|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
başlıkları, eski, günümüze, kadın, türklerden |
![]() |
...Eski Türklerden Günümüze Kadın Başlıkları... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ...Eski Türklerden Günümüze Kadın Başlıkları...![]() Orta Asya ve Anadolu tarihi boyunca Türk kadınları çok çeşitli form ve ölçülerde başlıklar kullanmışlardır ![]() sade bazen de ihtişamlı olan bu başlıklar, sosyo- ekonomik ve kültürel düzeyde farklılıklar göstermiş ama kadınlar hangi sınıfa mensup olurlarsa olsunlar giysilerini tamamlayan bu aksesuardan vazgeçememişlerdir ![]() kadınlar başlıklarını sorguç, enselik, baş iğnesi ve çeşitli mücevherlerle süslerken sıradan kadınlar bunu boncuk, kuş tüyü, renkli mendil veya tülbentlerle yapmışlardır ![]() ![]() Anadolu coğrafi konumundan ötürü pek çok kültürü bünyesinde barındıran homojen bir yapıya sahiptir ![]() kültürel zenginlikten giyim ürünleri ve tarzları da etkilenmiş, dünyanın hiçbir yerinde rastlanmayacak ölçüde bir çeşitlilik oluşmuştur ![]() kültürleri kucaklayan birleştirici tutumu da bu çeşitliliğe fırsat vermiştir ![]() kullanılan çok önemli ve vazgeçilmez bir aksesuar haline gelmiş, giyilen giysinin rengine, şekline ve dokuma türüne göre çeşitlilik göstermiştir ![]() sıradan kadınların kullandıkları başlıkların farklılığı da bu çeşitliliği artırmıştır ![]() ![]() Kadın giyiminde terpuş, serpuş, arak-çin, arakıye, hotoz, boğtak, tepelik, fes, tantura, fechel, üsküf, takke, külah vBulletin ![]() söyleniş biçimleriyle anılan başlıklar kullanılmıştır ![]() enselik, istefan, zülüflük, baş iğnesi, diadem, bürüncük, mahrama, gibi isimler alan aksesuarlar ise başlıkları tamamlayan küçük ama önemli ayrıntılar olmuştur ![]() ![]() İslamiyet ten önceki dönemde, Türklere ait kıyafet ve başlıklar konusundaki bilgileri Çin kaynaklarından ve duvar resimlerinden elde ediyoruz ![]() ve erkek giyimindeki benzerliktir ![]() saç biçimleri kendine özgü bir özellik göstermiştir ![]() örgüler halinde salınmış, yada çok sayıda topuz yapılarak firkete ve fildişi taraklarla tutturulmuştur ![]() Uygurlar döneminde, kadınlar kadar erkekler tarafından da sıkça kullanılmıştır ![]() verilen hotozlar giymişlerdir ![]() durum ve konumları belirleyen bir özellik taşır ![]() örgülü saç, yabancı kaynaklar, bilhassa Çin kaynakları tarafından Türklere has bir özellik olarak belirtilmiştir ![]() ![]() Türkler, İslamiyet ten sonrada Orta Asya giyim kuşam tarzlarını, özellikle uzun ve örgülü saç geleneğini devam ettirmişlerdir ![]() memleketlere yayılmış, Memluklar da bu modayı benimsemişlerdir ![]() ![]() Selçuklu kıyafetlerini canlandıran eserlerde de rastlandığı gibi, Selçuklular çok çeşitli başlık türleri kullanmışlardır ![]() Bunlardan bir kısmı Orta Asya dan beri kullanılan tipler veya bu tiplerin türevleridir ![]() yakın doğu da temas ettikleri bölgelere has başlıklardır ![]() başlıklardan çoğunu basık sarık tipi başlık teşkil etmektedir ![]() Bununla birlikte Bizanslılardan Türklere ve Türkler den Bizanslılara yeni bir çok başlık ve giysiler de geçmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
...Eski Türklerden Günümüze Kadın Başlıkları... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ...Eski Türklerden Günümüze Kadın Başlıkları...![]() 12 ![]() başlık ve eşarpları da kullandıkları görülmektedir ![]() sarık ve sivri külah tipi başlıkları kadınlar da kullanmış, başlıkların üzerini değerli taşlar, inciler ve diademlerle süslemişlerdir ![]() İbn Batuta Anadolu kadınlarının Bağtak denilen başlıklar kullandıklarını bu başlıkların üzerine tavus kuşu tüyünden sorguç taktıklarını yazar ![]() ![]() Kanuni Sultan Süleyman döneminde kadın başlıkları beş veya on santim yüksekliğinde ve fes biçimindedir ![]() kumaşlardan yapılmış ve üzerleri değerli mücevherler, taçlar, inci dizileri ve sorguçlar takılarak süslenmiştir ![]() ![]() Fransa'dan 1549 yılında bir elçilik heyeti ile birlikte İstanbul’a gelen Nicolay’ın betimlediği ev giysisi ile Türk kadını gravüründe, dönemin özelliğini yansıtan fes biçimli başlık görülür ![]() altından bağlamış, uzun saçları da başlığın altından beline kadar salınmıştır ![]() ![]() Nicolay, sarayda yaşayan kadınla sıradan kadının en büyük farkının baş örtme biçiminde olduğunu söyler ![]() basit bir başlık giydiğini, saraylı kadının ise taç taktığını, bu tacın üzerinde ve arka tarafta küçük plise bir krep olduğunu, başlığın çevresine omuz hizasına sarkan taftadan, başlığı iki kere çevreleyen bir tür kordonun yer aldığını yazar ![]() Danimarkalı ressam Melchior Lorichs (1527-1583), Kanuni Sultan Süleyman dönemiyle ve Osmanlı yaşamıyla ilgili yapıtlar bırakmıştır ![]() ![]() Lorichs’in çizimini yaptığı Sultan portrelerinde, baş süsleri ve giysiler, ayrıntılar üzerinde dikkatle durularak resmedilmiştir ![]() ![]() ufaklı incilerle ve diğer değerli taşlardan oluşan çeşitli süslerle ve sorguçlarla süslenmiştir ![]() örgülü saç tutkusunu yansıtacak şekilde örülmüş ve bele kadar uzatılmıştır ![]() kakül ve zülüflerdir ![]() ![]() Yüzyıllar boyunca uzun ve örgülü saçları ile görülen Osmanlı kadını, daha sonra yapılan minyatürlerde kakül ve şakaklarındaki saçlarını kısa kesmiş, hafif bukleler oluşturmuş olarak resimlenmiştir ![]() 16 ![]() olurlarsa olsunlar, tüm kadınların dışarıda ayaklarına kadar örtündüklerini, evlerinde ise uzun sorguçlu ve yaldızlı başlıklar kullandıklarını anlatır ![]() ![]() 1618’e tarihlenen, British Museum Mundy Albümünde Hatuncuk isimli betimlemede, elinde kadeh tutan, sarı papuçlarından Müslüman olduğu anlaşılan genç bir hanım yer alır ![]() doladığı yemenisini boynunun altından bağlayan hanımın, sırmalı mavi kaşbastısı da vardır ![]() ![]() 1678 yılında Türkiye’de bulunan Hollandalı gezgin Corneille Le Bruyn, seyahatnamesinde kadınların başlıkları konusuna ayrıcalıklı bir yer vermiştir ![]() Cornelle le Bruyn , İzmir’li Müslüman kadınların sokağa çıkarken, kadınların başlarını bir örtüyle örttüklerini ifade eder ![]() ![]() Cornelle La Bruyn seyahatnamesinde, padişahın sarayındaki kadınlar konusunda, eline kitabında sunduğu birkaç resim geçtiğinden bahseder ![]() Yahudi kadınlarda olduğu gibi yuvarlak büyük bir platin başlık taktıklarını ama alın hizasında bu başlığın aşağıdan yukarı doru yükseldiğini ve her iki yanında kuş tüyleri olduğunu söyler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
...Eski Türklerden Günümüze Kadın Başlıkları... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ...Eski Türklerden Günümüze Kadın Başlıkları...![]() Le Bruyn sarayda kullanılan bir başlığı şöyle tarif eder: “Özellikle hanımlar, süslenme biçimlerinde kendilerine özgü bir yücelik ve ihtişama sahiptirler ![]() çeşitli renklerden olan ve altın gümüş kakmalı çok sayıda mendille tutturulmuştur, bunların arasına herkes olanaklarına göre her cins değerli taş takmaktadır ![]() süslenmeye çeşitli çiçekler de eklenmektedir ![]() örtünme biçimi öyle tasarlanmıştır ki, bunu bozmadan takıp çıkarmak olasıdır ![]() biçiminde altın çiçekler yapılır ![]() da değerli taşlar yerleştirilir ![]() doğal çiçekler takan kadınlara da rastlanır ![]() ![]() XVII ![]() korumaya devam ederken, Osmanlı imparatorluğunun gücüne koşut olarak, özellikle varlıklı hanımların süslü, gösterişli giysileri yeğledikleri, yerli ve yabancı sanatçıların resimlerinden, ayrıca yazılı kaynaklardan anlaşılmaktadır ![]() ![]() VIII ![]() hanımlar mesire yerlerinde renkli feraceleri ve yaşmaklarıyla boy gösterirlerdi ![]() şeffaftır ve başı genişleten hotozlar kullanıldığından yaşmaklar gevşek bağlanmaya başlanır ve sırmalarla süslenir ![]() Allom’un yaptığı bir gravürde odalıkların kullandıkları başlıklar Corneille Le Bruyn’un kitabındaki saraylı kadın betimlemelerini andırır ![]() yerleştirmiş ve incilerle süslemiştir ![]() ![]() Esasen Türk kadınları tarihin her döneminde birbirinden farklı ihtişamlı ve değişik isimlerle anılan başlıklar kullanmış, saçlarını bu ve benzeri aksesuarlarla süslemişlerdir ![]() Başlıkların hem estetik açıdan kadın güzelliğini tamamlayan bir giyim öğesi hem de bir asalet sembolü olduğu söylenebilir ![]() Türk özelliği olarak ortaya çıkan bir çok görünüşler Osmanlılara kadar kesintisiz olarak devam etmiştir ![]() İmparatorluk döneminde Fes biçimli başlıklar yada Terpuş kullanılmaya başlanmış, 16 ![]() başlayarak bu çeşitlilik daha da artmıştır ![]() ![]() başlayarak oldukça yüksek ve yukarıya doğru daralan başlıklar, yüzyılın ortalarında ise üstü geniş altı dar hotozlar görülmektedir ![]() Osmanlı devletinde giysiler, toplumdaki yeri simgeleyen en belirgin göstergelerden biri sayılır giysisinin rengi, biçimi ve hatta kumaşının cinsi, giyen kişinin ait olduğu toplum düzeyini yansıtırdı ![]() diğer ırk ve dine mensup kişilerin de kendilerine özgü birbirlerinden farklı giysileri vardı ![]() Fatih dönemine kadar Türk kadınları, eski Anadolu ve Orta Asya geleneklerini sürdürmüşlerdir ![]() yerleşik düzene geçiş, imparatorluğun sınırlarının genişlemesi ve ekonomik koşullar, kadın-erkek dünyasının ayrılmasına ve kadınların sokak giysilerine kurallar konmasına neden olmuştur ![]() (alıntıdır) |
![]() |
![]() |
|