdani hesaplaşma dönemini ifade etmek üzere kullanılır  Dolayısıyla, bazı Şamanist geleneklerde yeraltı denildiğinde, genellikle öte-alemin titreşim düzeyi kaba ve yoğun ortamları sözkonusudur  Yeraltı deyiminin bu anlamda kullanıldığı şamanist geleneklerde öte-alemin huzurlu ortamları ise "gölgeler diyarı" gibi başka ifadelerle belirtilmektedir  Yakut Türkleri, Çukçiler ve Yukagirler, insanın üç "can"ı olduğunu kabul ederler  Ölüm olayında biri mezarda kalır, biri "gölgeler diyarı"na iner, üçüncüsü ise Göğe çıkar  Ölüler, bir süre sonra, yeryüzünde tekrar doğabilirler  Uygurlar, inandıkları sürekli olarak tekrar doğma olgusuna "sansar" adını verirler  Asya Şamanizm'ine, özellikle Altay, Yakut ve Uygur Türkleri'nin geleneklerine göre, insanların yaşadığı Yer, ölülerin göçtüğü "yeraltı" (öte-alem) ve spiritüel anlamdaki Kutsal Gök'ten oluşan üç ortam, merkezlerinden geçen, direk ya da kazık denilen bir eksenle birbirine bağlanırlar  Bu eksen "Göğün göbeği" ile "Yer'in göbeği" arasında yer alır  Bu kavram Altay, Yakut ve Uygur Türkleri'nin geleneklerinde şöyle açıklanır: İnsanların yaşadığı Yer, ölülerin göçtüğü "yeraltı" (öte-alem) ve spiritüel anlamdaki Gök'ten oluşan üç alem ya da ortam, merkezlerinden geçen bir eksenle birbirine bağlıdır  "Yer'in göbeği" ile "Göğün göbeği" arasındaki bu eksenin geçtiği, bu ortamların ortasındaki delikler ya da açıklıklar bir tür geçittir  Şamanlar, "uçuş" (trans deneyimi) sırasında bir ortamdan diğerine geçerken bu irtibat geçitlerinden yararlanırlar  Aynı şekilde, ölenler de öte-aleme bu yolla göçerler  Öte-aleme giden şamanlar oraya "Yer'in deliği" geçidinden geçerek gider, yine bu delikten ya da kapıdan dönerler  "Yer'in ekseni" kavramı Altay, Yakut ve Uygur geleneklerinin yanı sıra, Başkurt, Kırgız, Kalmuk, Çukçi, Buryat, Samoyet, Koryak, Moğol, Tibet, Fin, Lapon ve Estonya geleneklerinde da bulunur  Altay, Yakut ve Uygur Türkleri'nin geleneklerine göre, şamanın "Yeraltı"na inebilmesi veya "gökler"e çıkabilmesi için önce "Yer'in Ekseni"ne çıkması gerekir  "Yeraltı"na inmesi gereken Altay şamanı "uçuş" yolculuğunda önce "demir dağ"a (Temir taikşa) tırmanır  Yer'in Ekseni"ne çıkması işte bu sembolik "dağ"ı aşıp "Yerin Göbeği" denilen delikten girmesiyle mümkün olur  Şaman gölgeler diyarı'na giderken öncelikle "Yerin göbeği"ndeki bu delikten "Yer'in Ekseni"ne ulaşmak, sonra da "Yeraltı"nın cehennemi kısmından geçmek zorundadır  Ölen kimseler de bu yolculuğu yaparlar ki, bu yolculukta ölünün geçemediği takdirde azap çekmesinin sözkonusu olduğu bir köprü'yle karşılaşılır  Kuzey ve Orta Asya Şamanizm'inde yeraltı alemi 7 veya 9 katlıdır  Ölüm olayı ile beden terk edildikten sonra kimileri yeraltı katlarındaki ortamlara, kimileri ise Gök katlarındaki ortamlara giderler  Şaman da, trans deneyimi sırasında, yapacağı uygulamanın amacı ve türüne göre, ya yeraltı alemine iner ya da Göğe çıkar  Örneğin, bir hastayı iyileştirmek için Göğe çıkması, fakat bir ölünün ruhuna eşlik etmek, hastanın ruhunu geri getirmek (ölmemesini sağlamak) veya yeryüzünü terk etmek istemeyen ölüleri â??gölgeler diyarı'na götürmek için Yeraltı'na iner  Fakat herhangi bir nedenle Göğe çıkacak bir şamanın önce yeraltı denilen aleme inmesi gerekir  Yani hiç kimse "Yeraltı"na (öte-alem) inmeden Göğe çıkamaz  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |