![]() |
Kulluk Ve Özgürlük |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kulluk Ve ÖzgürlükKulluk ve özgürlük Sosyal hayattaki ahlâkî sınırlar kimi zaman perişan olmaktadır ![]() ![]() ![]() İzzet ve Minnet Kulluk kötüdür, ama Allah’a karşı iyidir ![]() Özgürlük kutsal ve istenilen bir şeydir, ama Allah’a ve kulluk harîmine oranla, kulluk ve itaatin kutsallığı vardır ![]() Boyun eğmek, sevilmeyen bir haslettir ![]() ![]() Kendini küçük görmek, ruhî za’fiyetin nişanesidir ![]() ![]() Tevazu güzel bir şeydir ![]() ![]() Bu nükteyi belirtmek, izzetli ve onurlu olmak için; alçaklık, diz çökmek ve eğilmekten kaçınma gerekliliğini, Allah-u Teâla’ya karşı bile düşünme ve uygulama yanlışına düşülmemesi içindir ![]() ![]() Allah’ın yanında ve Zü’l-Celal âsitânesinde, baş eğilmeli ve muhtaç olarak görülmelidir ![]() ![]() İmam Sadık (a ![]() [color="green"]“Eğer aşiretsiz izzetli olmayı, saltanatsız da heybetli (güçlü ve azametli) görünmeyi istiyorsan, Allah’ın emirlerine itaat etmemek zilletinden kendini kurtar ve Allah’a itaat etme izzetine doğru hareket et ![]() Allah’ın kulu, kendini öyle aziz ve saygın görmeli ki, acizlere karşı dalkavukluğa ve tevazua bir ihtiyaç duymamalı; kendini öyle büyük görmeli ki, dünyevi meseleler için nefsini küçültmeyi kabul etmemeli ve Allah’ın kulu olduğu için kendini öyle şerif saymalı ki, izzetini, aşağılık kimselerin ayakları altına bırakmamalı ![]() İnsan basiretsizlikten insana kulluk etti, Sahip olduğu cevheri Kubat ve Cem’e nezir etti ![]() Yani hizmette köpekten bile daha alçaktır, Bir köpeğin diğer bir köpeğe baş eğdiğini görmedim ![]() Gerçek Serfirazlık Gerçi dalkavukluk, ihtiras ve hizmetçilik hasletiyle, insanın ekmek ve azuığa ulaşabilmesi mümkündür ![]() ![]() ![]() Kanaat edelim kuru ekmeğe ve köhne elbiseye, Kendi sıkıntımızın yükü, halkın minnetinden iyidir ![]() Yine onun dediği gibi: Kendi köhne elbisesiyle örtünmek, Emanet alınan elbiseden daha iyidir ![]() Çünkü ödünç almak, borç istemek ve borçlu olmak da, kimi zaman zilleti beraberinde getirir ![]() ![]() ![]() Nehc’ül-Belağa’nın derleyicisi olan Merhum Seyyid Rezi’nin hayatında şöyle gelmiştir: Allah-u Teâla, ona yeni bir çocuk ihsan etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seyyid Rezi bu şekilde onları, yüksek görüşlülük ahlâkıyla yetiştirdi, kendisi ve ailesi de izzet-i nefse sahiplerdi ![]() ![]() Pervin-i İ’tisamî şöyle der: Felek ve yer senin tedbirinin kölesidir, O halde dinar ve dirhemin kölesi olma ![]() Perhizin eşi tamah olamaz, Arı(utanılacak şeyi) hünere ortak yapma ![]() İlahî mektebin öğrencileri, izzetle olan açlığı, zilletle olan tokluğa tercih ederler ve şerafet ve serfirazlıkla olan meşakkatli bir yaşamı, alçaklık sayesinde gelen bir refahtan üstün sayarlar ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Ali (a ![]() [color="green"]“İzzetle yosulluğa sabretmek, zilletle oalan zenginlikten daha güzeldir ![]() Bu da yine O’nun sözüdür: [color="green"]“Açlık, başkalarına boyun eğme zilletinden daha iyidir ![]() Özgür insan; açlık çeker, yoksulluğa sabreder, ancak tamah ve niyaz elini bunun onun önüne uzatmaz ![]() Özgürlük O kimsenin hizmetçisiyim ki, mavi çark[5] altında, Bağlılık rengi kabul eden her şeyden özgürdür ![]() Lokman-ı Hekim oğluna şöyle tavsiyede bulundu: [color="green"]“Eğer dünya izzetine sahip olmak istiyorsan, başkalarının elinde olan şeylerden tamahı kes ![]() ![]() İlim ve amel ehli olan büyüklerin hayatlarında, büyük ve çok örneklerle karşılaşıyoruz, ki asla izzet ve onurlarını kaybetmeye yanaşmamışlardır ![]() ![]() Merhum Şeyh Agabozork, zorluk ve darlık içerisinde yaşadığı bir vakitte, onun durumundan haberdar olan bazı büyükler, onun için büyük bir miktarda para gönderdiler ![]() ![]() ![]() ![]() Yüz suyu, tekrar kanala gelmeyecek bir sudur, [color="green"]Susuzluktan öl ve yüz suyunu dökme ![]() İnsan tamah ve ihtirasın köklerini kendinden sökmediği müddetçe böyle bir özgürlüğe ulaşamaz ![]() ![]() Ben yüz suyumu bir parça ekmeğe satmam ![]() Ben kendi irademi alçakların eline vermem ![]() Ben Yusuf’um, Züleyha’nın esiri olmam ![]() Ben yakamı uğursuz nefsin eline vermem ![]() Bazı edipler, insanın dikkatini bu ruhî zenginliğe çekmek için, bazen temsillerden ve hayvan dilleriyle oluşturulmuş hikayelerden de faydalanmışlardır ![]() Edebi temsiller ve kinayelerle işlenen karınca ve Süleyman’ın hikayesi de, bu hikayelerin örneklerinden görülebilir ![]() Pervin-i İ’tisamî, hikmetli şiirlerinden birinde, karınca ve Süleyman arasında karşılıklı konuşma şeklinde ele alınan diyalogda, bu özgürlüğe ve yüksek görüşlülüğe işaret etmiştir ![]() ![]() “Bunca zahmet yerine, neden Süleyman’ın sarayına gelmiyor ve bu zahmetlerden rahatlamak için Süleymanî sofranın başında yer almıyorsun?” Karınca cevabında şöyle der: “Karıncalar için, kanaat, başkaların artığından daha iyidir ![]() Kendi yuvalarında padişah oldukları için, Padişahların bağışını istemezler ![]() [color="green"]Şunu da ekliyor: “Biz Süleyman’dan müstağniyiz, rızkımız, ambarımız, sıcak yerimiz ve emniyetimiz vardır; hem kendimizin hizmetçisiyiz hem de kendimizin efendisiyiz ![]() Bu özgürlük, kanaat sayesinde meydana gelir ![]() ![]() İsteme kapısını yüzüne açan, Ölene dek muhtaç olur ![]() Kendine Borçlu Olmak Borçlu olmak, hem insanın düşüncesini meşgul ve perişan eder, hem de insanı, istekler karşısında mahcup veya hakir eder ![]() ![]() ![]() Harcama dairesi dar tutulur, zaruri olmayan masraflara göz yumulur ve kanaat sermayesine sahip olunursa, borç almaya ve gereksiz programlara harcama yapmaya da mecbur kalınmaz ![]() ![]() Derler ki: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kendi karnıma borçlu olmam, başka birine borçlu olmamdan daha iyidir ![]() Bu, izzet-i nefisten diğer bir derstir ![]() ![]() Sabır hamurunun mayası; dünyevi işlerde insanın kendisinden aşağıya bakması ve sahip olduklarına kanaat ve şükür etmesidir ![]() ![]() ![]() Doğrusu kanaat, bir saltanat, bir sermaye ve tükenmeyen bir hazinedir ![]() İmam Rıza (a ![]() [color="green"]“Kanaat; nefsin korunmasını, kudretin izzetini, fazla harcamaların hazinesini atmayı, dünya ehline kul olmaktan uzaklaşmayı bir araya toplar ![]() ![]() Bu hadisin içeriği gösteriyor ki, insanın mahvolması, onun zaaf, bitkinlik ve hakirliği, eğilmesi, fazla isteme hazinesinin temin sıkıntısı ve dünyaperestlerin yanında küçük düşmesi, insanın, büyük bir sermaye olan kanaatten yoksun olma armağanıdır ![]() ![]() [color="green"]- Bihar’ul- Envar, c ![]() ![]() [2] Siyma-yi Ferzanegan, s ![]() [3] Gurer’ul-Hikem [4] a ![]() ![]() [5] Gök yüzü [6] Bihar, c ![]() ![]() [7] Külliyat-i Sâib, s ![]() [8] Bkz ![]() ![]() [9] Bihar, c ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|