Bir Resim Yapıtını Nasıl Okumalı ? |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bir Resim Yapıtını Nasıl Okumalı ?Bir Resim Yapıtını Nasıl Okumalı ? Pablo Picasso Üç Müzisyen (1921) ![]() Müze Deneyimlerini Zenginleştirmek için "Sanat Eleştirisi Becerileri"ni Öğrenmek İçin Bilgiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amaçlar (Objectives) Jean Leon Gerome Ağlama Duvarı ![]() Bu öğrenme sürecinin bir sonucu olarak, bir sanat yapıtının özünü ve anlamını keşfetmek için kritik yapmanın strüktürel bir yöntemini izlemek olanağı doğacaktır "Resim yapıtını okuma" nın yapısı dört ayrı aşama içerir:![]() a- Tanımlama (Description) Lyonel Feininger Yoldaki Bayan (1922) ![]()
Doku(Texture) Biçim(Shape) Renk(Color) Hacim(Form) Valör(Value) Mekan(Space) Model-Örnek(Pattern) ![]() b- Analiz(Analysis) Gertrude Abercrombie Ölüm İçin Dizayn (1946) ![]() Bu aşamada sanat yapıtında kullanılan en belirgin sanat ilkelerini ele alınız Sanatçının resmin unsurlarını organize etmek için onları nasıl kullandığını gösteriniz![]()
![]() c- Yorumlama (Interpretation) Giovanni Baciccio Yas (1667) ![]() Sanat yapıtı hakkında şimdiye kadar öğrendiklerinize temellendirerek, sanatçının ne söylemeye çalıştığını düşünüyorsunuz ? Sanatçı bu sanat yapıtını neden yaratmıştır ? Ne anlama geldiğini düşünüyorsunuz ? Bu yapıta baktığınızda içinizde ne gibi duygular uyanıyor ? Bu sanat yapıtında başka şeyleri temsil eden şeyler - simgeler (symbols) olduğunu düşünüyor musunuz ? ![]() d- Yargı (Judgement) Rene Magritte Edward James’in Portresi (1937) ![]() Bu sanat yapıtından hoşlanıyor musunuz ? Onun iyi bir sanat yapıtı olduğunu düşünüyor musunuz ? Onun önemli bir sanat yapıtı olduğunu düşünüyor musunuz ? Bu sanat yapıtını evinize asıp seyretmek ister miydiniz ? Bu sanat yapıtı müzeye konacak denli iyi bir yapıt mıdır ? ![]() ![]() |
|
Bir Resim Yapıtını Nasıl Okumalı ? |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bir Resim Yapıtını Nasıl Okumalı ?Sanat Eleştirisi Heveskarları İçin Öneriler Egon Schiele Bayan Meer (1914) ![]() Söz konusu yapıta ilişkin kaydettiğiniz bilgilerden yararlanarak dört paragraflık bir eleştiri yazınız ![]()
![]() ![]() Sanat Eleştirisi öğrencilerinin yazılarını değerlendirmek için eğitimcilerin yararlanabileceği bir format:
![]() ![]() Amaçlar Not
)![]() ![]() Analiz ve Yorumlama aşamalarında daha derinlemesine konuyu irdelemek isteyenler, sanatçının özel yaşamına, mensubu olduğu sanat akımına ilişkin bilgilere, ülkesinin o sanat dalındaki özelliklerine, sanatçının yapıtı gerçekleştirdiği zaman dilimindeki durumuna, sanat yaşamı boyunca geliştirdiği kendine özgü ikonografi gibi konularda da ek bilgi sahibi olmak zorundadırlar ![]() ![]() BBC 'nin eğitim programlarında, müze gezileri sırasında orta öğretim seviyesindeki öğrencilerin izledikleri yapıtları çözümlemek için kullanmaları önerilen dörtlü formülü de anımsayıp üstteki sistematik ile üstüste çakıştırmakta da yarar var:
204 Bir seyin kendinden öncekine ve sonrakine uygunluğu - "Siyak : Sözün gelisi " " Siyak-u sibak (sözdeki) ön ve art tutarlılığı" - TDK Sözlüğü s 652 "Sibak : Bir seyin geçmisi " TDK sözlügü s 647 Ikonografi (Iconography ): Simgelerden olusan bir dil Resimlerde düsüncelerin imgelerle temsil edilmesi Bir sanatçı kendine özgü kisisel bir "imgeler takımı" yaratıp, yapıtlarında belirli düsünceler ve izlenimler için bunları kullanabilir Düşüncelerin zaman içerisinde gelisiminin ve anlatımının incelenmesinde önemli bir araçtır Gerçeklestirme (Process): Sanatçının gerçeklestirme asamasında kullandığı teknikler, malzemeler ve diğer unsurlarla yapıtının anlatımındaki özellikler ![]() ![]() Atmosfer (Mood) : Sanatçının yukarıda sıralanan tüm araçları kullanarak yapıtında yakaladığı ana duygu veya atmosferin hissedilmesi ![]() ![]() Resmin yapıldığı özel koşulların duyumsanması![]() ![]() ![]() Haşim Nur Gürel ![]() ![]() |
|
|
|