|  | Diplomasız Profesör Louis Renault |  | 
|  08-16-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Diplomasız Profesör Louis RenaultAraba sektöründe baş gösteren devleri ve hayat öykülerini konu aldığımız makale serisini sizlere sunmaya devam ediyoruz  Ferrari, Porsche, Honda, Lamborghini hakkındaki makalelerden sonra sıra Renault'da    Zengin veledlerine genellikle kızılır ama ne yalan söyleyelim birçok buluşu onlar yapar  Uğraşır didinir insanlığa ufuk açarlar  Niye mi? Bir kere ekmek parası gibi bir dertleri yoktur, çorba peşinde koşmaz, sıradan bir detay üzerinde aylarca kafa yorarlar  Kaldı ki araştırmaları için para bulmakta zorlanmaz, gerektiğinde ellerini ceplerine atarlar  İşte Louis Renault da 1877 Paris doğumlu bir beyzadedir  Babası iyi kazanan bir yün taciridir, çocuklarını hoşça tutar  Onlara diğer babalar gibi Latince, Yunanca ve gramer dayatmaz  Meslek seçimini kendilerine bırakır, istediklerini önlerine koyar  Louis makine hastasıdır, düşünün henüz 5 yaşındayken arkadaşlarından duyduğu lokomotifi görmek için İstasyona koşar  Buhar kazanını, pistonları, bacaları, çözmeye kalkar  15 yaşında bir öğrenciyken motorlu vesaitlere merak salar, hatta harçlığından artırdığı paralarla (ne biçim harçlık alıyorsa) 0  75 beygir gücünde De Dion Bouton marka bir araba alır, sağını solunu sökmeye başlar   De Dion Bouton marka bir araba Faytondan bozma Kont Albert De Dion ve ortağı Çilingir Georges Bouton’un imal ettiği bu arabalar faytondan bozma “yamalı bohça”dırlar  Adı geçen ikili otomobilleri mümkün mertebe ucuza mal edip amelesinden senatörüne kadar herkese satmayı planlar  Ancak bu hayalleri hakikat olmaz, umduklarını bulamazlar  Genç Louis’in henüz araba imal etmek gibi bir fikri yoktur, otomobilini Paris yakınlarında (Billancourt’daki) eski bir garaja atar  Kardeşleriyle baş başa verir, amatör heyecanlarla “bunu nasıl geliştirmeli” diye kafa yorarlar  Louis bu arabayı adeta yeniden imal eder, bir sürü ilaveler yapar  Ve Renault’un ilk minik otomobili “Voiturette” ortaya çıkar  Bu araç 3 ileri ve 1 geri vitesli mekanik dişlisiyle yeni bir çığır açar  Üstelik motordaki gücü kayış ve zincirle değil sabit bir mil (şaft) aracılığı ile doğrudan doğruya arka dingile aktarırlar  Araç daha verimli olur ve sessizliği ile dikkat toplar  Voiturette 24 Aralık 1898’de sokakları harmanlamaya başlayan Voiturette hemcinsleri gibi sadece düzde gitmez, % 13 eğimli yokuşları rahatlıkla çıkar  Louis daha güçlü ve daha devirli motorlar için uğraştığı günlerde jeneratör sistemlerine de el atar, getirdiği yeniliklerle adeta devrim yapar  Düşünün henüz 21 yaşında iken (1898) kardeşleri Fernand ve Marcel’i peşine takar, “Renault Freres” şirketini kurar  1899 yılında Paris-Trouville arasında bir yarış düzenlenir ki mesafe 170 kilometreyi aşar  Renault’lar yaptıkları özel otomobille yarışı rahat kazanırlar  Bu zafer üzerine kapısını çalanlar artar, yağmur gibi sipariş yağar  Babaları onlara 8 bin İngiliz lirası sermaye verir, ki ilk ivme için bu para yeter de artar  Louis Renault asla “tamam şimdi oldu” demez, daima “daha mükemmeli” arar  Nitekim kapalı karoseri olan ilk aracı da o yapar  Genç girişimci daha o yılın sonunda Billancourt’daki garajı fabrikaya çevirir ve tam 110 kişi çalıştırmaya başlar  Ahbap çavuşlar, ertesi yıl geliştirdikleri spor arabayla (E modeli) Paris-Bordeaux ve Paris-Berlin yarışlarını kazanır, adeta şov yaparlar  İki silindirli “H” modelinin (1902) ardından, dört silindirli “K” modeliyle Paris-Viyana yarışında zafere koşarlar  Ancak 1903 Paris-Madrid yarışında kaza yapar, Marcel’i toprağa bırakırlar, bir süre sonra Fernand da gözlerini hayata yumar  Louis kalır mı bir başına, evet güç kaybeder ama aklındaki uçuk hamleleri de bu yıllarda yapar  Mesela işi gücü bırakıp Parisli faytonculara oynar, hayatı boyunca kamçı sallayan adamlara “atsız araba” satar  Arabacı takımı babadan kalma emektarları elden çıkarır, Renault’nun iki silindirli arabalarından alırlar  Louis böylesi rüzgârları iyi yakalar ve yelkenini rüzgâra göre açar  Talep katlana katlana artınca seri üretime geçer ve işçilerini ihtisas sahibi yapmaya bakar  Biri yalnız boya, öbürü sadece döşeme üzerinde derinleşir, işlerinde “uzman” olurlar  Renault, kuruluşundan 9 yıl sonra New York, Londra ve Berlin’de şubeler açar, derken gemi ve uçak motorları üretmeye başlar  Yükü omuzlayınca İşte bu yıllarda kardeşlerinin eksikliğini yaman hisseder, Marcel ve Fernand’ı çok arar  Zira artık sadece imalatı değil, pazarlama ve muhasebeyi de ondan sorarlar  Ama onun önceliği iyi bir arabadır, nitekim ilk amortisörü, ilk soldan direksiyonu, ilk servo freni kullanıp rakiplerine fark atar  Ambulanslar, kamyonetler, itfaiye araçları yapar  Renault’nun baklava dilimini andıran logosu küçük ve basit otomobillerden, resmi erkana satılan lüks limuzinlere kadar birçok modelin alnında parlar  Gün gelir (1914) “Societe des Automobiles Renault” 4 bin 400 işçisiyle bir sanayi devi olur, bundan dört yıl sonra da (1918) çalışanların sayısı 22 bini aşar  Yazar: Ahmet Sırrı Arvas | 
|   | 
|  | 
|  |