Eşini Kıskanmak |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Eşini KıskanmakBazı çevrelerde kıskanmayı ayıp gibi, çağ dışı gibi göstermeye çalışıyorlar Gayur olmak, yani namusunu korumak için, meşru hudutlar içinde kıskançlık göstermek dinimizin emridir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Allahü teâlâdan daha gayuru yoktur ve bunun için fuhşu yasaklamıştır ) [Buhari](Namus gayreti imandan, kadın-erkek bir arada eğlenmek de nifaktandır ) [Deylemi] Namusunu kıskanmayana deyyus denir Deyyuslar için hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:(Allahü teâlâ, Cenneti yaratınca, ?Cimri, sana giremez, deyyus senin kokunu bile duyamaz? buyurdu ) [Deylemi](İçki içene, ana-babasına âsi olan kimseye ve deyyusa, Cennete girmek haramdır ) [İ Ahmed]Bu büyük günahları işleyen kimsenin zerre kadar da olsa imanı varsa, günahlarının cezasını çektikten sonra Cennete gider Fakat günahlar insanı küfre sürüklediği için, bu günahlara devam etmek büyük felakete yol açar Zararın neresinden dönülürse kârdır Bir an önce tevbe edip günahlardan sıyrılmalıdır Tevbe eden, hiç günah işlememiş gibi olur Kadının, kumasını da kıskanması normaldir Fakat kıskançlığını açığa vurarak meşru sınırı aşmamalıdır (Allahü teâlâ, kıskançlığı kadınlara ve cihadı erkeklere yükledi Hangi kadın, bu emre iman ederek sabrederse, şehid olan mücahid kadar sevap kazanır) hadis-i şerifinde de, kadınların sabır göstermelerine işaret buyurulmaktadır Kadın, hem kıskanacak, hem de buna katlanacaktır İşte bu büyük fedakârlık, erkeklerin cihadı gibi tutulmuştur![]() Peki, gayur olmakla, kıskanmakla haset etmek arasında ne fark vardır? Haset, kıskanmak, çekememek demektir Yani, Allahü teâlânın birisine vermiş olduğu nimetin ondan gitmesini istemek demektir Ondan gitmesini istemeyip de, kendisinde de olmasını istemek, haset olmaz Buna gıpta etmek, imrenmek denir Gıpta güzel bir huydur İslamiyet?in ahkamına, yani farzları yapmaya ve haramlardan sakınmaya riayet eden, gözeten salih kimseye gıpta edilmesi vaciptir Dünya nimetleri için gıpta etmek tenzihen mekruh olur Birisinde bulunan kötü, zararlı şeyin gitmesini istemek, gayret olur Gayret gösterene de gayur denir Gayret, bir kimsede olan hakkına, onun başkasını ortak etmesini istememektir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Mümin gayur olur Allahü teâlâ ise daha gayurdur ) [Müslim] (Namus gayreti imandandır ) [Deylemi] Allahü teâlânın gayret etmesi, kulunun kötü, çirkin şey yapmasına razı olmamasıdır İnsanın Allahü teâlâya gayret etmesi, haram işlenmesini istememekle olur Yusuf aleyhisselamın, (Sultanın yanında benim ismimi söyle!) demesi gayret-i ilahiyyeye dokunarak, senelerce zindanda kalmasına sebep oldu İbrahim aleyhisselamın, oğlu İsmail?in dünyaya gelmesine sevinmesi, gayret-i ilahiyyeye dokunarak, bunu kurban etmesi emrolundu Allahü teâlânın çok sevdiklerine, bazı evliyaya böyle gayret etmesi çok vâki olmuştur![]() Kaynak:Evlilik Rehberi Net
|
|
Eşini Kıskanmak |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Eşini KıskanmakTürkçe’de, gayret, daha ziyade çabalama, olağanüstü çalışma, yılmadan, usanmadan faaliyet içinde olma gibi anlamlara gelmekle beraber, yabancıların, kutsal sayılan şeylere saldırmalarını görmekten hâsıl olan tepki; koruma, esirgeme ve kayırma duygusu anlamına da gelir Çalışkan ve fedakâr kişilere gayretkeş ve gayretli denir Arapça’da gayret, kıskanmak ve kıskançlık manasına gelir “Gayret, nâm ve nâmusa halel verecek hallerden hamiyet etmek manasınadır ki, kıskanmak tabir olunur ve ğıyar, Hakk Teâlâ, kullarına rahmet etmek; hayır ve bol rızık ihsan eylemek manasına gelir Pek gayretli, hamiyetli ve kıskanç kişiye gayrân ve gayûr denir ” (bkz Asım Efendi, Kâmus, trc , 594-95) S Ş Cürcani, gayreti, “Kişinin, kendisine özgü bir şeye başkasının ortak olmasını istemesi hâli” şeklinde tarif eder Bu anlamda eşlerin birbirlerini yabancılardan kıskanmalarına gayret denir Şiblî, biri beşeri, diğeri ilâhî olmak üzere iki türlü gayretten/kıskançlıktan bahseder Beşerî gayret, kişilerle ilgilidir İlâhi gayret ise, zamanın Allah Teâlâ ile ilgisi olmayan işlerde ziyan edilmesinde söz konusu olur (Serrac, 299; Baklî, Şerh-i Şathiyat, Tahran, 1981, s , 691; Kuşeyri, 515) Sa’d b Ubade: “Yâ Rasûlallah! Ben kıskanç bir adamım, eşimi, yabancı bir adamla görsem onun başını uçururum ” deyince Hz Peygamber, “Ben senden daha kıskancım ama Allah Teâlâ Benden daha kıskançtır Onun için fuhşun açık olanını da, gizli olanını da haram kılmıştır ” buyurmuştur (Buhari, Tevhid, 15; Müslim, Lian, 16; Tevbe, 32; Wensenck, V, 31, 35)Gayûr/kıskanç, Allah’ın isimlerindendir Bütün peygamberlerde, evliyada, takva sahibi salih insanlarda bir anlamda kıskançlık vardır Erkeğin, eşinin; güzelliğini, kadınca hal ve hareketlerini ve cinsel hayatını kendisine tahsis etmesini istemesi vb hususları başka bir erkekle paylaşmak istememesi gayrettir, kıskançlıktır Böyle bir durumu gördüğü veya tahmin ettiği veyahut da hissettiği zaman bu, onun gayretine dokunur, tepkisine sebep olur, buna sebep olanları bir şekilde cezalandırmayı düşünür Gayretine dokunmak, kıskaçlık duygusunu harekete geçirmektir Erkek, eşini kıskandığı gibi, aynı şekilde kadın da eşini kıskanır![]() Evet, kıskanmak sevmenin parçasıdır Seven kıskanır da Ama dikkat! Kıskanmak sevmenin bir parçasıdır, sevmek kıskanmanın parçası değil Kıskançlığı sevgisini boğan kişi, sevdiğine cennet değil cehennem sunar Kendi gönül darlığıyla sevdiğini de daraltır Her şeyde olduğu gibi dozunda sevgi ve kıskançlık gereklidir seven kıskanır ![]() ![]()
|
|
|
|